Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.
Zo zie je maar, dat kennelijk remonstrantisme eveneens in the eye of the beholder is.
Mij valt juist het tegengestelde op: wanneer je waarschuwt tegen remonstrantisme, dan wordt er pas allergisch gereageerd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Erasmiaan »

Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.

Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.

Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Beste Marco,

Dat zijn misschien mensen die de remonstrant in hun eigen hart zijn tegengekomen en ervan geschrokken zijn hoe het in een mens zit dat hij zelf iets wil doen tot zijn eigen zaligheid. In wezen verschillen Rooms Katholieken, remonstranten en gedoopte leden van een reformatorische kerk weinig van elkaar.

Het remonstrantisme is overigens nog springlevend: nog niet zo lang geleden stond er in het Reformatorisch Dagblad dat Arminius, als hij nu leefde, zich thuis zou voelen in een gematigde Gereformeerde Bondsgemeente.
Wat natuurlijk niet vreemd is, want heb 11:6 zegt: Wie tot God komt (dus niet: tot wie God komt), moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
Moet ik hier serieus op in gaan? Ja, toch wel misschien, want het is Gods Woord (hoewel door een mens verkeerd gebruikt): Johannes 6:44. (of had deze tekst, ik zeg het met eerbied gesproken, als waarschuwing, beter niet in de Bijbel kunnen staan, omdat het lijdelijkheid in de hand werkt?)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:
Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.

Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.

Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Beste Marco,

Dat zijn misschien mensen die de remonstrant in hun eigen hart zijn tegengekomen en ervan geschrokken zijn hoe het in een mens zit dat hij zelf iets wil doen tot zijn eigen zaligheid. In wezen verschillen Rooms Katholieken, remonstranten en gedoopte leden van een reformatorische kerk weinig van elkaar.

Het remonstrantisme is overigens nog springlevend: nog niet zo lang geleden stond er in het Reformatorisch Dagblad dat Arminius, als hij nu leefde, zich thuis zou voelen in een gematigde Gereformeerde Bondsgemeente.
Wat natuurlijk niet vreemd is, want heb 11:6 zegt: Wie tot God komt (dus niet: tot wie God komt), moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
Moet ik hier serieus op in gaan? Ja, toch wel misschien, want het is Gods Woord (hoewel door een mens verkeerd gebruikt): Johannes 6:44. (of had deze tekst, ik zeg het met eerbied gesproken, als waarschuwing, beter niet in de Bijbel kunnen staan, omdat het lijdelijkheid in de hand werkt?)
Je toonzetting is al zo naar, dat het de ene bijbeltekst tegenover de andere is, waarbij mijn aangehaalde tekst natuurlijk "verkeerd gebruikt" wordt.
Wie zegt dat de jouwe niet verkeerd gebruikt wordt?
Nergens staat dat God Zijn enig geboren Zoon gestuurd heeft om te verwerpen, maar om te behouden.
Hij wil NIET dat sommigen verloren gaan,doch dat ALLEN tot bekering komen.
Ook "verkeerd gebruikt" ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door refo »

Wat me in deze soort discussies stoort is dat je pas voor vol wordt aangezien als je bekent 'een remonstrant in het hart te hebben'.

Het Remonstrantisme is veroordeeld door de DL. Nu gaan we niet de bekering van een mens herdefiniëren als 'de remonstrant ontdekken in je hart'.

Joh 6:44 is geen oproep tot lijdelijkheid. Ook niet met eerbied gesproken.
En ook geen steen om een opponent monddood te maken.
Het was namelijk het antwoord op deze vraag: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?
Vervolgens nodigt Hij uit het ware Brood te eten.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Joannah »

refo schreef:Wat me in deze soort discussies stoort is dat je pas voor vol wordt aangezien als je bekent 'een remonstrant in het hart te hebben'.

Het Remonstrantisme is veroordeeld door de DL. Nu gaan we niet de bekering van een mens herdefiniëren als 'de remonstrant ontdekken in je hart'.

Joh 6:44 is geen oproep tot lijdelijkheid. Ook niet met eerbied gesproken.
En ook geen steen om een opponent monddood te maken.
Het was namelijk het antwoord op deze vraag: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?
Vervolgens nodigt Hij uit het ware Brood te eten.
Altijd weer die context he...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Erasmiaan »

Joannah schreef: Je toonzetting is al zo naar, dat het de ene bijbeltekst tegenover de andere is, waarbij mijn aangehaalde tekst natuurlijk "verkeerd gebruikt" wordt.
Wie zegt dat de jouwe niet verkeerd gebruikt wordt?
Het gaat om evenwicht. Dat mis ik helaas in je eerder post. Je deed net of de Bijbel eigenlijk zelf de remonstrantse leer brengt.
Nergens staat dat God Zijn enig geboren Zoon gestuurd heeft om te verwerpen, maar om te behouden.
Hij wil NIET dat sommigen verloren gaan,doch dat ALLEN tot bekering komen.
Ook "verkeerd gebruikt" ?
Lees even de kanttekeningen:
31) enigen verloren gaan,
Namelijk uit ons, die krachtig geroepen zijn en nog zullen worden. Want alzo God al wat Hij wil doen kan en ook doet, zo kan dit niet verstaan worden van ale en een ieder mens, dewijl de Schrift en de ervaring zelf getuigen, dat niet alle mensen zalig worden, maar velen verloren gaan.

32) allen
Namelijk uitverkorenen, van wie Hij hier spreekt; Openb. 6:11.

33) tot bekering komen.
Namelijk dat hun daartoe tijd gegeven worde.
Overigens begrijp ik niet wat deze discussies met elkaar te maken hebben?
refo schreef:Wat me in deze soort discussies stoort is dat je pas voor vol wordt aangezien als je bekent 'een remonstrant in het hart te hebben'.
Waar zeg ik dat? Dat zeg ik juist niet. Het is een verklaring waarom mensen bang zijn voor remonstrantisme. Beter lezen, graag.
Het Remonstrantisme is veroordeeld door de DL. Nu gaan we niet de bekering van een mens herdefiniëren als 'de remonstrant ontdekken in je hart'.
Wie doet dat?

Overigens: zonden worden door Gods Wet veroordeeld. Nu gaan we niet de bekering van een mens herdefiniëren als "zondaar worden voor God". Vreemde redenering?
Joh 6:44 is geen oproep tot lijdelijkheid. Ook niet met eerbied gesproken.
Precies. Waarom vindt men dat dan wel?
Boomstam
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:14

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Boomstam »

Toe-eigening van het heil, daar gaat het uiteindelijk om geloof ik. Er is voor mij een gevaar aanwezig dat een christen zich helemaal stort op het onderzoeken van geschriften en meningen en weet ik wat nog meer. Ik denk dat mensen daarin verstrikt kunnen raken. Sterker nog: een speelbal van de duivel worden, heen en weer geslingerd worden. Het zicht kwijtraken op de echte genade die voor mij en jou is uit het oog verliezen. Ik ben een kind van God, dat geloof ik in hart en nieren. Daar heb ik geen geschrift voor nodig want het is God zelf die mij daartoe heeft uitgenodigd. Jezus is de Verlosser die iedereen op het oog heeft. Ook de schriftgeleerden, dus voel je welkom om bij Hem te komen zoals je bent. Jezus wil ons vrij maken, ook van krampachtigheid en 'stille tijd'. O, wat klinkt dit vrij, ja klopt en het is nog waar ook. Laat ik het dicht bij mezelf houden: ik ben er persoonlijk van overtuigd dat iedereen welkom is bij God, Hij is een genadig God!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Joannah »

Boomstam schreef:Toe-eigening van het heil, daar gaat het uiteindelijk om geloof ik. Er is voor mij een gevaar aanwezig dat een christen zich helemaal stort op het onderzoeken van geschriften en meningen en weet ik wat nog meer. Ik denk dat mensen daarin verstrikt kunnen raken. Sterker nog: een speelbal van de duivel worden, heen en weer geslingerd worden. Het zicht kwijtraken op de echte genade die voor mij en jou is uit het oog verliezen. Ik ben een kind van God, dat geloof ik in hart en nieren. Daar heb ik geen geschrift voor nodig want het is God zelf die mij daartoe heeft uitgenodigd. Jezus is de Verlosser die iedereen op het oog heeft. Ook de schriftgeleerden, dus voel je welkom om bij Hem te komen zoals je bent. Jezus wil ons vrij maken, ook van krampachtigheid en 'stille tijd'. O, wat klinkt dit vrij, ja klopt en het is nog waar ook. Laat ik het dicht bij mezelf houden: ik ben er persoonlijk van overtuigd dat iedereen welkom is bij God, Hij is een genadig God!
Zo zie ik het ook.
De Gemeente wordt niet voor niets de bruid genoemd, dat duidt op een liefdesrelatie.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie