Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door -DIA- »

Ik heb (nog niet zo lang geleden) ergens gelezen, dat in kerken waar de HC minder behandeld wordt ook de Bijbelkennis aanmerkelijk minder zou zijn. De Catechismusprediking houdt, als die zowel naar de actualiteit en vanuit de historie wordt behandeld de hoorder wel scherp. Als het Woord tenminste ook echt beluisterd wordt. Dan heb ik het over een algemene kennis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Desiree »

Dan houden we het zo. Tenslotte worden de meest belangrijke vragen wel in de Catechismus besproken. De belangrijkste vragen in je leven zijn in 2015 net zo belangrijk dan in 1563.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Curatorium »

Sheba schreef: Verder is m.i. de Nederlandse geloofsbelijdenis of de DL veel minder geschikt als preekstof. En zou dat veel beter behandeld kunnen worden via een studiekring. Bijbelstudie, vereniging etc.
Maar niet in een kerkdienst.
Dat is nou juist de reden dat de gemiddelde refo geen flauw idee heeft wat in de NGB of DL staan. Wel horen ze hun hele leven uit dezelfde catechismus gepreekt. Juist goed om als predikant van dat stramien af te wijken en zo eens iets anders te behandelen. Ik juich dat alleen maar toe, gelukkig gebeurt dat ook steeds meer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Sheba schreef: Verder is m.i. de Nederlandse geloofsbelijdenis of de DL veel minder geschikt als preekstof. En zou dat veel beter behandeld kunnen worden via een studiekring. Bijbelstudie, vereniging etc.
Maar niet in een kerkdienst.
Bij ons gebeurt dat wel: NGB en DL komen net zo goed langs als de HC. Ik vind dat uitstekend, ook al omdat NGB en DL minder bekend zijn. En in alle preken wordt over de Bijbel gepreekt, aan de hand van de belijdenisgeschriften. Dus niet die geschriften zijn de basis, maar Gods Woord.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Sheba schreef: Verder is m.i. de Nederlandse geloofsbelijdenis of de DL veel minder geschikt als preekstof. En zou dat veel beter behandeld kunnen worden via een studiekring. Bijbelstudie, vereniging etc.
Maar niet in een kerkdienst.
Dat is nou juist de reden dat de gemiddelde refo geen flauw idee heeft wat in de NGB of DL staan. Wel horen ze hun hele leven uit dezelfde catechismus gepreekt. Juist goed om als predikant van dat stramien af te wijken en zo eens iets anders te behandelen. Ik juich dat alleen maar toe, gelukkig gebeurt dat ook steeds meer.
Ik schrik wel eens van mezelf dat ik ook nog heel veel dingen niet weet, alhoewel ik gedegen catechetisch onderwijs heb gevolgd, op de jv heb gezeten en de volwassen Bijbelkring heb bijgewoond.
Of het is weggezakt.
Ik heb flarden van preken of teksten in mijn hoofd, tot bijna 50 jaar geleden, maar "de theorie" is blijkbaar moeilijker om te onthouden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door refo »

Laatst zaten we een hele dienst te luisteren naar het godzalig eedzweren. Dat is zo 1563.

HC preken is op zich prima, maar niet strikt noodzakelijk. Als er maar niet een tekst aangehangen wordt. Want dat is te eenzijdig.

Ik ageerde tegen de vele dikke boeken die dominees produceren om een uitlegboekje uit te leggen. Zo moeilijk te begrijpen is dat boekje toch niet?
De vermeende relatie tussen het laten vervallen van de HCpreek en ander verval heeft andere oorzaken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Sheba »

Curatorium schreef:
Sheba schreef: Verder is m.i. de Nederlandse geloofsbelijdenis of de DL veel minder geschikt als preekstof. En zou dat veel beter behandeld kunnen worden via een studiekring. Bijbelstudie, vereniging etc.
Maar niet in een kerkdienst.
Dat is nou juist de reden dat de gemiddelde refo geen flauw idee heeft wat in de NGB of DL staan. Wel horen ze hun hele leven uit dezelfde catechismus gepreekt. Juist goed om als predikant van dat stramien af te wijken en zo eens iets anders te behandelen. Ik juich dat alleen maar toe, gelukkig gebeurt dat ook steeds meer.
Ga na een mannenvereniging, vrouwenvereniging of andere vereniging. En verdiep je daar samen met anderen in de NGB en DL. En nog nooit hebben we in een tijd geleefd met zoveel literatuur met uitleg of toelichting over deze geschriften. Is er onderwijs op scholen. Hetzij in boekvorm, hetzij op internet. is het dan niet diep beschamend dat de gemiddelde refo niet weet wat erin staat? Kom op mensen. Verdiep je erin. Maak er tijd voor. Maar ga de prediking niet gebruiken om dogmatische geschriften uit te leggen.
En ja, natuurlijk kunnen de DL, NGB worden aangehaald in een kerkdienst. Bij ons worden wel eens stukken uit deze geschriften voorgelezen bij de geloofsbelijdenis. Wanneer een bepaald aspect in de HC aan de orde is, wat duidelijk verwoord wordt in deze geschriften. Maar het is geen preekstof!

En waarom m.i. minder geschikt voor een kerkdienst? Dat heb ik eerder al aangegeven. Zie citaat hieronder. Dat het steeds vaker wel gebeurt, betreur ik. Want diezelfde gemiddelde refo die niet weet wat in de DL etc staat weet wel de HC? Is bekend met alle dwalingen ook in de tegenwoordige tijd?
. De HC is een praktisch en pastoraal geschrift in tegenstelling tot de DL en NGB. ( die zijn meer dogmatisch) Zij is bedoeld voor kerk en school. De meeste van de wezenlijke geloofsvragen komen aan de orde. In de HC worden we in de diepte en de breedte van het geloof onderwezen.
Het doel waarmee de HC is geschreven is ook anders dan bijvoorbeeld de NGB of de DL. De Nederlandse Geloofsbelijdenis is geschreven als een verdediging van het protestantisme.

De Dordtse Leerregels is een reactie op de opvattingen van de Remonstranten. De
Dit in tegenstelling tot de HC. Dat een ( persoonlijk) leerboek voor de gelovige is.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 nov 2015, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door helma »

De 2e dienst is eigenlijk een leerdienst. Daar zouden de andere Belijdenisgeschriften wat mij betreft ook prima aan bod kunnen komen.
Zelf vind ik de DL ook erg pastoraal van toon; zeker niet alleen dogmatisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De DL zijn een prima leidraad voor de prediking.
Er is weinig kennis van de inhoud van de DL.
De massa zegt dat gaat toch over de uitverkiezing?

Terwijl er veel meer in behandeld wordt. Behandeling van de DL ervaar ik als waardevol wel dan best meerdere artikelen tegelijk
en niet zin voor zin. Maar de DL zijn pastoraal en Bijbels en belichten zaken die in de HC en de NGB minder aanbod komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Curatorium »

Catechismusprediking is mooi, ook noodzakelijk maar er is geen enkele reden om niet eens een keer van de zondagen af te wijken, langer stil te staan bij een zondag, of een NGB, DL of andere leerdienst te houden.
Het lijkt wel alsof mensen hier de HC boven de Bijbel vinden staan.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Sheba »

Nee de HC staat niet boven de bijbel. Dat is een flauwe opmerking.
Zeg alleen dat de HC met een ander doel is geschreven dan de DL en NGB. Wanneer we een geschrift gaan schrijven tegen de dwalingen in de gereformeerde gezindte is dat toch ook geen preekstof? Wat niet wil zeggen dat je nooit de dwalingen benoemd. Juist wel. Maar het is niet je leiddraad in de eredienst. De HC wordt als het goed is bepreekt vanuit de Schrift. Is ook geen verhandeling tegen.... Maar een geschrift, leerboek van een gelovige. Wat is je enige troost? Waarom hemelvaart, Wat heeft de Doop mij te zeggen enz.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Zita »

Sheba schreef:Nee de HC staat niet boven de bijbel. Dat is een flauwe opmerking.
Zeg alleen dat de HC met een ander doel is geschreven dan de DL en NGB. Wanneer we een geschrift gaan schrijven tegen de dwalingen in de gereformeerde gezindte is dat toch ook geen preekstof? Wat niet wil zeggen dat je nooit de dwalingen benoemd. Juist wel. Maar het is niet je leiddraad in de eredienst. De HC wordt als het goed is bepreekt vanuit de Schrift. Is ook geen verhandeling tegen.... Maar een geschrift, leerboek van een gelovige. Wat is je enige troost? Waarom hemelvaart, Wat heeft de Doop mij te zeggen enz.
De NGB is belijdend. Lijkt me geen probleem om te bepreken. De 12 artikelen worden ook bepreekt.
De DL is niet alleen maar polemisch. Art 17 is bijvoorbeeld zo'n artikel dat prima in een leerdienst aan de orde zou kunnen komen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Sheba schreef:Nee de HC staat niet boven de bijbel. Dat is een flauwe opmerking.
Zeg alleen dat de HC met een ander doel is geschreven dan de DL en NGB. Wanneer we een geschrift gaan schrijven tegen de dwalingen in de gereformeerde gezindte is dat toch ook geen preekstof? Wat niet wil zeggen dat je nooit de dwalingen benoemd. Juist wel. Maar het is niet je leiddraad in de eredienst. De HC wordt als het goed is bepreekt vanuit de Schrift. Is ook geen verhandeling tegen.... Maar een geschrift, leerboek van een gelovige. Wat is je enige troost? Waarom hemelvaart, Wat heeft de Doop mij te zeggen enz.
De NGB is belijdend. Lijkt me geen probleem om te bepreken. De 12 artikelen worden ook bepreekt.
De DL is niet alleen maar polemisch. Art 17 is bijvoorbeeld zo'n artikel dat prima in een leerdienst aan de orde zou kunnen komen.
Volgens mij is er nooit een kerkelijke uitspraak gedaan om uit andere Belijdenisgeschriften te preken. Dat geldt bij mijn weten wel voor de Heidelberger Catechismus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:Nee de HC staat niet boven de bijbel. Dat is een flauwe opmerking.
Zeg alleen dat de HC met een ander doel is geschreven dan de DL en NGB. Wanneer we een geschrift gaan schrijven tegen de dwalingen in de gereformeerde gezindte is dat toch ook geen preekstof? Wat niet wil zeggen dat je nooit de dwalingen benoemd. Juist wel. Maar het is niet je leiddraad in de eredienst. De HC wordt als het goed is bepreekt vanuit de Schrift. Is ook geen verhandeling tegen.... Maar een geschrift, leerboek van een gelovige. Wat is je enige troost? Waarom hemelvaart, Wat heeft de Doop mij te zeggen enz.
Sheba, denk je niet dat het juist in deze tijd heel goed is om de DL regels eens te behandelen?

Ik heb van deze http://preken.mobi/index.php?app=&dir=. ... %20Dordtse% preken heel erg veel geleerd.
Met name om het 'stiekeme' remonstrantse te ontdekken in sommige beweringen die mij eerst niet zouden zijn opgevallen.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Mannetje »

Ik heb van deze http://preken.mobi/index.php?app=&dir=. ... %20Dordtse% preken heel erg veel geleerd.
Met name om het 'stiekeme' remonstrantse te ontdekken in sommige beweringen die mij eerst niet zouden zijn opgevallen.
linkje werkt niet bij mij...
-
Plaats reactie