Zondag 1 - Vaders wil

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Dodo schreef:Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Mooi verwoord
Dat vind ik niet. Het woord 'via' zwakt het af. Was het dan wel Gods wil, beschikking en voorzienigheid?

Ik lees echt 'uit Gods vaderlijke hand'. Dat dit moeilijk kan zijn en ook strijd kan geven is waar. Maar toch moeten we daarhéén: alles wat er gebeurt, komt door Gods beschikking en in Zijn voorzienigheid tot ons. En voor de gelovige is dat een troostleer.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Mooi verwoord
Dat vind ik niet. Het woord 'via' zwakt het af. Was het dan wel Gods wil, beschikking en voorzienigheid?

Ik lees echt 'uit Gods vaderlijke hand'. Dat dit moeilijk kan zijn en ook strijd kan geven is waar. Maar toch moeten we daarhéén: alles wat er gebeurt, komt door Gods beschikking en in Zijn voorzienigheid tot ons. En voor de gelovige is dat een troostleer.
Maar zonden kunnen toch nooit Gods wil zijn?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Mooi verwoord
Dat vind ik niet. Het woord 'via' zwakt het af. Was het dan wel Gods wil, beschikking en voorzienigheid?

Ik lees echt 'uit Gods vaderlijke hand'. Dat dit moeilijk kan zijn en ook strijd kan geven is waar. Maar toch moeten we daarhéén: alles wat er gebeurt, komt door Gods beschikking en in Zijn voorzienigheid tot ons. En voor de gelovige is dat een troostleer.
Maar zonden kunnen toch nooit Gods wil zijn?
Het ging nu over de vraag of alles uit Gods hand komt. Of het kwaad ons door God toegeschikt wordt? En dan zeg ik voluit ja.

(Dat de satan en de gevallen mens daar ook zijn werk in hebben, is wat anders.)

Ook Job zegt dat toch: Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen? Job zag op wat God deed, niet op wat de mensen of satan deden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Arja »

helma schreef:Ik lees dat er helemaal niet in, dat Hij het zou doen zonder motivatie. Het is voor ons een mysterie.
Maar juist Job zegt tegen zijn vrouw: zouden wij het goede van de Heere ontvangen en het kwade niet?
God heeft Zelf Zijn hand niet in het kwade wat Job overkomt, maar Zijn hand werkt door de Chaldeën. En door de andere omstandigheden in Jobs leven. Gods regering is direct, maar ook indirect.
Zelf vind ik het leven van Jozef een mooi voorbeeld.
Dank je wel. Dat haalde ik ook aan, van Calvijn (Jozef). Nu is het iets duidelijker wat je bedoelde. Nog een mooie link erbij: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/god+ ... ijden_5401
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Vagari »

Draai het eens om.
Als er geen ziekten, moeiten en verzoekingen zouden zijn, wie zou er dan een Helper en Verlosser nodig hebben?
Of een nieuwe hemel en een nieuwe aarde...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Vagari schreef:Draai het eens om.
Als er geen ziekten, moeiten en verzoekingen zouden zijn, wie zou er dan een Helper en Verlosser nodig hebben?
Of een nieuwe hemel en een nieuwe aarde...
Dat kan je wel zeggen tegen jezelf, maar als iemand midden in de misère zit, is het niet zo pastoraal...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Valcke »

Dat hangt ervan af. Gelovigen mogen daar elkaar mee vertroosten. Is er geen geloof, dan kunnen we zeker zoiets niet zeggen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door helma »

@Arja, ik begrijp dat je de Engelse taal beheerst, hier een link naar een lezing van Joni (gelouterd door vuur)
Als er iemand is die weet wat lijden is, is het Joni wel.
Maar hoe zij er mee omgaat is zo'n voorbeeld voor mij!
Ik maak weinig christenen mee die op deze manier mogen omgaan met het kruis wat ze opgelegd krijgen. Ik ben diep onder de indruk als ik haar hoor vertellen wat Christus voor haar betekent in een weg van pijn en lijden.

https://youtu.be/u4G3RY3h_V0
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:Dat hangt ervan af. Gelovigen mogen daar elkaar mee vertroosten. Is er geen geloof, dan kunnen we zeker zoiets niet zeggen.
Vertel dat maar aan een kind in knel.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:Dat hangt ervan af. Gelovigen mogen daar elkaar mee vertroosten. Is er geen geloof, dan kunnen we zeker zoiets niet zeggen.
Vertel dat maar aan een kind in knel.
Zondag 10 is toch een troostgrond voor Gods kinderen? - JUIST in de moeilijkheden en tegenspoeden! Welke troostgrond zou er anders zijn? Een kind van God kan zich als het goed is in de moeilijkheden met niets anders helpen dan met de wetenschap dat God alle dingen leidt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
Valcke schreef:Dat hangt ervan af. Gelovigen mogen daar elkaar mee vertroosten. Is er geen geloof, dan kunnen we zeker zoiets niet zeggen.
Vertel dat maar aan een kind in knel.
Zondag 10 is toch een troostgrond voor Gods kinderen? - JUIST in de moeilijkheden en tegenspoeden! Welke troostgrond zou er anders zijn? Een kind van God kan zich als het goed is in de moeilijkheden met niets anders helpen dan met de wetenschap dat God alle dingen leidt.
Ja ik bedoel een klein kindje in de knel.
Een kind dat regelmatig in een donkere kast opgesloten wordt bijvoorbeeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:
liz boer schreef:
Valcke schreef:Dat hangt ervan af. Gelovigen mogen daar elkaar mee vertroosten. Is er geen geloof, dan kunnen we zeker zoiets niet zeggen.
Vertel dat maar aan een kind in knel.
Zondag 10 is toch een troostgrond voor Gods kinderen? - JUIST in de moeilijkheden en tegenspoeden! Welke troostgrond zou er anders zijn? Een kind van God kan zich als het goed is in de moeilijkheden met niets anders helpen dan met de wetenschap dat God alle dingen leidt.
Ja ik bedoel een klein kindje in de knel.
Een kind dat regelmatig in een donkere kast opgesloten wordt bijvoorbeeld.
Dan praatten we helemaal langs elkaar heen.
Zo’n kind moet geholpen worden.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Desiree »

Inderdaad..
Laatst gewijzigd door Desiree op 05 jun 2019, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Valcke schreef Dan praatten we helemaal langs elkaar heen.
Zo’n kind moet geholpen worden.
Ja toch kan zo'n kind veel moeite hebben met zondag 1 en 10, daar pleit ik voor voorzichtigheid, de HC gaat duidelijk over het leven met God, daar is veel troost in te vinden, maar ik beken eerlijk dat ik vroeger bij deze zondagen thuis bleef, maar toch ben ik er later voor ingewonnen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Desiree schreef:Ach...dat is niet normaal. Kun je niet met die ouders praten?
Dit soort dingen gebeuren meestal niet in het openbaar en kinderen krijgen een zwijgdruk opgelegd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie