Welke verklaring HC is aan te raden?

Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:
Piet Puk schreef:Als GGiN-er moet ik zeggen dat die van ds. Mallan niet mag ontbreken (maar ik zeg het niet). Een echte aanrader, vind ik de verklaring van ds. Joh. Beukelman. Pakkend in het begin van elke zondagsbehandeling en in de toepassing erg pastoraal
Waarom niet die van ds Steenblok?Alhoewel je dan een behoorlijk aantal zondagen mist.
De HC van ds. Steenblok heb ik niet gelezen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door -DIA- »

Ter informatie, voor wie het misschien niet weet: In Zondagskinderen wordt gebruik gemaakt van de NBG vertaling 1951. Ik vermoed dat uitgever, T. Wever dit heeft aangepast.

Prof. K. Schilder zegt o.a. van ds. Veldkamp: Uit ds. Veldkamp krijg ik den indruk, dat hij zijn onzin uit „De Roeper" put. 't Kan zijn; ik weet dat niet, want ik heb het blad in geen maanden gezien. Maar hoe het zij: onzin is het. Laat ds Veldkamp toch liever danken over de zuivering van 1944 en die goddeloozen bij Greijdanus laten liggen.

Dat zeg ik prof. K. Schilder niet zomaar na.

Ds. F. Mallan citeert ds. Veldkamp, en noemt hem gereformeerd van de oude stempel.

Bij ons maakte ds. J. Mol eens in een catechismuspreek melding van wat ds. Veldkamp erover zei.
Toen, na die preek heb ik Zondagskinderen aangeschaft. En ik was niet de enige: De boekhandelaar merkte toen op: Zeker ook de preek van ds. Mol gehoord? Ja, hij merkte dat er ineens veel vraag naar was!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door Diakonos »

De HC verklaring van Justus Vermeer is ook een aanrader!
Vanzelfsprekend zijn er nog vele andere verklaringen te noemen..
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door -DIA- »

Diakonos schreef:De HC verklaring van Justus Vermeer is ook een aanrader!
Vanzelfsprekend zijn er nog vele andere verklaringen te noemen..
Die heb ik gedeeltelijk gehoord toen bij ons de kerk werd gerenoveerd, en we alleen samenkwamen in de Zuiderkerk. Dat waren vier diensten vrij kort op elkaar. Ik heb in die tijd de avonddienst beluisterd van de OGGiN (Oranjekerk) en daar werd de catechismus van Justus Vermeer gelezen.
Deze is bevindelijk en ontdekkend. Misschien voor sommigen hier wel te 'zwaar', als we dat afmeten aan wat hier geschreven wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door SecorDabar »

De volgende HC verklaringen zijn ook aan te raden, vanwege hun Schriftuurlijke bevindelijke inhoud:


Ds. J. C. Palier (predikant te 's Hertogenbosch in de 18e eeuw): eenvoudig en korte verklaring.
Ds. H. Hoekstra (1852 - 1915, predikant in de Geref. Kerken in Nederland) geen verouderd taalgebruik, eenvoudig en korte verklaring.
Ds. J. Bavinck (19e eeuws predikant in Kampen, ook van de Gereformeerde Kerken in Nederland) wat uitgebreidere leerredenen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door Augustienus »

Weliswaar geen verklaring, maar 'De Theologie van de Heidelbergse Catechismus' van dr. W Verboom is ook aan te bevelen. Geeft van een aantal thema's van de HC theologische achtergronden.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door KGPHP »

De catechismus van Ds. G. van Reenen is een aanrader vanwege z'n eenvoudigheid.
Thuis lazen we de catechismusverklaring van Ds. H. Paul, uit 2005. Die was ook altijd erg nuchter.
Ik heb ook delen uit de catehismusverklaring van Ds. M.A. Mieras gelezen. Die is praktisch, maar theologisch nogal wat op aan te merken.

Verder is een aanrader: 'Een eigentijdse weergave van de Heidelbergse Cathechismus' door Dr. W. Verboom
En ik ben nu bezig in de 'Gewone Catechismus' van Theo Pleizier, Arnold Huijgen en Dolf te Velde
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke verklaring HC is aan te raden?

Bericht door Geytenbeekje »

KGPHP schreef:De catechismus van Ds. G. van Reenen is een aanrader vanwege z'n eenvoudigheid.
Thuis lazen we de catechismusverklaring van Ds. H. Paul, uit 2005. Die was ook altijd erg nuchter.
Ik heb ook delen uit de catehismusverklaring van Ds. M.A. Mieras gelezen. Die is praktisch, maar theologisch nogal wat op aan te merken.

Verder is een aanrader: 'Een eigentijdse weergave van de Heidelbergse Cathechismus' door Dr. W. Verboom
En ik ben nu bezig in de 'Gewone Catechismus' van Theo Pleizier, Arnold Huijgen en Dolf te Velde
Pas hoorde ik een preek uit de OGGiN te Veenwouden van Zondag 35
Ik zelf kon er niet veel op aan merken.
Wat merkte jij er aan op ?
Maar kon ook wel van J. Vermeer zijn
Plaats reactie