Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik denk inderdaad dat voorzien geloof niet de reden van uitverkiezing is. Ik denk wel dat geloof belangrijk is.... Ik denk aan de gelijkenis van de talenten, de 5 wijze en dwaze maagden, het feest dat de koning geeft. Uitverkiezing = Bestemd zijn tot. Zoals de mensen die werden uitgenodigd voor het feest van de koning. Toch kwamen ze niet, en werden mensen van de straat uitgenodigd. Zoals de 5 dwaze maagden, die waren bestemd omop de bruiloft de zijn maar er niet kwamen.... Ik ben nog steeds op zoek naar de balans tussen die dingen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Marnix hierover schrijven de opstellers:

De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,


1-2a. Die leren: Dat de verkiezing Gods ten eeuwigen leven velerlei is: de ene algemeen en onbepaald, de andere bijzonder en bepaald; en dat deze wederom óf onvolkomen, herroepelijk, niet-beslissend en voorwaardelijk is, óf volkomen, onherroepelijk, beslissend en volstrekt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Marnix hierover schrijven de opstellers:

1-2a. Die leren: Dat de verkiezing Gods ten eeuwigen leven velerlei is: de ene algemeen en onbepaald, de andere bijzonder en bepaald; en dat deze wederom óf onvolkomen, herroepelijk, niet-beslissend en voorwaardelijk is, óf volkomen, onherroepelijk, beslissend en volstrekt.
en nu in hedendaags Nederlands....?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Ik denk inderdaad dat voorzien geloof niet de reden van uitverkiezing is. Ik denk wel dat geloof belangrijk is.... Ik denk aan de gelijkenis van de talenten, de 5 wijze en dwaze maagden, het feest dat de koning geeft. Uitverkiezing = Bestemd zijn tot. Zoals de mensen die werden uitgenodigd voor het feest van de koning. Toch kwamen ze niet, en werden mensen van de straat uitgenodigd. Zoals de 5 dwaze maagden, die waren bestemd omop de bruiloft de zijn maar er niet kwamen.... Ik ben nog steeds op zoek naar de balans tussen die dingen :)
De mensen die werden uitgenodigd en niet kwamen, waren ook verkoren, maar niet tot zaligheid. Er is ook een algemene verkiezing (om het nog maar even ingewikkelder te maken), bijvoorbeeld dat wij het voorrecht hebben om geboren te worden in een christelijk gezin.
Maar als God mensen verkiest tot de zaligheid, zullen al die mensen ook zalig worden, dat kun je op verschillende plaatsen in de Bijbel lezen.

Je moet verkiezing en verantwoordelijkheid niet uit elkaar trekken en tegenover elkaar zetten, maar ze naast elkaar laten staan, net zoals de Heere Jezus dat zelf doet in bijv. Joh. 6 (zelfs 2x achter elkaar!):

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Maar goed, ik ben vast niet de eerste die je dit probeert uit te leggen…
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Klaas-Jan »

Er geldt altijd:
1) 100% de soevereiniteit van God en
2) 100% de verantwoordelijkheid van de mens.

En hoe graag we dit ook willen begrijpen, het zal gelukkig niet lukken!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Ariene »

Klaas-Jan schreef:Er geldt altijd:
1) 100% de soevereiniteit van God en
2) 100% de verantwoordelijkheid van de mens.

En hoe graag we dit ook willen begrijpen, het zal gelukkig niet lukken!
Doet me denken aan een uitspraak op de site van JIJ daar

“Verkiezing en Verantwoordelijkheid zijn twee vrienden die niet met elkaar verzoend kunnen en niet moeten worden.”
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
“Verkiezing en Verantwoordelijkheid zijn twee vrienden die niet met elkaar verzoend kunnen en niet moeten worden.”
dan kun je ook moeilijk van "vrienden" spreken...........het zijn dan "vijanden" van elkaar geworden.

maar los daarvan..........als er vanuit een eeuwig Godsberaad tevoren reeds mensen zijn uitverkoren tot zaligheid, en vele anderen worden verworpen, waar is dan de liefde Gods voor de mens? Mensen scheppen om reeds bij zijn/haar schepping veroordeeld te zijn tot verwerping, daar kan ik geen genadig God in ontdekken..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Ariene »

Rens schreef:
Ariene schreef:
“Verkiezing en Verantwoordelijkheid zijn twee vrienden die niet met elkaar verzoend kunnen en niet moeten worden.”
dan kun je ook moeilijk van "vrienden" spreken...........het zijn dan "vijanden" van elkaar geworden.

maar los daarvan..........als er vanuit een eeuwig Godsberaad tevoren reeds mensen zijn uitverkoren tot zaligheid, en vele anderen worden verworpen, waar is dan de liefde Gods voor de mens? Mensen scheppen om reeds bij zijn/haar schepping veroordeeld te zijn tot verwerping, daar kan ik geen genadig God in ontdekken..........
Je leest de uitspraak verkeerd.

Verkiezing is je vriend
Verantwoordelijkheid is je vriend.
Maar je moet niet proberen jou twee vrienden samen vrienden te laten zijn.

En Rens, jammer dat jij de genade van God niet ziet in de verkiezing.
juist de verkiezing is de illustratie van Gods liefde en genade.
Zonder deze verkiezing geen verlossing! Wat een geweldige genade van God!

Lees maar eens de prachtige zin uit de DL
gelijk de verkiezing is de fontein en oorzaak des geloofs en der goede werken.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
Rens schreef:
Ariene schreef:
“Verkiezing en Verantwoordelijkheid zijn twee vrienden die niet met elkaar verzoend kunnen en niet moeten worden.”
dan kun je ook moeilijk van "vrienden" spreken...........het zijn dan "vijanden" van elkaar geworden.

maar los daarvan..........als er vanuit een eeuwig Godsberaad tevoren reeds mensen zijn uitverkoren tot zaligheid, en vele anderen worden verworpen, waar is dan de liefde Gods voor de mens? Mensen scheppen om reeds bij zijn/haar schepping veroordeeld te zijn tot verwerping, daar kan ik geen genadig God in ontdekken..........
Je leest de uitspraak verkeerd.

Verkiezing is je vriend
Verantwoordelijkheid is je vriend.
Maar je moet niet proberen jou twee vrienden samen vrienden te laten zijn.

En Rens, jammer dat jij de genade van God niet ziet in de verkiezing.
juist de verkiezing is de illustratie van Gods liefde en genade.
Zonder deze verkiezing geen verlossing! Wat een geweldige genade van God!

Lees maar eens de prachtige zin uit de DL
gelijk de verkiezing is de fontein en oorzaak des geloofs en der goede werken.
Naast die verkiezing is er nog de glasharde verwerping reeds van voor de grondlegging der wereld..............iemand scheppen met de bedoeling die te verwerpen heeft niets met genade te maken, wel voor degenen die tot zaligheid zijn verkoren..............

Maar ja, ik ben dan ook in een totáál andere kerk/geloofscultuur grootgebracht............ik heb er dan ook een "gansch" geheel ander zicht op.

Voeg daarbij dat ik van m'n geboorte af aan ben opgezadeld met een zeer sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsbesef, dan loop je al snel tegen dit soort onrechtvaardigheden aan
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Ariene »

..............iemand scheppen met de bedoeling die te verwerpen heeft niets met genade te maken, wel voor degenen die tot zaligheid zijn verkoren..............
Ik ben geen Theoloog, maar volgens mij sla je hier een hele essentiele stap over.

God heeft ons VOLMAAKT geschapen. Naar Zijn beeld en gelijkenis.
Met als doel om samen met Hem te leven. Dat wij Hem zouden dienen, eren en liefhebben.

Maar wij wilden God zijn!
Wij wisten dat we zouden sterven wanneer we van de vrucht zouden eten.
dat had onze betrouwbare God gezegd.
Maar nee, wij wilden God zijn en geloofden de duivel boven God.

En wat doet God, moesten wij gelijk sterven?
Nee, al Zijn toorn heeft hij uitgestort op Jezus, Zijn enige Zoon!
Door Zijn dood is er vergeving voor ons!
een enorme genade die God aanbied aan alle mensen!

daar ligt de ene vriend verantwoordelijkheid.
Wat doen wij met die genade?
Gebruiken wij de middelen, lezen wij de bijbel, bidden wij tot God enz.
Wanneer wij dan verhoring ontvangen op ons gebed is het enige wat overblijft:

Vriend Verkiezing.
Dan zien we wat een enorm wonder het is dat God mij uitverkoren heeft.
Want uit mezelf was ik God nooit gaan zoeken, maar zijn trekkende liefde heeft mij gered!

Dan wil ik die twee vrienden ook niet meer samen hebben
dan is het goed zo, want dat is nou geloof!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
..............iemand scheppen met de bedoeling die te verwerpen heeft niets met genade te maken, wel voor degenen die tot zaligheid zijn verkoren..............
Ik ben geen Theoloog, maar volgens mij sla je hier een hele essentiele stap over.

God heeft ons VOLMAAKT geschapen. Naar Zijn beeld en gelijkenis.
Met als doel om samen met Hem te leven. Dat wij Hem zouden dienen, eren en liefhebben.

Maar wij wilden God zijn!
Wij wisten dat we zouden sterven wanneer we van de vrucht zouden eten.
dat had onze betrouwbare God gezegd.
Maar nee, wij wilden God zijn en geloofden de duivel boven God.

En wat doet God, moesten wij gelijk sterven?
Nee, al Zijn toorn heeft hij uitgestort op Jezus, Zijn enige Zoon!
Door Zijn dood is er vergeving voor ons!
een enorme genade die God aanbied aan alle mensen!

daar ligt de ene vriend verantwoordelijkheid.
Wat doen wij met die genade?
Gebruiken wij de middelen, lezen wij de bijbel, bidden wij tot God enz.
Wanneer wij dan verhoring ontvangen op ons gebed is het enige wat overblijft:

Vriend Verkiezing.
Dan zien we wat een enorm wonder het is dat God mij uitverkoren heeft.
Want uit mezelf was ik God nooit gaan zoeken, maar zijn trekkende liefde heeft mij gered!

Dan wil ik die twee vrienden ook niet meer samen hebben
dan is het goed zo, want dat is nou geloof!
een heel helder betoog die nadere overwegingen verdiend mijnerzijds...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door jakobmarin »

Uit wel bijbelgedeelte blijkt trouwens een verwerping vóór de grondlegging der wereld?
Volgens mij is die er niet eens.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Rens »

jakobmarin schreef:Uit wel bijbelgedeelte blijkt trouwens een verwerping vóór de grondlegging der wereld?
Volgens mij is die er niet eens.
ik leidt het af uit het gedeelte waar gesproken wordt over dat God al vóór de grondlegging der wereld wist hoe ieder mens, die hij nog scheppen moest, zou zijn..........

het staat er idd niet letterlijk, maar de lijn doortrekkend kun je stellen dat ook in de eeuwige vrederaad de verkiezing en verwerping gestelte heeft gekregen, gelijk de wetenschap van wat en hoe elk mens zou zijn............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef: Doet me denken aan een uitspraak op de site van JIJ daar

“Verkiezing en Verantwoordelijkheid zijn twee vrienden die niet met elkaar verzoend kunnen en niet moeten worden.”
1 Een psalm, voor den opperzangmeester, onder de kinderen van Korach.

2 Gij zijt Uw lande gunstig geweest, HEERE! de gevangenis van Jakob hebt Gij gewend.

3 De misdaad Uws volks hebt Gij weggenomen; Gij hebt al hun zonden bedekt. Sela.

4 Gij hebt weggenomen al Uw verbolgenheid; Gij hebt U gewend van de hittigheid Uws toorns.

5 Breng ons weder, o God onzes heils! en doe te niet Uw toornigheid over ons.

6 Zult Gij eeuwiglijk tegen ons toornen? Zult Gij Uw toorn uitstrekken van geslacht tot geslacht?

7 Zult Gij ons niet weder levend maken, opdat Uw volk zich in U verblijde?

8 Toon ons Uw goedertierenheid, o HEERE, en geef ons Uw heil.

9 Ik zal horen, wat God, de HEERE, spreken zal; want Hij zal tot Zijn volk en tot Zijn gunstgenoten van vrede spreken; maar dat zij niet weder tot dwaasheid keren.

10 Zekerlijk, Zijn heil is nabij degenen, die Hem vrezen, opdat in ons land eer wone.

11 De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid (onze verantwoordelijkheid aan Gods recht te voldoen) en vrede (door Zijn verkiezende liefde) zullen elkander kussen.

12 De waarheid zal uit de aarde spruiten, en gerechtigheid zal van den hemel nederzien.

13 Ook zal de HEERE het goede geven; en ons land zal zijn vrucht geven.

14 De gerechtigheid zal voor Zijn aangezicht henengaan, en Hij zal ze zetten op den weg Zijner voetstappen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door MarthaMartha »

Ik vond het een prachtig stukje van Ariena dat ze postte...
Dat gerechtigheid onze verantwoordelijkheid is en vrede de verkiezing.... dat is een vergelijk dat niet zo is bedoeld.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie