Artikel 1. De enige God.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wij geloven allen met het hart Opvallend dat hier staat, met het hart, niet met het verstand. Het begint met het inwendige. Let op de algemene vorm: wij geloven allen.

en belijden met de mond Dit komt ná het geloof, en is een vrucht ervan.

dat er één God is, een geheel enig De nadruk op de eenheid van God. Let op dat één en enig apart genoemt worden. Eén slaat op het aantal Goden wat er is, er is maar één God. Enig slaat op Zijn inwendige eenheid.

en éénvoudig wezen. Moeilijk om uit te leggen wat hiermee bedoelt wordt. Ik weet hier even geen synoniemen voor...

Hij is eeuwig, Dat is: zonder begin, zonder einde, doch mét een heden.

niet te doorgronden,Dat is: niet volledig te doorgronden. Hij verteld eea over Zichzelf in Zijn woord. Wij kunnen slechts weten wat Hij ons openbaart.

onzienlijk Omdat Hij een geest is

onveranderlijk Dat is: niet veranderlijk is Zijn wezen. Zijn houding tegenover Zijn schepping is wél aan verandering onderhevig.

oneindig, almachtig God is niet begrensd, dan door Zijn eigen deugden. Almacht is een voorbeeld van één van Zijn oneindige vermogens.

Hij is volkomen wijs Hij is volmaakt wijs. Weer een voorbeeld van Zijn oneindigheid.

rechtvaardig en goed In deze woorden klinkt het hele evangelie. Rechtvaardig, in dat Hij de zonde móet straffen, goed, in dat Hij Zijn Zoon zond om voor ons redding mogelijk te maken

en een zeer overvloedige bron van al het goede. God is de oorsprong van al het goede.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Op mij komt artikel 1 over dat we niet echt bij machte zijn om uit te drukken hoe volmaakt God is.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Waarom gaan we niet verder met de volgende artikelen?
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door memento
en éénvoudig wezen. Moeilijk om uit te leggen wat hiermee bedoelt wordt. Ik weet hier even geen synoniemen voor...
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat God Zelf éénvoudig (dus niet meervoudig) is. God is één Persoon.
Dus énig heeft de betekenis van de enigste God en éénvoudig de betekenis van één Persoon.
Kan iemand het beter aanvullen?
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Wij geloven allen met het hart Opvallend dat hier staat, met het hart, niet met het verstand. Het begint met het inwendige. Let op de algemene vorm: wij geloven allen.
Wordt hier soms met 'het hart' het gevoel bedoeld? Dat wij moeten leven vanuit de bevinding? M.i. wordt er soms teveel met het gevoel geloofd en te weinig rationeel. Dat is de reden waarom we zo'n twijfelend volkje geworden zijn. Het bekommerd zijn wordt tot norm verheven.
Denk nou niet dat ik een zuiver rationeel geloven nastreef, absoluut niet maar een mengvorm van beide zou voor ons geloofsleven wel wat gezonder zijn.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door memento
en éénvoudig wezen. Moeilijk om uit te leggen wat hiermee bedoelt wordt. Ik weet hier even geen synoniemen voor...
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat God Zelf éénvoudig (dus niet meervoudig) is. God is één Persoon.
Dus énig heeft de betekenis van de enigste God en éénvoudig de betekenis van één Persoon.
Kan iemand het beter aanvullen?
Word hier ook niet met `wezen` het `zijn` bedoelt
Zoals bij JHWH `Ik ben die Ik ben`
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Word hier ook niet met `wezen` het `zijn` bedoelt
Zoals bij JHWH `Ik ben die Ik ben`
Ja.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Ik vind dat laatste stukje uit dit artikel héél mooi. Net alsof de opsteller een samenvatting geeft. Hij heeft al veel geschreven over God en als laatste zegt hij, kortom "een zeer overvloedige Fontein van alle goed". Een lofprijzing aan God.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Word hier ook niet met `wezen` het `zijn` bedoelt
Zoals bij JHWH `Ik ben die Ik ben`
Ja.
Volgens mij kun je dat niet hard maken. Het woord 'wezen' dat gebruikt wordt, stamt meer uit de sfeer van de Griekse filosofie dan uit het Hebreeuwse taaleigen (zoals in Ex. 3:14).
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Word hier ook niet met `wezen` het `zijn` bedoelt
Zoals bij JHWH `Ik ben die Ik ben`
Ja.
Volgens mij kun je dat niet hard maken. Het woord 'wezen' dat gebruikt wordt, stamt meer uit de sfeer van de Griekse filosofie dan uit het Hebreeuwse taaleigen (zoals in Ex. 3:14).
Een poging...
Met het enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed wordt de Drie-enige God bedoeld, zie artikel 8.
In artikel 9 worden teksten aangehaald uit het Oude en Nieuwe Testament om deze Drie-eenheid te bewijzen, waarbij in de tekst uit Genesis 3:22 in het Hebreeuws wel de naam JHWH gebruikt wordt.
Plaats reactie