Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:In het Latijn.
De Bijbel is niet in het Latijn geschreven.
Ik ben de weg even kwijt. We hebben het hier toch over de DL?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:
Er is al eerder over dit verschil geschreven, vandaar dat ik dit uit het hoofd wist.
Dat vond ik ook interessant om te lezen.

Het ging mij meer om het argument van @Jantje, die het met jou eens was omdat je de Bijbelse talen beheerst. De DL zijn niet in het Hebreeuws of Grieks geschreven, vandaar mijn opmerking.

Voor de gemiddelde lezer gaat jouw analyse denk ik te ver, dat is meer voer voor fijnproevers.
Komt er eindelijk iets op academisch theologisch niveau langs, is het gelijk weer voor de fijnproevers. :-) Afbeelding
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dat vind ik geen goede motivatie.

Om de toegankelijkheid te vergroten kan je namelijk ook inhoudelijke urgentie benadrukken. En.die is mijns inziens al secundair aan de Heidelbergse Catechismus.
Een theologisch document zal voor heel veel mensen al niet uitnodigend zijn om te lezen, zeker niet als het ook nog eens moeilijk te begrijpen taal bevat. Een versimpelde weergave is dan een uitstekend middel om mensen kennis te laten maken met de inhoud.

Met een starre houding bereik je mijns inziens enkel dat mensen überhaupt geen moeite doen om er kennis van te nemen (en of dat nu zo erg is?).
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Komt er eindelijk iets op academisch theologisch niveau langs, is het gelijk weer voor de fijnproevers. :-) Afbeelding
Als jouw predikant zondag in zijn preek de habitus en de actus bespreekt, dan haakt direct 99% van de gemeente af.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik ben de weg even kwijt. We hebben het hier toch over de DL?
Absoluut. Echter, @Jantje stelt dat hij het met @Valcke eens is, omdat Valcke een kenner is van de Bijbelse talen. Dat is een non-argument, omdat de DL niet in het Hebreeuws of Grieks geschreven zijn. Vandaar mijn opmerking.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:III/IV "12. Dit is de wedergeboorte, ook wel vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden of levendmaking genoemd. God zorgt hier helemaal alleen voor, zonder jouw hulp. Het is een bovennatuurlijke, zoete en wonderlijke werking van de Heilige Geest. Dit gaat met zo’n kracht, dat het je volledig vernieuwt. Het geeft je tegelijk het vermogen om te geloven en je te bekeren."

Typisch de habitus gedachte: de schenking van het geloofsvermogen. Maar dat staat er helemaal niet.
Er staat in de D.L. dat de mens "dadelick" gelooft en zich bekeert, dus de actus wordt in de wedergeboorte geschonken, niet slechts de "habitus". Daarom is dit geen samenvatting, maar een echte wijziging in Comriaanse richting die Dordt niet kende.

Wel een bewijs hoe we verschrikkelijk moeten oppassen met dit soort samenvattingen. Het gaat hier bovendien om een van de belangrijkste artikelen in de D.L.
Als we habitus en actus bijeen houden, is vermogen een prima omschrijving. De meeste mensen hebben nog nooit van dat onderscheid gehoord, zodat het niet stoort.
Volgens mij ook. Sterker, het gros van de jongeren heeft geen enkele notitie van de DL. Dan vind ik dit zeker geen slechte ontwikkeling.
Het gaat erom dat hier heel bewust een theologische visie achter ligt die het 'dadelick geloven' losmaakt van de wedergeboorte en daarom alleen spreekt van het geloofsvermogen.

In de samenvatting hadden ook de woorden 'daadwerkelijk geloven' (al een lichte wijziging, maar o.k.) gehandhaafd kunnen blijven. Dat is heel gewone taal en hoefde echt niet gewijzigd te worden in een samenvatting.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Jantje »

Zeg @Ambtenaar, ik heb het over de Bijbelse talen, maar daarmee bedoel ik ook de kennis van de Nederlandse taal, hiermee samenhangend. Ik vind de visie van @Valcke dan ook zeer betrouwbaar.

@Wandelende, om ze dan niet meer te kopen, vind ik ook nog al weer ver gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
En @Valcke ook niet. Aangezien hij zeer thuis is in de Bijbelse talen, zo heb ik geleerd, bevestigt dat ook mijn argument.
Zijn ze oorspronkelijk in het Hebreeuws of Grieks geschreven dan?
In het Latijn.
Wat is er in het Latijn geschreven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:III/IV "12. Dit is de wedergeboorte, ook wel vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden of levendmaking genoemd. God zorgt hier helemaal alleen voor, zonder jouw hulp. Het is een bovennatuurlijke, zoete en wonderlijke werking van de Heilige Geest. Dit gaat met zo’n kracht, dat het je volledig vernieuwt. Het geeft je tegelijk het vermogen om te geloven en je te bekeren."

Typisch de habitus gedachte: de schenking van het geloofsvermogen. Maar dat staat er helemaal niet.
Er staat in de D.L. dat de mens "dadelick" gelooft en zich bekeert, dus de actus wordt in de wedergeboorte geschonken, niet slechts de "habitus". Daarom is dit geen samenvatting, maar een echte wijziging in Comriaanse richting die Dordt niet kende.

Wel een bewijs hoe we verschrikkelijk moeten oppassen met dit soort samenvattingen. Het gaat hier bovendien om een van de belangrijkste artikelen in de D.L.
Als we habitus en actus bijeen houden, is vermogen een prima omschrijving. De meeste mensen hebben nog nooit van dat onderscheid gehoord, zodat het niet stoort.
Volgens mij ook. Sterker, het gros van de jongeren heeft geen enkele notitie van de DL. Dan vind ik dit zeker geen slechte ontwikkeling.
Niet alleen de jongeren. En ook niet alleen met de DL.
Mooi initiatief waar ook de DL onderdeel van zijn: https://www.belijdenis.nu
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Volontair »

Wandelende schreef:
Valcke schreef:
Jantje schreef:Ik heb overigens voor de rest niks tegen op zijn persoon hoor. Ik vind de boeken die hij geschreven heeft, zeer duidelijk voor de jongeren; hij doet goed werk.

Maar hier vind ik het net ietsje te ver gaan.
Ik heb ook niets tegen de persoon en ik heb nooit eerder van hem iets gelezen en wist ook zijn kerkelijke richting niet. Maar wat ik constateer is dat hij op dit punt de visie van Comrie kopieert naar de Leerregels. En dat in het belangrijkste artikel over de wedergeboorte. En dat is kwalijk.
Dit argument (visie kopiëren in een tekst) heb ik vaker gehoord en dacht ikzelf ook te bemerken bij zijn boek over de Institutie. Het zorgde er bij mij voor dat ik de andere delen niet meer heb aangeschaft.
Ook hier geen vertrouwen in zijn boeken.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:
Valcke schreef:III/IV "12. Dit is de wedergeboorte, ook wel vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden of levendmaking genoemd. God zorgt hier helemaal alleen voor, zonder jouw hulp. Het is een bovennatuurlijke, zoete en wonderlijke werking van de Heilige Geest. Dit gaat met zo’n kracht, dat het je volledig vernieuwt. Het geeft je tegelijk het vermogen om te geloven en je te bekeren."

Typisch de habitus gedachte: de schenking van het geloofsvermogen. Maar dat staat er helemaal niet.
Er staat in de D.L. dat de mens "dadelick" gelooft en zich bekeert, dus de actus wordt in de wedergeboorte geschonken, niet slechts de "habitus". Daarom is dit geen samenvatting, maar een echte wijziging in Comriaanse richting die Dordt niet kende.

Wel een bewijs hoe we verschrikkelijk moeten oppassen met dit soort samenvattingen. Het gaat hier bovendien om een van de belangrijkste artikelen in de D.L.
Als we habitus en actus bijeen houden, is vermogen een prima omschrijving. De meeste mensen hebben nog nooit van dat onderscheid gehoord, zodat het niet stoort.
Volgens mij ook. Sterker, het gros van de jongeren heeft geen enkele notitie van de DL. Dan vind ik dit zeker geen slechte ontwikkeling.
Niet alleen de jongeren. En ook niet alleen met de DL.
Mooi initiatief waar ook de DL onderdeel van zijn: https://www.belijdenis.nu
Heey, probeer je mijn aanbeveling hiervan nou te kopiëren? :oO :langue
Ik heb het, na het verschijnen van het artikel in het RD, al aanbevolen in het daarvoor bestemde draadje. En het gebruiken daarvan is me al verschillende keren van pas geweest. Je kunt namelijk de verwijsteksten ook heel makkelijk mee kopiëren, bij de Heidelbergse Catechismus; zeer handig.
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 nov 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Zita »

Topictitel aangepast :garde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door Jantje »

Volontair schreef:
Wandelende schreef:
Valcke schreef:
Jantje schreef:Ik heb overigens voor de rest niks tegen op zijn persoon hoor. Ik vind de boeken die hij geschreven heeft, zeer duidelijk voor de jongeren; hij doet goed werk.

Maar hier vind ik het net ietsje te ver gaan.
Ik heb ook niets tegen de persoon en ik heb nooit eerder van hem iets gelezen en wist ook zijn kerkelijke richting niet. Maar wat ik constateer is dat hij op dit punt de visie van Comrie kopieert naar de Leerregels. En dat in het belangrijkste artikel over de wedergeboorte. En dat is kwalijk.
Dit argument (visie kopiëren in een tekst) heb ik vaker gehoord en dacht ikzelf ook te bemerken bij zijn boek over de Institutie. Het zorgde er bij mij voor dat ik de andere delen niet meer heb aangeschaft.
Ook hier geen vertrouwen in zijn boeken.
Kunnen jullie iets specifieker zijn?
Is er bijvoorbeeld een specifieke passage waar jullie moeite mee hebben?

Overigens wil ik hiermee niet de suggestie wekken, moderators, dat het alleen maar meer zou gaan over de op- en aanmerkingen van de boeken van meneer Barten. Ik vind die altijd zeer duidelijk geschreven. Maar het begrijpelijk maken van de Dordtse Leerregels is nog wel weer van een andere orde dan het verstaanbaar maken van een theologisch boek van een oudvader.
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 nov 2018, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door liz boer »

De dordtse leerregels samenvatten of nooit lezen?
Ik ben er blij mee, de regels worden toegankelijk, als je ze dan gaat lezen is er iets gewonnen, als je ze niet gaat lezen ook, je weet wat er ongeveer instaat, ik merk dat heel veel mensen dat niet weten! of er een paar dingen uitpikken,
Sommige alleen de uitverkiezing, sommige alleen het bevel van geloof en bekering, nu heb je een overzicht, het een staat er, het ander ook.

Als je dit niet mag samenvatten en toegankelijk maken, als je alles afkeurt om God Woord of geschriften dichterbij te brengen, zijn we dan niet rooms aan het worden? de BMU werd afgekeurd (je kan hem beter bij het oudpapier doen), door andere de HSV (een duivelsboek), door weer een ander mag je niet "van de Heere" zeggen maar moet het des Heeren blijven.

Waarom wel werken van Calvijn, Zwingli, Luther, de puriteinen vertaalt in het Hollands, je verliest altijd met vertalen, waarom de Bijbel niet gewoon in de grondtalen laten, je verliest altijd heel veel met vertalen...
Luther zei over het boek Job:
'Hier is alles wel. We zitten echter met het zware karwei om Job te
vertalen, moeilijk wegens de grootsheid van zijn grootse stijl. Het schijnt wel, dat hij
ons vertalen nog slechter verdraagt dan de vertroosting van zijn vrienden. Of
misschien wil hij rustig in z'n as blijven zitten; 't komt mij voor, dat de schrijver van
dit boek beslist niet gewenst heeft, dat het ooit in een andere taal overgezet zou
worden'
Toch zette Luther door... omdat hij het dicht bij de mensenwilde brengen, bij de mensenin de straat, de huisvrouw, de kinderen die buiten speelde, de timmerman, zij moesten het begrijpen...

Laten we niet alle innitiatieven meteen afkeuren...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: R.D. 10-11-2018 Dordtse Leerregels samen gevat voor jouw.

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
En @Valcke ook niet. Aangezien hij zeer thuis is in de Bijbelse talen, zo heb ik geleerd, bevestigt dat ook mijn argument.
Zijn ze oorspronkelijk in het Hebreeuws of Grieks geschreven dan?
In het Latijn.
Wat is er in het Latijn geschreven?
De Dordtse Leerregels uiteraard.
Plaats reactie