Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
Geplaatst: 27 sep 2010, 14:03
1 Joh 2:2
het aanbod geldt voor iedereen, de HELE wereld.
het aanbod geldt voor iedereen, de HELE wereld.
Misschien niet. Maar die eerste zin is wel in de buurt.Fjodor schreef:Nee huisman.huisman schreef:Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."Afgewezen schreef:Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom BoomstamDie leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Er staat in de post van Boomstam niet dat God verkiest uit voorgezien geloof.
Vandaar dus: geen handige binnenkomer. Want als je aan dit forum deelneemt, zul je daar wel geïnteresseerd in moeten zijn. Snap je?Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven.
Boomstam schreefFjodor schreef:Nee huisman.huisman schreef:Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."Afgewezen schreef:Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom BoomstamDie leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Er staat in de post van Boomstam niet dat God verkiest uit voorgezien geloof.
Lijkt er toch verdacht veel op, om de verantwoordelijkheid van de mens te benadrukken en een welmenend aanbod van genade voor alle hoorders kan ik prima bij de Bijbelse leer van de D.L. terecht.Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Kijk, als je het wilt gaan hebben over eigen verantwoordelijkheid dan is er niemand hier die dat geen goed idee vindt.Boomstam schreef:Ik denk dat ik dat snap, voel je niet afgewezen. Als ik een reactie deel op het onderwerp is dat volgens mij aardig gezond, ik ben niet van plan om mensen op hun woorden te gaan pakken, hoe kijken jij en anderen aan tegen wat ik vertel over de verantwoordelijkheid van de mens in wat ik schrijf? Daar ligt voor mij namelijk 1 van de sleutels van dit hele onderwerp. Spurgeon heeft ooit eens gezegd dat het Evangelie de eenvoudigste zaak is die er op de wereld bestaat. Ik herken me hier erg in. De mensen maken het veel te moeilijk door er allerlei geschriften op na te gaan houden, erover te discussiëren. etc. Een kind kan het begrijpen, God maakt het niet moeilijker voor ons, maar makkelijker. Omdat het Hem er niet om te doen is om ons een poot uit te draaien maar om ons te vernieuwen door de relatie die we met Hem hebben in het kind zijn van Hem. Hij wil het liefst de hele wereld behouden geloof ik met heel mijn hart
Nou, zet je maar schrap dan....Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan ...
Dus je probeert volgelingen voor je eigen persoonlijke overtuiging te krijgen? En bij voorbaat stel je dat de schat der eeuwen alvast terzijde gelegd moet worden en niet in de discussie ingebracht mag worden.Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan is nu juist wat God misschien wel zou willen stoppen. Ik vind het een interessant onderwerp en heb tot op zekere hoogte laten zien hoe ik daar tegenaan kijk. Ik zeg trouwens wel meer dan de eerste zin en er staan zinnige dingen in denk ik. In ieder geval een hoop uitdaging
En jij stelt dus hiet dat God de ruzie en oneenheid in de kerk stoppen wilt, maar dat de Almachtige daar helaas niet toe in staat is, en dat Hij, met eerbied gesproken, dus de Onmachtige is?Boomstam schreef:Ik denk dat ik dat snap, voel je niet afgewezen. Als ik een reactie deel op het onderwerp is dat volgens mij aardig gezond, ik ben niet van plan om mensen op hun woorden te gaan pakken, hoe kijken jij en anderen aan tegen wat ik vertel over de verantwoordelijkheid van de mens in wat ik schrijf? Daar ligt voor mij namelijk 1 van de sleutels van dit hele onderwerp. Spurgeon heeft ooit eens gezegd dat het Evangelie de eenvoudigste zaak is die er op de wereld bestaat. Ik herken me hier erg in. De mensen maken het veel te moeilijk door er allerlei geschriften op na te gaan houden, erover te discussiëren. etc. Een kind kan het begrijpen, God maakt het niet moeilijker voor ons, maar makkelijker. Omdat het Hem er niet om te doen is om ons een poot uit te draaien maar om ons te vernieuwen door de relatie die we met Hem hebben in het kind zijn van Hem. Hij wil het liefst de hele wereld behouden geloof ik met heel mijn hart
Willem schreef:Dus je probeert volgelingen voor je eigen persoonlijke overtuiging te krijgen? En bij voorbaat stel je dat de schat der eeuwen alvast terzijde gelegd moet worden en niet in de discussie ingebracht mag worden.Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan is nu juist wat God misschien wel zou willen stoppen. Ik vind het een interessant onderwerp en heb tot op zekere hoogte laten zien hoe ik daar tegenaan kijk. Ik zeg trouwens wel meer dan de eerste zin en er staan zinnige dingen in denk ik. In ieder geval een hoop uitdaging
Beste Marco,Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.
Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.
Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Wat natuurlijk niet vreemd is, want heb 11:6 zegt: Wie tot God komt (dus niet: tot wie God komt), moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.Erasmiaan schreef:Beste Marco,Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.
Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.
Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Dat zijn misschien mensen die de remonstrant in hun eigen hart zijn tegengekomen en ervan geschrokken zijn hoe het in een mens zit dat hij zelf iets wil doen tot zijn eigen zaligheid. In wezen verschillen Rooms Katholieken, remonstranten en gedoopte leden van een reformatorische kerk weinig van elkaar.
Het remonstrantisme is overigens nog springlevend: nog niet zo lang geleden stond er in het Reformatorisch Dagblad dat Arminius, als hij nu leefde, zich thuis zou voelen in een gematigde Gereformeerde Bondsgemeente.