Twittechismus

Plaats reactie
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Twittechismus

Bericht door theoloog »

Er is al een tijdje op twitter een samenvatting van cathechismus. Hij is nu compleet uit: zie hier

Wat is jullie reactie? Ik weet dat hij gebruikt werd binnen bepaalde gedeelten van de reformatorische gezindte. Vind je dit kunnen, of juist niet. Waarom niet, waarom wel?
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Twittechismus

Bericht door PvS »

theoloog schreef:Er is al een tijdje op twitter een samenvatting van cathechismus. Hij is nu compleet uit: zie hier

Wat is jullie reactie? Ik weet dat hij gebruikt werd binnen bepaalde gedeelten van de reformatorische gezindte. Vind je dit kunnen, of juist niet. Waarom niet, waarom wel?
Even een andere vraag: gebruikt een baptist wel een catechismus?
Zo ja, welke?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Twittechismus

Bericht door Mariavt »

theoloog schreef:Er is al een tijdje op twitter een samenvatting van cathechismus. Hij is nu compleet uit: zie hier

Wat is jullie reactie? Ik weet dat hij gebruikt werd binnen bepaalde gedeelten van de reformatorische gezindte. Vind je dit kunnen, of juist niet. Waarom niet, waarom wel?
´t Is niet de catechismus die ik gewend ben, en ben het er niet mee eens, waarom niet de oorspronkelijk catechismus?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Twittechismus

Bericht door theoloog »

PvS schreef:
theoloog schreef:Er is al een tijdje op twitter een samenvatting van cathechismus. Hij is nu compleet uit: zie hier

Wat is jullie reactie? Ik weet dat hij gebruikt werd binnen bepaalde gedeelten van de reformatorische gezindte. Vind je dit kunnen, of juist niet. Waarom niet, waarom wel?
Even een andere vraag: gebruikt een baptist wel een catechismus?
Zo ja, welke?
Nee baptisten zijn in NL over het algemeen zonder belijdenisgeschriften. Dat vind ik zelf wel eens jammer. Dat ook de reden dat ik in de gemeente waar ik werk vanaf september een jaar lang de hele geloofsleer op hoofdlijnen doorga. Dus van Schepping tot Wederkomst. En daarbij maak ik natuurlijk dankbaar gebruik van heel veel belijdenissen die er door de eeuwen heen zijn geschreven.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Twittechismus

Bericht door theoloog »

Mariavt schreef:´t Is niet de catechismus die ik gewend ben, en ben het er niet mee eens, waarom niet de oorspronkelijk catechismus?
Het werd afgelopen jaar gebruikt om jongeren op een nieuwe manier met de catechismus en haar inhoud in contact te brengen.
Dus in een taal die jongeren begrijpen.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Twittechismus

Bericht door Mariavt »

theoloog schreef:
Mariavt schreef:´t Is niet de catechismus die ik gewend ben, en ben het er niet mee eens, waarom niet de oorspronkelijk catechismus?
Het werd afgelopen jaar gebruikt om jongeren op een nieuwe manier met de catechismus en haar inhoud in contact te brengen.
Dus in een taal die jongeren begrijpen.
Is de jeugd dan zo veranderd dat ze de catechismus als vanouds niet meer snappen? Een volwassene begrijpt het ook niet altijd, tenzij de Heere Zelf je ogen opent hoe rijk de catechismus is en hoeveel troost je eruit kunt halen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Twittechismus

Bericht door Gian »

theoloog schreef: Nee baptisten zijn in NL over het algemeen zonder belijdenisgeschriften. Dat vind ik zelf wel eens jammer. Dat ook de reden dat ik in de gemeente waar ik werk vanaf september een jaar lang de hele geloofsleer op hoofdlijnen doorga. Dus van Schepping tot Wederkomst.
Niet verder dan de wederkomst?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Twittechismus

Bericht door Mara »

theoloog schreef:
Mariavt schreef:´t Is niet de catechismus die ik gewend ben, en ben het er niet mee eens, waarom niet de oorspronkelijk catechismus?
Het werd afgelopen jaar gebruikt om jongeren op een nieuwe manier met de catechismus en haar inhoud in contact te brengen.
Dus in een taal die jongeren begrijpen.
Ik vind dat neerbuigend naar jongeren, waarom zouden zij de catechismus niet kunnen begrijpen ? Ze zijn toch niet dommer dan wij ? Wij waren ook jong en kijk eens hoever we gekomen zijn :)
De jongeren worden over het algemeen steeds hoger opgeleid, maar alles uit de kerk moet omgebogen naar hun niveau, ik snap het niet meer :nonnon
Ik heb hier ook een stel jongeren lopen, ze zijn tamelijk behoudend, zelfs de HSV blijft voorlopig nog in de kast !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Twittechismus

Bericht door theoloog »

Gian schreef:
theoloog schreef: Nee baptisten zijn in NL over het algemeen zonder belijdenisgeschriften. Dat vind ik zelf wel eens jammer. Dat ook de reden dat ik in de gemeente waar ik werk vanaf september een jaar lang de hele geloofsleer op hoofdlijnen doorga. Dus van Schepping tot Wederkomst.
Niet verder dan de wederkomst?
Dat is toch een bekende uitspraak, van schepping tot wederkomst. Bovendien is dat wat ons is geopenbaard. Misschien bedoelde je dat met de wederkomst ook nog het laatste oordeel volgt. Dat hoort voor mij in ieder geval als onderdeel bij de wederkomst. Dat is immers het doel ervan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twittechismus

Bericht door huisman »

Zeer op tegen, het schiet zijn doel volledig voorbij.

Zet Zondag 7 tegenover 20 en 21 van de twittechismus en er is toch sprake van een ontzettende verarming. Ik hoop dat er nog ambtsdragers zijn die met een goede uitleg van de H.C. de jongeren kunnen bereiken.
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.

Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie