Wat eist ? Wat wil? Wat gebiedt? Wat leert?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Wat eist ? Wat wil? Wat gebiedt? Wat leert?

Bericht door SecorDabar »

Het is mij opgevallen dat de HC in het derde hoofdstuk van de Dankbaarheid de verschillende zondagen over de Wet des Heeren, op verschillende wijze de vraag begint:

Zondag 35: Wat eist ....
Zondag 36: Wat wil ....
Zondag 38: Wat gebiedt..
Zondag 39: Wat wil....
Zondag 40: Wat eist....
Zondag 41: Wat leert...
Zondag 42: Wat verbiedt...
Zondag 43: Wat wil...
Zondag 44: Wat eist...

Wat zou hiervan de reden zijn ?


Verder heb ik nog een vraag:
Al de geboden hebben dezelfde waarde, zijn dus gelijkwaardig aan elkaar.
Toch heeft "wat eist..." , voor mij een andere gevoelswaarde dan "wat wil...." en "wat leert..."
Eisen klinkt sterker, strenger, dan willen en leren..
Waarom er dan voor het ene gebod "eisen" gebruikt wordt en voor het andere gebod "wat leert..." is mij dan ook niet duidelijk.


De vragen staan in het deel over de dankbaarheid, in het leven der heiligmaking.
Is het dan juist om dan nog van eisen, gebieden en verbieden te spreken?
Immers, in de heiligmaking is de wil toch al geheiligd door de Heilige Geest om de wet te doen uit dankbaarheid als gerechtvaardigde zondaar ? Immers, voor de gerechtvaardige zondaar is de eis der Wet toch vervuld door de Borg en Middelaar Jezus Christus ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wat eist ? Wat wil? Wat gebiedt? Wat leert?

Bericht door Jacobse »

Verder heb ik nog een vraag:
Al de geboden hebben dezelfde waarde, zijn dus gelijkwaardig aan elkaar.
Toch heeft "wat eist..." , voor mij een andere gevoelswaarde dan "wat wil...." en "wat leert..."
Eisen klinkt sterker, strenger, dan willen en leren..
Waarom er dan voor het ene gebod "eisen" gebruikt wordt en voor het andere gebod "wat leert..." is mij dan ook niet duidelijk.


De vragen staan in het deel over de dankbaarheid, in het leven der heiligmaking.
Is het dan juist om dan nog van eisen, gebieden en verbieden te spreken?
Immers, in de heiligmaking is de wil toch al geheiligd door de Heilige Geest om de wet te doen uit dankbaarheid als gerechtvaardigde zondaar ? Immers, voor de gerechtvaardige zondaar is de eis der Wet toch vervuld door de Borg en Middelaar Jezus Christus ?[/quote]



Ten antwoord op het vorenstaande moge het volgende dienen :om eens extra aandacht gaan geven aan Mattheüs 5 verzen 17 tot en met 20: wat ook gelezen kan worden als:
IK ben gekomen om wet en profeten te vervullen en niet om die te ontbinden;en tot aan MIJN wederkomst zal er niet één tittel of jota van de wet vervallen; en wie zelfs maar een van de kleinste geboden er van ontbindt zal klein zijn in het koninkrijk der hemelen. Het in acht nemen aan onze zijde van Gods wetten "in dankbaarheid " gaat uit van: het daardoor eren van HEM als koning van ons leven ( God liefhebben boven alles ) + het ervaren en uitdragen dat ZIJN wetten strekken ten gunste van de kwaliteit van het leven op aarde ( de naaste liefhebben als zichzelf ).
Jacobse.
Plaats reactie