Zondag 1 - Vaders wil

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Arja »

Ik: "... zonder de wil van mijn hemelse Vader valt er geen haar van mijn hoofd."
Jonneke (volgeling van Andrew Wommack): "Geloof je nou echt dat je hemelse Vader jou ziekte, pijn of andere narigheid toeschikt?

Wat zou ik haar kunnen antwoorden?
Ze heeft van te voren al een antwoord klaar.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:Ik: "... zonder de wil van mijn hemelse Vader valt er geen haar van mijn hoofd."
Jonneke (volgeling van Andrew Wommack): "Geloof je nou echt dat je hemelse Vader jou ziekte, pijn of andere narigheid toeschikt?

Wat zou ik haar kunnen antwoorden?
Ze heeft van te voren al een antwoord klaar.
https://ikzoekgod.nl/2018/02/waarom-gen ... -iedereen/

Overigens zou ik, als je laatste zin waar is, de discussie soms ook gewoon laten.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
Arja schreef:Ik: "... zonder de wil van mijn hemelse Vader valt er geen haar van mijn hoofd."
Jonneke (volgeling van Andrew Wommack): "Geloof je nou echt dat je hemelse Vader jou ziekte, pijn of andere narigheid toeschikt?

Wat zou ik haar kunnen antwoorden?
Ze heeft van te voren al een antwoord klaar.
https://ikzoekgod.nl/2018/02/waarom-gen ... -iedereen/

Overigens zou ik, als je laatste zin waar is, de discussie soms ook gewoon laten.
Heel mooi artikel. Dank je wel. Ja, ik wilde het zo laten. Maar in m'n hoofd wil ik ook een antwoord hebben. Zoiets. Echt bedankt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Dodo »

liz boer schreef:Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
Je bedoelt: er zijn dingen die je overkomen (zoals ziekte) en er zijn dingen die je aangedaan worden?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
liz boer schreef:Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
Je bedoelt: er zijn dingen die je overkomen (zoals ziekte) en er zijn dingen die je aangedaan worden?
en ook @ Zeeuw
Ja dan is het heel moeilijk om met een theorie te komen, het is een heel proces om te buigen onder zondag 1 en zondag 10 het is wel zo dat God het wil geven, dat weet ik zeker.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Dodo schreef:
liz boer schreef:Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
Je bedoelt: er zijn dingen die je overkomen (zoals ziekte) en er zijn dingen die je aangedaan worden?
en ook @ Zeeuw
Ja dan is het heel moeilijk om met een theorie te komen, het is een heel proces om te buigen onder zondag 1 en zondag 10 het is wel zo dat God het wil geven, dat weet ik zeker.
Er is ook niemand die het makkelijk noemt Liz. Ongelooflijk moeilijk zelfs. Maar de vraag of de Heere lijden werkt is in beide dezelfde denk ik.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:
liz boer schreef:Ziekte oké, maar misbruik op jonge leeftijd?
Je bedoelt: er zijn dingen die je overkomen (zoals ziekte) en er zijn dingen die je aangedaan worden?
en ook @ Zeeuw
Ja dan is het heel moeilijk om met een theorie te komen, het is een heel proces om te buigen onder zondag 1 en zondag 10 het is wel zo dat God het wil geven, dat weet ik zeker.
Er is ook niemand die het makkelijk noemt Liz. Ongelooflijk moeilijk zelfs. Maar de vraag of de Heere lijden werkt is in beide dezelfde denk ik.
Nee dat bedoel ik ook niet, ik wil het alleen onder de aandacht brengen... Volgens mij is het ook niet Gods wil al die ziekte en dat verdriet, dat komt door de zondeval, al laat God het je wel toekomen, dat lijkt tegengesteld, maar toch is het zo.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Dodo »

Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Mooi verwoord
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door helma »

Juist van de week veel over nagedacht. Mensen vinden het niet bij hun godsbeeld passen om te zeggen dat het kwade niet van God komt. Zelf zou ik het helemaal geen troost vinden om te denken dat de 'kwade' dingen buiten Zijn voorzienigheid omgaan. Als je meer wil lezen over dit onderwerp is het boek van ds P den Butter over Gods voorzienigheid een aanrader. Toen hij met het boek bezig was heeft hij verschillende keren bij ons gepreekt over Gods leiding.

Vijf uitspraken van ds. P. den Butter over Gods betrokkenheid bij het kwaad

Is God wel bij al het kwaad actief betrokken? Of is Hij troostend nabij als het kwade buiten Zijn wil toeslaat? Deze vragen zijn voor veel christenen herkenbaar. Ds. P. den Butter gaat er naar aanleiding van zijn boek Door Zijn hand dieper op in, in gesprek met het Reformatorisch Dagblad. We zetten een aantal uitspraken op een rij.

"Christenen die de verschrikkingen van twee wereldoorlogen niet konden rijmen met Gods allesbesturende leiding, maar toch hun geloof in Hem niet wilden opzeggen, kozen ervoor Zijn almacht te beperken. Dat klinkt vertroostend, maar is het ook werkelijk zo? Uiteindelijk zeg je: Hij staat erbij en Hij kijkt ernaar."
"Gods raad zal bestaan en Hij zal al Zijn welbehagen doen. Daar valt letterlijk alles onder: in de schepping, in elk mensenleven en in de wereldgeschiedenis. Trump is nu president van Amerika omdat God hem daar wil hebben."
"Het sterkste voorbeeld is de dood van de Heere Jezus. (...) Met ons verstand krijgen we het niet bij elkaar dat God in geen enkel opzicht verantwoordelijkheid is voor de dood van Zijn Zoon en dat Hij die tegelijk toch heeft gewild."
Naar aanleiding van het Bijbelboek Job: "Het kwaad gebeurt dus niet alleen omdat God het toelaat. Hij dóét het. Ten diepste blijft de relatie van God tot de zonde een mysterie. Niet omdat die onoplosbaar is, maar omdat wíj die met ons beperkte en verduisterde verstand niet kunnen oplossen."
"Wordt God daarmee geen deelgenoot van het kwaad? Het is een enorme verzoeking om Hem onder kritiek te stellen. Voor mezelf heb ik rust gevonden in de laatste woorden van Psalm 92: 'In Hem, mijn vaste rots, is ’t onrecht nooit gevonden'."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Arja »

liz boer schreef:
Dodo schreef:Een dominee bij ons zei een keer: het komt niet uit Gods hand, maar wel via Gods hand.
Mooi verwoord
Waardevol!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door Arja »

helma schreef:Juist van de week veel over nagedacht. Mensen vinden het niet bij hun godsbeeld passen om te zeggen dat het kwade niet van God komt. Zelf zou ik het helemaal geen troost vinden om te denken dat de 'kwade' dingen buiten Zijn voorzienigheid omgaan. Als je meer wil lezen over dit onderwerp is het boek van ds P den Butter over Gods voorzienigheid een aanrader. Toen hij met het boek bezig was heeft hij verschillende keren bij ons gepreekt over Gods leiding.

Vijf uitspraken van ds. P. den Butter over Gods betrokkenheid bij het kwaad

Is God wel bij al het kwaad actief betrokken? Of is Hij troostend nabij als het kwade buiten Zijn wil toeslaat? Deze vragen zijn voor veel christenen herkenbaar. Ds. P. den Butter gaat er naar aanleiding van zijn boek Door Zijn hand dieper op in, in gesprek met het Reformatorisch Dagblad. We zetten een aantal uitspraken op een rij.

"Christenen die de verschrikkingen van twee wereldoorlogen niet konden rijmen met Gods allesbesturende leiding, maar toch hun geloof in Hem niet wilden opzeggen, kozen ervoor Zijn almacht te beperken. Dat klinkt vertroostend, maar is het ook werkelijk zo? Uiteindelijk zeg je: Hij staat erbij en Hij kijkt ernaar."
"Gods raad zal bestaan en Hij zal al Zijn welbehagen doen. Daar valt letterlijk alles onder: in de schepping, in elk mensenleven en in de wereldgeschiedenis. Trump is nu president van Amerika omdat God hem daar wil hebben."
"Het sterkste voorbeeld is de dood van de Heere Jezus. (...) Met ons verstand krijgen we het niet bij elkaar dat God in geen enkel opzicht verantwoordelijkheid is voor de dood van Zijn Zoon en dat Hij die tegelijk toch heeft gewild."
Naar aanleiding van het Bijbelboek Job: "Het kwaad gebeurt dus niet alleen omdat God het toelaat. Hij dóét het. Ten diepste blijft de relatie van God tot de zonde een mysterie. Niet omdat die onoplosbaar is, maar omdat wíj die met ons beperkte en verduisterde verstand niet kunnen oplossen."
"Wordt God daarmee geen deelgenoot van het kwaad? Het is een enorme verzoeking om Hem onder kritiek te stellen. Voor mezelf heb ik rust gevonden in de laatste woorden van Psalm 92: 'In Hem, mijn vaste rots, is ’t onrecht nooit gevonden'."
Ik vind het een beetje moeilijk zoals het hierboven staat over Job ( dat er staat: "Het kwaad gebeurt dus niet alleen omdat God het toelaat. Hij dóét het). Het plan van de Heere wordt nooit gedwarsboomd door slechte keuzes, Hij gebruikt ze om Zijn eigen doelen te bereiken. Dat Job zijn kamelen verliest is tegelijkertijd een gevolg van de handeling van God, Satan en de Chaldeeërs, maar elke partij heeft een andere motivatie. In het stukje hierboven lijkt of God iets doet zonder motivatie. Of begrijp ik het gewoon verkeerd? Ik vind wat Calvijn zegt bij Genesis 37:20 mooier: "God vindt dwars door afgronden heen, altijd Zijn weg om te voltooien wat Hij besloten heeft."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag 1 - Vaders wil

Bericht door helma »

Ik lees dat er helemaal niet in, dat Hij het zou doen zonder motivatie. Het is voor ons een mysterie.
Maar juist Job zegt tegen zijn vrouw: zouden wij het goede van de Heere ontvangen en het kwade niet?
God heeft Zelf Zijn hand niet in het kwade wat Job overkomt, maar Zijn hand werkt door de Chaldeën. En door de andere omstandigheden in Jobs leven. Gods regering is direct, maar ook indirect.
Zelf vind ik het leven van Jozef een mooi voorbeeld.
Plaats reactie