Tjonge, Tiberius, het lijkt waarachtig wel of je jezelf zit te verdedigen voor het feit je inhoudelijk aan een discussie hebt deelgenomen...Tiberius schreef:Daarom probeerde ik een (schamele) poging tot weerlegging te geven.


Tjonge, Tiberius, het lijkt waarachtig wel of je jezelf zit te verdedigen voor het feit je inhoudelijk aan een discussie hebt deelgenomen...Tiberius schreef:Daarom probeerde ik een (schamele) poging tot weerlegging te geven.
In deze discussie ligt dat een slagje anders volgens mij.Gian schreef:Als de belijdenissen ons enigste schild is tegen dwalingen zijn we ongeloofwaardig. Een discussie met andersdenkende is uitgesloten omdat alleen wij de belijdenissen gebruiken ipv het Woord zelf.
Beste Refo,refo schreef:Ik heb het al eens meer betoogd: de DL gaan uit van de rechtvaardiggemaakte mens. Deze is onderwerp van studie. Vandaaruit wordt de verkiezing belicht. Vandaaruit de wedergeboorte behandeld en de volharding van die rechtvaardiggemaakten. (Dat kon overigens pas nadat de tegenstanders zonder vorm van proces werden wegegstuurd.) Er ontstaat dan een prima stuk dat daarvoor kan dienen. Maar voor meer ook niet.
De achterliggende problemen van de remonstrantie blijven echter smeulen. Want:
Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
En anno 2008 zijn er weer allerlei nieuwe inzichten, die onze gezindte zoveel mogelijk proberen te versimpelen tot 'remonstrantisme'. Terwijl inmiddels de Geest wel van onze gemeenten geweken is. Wellicht is er hier en daar nog iemand die als gelovige aangemerkt mag worden, van een gemeenschap der heiligen is toch geen sprake. Mag er al eens iemand vrijmoedig getuigen dan wordt hij door de kerkenraad weggemodereerd. Dat kan niet goed blijven gaan. Dat vindt de Geest echt niet leuk. Het is al erg genoeg dat gezegd wordt dat de prediking het 'maar' het Woord is, waar de Geest nog bij moet. Maar als we Hem gaan binden in onze formules dan zijn we ten dode opgeschreven. Dan spelen we alleen nog kerkje. Dan zwaaien met onze woorden naar de Geest: hierheen alstUblieft. Maar Hij kijkt niet.
Het lijkt wel heel wat: ik bespeur kenmerken. Daar moet wedergeboorte zijn geweest! Er is volharding der heiligen. Ik ben zalig. Zonder Christus, dat wel, maar dat komt misschien nog. Zo werkt het niet.
Maar als dit niemand zorgen baart dan interesseert het mij ook niet, hoor.
Dan gaan we lekker een oud boek van 1000 pagina;s lezen, alsof de tijd heeft stilgestaan.
OK Refo, heb het zo als je wilt.refo schreef:Ik heb het al eens meer betoogd: de DL gaan uit van de rechtvaardiggemaakte mens. Deze is onderwerp van studie. Vandaaruit wordt de verkiezing belicht. Vandaaruit de wedergeboorte behandeld en de volharding van die rechtvaardiggemaakten. (Dat kon overigens pas nadat de tegenstanders zonder vorm van proces werden wegegstuurd.) Er ontstaat dan een prima stuk dat daarvoor kan dienen. Maar voor meer ook niet.
De achterliggende problemen van de remonstrantie blijven echter smeulen. Want:
Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
En anno 2008 zijn er weer allerlei nieuwe inzichten, die onze gezindte zoveel mogelijk proberen te versimpelen tot 'remonstrantisme'. Terwijl inmiddels de Geest wel van onze gemeenten geweken is. Wellicht is er hier en daar nog iemand die als gelovige aangemerkt mag worden, van een gemeenschap der heiligen is toch geen sprake. Mag er al eens iemand vrijmoedig getuigen dan wordt hij door de kerkenraad weggemodereerd. Dat kan niet goed blijven gaan. Dat vindt de Geest echt niet leuk. Het is al erg genoeg dat gezegd wordt dat de prediking het 'maar' het Woord is, waar de Geest nog bij moet. Maar als we Hem gaan binden in onze formules dan zijn we ten dode opgeschreven. Dan spelen we alleen nog kerkje. Dan zwaaien met onze woorden naar de Geest: hierheen alstUblieft. Maar Hij kijkt niet.
Het lijkt wel heel wat: ik bespeur kenmerken. Daar moet wedergeboorte zijn geweest! Er is volharding der heiligen. Ik ben zalig. Zonder Christus, dat wel, maar dat komt misschien nog. Zo werkt het niet.
Maar als dit niemand zorgen baart dan interesseert het mij ook niet, hoor.
Dan gaan we lekker een oud boek van 1000 pagina;s lezen, alsof de tijd heeft stilgestaan.
jvdg schreef:Naar mijn gevoelen wordt in deze discussie afgeweken van de gestelde forumregels, en maken sommige discutanten zich schuldig aan het overtreden van die forumregels.
Advies: Zoek een ander platform, en verschoon ons van dergelijke provocaties.
Wie de schoen past, trekke hem aan............
Mooi gezegd, Tiberius. Tijdens een dankzeggingsdienst van het Heilig Avondmaal werd eens het volgende aangehaald. "Stel dat ik voor de Avondmaalsgangers nu alleen maar het woord had: goed, God heeft je tot hier gebracht en nu moet je het zelf verder doen. Het volharden, het groeien etc. Dat zou toch een verschrikkelijke boodschap zijn, want zelfs na ontvangen genade kan je het nog niet." We zijn ook in de volharding van het geloof van God afhankelijk! Daarom ben ik blij dat artikel 5 erin staat. Jezus is de Voleinder van het geloof, niet ik, gelukkig niet!Tiberius schreef:Klopt. Maar dat is geen zaligmakend geloof, maar een tijdgeloof.Kaw schreef:Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Het volharden tot het einde is een kenmerk van het zaligmakend geloof.
Dat kan ik me voorstellen, maar dat was ook niet onze bedoeling.Afgewezen schreef:Ik vind het niet terecht dat de moderators het opnemen voor degenen die de frustratie veroorzaken ...
Nog even een aanvulling bij het tweede artikel.Het tweede artikel:
Dat dienvolgens Jezus Christus, de Zaligmaker der wereld, voor allen en een ieder [mens] gestorven is, alzo dat Hij voor hen allen door de dood des kruises de verzoening en vergeving van zonden verworven heeft, alzo nochtans dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet dan de gelovigen; mede naar het woord van het Evangelie bij Joh. 3:16: Zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft opdat allen die in Hem geloven niet vergaan, maar het eeuwige leven hebben; en in 1 Joh. 2:2: Hij is de Verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar voor de zonden der ganse wereld.
Waarom neem ik dit citaat op?David Paraeus schreef:Het is een dubbelzinnige voorstelling dat Jezus Christus de Zaligmaker voor allen en een ieder gestorven is. Indien gij daarbij doet 'gelovigen', zo zal het een duidelijke en waarachtige voorstelling zijn. Indien gij maar daarbij doet 'mensen', zo blijft ze dubbelzinnig. Want zo kan ze verstaan worden
- óf van de wijdheid en grootheid der verdienste des doods van Christus, alle mensen tot verzoening gans genoegzaam;
- óf van de kracht derzelve, alle mensen verzoenende.
Naar de eerste betekenis zal ook de voorstelling waarachtig zijn. Want de dood van Christus, ten aanzien van zijn waardigheid en macht, is een remedie, genoegzaam om de zonden van allen en een ieder mens weg te nemen, en daar ontbreekt niets tot de dadelijke verzoening van allen en een ieder mens, die ze met het geloof aanneemt. In deze zin mag men zeggen dat Christus voor allen en een ieder mens gestorven is; en in zodanige zin worden de teksten der Schrift (waar Christus gezegd is voor allen gestorven te zijn, 1 Tim. 2:6; de dood voor allen gesmaakt te hebben, Hebr. 2:9; de verzoening te zijn voor de zonden der ganse wereld, 1 Joh. 2:2) in 't algemeen niet onbekwamelijk verstaan, hoewel ze ook nauwer kunnen genomen worden.
Naar de tweede betekenis, van de vrucht en werking van de genoegzame remedie, welke is een dadelijke verzoening met God, en herstelling uit de dood in het leven, is de voorstelling vals (...)
Volgens mij gaan de DL niet uit van een rechtvaardiggemaakt of niet-rechtvaardiggemaakt mens. Ze gaan uit van de Evangelieprediking en het feit dat deze a. gezonden wordt tot wie God wil en wanneer Hij wil en b. dat niet allen deze prediking aannemen, maar alleen degenen die daartoe uitverkoren zijn.refo schreef:Ik heb het al eens meer betoogd: de DL gaan uit van de rechtvaardiggemaakte mens. Deze is onderwerp van studie. Vandaaruit wordt de verkiezing belicht. Vandaaruit de wedergeboorte behandeld en de volharding van die rechtvaardiggemaakten. (Dat kon overigens pas nadat de tegenstanders zonder vorm van proces werden wegegstuurd.) Er ontstaat dan een prima stuk dat daarvoor kan dienen. Maar voor meer ook niet.
Ik denk dat er niemand op dit forum is die de DL op één lijn met de Schrift stelt. Het probleem zit 'm ergens ander: de DL geven een antwoord op een theologische vraagstelling, die is gefundeerd in de Schrift.De achterliggende problemen van de remonstrantie blijven echter smeulen. Want:
Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
Ik ben toch wel heel benieuwd naar die "nieuwe inzichten""anno 2008". Ik wist niet dat er nog zoveel te ontdekken was op dat gebied!En anno 2008 zijn er weer allerlei nieuwe inzichten, die onze gezindte zoveel mogelijk proberen te versimpelen tot 'remonstrantisme'.
Een probleem van elke zoveelste-generatie-gemeente.Terwijl inmiddels de Geest wel van onze gemeenten geweken is. Wellicht is er hier en daar nog iemand die als gelovige aangemerkt mag worden, van een gemeenschap der heiligen is toch geen sprake.
Ik denk dat we de Geest werkelijk wel mogen eren door Hem toe te schrijven wat het Zijne is.Mag er al eens iemand vrijmoedig getuigen dan wordt hij door de kerkenraad weggemodereerd. Dat kan niet goed blijven gaan. Dat vindt de Geest echt niet leuk. Het is al erg genoeg dat gezegd wordt dat de prediking het 'maar' het Woord is, waar de Geest nog bij moet.
Dit soort retoriek ligt wel lekker in het gehoor, maar bewijst niets in dezen en voegt ook anderszins niets toe aan deze discussie.Maar als we Hem gaan binden in onze formules dan zijn we ten dode opgeschreven. Dan spelen we alleen nog kerkje. Dan zwaaien met onze woorden naar de Geest: hierheen alstUblieft. Maar Hij kijkt niet.
Inderdaad. Dat zeggen de DL ook niet. Het gaat om het geloof in Christus. Maar in jouw optiek zijn veel van die mensen toch niet zonder Christus, ze denken dat alleen maar (misleid zijnde door de prediking...)Het lijkt wel heel wat: ik bespeur kenmerken. Daar moet wedergeboorte zijn geweest! Er is volharding der heiligen. Ik ben zalig. Zonder Christus, dat wel, maar dat komt misschien nog. Zo werkt het niet.
Ik denk dat de zorgen die jij uitspreekt reëel zijn. Het zou ons allen tot inkeer, tot bekering moeten brengen en tot een smeken of God Zijn Geest zou willen uitgieten op Zijn Kerk!Maar als dit niemand zorgen baart dan interesseert het mij ook niet, hoor.
Dan gaan we lekker een oud boek van 1000 pagina;s lezen, alsof de tijd heeft stilgestaan.