Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Sheba »

Vagari schreef:
Sheba schreef:Nee de HC staat niet boven de bijbel. Dat is een flauwe opmerking.
Zeg alleen dat de HC met een ander doel is geschreven dan de DL en NGB. Wanneer we een geschrift gaan schrijven tegen de dwalingen in de gereformeerde gezindte is dat toch ook geen preekstof? Wat niet wil zeggen dat je nooit de dwalingen benoemd. Juist wel. Maar het is niet je leiddraad in de eredienst. De HC wordt als het goed is bepreekt vanuit de Schrift. Is ook geen verhandeling tegen.... Maar een geschrift, leerboek van een gelovige. Wat is je enige troost? Waarom hemelvaart, Wat heeft de Doop mij te zeggen enz.
Sheba, denk je niet dat het juist in deze tijd heel goed is om de DL regels eens te behandelen?

Ik heb van deze http://preken.mobi/index.php?app=&dir=. ... %20Dordtse% preken heel erg veel geleerd.
Met name om het 'stiekeme' remonstrantse te ontdekken in sommige beweringen die mij eerst niet zouden zijn opgevallen.
Het lijkt me goed om de DL te behandelen in andere samenkomsten. Niet in de eredienst. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
helma schreef:Ik ben een groot voorstander van Catechismusprediking. Het bewaart voor eenzijdigheid in de prediking; sommige dingen móeten aan bod komen.
Bovendien is het belangrijk om goed doorkneed te zijn in de belangrijke dingen die we, op grond van de Bijbel, mogen leren vanuit de Catechismus.
Wel ben ik er blij mee dat onze predikant de te behandelen vragen altijd koppelt aan een Bijbelgedeelte; zodat het echt een verklaring is van wat in de eerste plaats de Bijbel ons leert en wat goed samengevat is door de HC
Eens.
Wel zou ik de vrijheid willen bepleiten om eens een keer over de NGB of de DL te preken.
Eens, zowel met @helma als met @Tiberius. Op dit moment beluisteren wij preken rond de NGB. Zeer leerzaam!
Daarom ben ik het wel eens met het pleidooi van @Sheba om de catechismusprediking in ere te houden. Maar niet eens m.b.t. haar argument om de NGB en de DL niet te behandelen. Hoewel de opzet van beide belijdenisgeschriften inderdaad anders is, is het absoluut geen enkel probleem om dat aan de hand van een bijbelgedeelte te bepreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door refo »

De NGB is niet zo geschikt voor preken. En behandelt ook niet veel nieuws ten opzichte van de HC.
De DL is al helemaal niet geschikt omdat dat een one-issue-geschrift is.
Meer iets voor lezingen.
Het lijkt wel of ook de dominees ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum steeds modieuzer gaan doen.
Waarom nu opeens andere geschriften? Neem dan gewoon een onbekende Bijbeltekst. Er is nog zat in de bijbel waarover nog nooit een dominee iets gezegd heeft.

Ik denk dat er een andere reden is waarom zo wordt vastgehouden aan de HC-prediking. Zou je daar van af gaan zien, dan moeten predikanten iedere zondag 2 volwaardige preken maken. Dat gaat ze niet lukken. HC-preken zijn langzamerhand wel gestandaardiseerd, althans is er veel van te krijgen, wat een voorbereiding een stuk sneller doet gaan.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Desiree »

66 boeken..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Afgewezen »

Waarom zou je belijdenissen gaan bepreken?
Hebben we niet genoeg aan de Bijbel?

Tip: lees met elkaar op zondagavond de belijdenisgeschriften. Ze zijn het waard om er kennis van te nemen (maar dat is wat anders dan erover preken).
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Curatorium »

Afgewezen schreef:Waarom zou je belijdenissen gaan bepreken?
Hebben we niet genoeg aan de Bijbel?
Dan kan je ook zeggen: Waarom zou je een catechismus gaan bespreken aangezien we genoeg aan de Bijbel hebben.
Juist bij DL/NGB preken wordt er gewoon uit de Bijbel gepreekt en erna een link gelegd met het belijdenisgeschrift. Mijn ervaring is dat een zo'n preek vaak meer op de Bijbel gebaseerd is dan een HC preek. De predikant moet namelijk een relatief onbekend gedeelte van een geschrift uitleggen aan de gemeente. Dat kan alleen met Bijbelteksten die dit onderbouwen. Bij de HC geloven we dat allemaal wel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Afgewezen »

Curatorium schreef:
Afgewezen schreef:Waarom zou je belijdenissen gaan bepreken?
Hebben we niet genoeg aan de Bijbel?
Dan kan je ook zeggen: Waarom zou je een catechismus gaan bespreken aangezien we genoeg aan de Bijbel hebben.
Dat zeg ik ook.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Curatorium »

Dacht dat je specifiek doelde op de NGB. De HC noemt men natuurlijk ook een belijdenisgeschrift :D
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Zita »

Ik zou ook geen belijdenissen gaan bepreken. Asjeblieft niet. Ik word nooit zo blij als dominees uitgebreid de taalkundige vondsten in de catechismus gaan bespreken. Dat is leuk voor een catechisatieles ofzo. Maar als we de catechismus zien (in preekverband) als een geordende wijze van het aandragen van thema's, worden er als het goed is gewoon Bijbelteksten bepreekt. Maar heeft wel iedere predikant het over de Heilige Geest. En over de doop. En over de wet. Enzovoorts. Het behoedt predikanten die daar aanleg voor hebben voor het berijden van stokpaardjes.
Op dezelfde manier zou je volgens mij wat thema's uit de andere belijdenisgeschriften kunnen plukken. De DL gaan bijvoorbeeld in op de eeuwige bestemming van jonggestorven kinderen. Ik zie daar wel af en toe wat stukjes over in kerkbodes (als er een kind jong is overleden) maar heb het nooit eens goed vanuit de Bijbel horen bepreken. Dat is vreemd, als we het wel met z'n allen zeggen te onderschrijven.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Sheba »

refo schreef:De NGB is niet zo geschikt voor preken. En behandelt ook niet veel nieuws ten opzichte van de HC.
De DL is al helemaal niet geschikt omdat dat een one-issue-geschrift is.
Meer iets voor lezingen.
Het lijkt wel of ook de dominees ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum steeds modieuzer gaan doen.
Waarom nu opeens andere geschriften? Neem dan gewoon een onbekende Bijbeltekst. Er is nog zat in de bijbel waarover nog nooit een dominee iets gezegd heeft.

Ik denk dat er een andere reden is waarom zo wordt vastgehouden aan de HC-prediking. Zou je daar van af gaan zien, dan moeten predikanten iedere zondag 2 volwaardige preken maken. Dat gaat ze niet lukken. HC-preken zijn langzamerhand wel gestandaardiseerd, althans is er veel van te krijgen, wat een voorbereiding een stuk sneller doet gaan.
Ook dit is m.i. niet waar.
A. Je kunt ook onvolwaardige preken maken door iedere week hetzelfde stramien over de tekst te leggen. Oude preken pakken en en een beetje bijschaven.
B als je de catechismuspreek vanuit het bijgelezen Schriftgedeelte maakt, ingaat op de actuele vragen en dwalingen binnen de gemeente en daarbuiten. Dan hoeft geen ene catechismuspreek hetzelfde te zijn. Is het een "volwaardige" preek...Maar dat betekent ook dat een predikant geen oude preek pakt en een beetje bijschaaft....
C Tip; vraag aan een predikant die een beetje studie van zijn preken maakt of een catechismuspreek minder tijd kost dan een gewone preek.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Catechismusprediking noodzakelijk? (uit: Verwachte boeken theologie)

Bericht door Vagari »

Afgewezen schreef:Waarom zou je belijdenissen gaan bepreken?
Hebben we niet genoeg aan de Bijbel?

Tip: lees met elkaar op zondagavond de belijdenisgeschriften. Ze zijn het waard om er kennis van te nemen (maar dat is wat anders dan erover preken).

Omdat de Bijbel altijd gelezen wordt vanuit een bepaalde leer. En de belijdenis geschriften leren ons hoe de Bijbel behoort gelezen te worden. En wijs mij maar eens aan waar de belijdenissen afwijken van de Bijbel.

Je kunt niet zeggen wat ik best vaak hoor: "Ik heb geen leer ik heb alleen de Bijbel." Dat is onbijbels.
Handelingen 2:42 / STV
42 ‭‭En zij waren volhardende in‭⁸⁸‭ de ‭leer‭ der apostelen, en in de gemeenschap,‭⁸⁹‭ en in de breking‭⁹⁰‭ des broods, en in de gebeden.‭⁹¹‭‭

Johannes 7:16 / STV
16 ‭‭Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn ‭leer‭ is Mijne niet, maar‭²⁷‭ Desgenen, Die Mij gezonden heeft.‭

1Timotheüs 1:3 / STV
3 ‭‭Gelijk ik u vermaand heb,‭⁷‭ dat gij te Eféze zoudt blijven, als ik naar Macedonië‭⁸‭ reisde, ‭zo‭ ‭vermaan‭ ‭ik‭‭⁹‭ ‭het‭ ‭u‭ ‭nog‭, opdat gij sommigen beveelt geen andere ‭leer‭ te leren;‭¹⁰‭‭

1Timotheüs 1:10 / STV
10 ‭‭Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde ‭leer‭ is;‭²⁷‭‭
En trouwens, de Joden hadden ook de Bijbel (eerste deel) en toch leerden de meesten iets heel anders dan de Heere Jezus.
Johannes 5:45-46 / STV
45 ‭‭Meent niet, dat Ik u verklagen zal‭⁶²‭ bij den Vader; die u verklaagt, is ‭Mozes‭,‭⁶³‭ op welken gij‭⁶⁴‭ gehoopt hebt.‭ 46 ‭‭Want indien gij ‭Mozes‭ geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.‭
Laatst gewijzigd door Vagari op 11 nov 2015, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie