Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Luther »

Enkele jaren geleden is een werkgroep gestart met het ontwikkelen voor een nieuwe, eigentijdse catechismus. Inmiddels heeft men enkele vragen en antwoorden gepubliceerd. (Zie: http://www.theoblogie.nl/een-proeve-van ... werktitel/)

We zouden hier de inhoud van deze nieuwe catechismus kunnen bespreken, zowel de positieve als de negatieve punten.
(Dus geen discussies over wie er in de werkgroep zitten, en over de vraag 'waarom', maar gewoon inhoudelijk.)

Ik post eerst de vragen 1-4:
Nieuwe Catechismus schreef:1. Waarin vind jij jouw geluk?
Mijn geluk is dat Jezus Christus mij gevonden heeft. Hij offerde zichzelf op om mij thuis te brengen in de liefde van God. Zijn Geest maakt in mij de hoop wakker op Gods nieuwe toekomst, voor mij en heel de wereld.

2. Ga jij niet zelf over je eigen geluk?
Gelukkig niet! Wij zouden ons vergissen, wanneer God ons de keuze liet. Daarom heeft Jezus gezegd: wie voor zichzelf leeft, zal het leven verliezen, maar wie zijn leven kwijtraakt aan Mij, zal behouden worden.

3. Moet ieder mens dan niet zelf het geluk zoeken?
Nee, want met alle andere mensen deel ik in gebrokenheid, tekort en schuld. De mooiste dingen in het leven zijn vluchtig en het einde van alles is moeite en verdriet. Echte vreugde ligt in God, de bron van het leven en in Jezus Christus, het licht van de wereld.

4. Wat bedoel je met schuld?
Ook in mij leeft het verzet tegen God en mijn medemens. Vervreemd van God zijn wij schuldig aan veel lijden en onrecht, lijden wij aan onszelf, aan elkaar en aan het vele kwaad in deze wereld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Mannetje »

Vraag en antwoord 3 vind ik wat bijzonder. Passief zou ik haast zeggen.
Maar wellicht wordt bedoeld : het zoeken van het geluk in jezelf. Dan is het antwoord inderdaad nee.

Maar de Heere roept wel om Hem en het geluk in Hem te zoeken.
-
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Vraag en antwoord 3 vind ik wat bijzonder. Passief zou ik haast zeggen.
Maar wellicht wordt bedoeld : het zoeken van het geluk in jezelf. Dan is het antwoord inderdaad nee.

Maar de Heere roept wel om Hem en het geluk in Hem te zoeken.
Die vraag borduurt voort op 1 en 2. Ik heb eerlijk gezegd al behoorlijk wat bezwaren tegen vraag en antwoord 1.
1. Waarin vind jij jouw geluk?
Mijn geluk is dat Jezus Christus mij gevonden heeft. Hij offerde zichzelf op om mij thuis te brengen in de liefde van God. Zijn Geest maakt in mij de hoop wakker op Gods nieuwe toekomst, voor mij en heel de wereld.
Zeker anno 2015 is 'jouw geluk' een hoogst aardse zaak. Bovendien is 'jouw geluk' helemaal op jezelf gericht, alsof het ook mogelijk is dat dat in jezelf ligt. Dat is bij de inzet van de Heidelbergse Catechismus anders: Wat is uw enige troost (=houvast)? Het antwoord ligt per definitie buiten jezelf, anders wordt het een malle vraag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Chrisje72 »

Als je eigentijds wil zij moet je JUIST aansluiten bij de gangbare denkwijze. Ieder mens is op zoek naar geluk, voor een Christen is dan de vraag : waarin vind jij nou je geluk? Als je het niet zoekt in de dingen waar de wereld het in zoekt? Geld, status, het fijn hebben, je goed voelen...

Het ziet er niet uit als een vertaling van de Heidelberger dus je moet ze ook niet met elkaar vergelijken vind ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Luther »

Chrisje72 schreef:Als je eigentijds wil zij moet je JUIST aansluiten bij de gangbare denkwijze. Ieder mens is op zoek naar geluk, voor een Christen is dan de vraag : waarin vind jij nou je geluk? Als je het niet zoekt in de dingen waar de wereld het in zoekt? Geld, status, het fijn hebben, je goed voelen...

Het ziet er niet uit als een vertaling van de Heidelberger dus je moet ze ook niet met elkaar vergelijken vind ik.
Het is geen vertaling van de HC, maar ik ben het met jouw analyse niet helemaal eens. Natuurlijk mag je aansluiten bij de taal van deze tijd, maar wat mij betreft niet bij de denkwijze.
Geluk en houvast zijn toch echt twee verschillende dingen. Als je instart met 'geluk', loop je de kans dat het antwoord slechts oppervlakkig blijft. Wat mij betreft is dat zichtbaar in het antwoord:
Mijn geluk is dat Jezus Christus mij gevonden heeft. Hij offerde zichzelf op om mij thuis te brengen in de liefde van God. Zijn Geest maakt in mij de hoop wakker op Gods nieuwe toekomst, voor mij en heel de wereld.
Juist door het zó te formuleren, krijgt 'geluk' de connotatie van 'mazzel'. Dogmatisch is het de vraag of de Bijbel ons leert dat Jezus Christus mij zoekt, of dat God Drie-enig mij zoekt.
Het gebruik van het werkwoord 'zich opofferen' (dat in ons taalgebruik louter een figuurlijke betekenis heeft, zet de deur open naar de Pelagiaanse dwaling, als zou Jezus slechts een goed voorbeeld zijn, dat we moeten navolgen.
En maakt de Geest de nieuwe hoop wakker? Is dat hetzelfde als overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel? Is dat 'in alle waarheid leiden'? Is er hoop voor heel de wereld, althans de Bijbelse hoop uit de Petrusbrieven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door ejvl »

Ik vind geluk juist dieper dan houvast.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:Ik vind geluk juist dieper dan houvast.
Leg eens uit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door DDD »

Ik vind geluk ook dieper dan houvast. Bovendien is het een door een door bijbels woord. Gelukkig is immers de mens die de Heere vreest. Dat staat bijzonder vaak in de bijbel. Kennelijk valt dat sommige lezers van de Statenvertaling wat minder op, omdat ze het hele woord niet eens meer herkennen.

En daarnaast moet een catechismus zoveel mogelijk aansluiten bij het referentiekader van de tijd. In een tijd waarin mensen menen geen houvast meer nodig te hebben, maar waar toch veel mensen niet altijd gelukkig zijn, is dit mijns inziens een veel betere vraag.

Ik vind het een veelbelovend begin.
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Marco »

Ik begrijp niet, dat 'geluk' dieper zou gaan dan 'houvast'. Houvast of troost gaat wat mij betreft echt verder. Zeker als je aansluit bij de beleving van vandaag. Houvast is iets dat je in leven en sterven kunt hebben. Bij geluk ligt dat een stuk lastiger, daar is minstens een vertaalslag voor nodig.

De begrippen geluk en houvast zitten wat mij betreft op een ander niveau: je vindt geluk als je houvast hebt. Eerst houvast, daarboven geluk. Begin je over geluk, maar is er geen houvast, dan sla je een cruciale stap over. Je sluit dan wel aan bij de oppervlakkigheid van onze tijd, maar daarmee mis je een stukje Bijbelse diepgang. Juist in onze tijd moet je mensen uitleggen welke houvast ze nodig hebben om het geluk te vinden.

Mijn geluk is, dat ik houvast heb.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door DDD »

Misschien wil je nog even ingaan op mijn stelling dat in de bijbel geluk wel veel wordt genoemd in verband met godsvrees, en houvast niet of nauwelijks?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Misschien wil je nog even ingaan op mijn stelling dat in de bijbel geluk wel veel wordt genoemd in verband met godsvrees, en houvast niet of nauwelijks?
Geluk 4 x
gelukkig 2x
Welgelukzalig 44x
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door DDD »

Precies. Dat is allemaal hetzelfde, zij het dat welgelukzalig beter kan worden vertaald met 'intens gelukkig'.

En dan houvast nog;-)
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Marco »

In plaats van woorden tellen kan je beter kijken naar de inhoud van een begrip. Dan zie je bijvoorbeeld het hele OT door dat het volk Israël de grootste moeite heeft om op de HEER alléén te vertrouwen. Er moesten steeds weer afgoden bij. Het gaat om het geheel: in wie stel je je vertrouwen? Alleen op je Verlosser? Of moet er meer bij? Een lijn die je steeds weer terug vindt in de Bijbel. Om vervolgens in het verlengde daarvan te constateren dat je gelukkig bent als je je vertrouwen wel bij de HEER zoekt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Luther »

DDD schreef:Misschien wil je nog even ingaan op mijn stelling dat in de bijbel geluk wel veel wordt genoemd in verband met godsvrees, en houvast niet of nauwelijks?
Als je in de taal van nu spreekt, moet je je ook rekenschap geven van de huidige connotatie van de woorden. Het woord 'geluk' heeft anno 2015 een uiterst platte, materialistische inhoud. Daarnaast wordt het veel gebruikt als synoniem voor 'mazzel hebben'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Een proeve van de Nieuwe Catechismus

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
DDD schreef:Misschien wil je nog even ingaan op mijn stelling dat in de bijbel geluk wel veel wordt genoemd in verband met godsvrees, en houvast niet of nauwelijks?
Als je in de taal van nu spreekt, moet je je ook rekenschap geven van de huidige connotatie van de woorden. Het woord 'geluk' heeft anno 2015 een uiterst platte, materialistische inhoud. Daarnaast wordt het veel gebruikt als synoniem voor 'mazzel hebben'.
Punt is dat we ons niet hoeven neer te leggen bij de vervlakking van een woord zoals dat in de 'wereld' gebeurt. Precies hetzelfde kun je zeggen van het woord 'zalig'. Dat wordt in het hedendaags taalgebruik alleen nog maar gebruikt om aan te geven dat iets fijn is (het eten smaakte zalig of het weekendje weg was zalig). Zou dat betekenen dat wij het dáárom niet meer kunnen gebruiken?

De term 'gelukszoeker' is zeker heel gangbaar in 2015 en het woord geluk wordt veel gebruikt. Inderdaad zal je als je vraag 1 aan 'de wereld' stelt, vaak een leeg, binnenwerelds antwoord krijgen. Maar vergis je niet - zo'n antwoord zal je van de wereld óók krijgen als je hen vraagt waar zij hun houvast of 'zaligheid' vinden. Het punt is nu juist het antwoord, waarin iets wezenlijk anders wordt gezegd dan de wereld doet. De kerk definieert geluk opnieuw en laat zich dit woord niet afpakken door de wereld, maar toont juist de diepe bijbelse betekenis ervan.

Ik vind het nog niet zo gek gekozen, al waren er ook andere mogelijkheden geweest. Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat juist als we de HC recht willen doen, we in onze tijd een ándere eerste vraag zouden moeten stellen. Omdat onze tijd wezenlijk anders is. Dat doet niets af aan de waarheid van vr & antw 1 van de HC, maar het geeft er juist rekenschap van dat een belijdenis altijd in gesprek met de huidige tijd moet worden opgesteld. Ik denk dat de opstellers van deze nieuwe catechismus dat goed hebben gezien. Al heb ik met deze vragen en antwoorden wel weer wat moeite.
Plaats reactie