artikel 22

argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

artikel 22

Bericht door argus »

Ik las artikel 22 van de NGB, en daar zie ik dit staan:
"Daarom zeggen wij terecht met Paulus, dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken, gerechtvaardigd worden" (Rom. 3:28).
Wij vatten dit, nauwkeurig gesproken, niet zo op, dat het geloof zelf ons rechtvaardigt, want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan
Ik snap niet hoe men daar op komt, dat de daden (heilige werken en verdiensten) van Christus ons toegerekend worden, het klinkt niet echt bijbels, of zie ik dat nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bij dit:
want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan.
Wordt verwezen naar de volgende Bijbelteksten,
Jer. 23:6
6 In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de HERE onze gerechtigheid.
Mat. 20:28
28 Gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.
Rom. 8:33
33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt.
1 Kor. 1:30,31
30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, 31 opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.
2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
1 Joh. 4:10
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: artikel 22

Bericht door Simon »

argus schreef:Ik las artikel 22 van de NGB, en daar zie ik dit staan:
"Daarom zeggen wij terecht met Paulus, dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken, gerechtvaardigd worden" (Rom. 3:28).
Wij vatten dit, nauwkeurig gesproken, niet zo op, dat het geloof zelf ons rechtvaardigt, want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan
Ik snap niet hoe men daar op komt, dat de daden (heilige werken en verdiensten) van Christus ons toegerekend worden, het klinkt niet echt bijbels, of zie ik dat nu verkeerd?
Nee, ik ben het wel met je eens, geloof ik.
Onze zonden worden ons niet toegerekend, als we in Hem zijn, maar dat is iets heel anders dan dat Zijn werken en verdiensten (?) ons toegerekend worden.
Wij hebben toch niet ons leven als losprijs gegeven?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: artikel 22

Bericht door argus »

Johann Gottfried Walther schreef:Bij dit:
want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan.
Wordt verwezen naar de volgende Bijbelteksten,
Jer. 23:6
6 In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de HERE onze gerechtigheid.
Mat. 20:28
28 Gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.
Rom. 8:33
33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt.
1 Kor. 1:30,31
30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, 31 opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.
2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
1 Joh. 4:10
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.
Ja, maar ik zie niets in deze teksten dat er op wijst dat Christus' daden ons worden toegerekend
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is de Bijbelse leer, lees maar o.a. de Romeinenbrief.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: artikel 22

Bericht door Afgewezen »

argus schreef:Ik snap niet hoe men daar op komt, dat de daden (heilige werken en verdiensten) van Christus ons toegerekend worden, het klinkt niet echt bijbels, of zie ik dat nu verkeerd?
Ik begrijp je moeite daarmee wel. Iemand schreef: "Christus' volmaakte leven als mens had geen verzoenende kracht, maar het toonde aan, dat Hij geschikt was voor het offer aan het Kruis."
Zoals ook de offerdieren zonder gebrek moesten zijn.
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: artikel 22

Bericht door argus »

Johann Gottfried Walther schreef:Het is de Bijbelse leer, lees maar o.a. de Romeinenbrief.
waar staat dat dan in de romeinenbrief?

Ik ben nog nooit een tekst in romeinen tegengekomen die erop wijst dat wij als rechtvaardigen worden aangenomen doordat Christus' daden ons worden toegerekend, maar juist alleen door het bloed van Christus, daar hebben zijn daden verder niets mee temaken
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

argus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het is de Bijbelse leer, lees maar o.a. de Romeinenbrief.
waar staat dat dan in de romeinenbrief?

Ik ben nog nooit een tekst in romeinen tegengekomen die erop wijst dat wij als rechtvaardigen worden aangenomen doordat Christus' daden ons worden toegerekend, maar juist alleen door het bloed van Christus, daar hebben zijn daden verder niets mee temaken
Hoe kan je Christus bloed en daden van elkaar losmaken?
Je gelooft niet dat er alleen redding is in Christus offer? (Zijn offer is toch een daad, het opofferen van Zijn lichaam)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: artikel 22

Bericht door argus »

ja zijn offer is een daad, alleen door zijn offer is er redding, niet doordat zijn daden (met nadruk op -en) ons toegerekend worden, ik vind in de bijbel in ieder geval geen aanleiding om dat te denken. Want in dat artikel in de NGB staat "Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan"

Dat suggereert dat zijn offer alleen niet genoeg was...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

argus schreef:ja zijn offer is een daad, alleen door zijn offer is er redding, niet doordat zijn daden (met nadruk op -en) ons toegerekend worden, ik vind in de bijbel in ieder geval geen aanleiding om dat te denken. Want in dat artikel in de NGB staat "Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan"

Dat suggereert dat zijn offer alleen niet genoeg was...
Christus vervulling van de wet waren toch echt daden.
Hij heeft volkomen naar de wet geleefd, en aan Gods recht voldaan.

Ja wij doen van nature geen heilige werken, die heeft Christus gedaan.
Hij is ook onze heiligmaking. We worden om niet gerechtvaardigd en Christus is onze heiligmaking zoals de Bijbel zegt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: artikel 22

Bericht door Simon »

Johann Gottfried Walther schreef:
argus schreef:ja zijn offer is een daad, alleen door zijn offer is er redding, niet doordat zijn daden (met nadruk op -en) ons toegerekend worden, ik vind in de bijbel in ieder geval geen aanleiding om dat te denken. Want in dat artikel in de NGB staat "Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan"

Dat suggereert dat zijn offer alleen niet genoeg was...
Christus vervulling van de wet waren toch echt daden.
Hij heeft volkomen naar de wet geleefd, en aan Gods recht voldaan.
Denk je niet dat Christus bedoelde dat Hij de ceremoniele wet , die een schaduw was, heeft vervuld, om zo als gebrekloos Pascha-Lam de zonde van de wereld weg te zullen nemen, waarna er ook staat dat het pinksteren VERVULD werd.
Meer een geestelijk vervullen, dus, van iets wat altijd tastbaar en stoffelijk was geweest?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Simon schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
argus schreef:ja zijn offer is een daad, alleen door zijn offer is er redding, niet doordat zijn daden (met nadruk op -en) ons toegerekend worden, ik vind in de bijbel in ieder geval geen aanleiding om dat te denken. Want in dat artikel in de NGB staat "Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan"

Dat suggereert dat zijn offer alleen niet genoeg was...
Christus vervulling van de wet waren toch echt daden.
Hij heeft volkomen naar de wet geleefd, en aan Gods recht voldaan.
Denk je niet dat Christus bedoelde dat Hij de ceremoniele wet , die een schaduw was, heeft vervuld, om zo als gebrekloos Pascha-Lam de zonde van de wereld weg te zullen nemen, waarna er ook staat dat het pinksteren VERVULD werd.
Meer een geestelijk vervullen, dus, van iets wat altijd tastbaar en stoffelijk was geweest?
God eist volmaakte liefde tot Hem en tot de naaste.
God eist dat er genoeg wordt gedaan, voor de zondaren die Christus zal rechtvaardigen door Zijn offer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: artikel 22

Bericht door argus »

Onder zijn daden vallen ook bijv de genezing van een blinde e.d. Ik geloof niet dat die daden nodig waren voor onze rechtvaardigmaking, maar dat alleen zijn offer genoeg was...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: artikel 22

Bericht door Johann Gottfried Walther »

argus schreef:Onder zijn daden vallen ook bijv de genezing van een blinde e.d. Ik geloof niet dat die daden nodig waren voor onze rechtvaardigmaking, maar dat alleen zijn offer genoeg was...
Het gaat om Zijn volmaakte liefde tot God en de mensen.
Niet de genezingen ect.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
argus
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2012, 21:48

Re: artikel 22

Bericht door argus »

al zijn werken, daar vallen genezingen ook onder lijkt mij, amar ik denk dat we wat de rest betreft wel op een lijn zitten..
Plaats reactie