Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:(...) want ik geloof dat er alleen een geschreven serie is van ds. Vreugdenhil.
In ieder geval ook een van ds. Van der Net.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Interessant dat zo'n topic binnen een enkel uur gaat over allerlei verschillen. De onterechte en wat dwaas aandoende aantijging dat Barten de DL vercomrianiseerd heeft, de dwaasheid om het eenvoudig voorstellen van een belijdenisgeschrift gelijk te stellen met het vertalen van de Bijbel, het duiden van dominees in de GG en ze positioneren ter rechter en linkerzijde en de ontboezeming van DDD over een bepaalde dominee, waarmee we eindelijk weten dat er óók een goede dominee is! Als dieptepunt overigens, er is dus ook een kerkverband dat de DL liefst zo onduidelijk mogelijk laat, want ze zijn het niet met de DL eens en daarom hebben ze maar liever dat het kerkvolk het niet gaat snappen. Toe maar...

Ik heb met vreugde kennis genomen van deze hertaling en ga dat zeker in mijn onderwijs op het PO gebruiken. Mooi dat de DL op deze manier toegankelijk zijn.

Ik heb juist meer moeite met al die opvoedboekjes van tegenwoordig, waarbij je huisgodsdienst moet gaan opleuken met allerlei spelletjes en knutselwerkjes. Die boekjes schieten de grond uit. En ik zie weinig aantijgingen, dwaasheden en dieptepunten over dit soort uitwassen. Ik snap het wellicht ook niet. Ik ben ook lid van de GG.

Evert Barten: dank nogmaals! Ik zie dat je ook een jongerenavond ergens geeft over Augustinus. Ik nodig je hier graag ook een keer uit!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat we dit probleem los moeten zien van de Gereformeerde Gemeenten.

In het bevindelijke volksdeel is er een stroming die zich oriënteert op de Nadere Reformatie en de Puriteinen. Dit deel zal geen moeite hebben met de Dordtse Leerregels. Dat geld ook de predikanten in de GG die tot deze oriëntatie behoren, of je ze nu als rechts of links typeert.

Er is echter ook een stroming in bevindelijk Nederland die zich meer aangetrokken voelt tot de gezelschapstheologie uit de 20e eeuw. In deze stroming zal de meeste moeite met sommige formuleringen uit de DL bestaan.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 nov 2018, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

De bewering van Jantje en DDD is dus feitelijk onjuist. Interessant om te weten. Overigens, dit is alleen maar een selectie van predikanten die toestemming geven aan PW om hun preken te publiceren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

eilander schreef:Maar de motivatie van @DDD vind ik echt stuitend.
Hmm. Ik herinner mij een paar maanden een soortgelijke uitspraak te hebben gedaan. Maar dat werd toen niet goed onderkent.

Mijn stelling van nu zou iets genuanceerder luiden. Namelijk door de constatering niet te beperken tot een een bepaalde flank van de kerk. Je ziet gewoon overal (tot op de kansel toe) een probleem met de juiste verhouding tussen soevereiniteit en verantwoordelijkheid, tussen Woord en Geest, en tussen voorwerpelijk en onderwerpelijk.

En dan kom ik tot de conclusie dat er predikanten zijn die dermate onevenwichtig zijn dat ze niet meer kunnen verklaren wat er in de DL staat. Net zoals dat geldt voor het gros van de forumleden inclusief mezelf.

Theologische gezien zijn er na de eenheid van de DL vooral discussies ontstaan die een nog nadere invulling willen geven aan de orde des heils. En een aantal van die discussies komen voortduren terug, want wat is nu de waarde van de uitwendige roeping als je al gerechtvaardigd bent van eeuwigheid? De levendwekkende stem verwordt zo tot een licht schouderklopje om de wedergeborene wakker te schudden.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Thuisvrouw »

De preek van onze dominee zondagmiddag over de Dordte Leerregels heeft mij erg gekwetst.
Hij liet zich negatief uit over het R.D. van Zaterdag 10-11-2018 met betrekking "de Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw"
Met name deed hij het voorkomen dat het te ruim, makkelijk gebracht werd het aannemen van Jezus en dat dit niet zomaar even
"voor het oprapen ligt" Uiteraard ben ik dit wel met hem eens, maar ik kan mij goed vinden in deze samenvatting.
De Dominee deed het voorkomen dat het tijd werd dat er naast de Reformatorische groepering een behoudendere groep in het leven moest worden geroepen, vreselijk toch met de grote verdeeldheid die er nu al is !
De dominee van de topic starter had moeite met de samenvatting in het RD. Niet met de DL zelf. En op andere gronden dan het 'vercomriseren' van een gedeelte van de DL.

Als ik het goed begrijp, is de schrijver van de samenvatting dus (uitgaande van de uitspraken van dominee topic starter) een zeer ruime aanbieder (te makkelijk) met een comriaans standpunt. Het is maar weer verwarrend.

Voor de topic starter zou ik zeggen, misschien is het goed om aan de dominee te vragen wat precies zijn bezwaren zijn. Soms in een wederzijds gesprek wordt er meer duidelijk en kan er ook genuanceerd worden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik denk dat mensen die de DL niet begrijpen niet zijn geholpen met een beknopte samenvatting zonder de toelichting. Je kunt dan beter hertaling in goed Nederlands lezen. Ik zag dat iemand daar aan is begonnen. Een beetje raar, vind ik, want er is al een versie uit begin jaren 80.

En aan de starter van dit draadje: dominees in de rechterflank van de GG kunnen ook moeilijk uit de DL preken. Hun opvattingen wijken immers af van de aloude gereformeerde leer. Wat zij reformatorisch noemen, kun je alleen in sociologische zin nog gereformeerd noemen. Het is in veel opzichten juist ongereformeerd. Vandaar ook de bezwaren tegen hertalingen in de rechterflank. Als mensen zelf kunnen lezen wat er staat, is het veel lastiger om er nog iets anders van te maken.
Noem je dit nu: "trollen"?
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Mannes »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Ik denk dat mensen die de DL niet begrijpen niet zijn geholpen met een beknopte samenvatting zonder de toelichting. Je kunt dan beter hertaling in goed Nederlands lezen. Ik zag dat iemand daar aan is begonnen. Een beetje raar, vind ik, want er is al een versie uit begin jaren 80.

En aan de starter van dit draadje: dominees in de rechterflank van de GG kunnen ook moeilijk uit de DL preken. Hun opvattingen wijken immers af van de aloude gereformeerde leer. Wat zij reformatorisch noemen, kun je alleen in sociologische zin nog gereformeerd noemen. Het is in veel opzichten juist ongereformeerd. Vandaar ook de bezwaren tegen hertalingen in de rechterflank. Als mensen zelf kunnen lezen wat er staat, is het veel lastiger om er nog iets anders van te maken.
Noem je dit nu: "trollen"?
Nee, dit noem je onzin.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door J.C. Philpot »

Mannes schreef:Nee, dit noem je onzin.
Het is prima om het met elkaar oneens te zijn, maar volgens mij is het de bedoeling van een discussieforum om vervolgens argumenten uit te wisselen. Dus: ik ben benieuwd, waarom vind je dit onzin?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door liz boer »

helma schreef:
Jantje schreef:Ik geloof wel dat @DDD gelijk heeft. Er zijn wel enkele domineus die er over gepreekt hebben, maar dat is alleen in de (uiterst) linkerzijde.
Het is inderdaad wel een veeg teken. Je hoort dominees er nooit (vrijwel) over praten in hun preek en men heeft ook niet de handen ineengeslagen om eens af te spreken om bijvoorbeeld het preken uit de Heidelbergse Catechismus af te wisselen met het preken uit de Dordtse Leerregels of de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik zou dat best wel toejuichen. Al is dat voor vacante gemeenten dan wel moeilijker, want ik geloof dat er alleen een geschreven serie is van ds. Vreugdenhil.

Ds Sonnevelt heeft in Veenendaal uit de DL gepreekt. En in Renswoude is ds Kieviet er mee bezig in doordeweekse diensten.
ds P Beekhuis, ds A Hoekman ook beide na twee keer Cathechismus ter afwisseling de DL uitgelegd, heel heilzaam, ook confronterend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
De bewering van Jantje en DDD is dus feitelijk onjuist. Interessant om te weten. Overigens, dit is alleen maar een selectie van predikanten die toestemming geven aan PW om hun preken te publiceren.
Ik heb geschreven dat het voor vacante gemeenten lastig wordt om er over te preken in de leesdiensten. Er is een prekenserie van ds. Vreugdenhil over en één van ds. Van der Net. Maar op deze link zie ik alleen gesproken preken..., van dominees die nog steeds niet ter rechterzijde zijn.
Ik wil er mee zeggen, stel dat de Generale Synode er mee zou instemmen om het af te wisselen, dat het op de Veluwe dan moeilijker is om in de leesdiensten er uit de preken, dan in Lelystad of Vlissingen.
Misschien begrijp je het zo beter, @Ad Anker?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Posthoorn »

Johannes 3:16 schreef:DDD heeft het over de gereformeerde gemeenten. Daar komt het inderdaad zelden voor.
Ds. Clements heeft over de DL gepreekt, ds. Moerkerken heeft er gemeenteavonden over gehouden in het verleden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
De bewering van Jantje en DDD is dus feitelijk onjuist. Interessant om te weten. Overigens, dit is alleen maar een selectie van predikanten die toestemming geven aan PW om hun preken te publiceren.
Ik heb geschreven dat het voor vacante gemeenten lastig wordt om er over te preken in de leesdiensten. Er is een prekenserie van ds. Vreugdenhil over en één van ds. Van der Net. Maar op deze link zie ik alleen gesproken preken..., van dominees die nog steeds niet ter rechterzijde zijn.
Ik wil er mee zeggen, stel dat de Generale Synode er mee zou instemmen om het af te wisselen, dat het op de Veluwe dan moeilijker is om in de leesdiensten er uit de preken, dan in Lelystad of Vlissingen.
Misschien begrijp je het zo beter, @Ad Anker?
Dit zei je Jantje:
Ik geloof wel dat @DDD gelijk heeft. Er zijn wel enkele domineus die er over gepreekt hebben, maar dat is alleen in de (uiterst) linkerzijde.
En dat is feitelijk onjuist. Misschien begrijp je het zo beter, @Jantje?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Nee.
Ik zie zo gauw de namen van ds. Vreugdenhil, ds. Van der Net, ds. Silfhout, ds. Sonnevelt, ds. Van Eckeveld, ds. Brugge en ds. Clements.
Ds. Moerkerken heeft er gemeenteavonden over gehouden, schrijft iemand. Maar dat zijn geen zondagse erediensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie