Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Ik ging even twijfelen, maar dank.

@Ambtenaar, snap je nu mijn argument over de betrouwbaarheid van @Valckes bijdragen wél?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door DDD »

Ik denk dat mensen die de DL niet begrijpen niet zijn geholpen met een beknopte samenvatting zonder de toelichting. Je kunt dan beter hertaling in goed Nederlands lezen. Ik zag dat iemand daar aan is begonnen. Een beetje raar, vind ik, want er is al een versie uit begin jaren 80.

En aan de starter van dit draadje: dominees in de rechterflank van de GG kunnen ook moeilijk uit de DL preken. Hun opvattingen wijken immers af van de aloude gereformeerde leer. Wat zij reformatorisch noemen, kun je alleen in sociologische zin nog gereformeerd noemen. Het is in veel opzichten juist ongereformeerd. Vandaar ook de bezwaren tegen hertalingen in de rechterflank. Als mensen zelf kunnen lezen wat er staat, is het veel lastiger om er nog iets anders van te maken.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 nov 2018, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Luther »

Voor een goede, geannoteerde hertaling kan ik dit boekje aanbevelen.
https://www.boekencentrum.nl/de-dordtse-leerregels
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik denk dat mensen die de DL niet begrijpen niet zijn geholpen met een beknopte samenvatting zonder de toelichting. Je kunt dan beter hertaling in goed Nederlands lezen. Ik zag dat iemand daar aan is begonnen. Een beetje raar, vind ik, want er is al een versie uit begin jaren 80.

En aan de starter van dit draadje: dominees in de rechterflank van de GG kunnen ook moeilijk uit de DL preken. Hun opvattingen wijken immers af van de aloude gereformeerde leer. Wat zij reformatorisch noemen, kun je alleen in sociologische zin nog gereformeerd noemen. Het is in veel opzichten juist ongereformeerd. Vandaar ook de bezwaren tegen hertalingen in de rechterflank. Als mensen zelf kunnen lezen wat er staat, is het veel lastiger om er nog iets anders van te maken.
Als dat laatste klopt vind ik dat een groter probleem dan een eigentijdse samenvatting.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Ik geloof wel dat @DDD gelijk heeft. Er zijn wel enkele domineus die er over gepreekt hebben, maar dat is alleen in de (uiterst) linkerzijde.
Het is inderdaad wel een veeg teken. Je hoort dominees er nooit (vrijwel) over praten in hun preek en men heeft ook niet de handen ineengeslagen om eens af te spreken om bijvoorbeeld het preken uit de Heidelbergse Catechismus af te wisselen met het preken uit de Dordtse Leerregels of de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik zou dat best wel toejuichen. Al is dat voor vacante gemeenten dan wel moeilijker, want ik geloof dat er alleen een geschreven serie is van ds. Vreugdenhil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door J.C. Philpot »

Professor van Ruler heeft er destijds al de vinger opgelegd dat opvattingen die helemaal aan de rechtse kant voor zuiver Gereformeerd doorgaan, dit niet zijn. De door DDD geconstateerde moeite met de DL, bevestigd dit.

Het lastige hiervan is dat het etikel de lading niet dekt. Als je afwijkt van de Gereformeerde leer van de Reformatoren en de DL, wees daar als predikanten dan open over. Dan is er een goede uitwisseling van argumenten mogelijk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 nov 2018, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:Ik geloof wel dat @DDD gelijk heeft. Er zijn wel enkele domineus die er over gepreekt hebben, maar dat is alleen in de (uiterst) linkerzijde.
Het is inderdaad wel een veeg teken. Je hoort dominees er nooit (vrijwel) over praten in hun preek en men heeft ook niet de handen ineengeslagen om eens af te spreken om bijvoorbeeld het preken uit de Heidelbergse Catechismus af te wisselen met het preken uit de Dordtse Leerregels of de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik zou dat best wel toejuichen. Al is dat voor vacante gemeenten dan wel moeilijker, want ik geloof dat er alleen een geschreven serie is van ds. Vreugdenhil.
Ds. van Rijswijk heeft ze ook bepreekt, en die is toch bepaald niet van de linkerflank.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door liz boer »

Als de DL hertaald wordt krijg je opnieuw dit soort discussie, want goed is het nooit, dan krijg je weer met een vergrootglas zoeken naar woordjes die afdoen van de waarheid, alsjeblieft zeg...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door helma »

Jantje schreef:Ik geloof wel dat @DDD gelijk heeft. Er zijn wel enkele domineus die er over gepreekt hebben, maar dat is alleen in de (uiterst) linkerzijde.
Het is inderdaad wel een veeg teken. Je hoort dominees er nooit (vrijwel) over praten in hun preek en men heeft ook niet de handen ineengeslagen om eens af te spreken om bijvoorbeeld het preken uit de Heidelbergse Catechismus af te wisselen met het preken uit de Dordtse Leerregels of de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Ik zou dat best wel toejuichen. Al is dat voor vacante gemeenten dan wel moeilijker, want ik geloof dat er alleen een geschreven serie is van ds. Vreugdenhil.

Ds Sonnevelt heeft in Veenendaal uit de DL gepreekt. En in Renswoude is ds Kieviet er mee bezig in doordeweekse diensten.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Johannes 3:16 »

DDD heeft het over de gereformeerde gemeenten. Daar komt het inderdaad zelden voor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door eilander »

Maar de motivatie van @DDD vind ik echt stuitend.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@Wandelende, om ze dan niet meer te kopen, vind ik ook nog al weer ver gaan.
Waarom zou ik ze dan wel moeten kopen? De Dordtse Leerregels vind ik duidelijk. Ze zijn de afgelopen twee jaar bepreekt in onze gemeente. (Van een andere GG predikant dan tot nu genoemd)
Daarnaast staat de Institutie hier in de kast en vind ik het interessant om daar passages uit te lezen. De samenvatting van deze schrijver spreekt mij niet aan. Anderen mogelijk wel, dan kan het wellicht van meerwaarde zijn.
(~)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door DDD »

eilander schreef:Maar de motivatie van @DDD vind ik echt stuitend.
Dat kan zijn, maar daarom is de motivatie nog niet perse onjuist, al hoop ik natuurlijk van harte dat het onzin is, en dat het alleen samenhangt met gewoontegedrag.

En wat ds. Van Rijswijk betreft: hij is eenvoudig, hartelijk, zorgvuldig en bevindelijk, maakt studie van zijn preken en is zeker wel gereformeerd en dat wordt breed gewaardeerd. Hij wordt breed beroepen en ik zou hem graag als dominee hebben. Ik wil hem zeker niet voor mijn karretje spannen, maar hij is niet zo simpel in te delen, waardoor veel gelovigen zich in hem kunnen herkennen.

Maar ik zou benieuwd zijn hoe ds. Sonneveld daarover preekt. Al zou ik die ook niet onmiddellijk als uiterst rechts beschouwen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door windorgel »

Juist op de Dordtse synode is afgesproken dat in iedere gemeente elk jaar over de Heidelbergse Catechismus gepreekt zou worden, van zondag 1 t/m 52. Dat werd met behoorlijke strengheid wijze bepaald. Het is dus niet in de lijn van Dordt om dit (gedeeltelijk) achterwege te laten en over de Dordtse Leerregels te preken ;)
De Dordtse Leerregels zijn trouwens bedoeld als weerlegging van dwalingen, niet om over te preken. Uiteraard kan het wel heel nuttig zijn er in bijv. doordeweekse diensten aandacht aan te schenken. Als het goed is klinkt in elke preek de inhoud van de Dordtse Leerregels door.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door helma »

Johannes 3:16 schreef:DDD heeft het over de gereformeerde gemeenten. Daar komt het inderdaad zelden voor.

Ds Sonnevelt is Ger. Gem.... En ik denk zelfs dat er een boek is van hem over de DL


https://www.rd.nl/kerk-religie/de-dordt ... -1.1527431

Boek gevonden, een nieuwere uitgave dan ik heb:
https://www.jbgg.nl/webshop/bijbelstudi ... n-de-kerk/
Laatst gewijzigd door helma op 15 nov 2018, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie