1.2

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Hier zie je duidelijk dat Gods geopenbaarde wil voor Gods verborgen raad staat.
Wij zijn geneigd het om te draaien:"Zijn wij wel uitverkoren?"
Dit is tegen Gods volgorde in.
Hier lezen we wat Gods geopenbaarde wil is nl.: opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe
Wij moeten dus geloven, dat vraagt God van ons. Geen uitvluchten zoeken zoals wij kunnen het niet of mischien zijn wij niet uitverkoren, dat zijn sluipwegen zei pas een predikant bij ons.

En in dit stuk lezen wij dat zo prachtig!
Hier mogen we bij God op pleiten. Laten we dat doen!
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Admin
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
Dat moet persoonlijk worden.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Eigenlijk is de terminologie 'verborgen' en 'geopenbaarde' wil al verkeerd. Ook zijn verborgen raad is geopenbaard, namelijk Hij hééft verkoren. Zijn raad is verborgen als het gaat om namen.

Iets moois las ik in het boek Nieuw Licht hierover. Die man schreef stel je voor dat er in de bijbel stond dat [mijn voor en achternaam] zalig zal worden, dan nog zou ik gaan twijfelen, want wie weet heb ik een dubbelganger met die naam. Echter er staat in Gods Woord dat Hij gestorven is voor zondaren en deze naam draag ik zeker.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Admin
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
Dat moet persoonlijk worden.
Wat bedoel je hiermee Lizzy? Is dit Woord niet persoonlijk denk je? Christus zegt hiermee tegen jouw en mij dat een Drie-Enig God de wereld heeft liefgehad. Liefgehad met een eeuwige zondaarsliefde. Een wereld die verloren ligt. Als jij mag zeggen dat dit voor jouw niet geldt, dan is het wat anders. Anders klinkt ook de liefdesboodschap tot jouw: want alzo lief heb ik deze wereld vol met zondaren gehad, opdat een ieder die gelooft in Mijn Zoon het eeuwige leven zal hebben.

Klinkt de dreiging hierna niet ernstig genoeg? Wie niet geloofd, is alrede veroordeeld.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

En toch heeft Lizzy gelijk. Het gaat erom of je persoonlijk gelooft. Of het Evangelie al 'waar' is geworden voor jou persoonlijk.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De 'krachtdadige' en dus persoonlijke werking ligt opgesloten in Zijn Woord.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Eigenlijk is de terminologie 'verborgen' en 'geopenbaarde' wil al verkeerd. Ook zijn verborgen raad is geopenbaard, namelijk Hij hééft verkoren. Zijn raad is verborgen als het gaat om namen.

Iets moois las ik in het boek Nieuw Licht hierover. Die man schreef stel je voor dat er in de bijbel stond dat [mijn voor en achternaam] zalig zal worden, dan nog zou ik gaan twijfelen, want wie weet heb ik een dubbelganger met die naam. Echter er staat in Gods Woord dat Hij gestorven is voor zondaren en deze naam draag ik zeker.
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen: Eerst dat de verborgen wil toch geopenbaard is. Dat is dan toch geen verborgen wil meer, maar geopenbaarde wil?
Daarna dat je jezelf gewoon zondaar moet noemen en dan ben je uitverkoren dus gelden alle beloften ook voor jou. Misschien ben ik een beetje kort door de bocht, maar ik heb de indruk dat op dit forum de nadruk wordt gelegd op de plicht om te geloven vanuit jezelf en dat vind ik dan toch eenzijdig.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Sorry ndonselaar. De laatste reactie had ik nog niet gelezen toen ik postte. Hiermee heb je al een gedeelte beantwoord, waar ik zeker achter kan staan.
Het geloof is (...) door het Woord Gods.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Dit vind ik een mooi artikel.
Door onze val zijn we schuldig geworden. God zou geen onrecht doen als Hij ons in deze staat had gelaten (zie artikel 1). Artikel 2 begint ook zo mooi: "maar..." God heeft de wereld (en daarmee ook de mens) liefgehad en Zijn Zoon naar deze wereld gezonden, om zo zondaren zalig te maken.
Ik heb over artikel 1 en 2 eens een mooie uitspraak gehoord, die ik jullie wil meedelen. "We krijgen wat we verdienen, of Iemand anders moet het op Zich nemen."
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Eigenlijk is de terminologie 'verborgen' en 'geopenbaarde' wil al verkeerd. Ook zijn verborgen raad is geopenbaard, namelijk Hij hééft verkoren. Zijn raad is verborgen als het gaat om namen.


Iets moois las ik in het boek Nieuw Licht hierover. Die man schreef stel je voor dat er in de bijbel stond dat [mijn voor en achternaam] zalig zal worden, dan nog zou ik gaan twijfelen, want wie weet heb ik een dubbelganger met die naam. Echter er staat in Gods Woord dat Hij gestorven is voor zondaren en deze naam draag ik zeker.
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen: Eerst dat de verborgen wil toch geopenbaard is. Dat is dan toch geen verborgen wil meer, maar geopenbaarde wil?
Daarna dat je jezelf gewoon zondaar moet noemen en dan ben je uitverkoren dus gelden alle beloften ook voor jou. Misschien ben ik een beetje kort door de bocht, maar ik heb de indruk dat op dit forum de nadruk wordt gelegd op de plicht om te geloven vanuit jezelf en dat vind ik dan toch eenzijdig.
Ik zou je een vraag willen stellen:

Kan jij er wat aan doen als je niet gelooft?
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Ariene

Ik zou je een vraag willen stellen:

Kan jij er wat aan doen als je niet gelooft?

Ja. Door moedwillige ongehoorzaamheid (hiermee bedoel ik de zondeval) zijn we van deze gave beroofd.

Dus, kan ik er wat aan doen? Door eigen schuld kan ik dit niet meer.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Ariene

Ik zou je een vraag willen stellen:

Kan jij er wat aan doen als je niet gelooft?

Ja. Door moedwillige ongehoorzaamheid (hiermee bedoel ik de zondeval) zijn we van deze gave beroofd.

Dus, kan ik er wat aan doen? Door eigen schuld kan ik dit niet meer.
Is je antwoord op de vraag nu ja of nee?
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door Lydianne
Oorspronkelijk gepost door Ariene

Ik zou je een vraag willen stellen:

Kan jij er wat aan doen als je niet gelooft?

Ja. Door moedwillige ongehoorzaamheid (hiermee bedoel ik de zondeval) zijn we van deze gave beroofd.

Dus, kan ik er wat aan doen? Door eigen schuld kan ik dit niet meer.
Hier gaat DL hoofdstuk 1.6 en 1.7 over..
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Sorry, het was mijn reactie op deze zin van Lydianne
ik heb de indruk dat op dit forum de nadruk wordt gelegd op de plicht om te geloven vanuit jezelf en dat vind ik dan toch eenzijdig.
Plaats reactie