Catechismus studie

Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Catechismus studie

Bericht door Salomo »

Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechismus studie

Bericht door -DIA- »

Salomo schreef:Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
Ik denk dat de Catechismusverklaring van Justus Vermeer iets teveel gevraagd is. Ik heb wel verschillende catechismusverklaringen die goed tot studie zijn. Het natuurlijk geen studieboeken, maar preken die de catechismus geheel verklaren, en vooral als je dan meerdere verklaringen leest, vult de een de ander wel aan. Maar een advies als mag: Niet alles door elkaar lezen, dat geeft verwarring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Catechismus studie

Bericht door Salomo »

-DIA- schreef:
Salomo schreef:Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
Ik denk dat de Catechismusverklaring van Justus Vermeer iets teveel gevraagd is. Ik heb wel verschillende catechismusverklaringen die goed tot studie zijn. Het natuurlijk geen studieboeken, maar preken die de catechismus geheel verklaren, en vooral als je dan meerdere verklaringen leest, vult de een de ander wel aan. Maar een advies als mag: Niet alles door elkaar lezen, dat geeft verwarring.
Justus Vermeer en mannen als Zacharias Ursinus zijn denk ik inderdaad te ingewikkeld. De vriend in kwestie heeft nog niet zoveel kennis en is dyslectisch. Een eenvoudig boekje met vragen zou ideaal zijn voor onze studie.
Ik vind het zelf erg fijn om met hem kennisvragen, mitsgaders persoonlijke vragen te beantwoorden; maar mochten er zulke boekjes niet zijn, moeten we onze eigen vragen maar verzinnen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechismus studie

Bericht door -DIA- »

Salomo schreef:
-DIA- schreef:
Salomo schreef:Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
Ik denk dat de Catechismusverklaring van Justus Vermeer iets teveel gevraagd is. Ik heb wel verschillende catechismusverklaringen die goed tot studie zijn. Het natuurlijk geen studieboeken, maar preken die de catechismus geheel verklaren, en vooral als je dan meerdere verklaringen leest, vult de een de ander wel aan. Maar een advies als mag: Niet alles door elkaar lezen, dat geeft verwarring.
Justus Vermeer en mannen als Zacharias Ursinus zijn denk ik inderdaad te ingewikkeld. De vriend in kwestie heeft nog niet zoveel kennis en is dyslectisch. Een eenvoudig boekje met vragen zou ideaal zijn voor onze studie.
Ik vind het zelf erg fijn om met hem kennisvragen, mitsgaders persoonlijke vragen te beantwoorden; maar mochten er zulke boekjes niet zijn, moeten we onze eigen vragen maar verzinnen.
Korte Lessen over Kort Begrip is wat eenvoudiger, maar ik denk dat je dan wel de basiskennis moet hebben. Anders beginnen bij het begin, met de vragenboekjes van bv. ds. Hellenbroek of ds. Ledeboer. Dat zijn de eenvoudigste leerboekjes die goed gegrond zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Catechismus studie

Bericht door CvdW »

Isaac Chauncy, de leer der Godzaligheid uitgelegd aan de hand van de kleine Westminster catechismus.
Deze is te vinden op www.theologienet.nl
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Catechismus studie

Bericht door Christen »

Wij hebben een eenvoudige catechismus voor kids.. afgekeken van een ds.
Maar die vragen zijn echt kort. Wel heel mooi. Boekje is moeilijk te krijgen.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Catechismus studie

Bericht door Panny »

Je kunt ook één van de boeken van Evert Barten nemen voor verdere studie over de leer.

Bijvoorbeeld:
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... -en-zeker/

of deze:
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... n-en-dood/

Of:
https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... et-geloof/
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Catechismus studie

Bericht door KDD »

Salomo schreef:Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... techisatie&
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechismus studie

Bericht door DDD »

Ik denk dat de genoemde suggesties niet helemaal in dezelfde lijn liggen. Je kunt wellicht beter een eenvoudige catechisatiemethode van dr. W. Verboom gebruiken.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Catechismus studie

Bericht door Salomo »

Bedankt voor alle suggesties!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Catechismus studie

Bericht door Valcke »

Salomo schreef:Nu met corona bestudeer ik samen met een vriend online de Bijbel middels de bijbelstudieboekjes van ds. J. Westerink. We vinden de boekjes erg fijn. Welnu, zijn er ook soortgelijke boekjes voor de catechismus?
Wat ik ook in een ander topic genoemd heb. Weliswaar geen verklaring van de Heidelbergse Catechismus, maar wel eenvoudig:

De kennis der zaligheid. De Kleine Catechismus van Westminster toegelicht in vragen en antwoorden.
E. Erskine - R. Erskine - J. Fisher.
(Dit boek is onlangs weer herdrukt, meen ik.)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechismus studie

Bericht door Marck »

Misschien gekke vraag.
Van welke predikant uit de (O)GG(IN) is diens Catechismus verklaring aan te bevelen?
Een persoonlijke studie reden trouwens voor deze kerkelijke selectie :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Catechismus studie

Bericht door huisman »

Marck schreef: 01 mar 2023, 17:13 Misschien gekke vraag.
Van welke predikant uit de (O)GG(IN) is diens Catechismus verklaring aan te bevelen?
Een persoonlijke studie reden trouwens voor deze kerkelijke selectie :)

Ds C. Smits!l
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechismus studie

Bericht door Marck »

Mocht je de behoefte hebben om uit een ander kerkverband een naam te noemen, geen probleem natuurlijk. Maar voor mijn studie doel maakte ik die selectie.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechismus studie

Bericht door Marck »

huisman schreef: 01 mar 2023, 17:23
Marck schreef: 01 mar 2023, 17:13 Misschien gekke vraag.
Van welke predikant uit de (O)GG(IN) is diens Catechismus verklaring aan te bevelen?
Een persoonlijke studie reden trouwens voor deze kerkelijke selectie :)

Ds C. Smits!l
Dank je. Kun je korte motivatie geven of liever niet?
Plaats reactie