Dordtse Leerregels samengevat voor jou

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
Dat was overigens niet mijns stelling en aangezien Jantje zei dat hij zich daar vooralsnog wel in kon vinden, was het dus niet heel onjuist.

Overigens preken dominees aan de uiterst rechterflank ook over de HC, alleen besteden ze dan aan sommige zondagen geen aandacht. Het wordt snel voorgelezen, en daar houdt het dan mee op, om vervolgens iets anders te melden. Dat is precies hetzelfde probleem. Het is mijns inziens niet eerlijk om mij daarvan de schuld te geven. Herman signaleert precies hetzelfde.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Nee.
Ik zie zo gauw de namen van ds. Vreugdenhil, ds. Van der Net, ds. Silfhout, ds. Sonnevelt, ds. Van Eckeveld, ds. Brugge en ds. Clements.
Ds. Moerkerken heeft er gemeenteavonden over gehouden, schrijft iemand. Maar dat zijn geen zondagse erediensten.
Eigenwijs?
Prima, enkele dominees in de (uiterst) linkerflank, daar schaar je bovengenoemd rijtje maar onder. Helder Jantje!
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:@Ad Anker:
Dat was overigens niet mijns stelling en aangezien Jantje zei dat hij zich daar vooralsnog wel in kon vinden, was het dus niet heel onjuist.

Overigens preken dominees aan de uiterst rechterflank ook over de HC, alleen besteden ze dan aan sommige zondagen geen aandacht. Het wordt snel voorgelezen, en daar houdt het dan mee op, om vervolgens iets anders te melden. Dat is precies hetzelfde probleem. Het is mijns inziens niet eerlijk om mij daarvan de schuld te geven. Herman signaleert precies hetzelfde.
En zo heb je natuurlijk altijd gelijk!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nee.
Ik zie zo gauw de namen van ds. Vreugdenhil, ds. Van der Net, ds. Silfhout, ds. Sonnevelt, ds. Van Eckeveld, ds. Brugge en ds. Clements.
Ds. Moerkerken heeft er gemeenteavonden over gehouden, schrijft iemand. Maar dat zijn geen zondagse erediensten.
Eigenwijs?
Prima, enkele dominees in de (uiterst) linkerflank, daar schaar je bovengenoemd rijtje maar onder. Helder Jantje!
Het is inderdaad wel wat breder dan (uiterst) links. Maar vooralsnog zie ik geen dominee rechts van het midden. En zoals @DDD al eerder aangaf: ds. Van Rijswijk kun je er niet in meenemen.

Overigens: als je mijn eerdere bijdrage nog eens goed leest, en overleest, dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel. Denk nog eens aan de leesdiensten. Prekenseries over de Dortdse Leerregels zijn er amper. Dat vind ik kwalijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nee.
Ik zie zo gauw de namen van ds. Vreugdenhil, ds. Van der Net, ds. Silfhout, ds. Sonnevelt, ds. Van Eckeveld, ds. Brugge en ds. Clements.
Ds. Moerkerken heeft er gemeenteavonden over gehouden, schrijft iemand. Maar dat zijn geen zondagse erediensten.
Eigenwijs?
Prima, enkele dominees in de (uiterst) linkerflank, daar schaar je bovengenoemd rijtje maar onder. Helder Jantje!
Het is inderdaad wel wat breder dan (uiterst) links. Maar vooralsnog zie ik geen dominee rechts van het midden. En zoals @DDD al eerder aangaf: ds. Van Rijswijk kun je er niet in meenemen.

Overigens: als je mijn eerdere bijdrage nog eens goed leest, en overleest, dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel. Denk nog eens aan de leesdiensten. Prekenseries over de Dortdse Leerregels zijn er amper. Dat vind ik kwalijk.
Ik doe niet mee aan je rechts-links-midden spelletjes. Ik zeg alleen dat ik jouw stelling nog steeds onzin vind (mening) en feitelijk onjuist. Maar je geeft het zelf ook toe.
Dat er geen prekenseries over de DL zijn, vind je kwalijk. Dat mag natuurlijk. Ik heb er nooit zo over nagedacht of het belangrijk is of er prekenseries over zijn. Ik heb zelf ook niet direct de behoefte om er preken over te lezen. Maar dat kan verschillend zijn natuurlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Jantje, Gods Woord moet gepredikt worden, geen Dordtse Leerregels.
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Jantje, Gods Woord moet gepredikt worden, geen Dordtse Leerregels.
Wel de Heidelberger dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Jantje, Gods Woord moet gepredikt worden, geen Dordtse Leerregels.
Die zijn toch gebaseerd op Gods Woord?

Voor alle duidelijkheid: ik keur het ook niet af als dit in een Bijbellezing (doordeweekse kerkdienst) aan de orde komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door windorgel »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Jantje, Gods Woord moet gepredikt worden, geen Dordtse Leerregels.
Wel de Heidelberger dan?
Ja zeker, de HC is daarvoor bedoeld, zoals afgesproken op de Dordtse synode! De Dordtse leerregels zijn in de eerste plaats bedoeld om dwalingen te weerleggen en niet om er over te preken. Neemt niet weg dat het nuttig is ze de bespreken in bijv. weekdiensten of verenigingsverband.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:We ondersteunen de Dordtse Leerregels wel, maar er wordt zo weinig uit geciteerd en van uitgelegd. Daarom snapt de jeugd er ook niks meer van. Ik denk wel degelijk dat het in een behoefte voorziet om daar uit te preken. Maar misschien ben ik de enigste hier. Dat kan. En dat vind ik dan ook gelijk heel zorgelijk.
Jantje, Gods Woord moet gepredikt worden, geen Dordtse Leerregels.
Wel de Heidelberger dan?
Als je het in beton gaat gieten, dan kom je dus uiteindelijk bij de stelling uit dat de HC wel en de DL niet bepreekt wordt in rechtse kringen. Dus de sociologische waarneming (hoewel betwist) dat het preken van de DL niet kerkbreed plaatsvind, kan ook een andere motivatie hebben dan verlegenheid met de inhoud.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

En die motivatie is...?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Ik weet trouwens wel weer van een aantal gemeenten die de DL voorlezen in de weekdiensten, op het tijdstip dat zondags de wetslezing of de lezing van de geloofsbelijdenis plaatsvindt. Ik herken dus niet dat de DL onderbelicht zijn.

Er zijn ook Bijbelgedeelten waarover ik al jáááren geen preek gehoord heb. Is dat dan ook onder te verdelen in links-rechts en niet (willen) snappen of laten begrijpen ofzo? nee toch?

Mensen die zo (willen) denken adviseer ik even voor de spiegel zichzelf goed in de ogen te kijken: waar komt zo'n denkpatroon vandaan?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:En die motivatie is...?
Er is ooit een afspraak gemaakt om de HC te bepreken in de zondagse leerdienst. Die afspraak is voor de DL nooit gemaakt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik weet trouwens wel weer van een aantal gemeenten die de DL voorlezen in de weekdiensten, op het tijdstip dat zondags de wetslezing of de lezing van de geloofsbelijdenis plaatsvindt. Ik herken dus niet dat de DL onderbelicht zijn.

Er zijn ook Bijbelgedeelten waarover ik al jáááren geen preek gehoord heb. Is dat dan ook onder te verdelen in links-rechts en niet (willen) snappen of laten begrijpen ofzo? nee toch?

Mensen die zo (willen) denken adviseer ik even voor de spiegel zichzelf goed in de ogen te kijken: waar komt zo'n denkpatroon vandaan?
Dat is inderdaad ook een zorg. Ik heb zelden gehoord van een Bijbellezing over Nahum of Ezra.

Ik heb heel goed in de spiegel gekeken. En ik kwam toen tot de ontdekking dat het niet begrijpen van de Dordtse Leerregels in onze gezindte, samenhangt met het feit dat ze in de erediensten zeer onderbelicht zijn. Dat laatste geldt overigens ook voor de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie