Zondag 37 vraag 101

DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondag 37 vraag 101

Bericht door DDD »

Ik heb geen tijd om mij nu te verdiepen in de uitdrukkelijke plaats die Calvijn en Bullinger aan het voorschrift van Jacobus zouden geven. Maar mocht iemand dat nog willen opzoeken, dan houd ik mij aanbevolen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zondag 37 vraag 101

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Ik heb geen tijd om mij nu te verdiepen in de uitdrukkelijke plaats die Calvijn en Bullinger aan het voorschrift van Jacobus zouden geven. Maar mocht iemand dat nog willen opzoeken, dan houd ik mij aanbevolen.
Voor Calvijn kan dat toch niet zo moeilijk zijn en het kost ook niet veel tijd. Zie beknopt Institutie II.8.26 (de Institutie zul je zeker bezitten) en uitgebreider o.a. in zijn uitleg over Jakobus 5:12. Een klein beetje moeite doen kan echt geen kwaad...
stephan321
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2016, 20:07

Re: Zondag 37 vraag 101

Bericht door stephan321 »

De dominee in kwestie was er dan ook niet persé tegen. Hij probeerde alleen kritisch te kijken naar de betreffende zondag en de twee genoemde teksten in de openingspost. Hij vond dat men ieder zijn eigen gemoed moest beslissen wat het beste was. Het is gelukkig ook geen kernonderwerp.

Ik snap alleen nog niet waarom de woorden van Jezus zo gerelativeerd worden. Moeten we de hele bergrede dan maar met een korreltje zout nemen? In de zondag van het zevende gebod wordt er dan weer wel met de bergrede ingestemd. Jezus zegt immers dat men al overspel pleegt als men onkuise gedachten heeft. Hier gaat het over in antwoord 109.

Nu kan ik niet tegen mensen op zoals Calvijn en Ursinus etc.... maar ik vind het altijd lastig om nou te weten wanneer er letterlijk en wanneer niet letterlijk gelezen moet worden.
Plaats reactie