Griepprik

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Griepprik

Bericht door memento »

parsifal schreef:Christelijke bezwaren tegen vaccineren deel ik niet, maar kan ik respect voor opbrengen, dit soort semi-pragmatische redenen die kinderen in gevaar brengen kan ik echter niet waarderen.
Pragmatische redenen passen heel goed in de westerse ethiek, waarin zelfbeschikking één van de hoofdwaarden vormt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf in te schatten of zij het gevaar van de ziekte groter vinden dan het potentiële risico van het middel. Wie een terughoudende visie heeft op de medische wetenschap, zal zeker in het geval van een griep, die voor gezonde mensen die gezond en hygiënisch leven een beperkt risico leveren, liever kiezen voor het risico van het krijgen van de griep, dan voor het risico van een potentieel risicovol medicijn.

Daarnaast: Er valt ook heel wat te zeggen om tegen minder-risicovolle ziekten NIET in te enten. Door een griep te krijgen maak je je lichaam weerbaarder tegen nieuwe ziekten. Met als mogelijk bijkomend effect, dat je nageslacht hiervan meeprofiteert.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Griepprik

Bericht door huisman »

memento schreef:
parsifal schreef:Christelijke bezwaren tegen vaccineren deel ik niet, maar kan ik respect voor opbrengen, dit soort semi-pragmatische redenen die kinderen in gevaar brengen kan ik echter niet waarderen.
Pragmatische redenen passen heel goed in de westerse ethiek, waarin zelfbeschikking één van de hoofdwaarden vormt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om zelf in te schatten of zij het gevaar van de ziekte groter vinden dan het potentiële risico van het middel. Wie een terughoudende visie heeft op de medische wetenschap, zal zeker in het geval van een griep, die voor gezonde mensen die gezond en hygiënisch leven een beperkt risico leveren, liever kiezen voor het risico van het krijgen van de griep, dan voor het risico van een potentieel risicovol medicijn.

Daarnaast: Er valt ook heel wat te zeggen om tegen minder-risicovolle ziekten NIET in te enten. Door een griep te krijgen maak je je lichaam weerbaarder tegen nieuwe ziekten. Met als mogelijk bijkomend effect, dat je nageslacht hiervan meeprofiteert.
Er speelt nog meer, door de angst voor ziek zijn wordt er zoveel ingeënt dat er allerlei auto-imuunziekten voorkomen
Kijk maar eens op de site van een neutrale stichting "Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken "
http://www.nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/A ... icatie.pdf

Ik ben geen principieel tegenstander van inenting maar wel een voorstander van kritisch elke inenting afwegen.
(Als militair met kans op uitzending willen ze mij als speldenkussen gebruiken, ik weiger regelmatig een inenting :garde )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Griepprik

Bericht door memento »

huisman schreef: Er speelt nog meer, door de angst voor ziek zijn wordt er zoveel ingeënt dat er allerlei auto-imuunziekten voorkomen
Kijk maar eens op de site van een neutrale stichting "Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken "
http://www.nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/A ... icatie.pdf
Deze vereniging is verre van "neutraal" of "wetenschappelijk".

Maar het gevaar is idd aanwezig: Door onnodige inentingen creëren we een onnodig zwakke generatie. Zeker als je meeneemt dat weerbaarheid in zekere mate erfelijk is, is dat m.i. niet de meest verstandige koers.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Griepprik

Bericht door huisman »

memento schreef:
huisman schreef: Er speelt nog meer, door de angst voor ziek zijn wordt er zoveel ingeënt dat er allerlei auto-imuunziekten voorkomen
Kijk maar eens op de site van een neutrale stichting "Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken "
http://www.nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/A ... icatie.pdf
Deze vereniging is verre van "neutraal" of "wetenschappelijk".

Maar het gevaar is idd aanwezig: Door onnodige inentingen creëren we een onnodig zwakke generatie. Zeker als je meeneemt dat weerbaarheid in zekere mate erfelijk is, is dat m.i. niet de meest verstandige koers.
Ik bedoelde met neutraal , niet christelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Griepprik

Bericht door parsifal »

*girly* schreef: Wat dacht je van al de familie e.d. die bij bewoners op bezoek komen? Die hoesten rustig recht in hun gezicht, ik was vaak mijn handen, werk hygiënisch, en daar kom je al een heel eind mee! En ik moet zeggen: ik heb bijna elk jaar wel een 'soort van griep' maar nooit in het 'hoogseizoen'
Je mag de middelen die er zijn best gebruiken; maar tot bepaalde hoogte, nu wil ik niet zeggen da de griepprik niet mag, maar ik vind wel dat als jij wél de griepprik neemt, maar niet hygiënisch werkt, je 'verantwoording' niet neemt, want dan draag je het nog over...Als je het bij je hebt!
Maar die mensen bezoeken vaak maar 1 familie. Het punt is dat personeel van verzorgingshuizen/ziekenhuizen veel patienten achter elkaar zien. De griepprik staat niet tegenover hygiene. Zelf heb ik een tijdje aardig wat onderzoek gedaan naar de verspreiding van MRSA. er wordt veel spreiding voorkomen als personeel de handen goed wast, maar nog steeds vindt het grootste deel van de spreiding via personeel plaats (en dit is zeker geen kritiek, dit is de manier waarop het natuurlijk gaat, omdat het personeel dicht bij meerdere patienten komt. Dat we in Nederland weinig MRSA hebben is voor een groot deel te danken aan het goede hygienische werk van het personeel).

Ik vind het ook niet vreemd dat ziekenhuis personeel het hoogseizoen voor is wat griep betreft. Zij zijn degenen die bijna als eerste met het virus in aanraking komen.

Memento, een echte griep (influenza virus) is een eng ding, ook gezonde mensen kunnen er goed ziek van worden. En ook onder gezonde mensen is het een redelijke killer. Nu is griep veel lastiger met maatregelen te bestrijden dan bijvoorbeeld polio of mazelen (die virussen muteren amper), dus vaccineren heeft minder lange termijn positieve effecten. Echter de gevolgen van griep relativeren komt op mij over als ongeinformeerd praten.

Dat van het meer weerbare nageslacht. Daar heb je gelijk in, maar dan echt alleen op de Darwiniaanse manier. De meest kwetsbare groep krijgt geen nageslacht omdat ze overlijdt aan de griep of welke ziekte dan ook. Het overblijvende nageslacht van degenen die wel overleefden is inderdaad sterker. Toch lijkt me dit niet de Christelijke manier om naar dingen te kijken (en ik mag hopen dat je zo niet met rode hond redeneert). Er zijn voor zover ik weet geen aanwijzingen dat er immuniteit of een sterker immuun systeem wordt overgeerfd door kinderen van ouders die een ziekte hebben doorlopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Griepprik

Bericht door Margriet »

Ik weet nog dat mijn tweede dochter mazelen kreeg.. midden in de nacht naar het ziekenhuis ( 20 KM ) Wat een schrik , gelukkig is ze er goed doorgekomen, maar die dingen worden ook zo gefutiliseerd. Het nichtje wat het ook had, heeft er Reuma aan overgehouden.. Mijn vriendin zei, ik zag het bij S en ik heb mijn kinderen laten inenten..
Het is door al die prikken dat we het niet meer zien. Dat we denken , het is niet zo erg..
Mijn kinderen zijn naderhand ook ingeent.. de jongste heeft het hele program doorlopen.. Verleden jaar heb ik de griepprik gehaald, net in het griepseizoen werd mijn man erg ziek, levensbedreigend, dat vond ik reden genoeg. Ik denk niet dat ik het dit jaar doe. Ik vind dat je voor iedere prik en afweging moet maken. Ik wil geen onnodige, maar ik wil ook geen onnodige risico's. Ik ben zelf trouwens in geen 20 jaar ziek geweest..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

memento schreef:
huisman schreef: Er speelt nog meer, door de angst voor ziek zijn wordt er zoveel ingeënt dat er allerlei auto-imuunziekten voorkomen
Kijk maar eens op de site van een neutrale stichting "Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken "
http://www.nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/A ... icatie.pdf
Deze vereniging is verre van "neutraal" of "wetenschappelijk".

Maar het gevaar is idd aanwezig: Door onnodige inentingen creëren we een onnodig zwakke generatie. Zeker als je meeneemt dat weerbaarheid in zekere mate erfelijk is, is dat m.i. niet de meest verstandige koers.
Een zwakkere generatie hebben we nu al in feite !
Veel mensen worden kunstmatig in leven gehouden, door therapie, medicijnen enz.
Voor de 2e wereldoorlog overleden er mensen aan een griep, longontsteking, kanker, TBC, terwijl dat nu vrijwel niet meer zo is. Kanker dan nog wel, maar gelukkig genezen veel mensen wel.
In Nederland gaan de artsen zeer verstandig om met a.b. in sommige zuidelijke landen kun je het kopen ! Of krijg je het voorgeschreven voor een simpel virus. In Nederland zijn er nu ook al bacterien die niet meer te bestrijden zijn.
In het ziekenhuis hebben ze nog wel een a.b. achter de hand, voor mensen die echt overal immuum voor zijn geworden, of die een gevaar zijn voor de samenleving.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
*girly*
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:36
Locatie: overijssel

Re: Griepprik

Bericht door *girly* »

parsifal schreef:
*girly* schreef: Wat dacht je van al de familie e.d. die bij bewoners op bezoek komen? Die hoesten rustig recht in hun gezicht, ik was vaak mijn handen, werk hygiënisch, en daar kom je al een heel eind mee! En ik moet zeggen: ik heb bijna elk jaar wel een 'soort van griep' maar nooit in het 'hoogseizoen'
Je mag de middelen die er zijn best gebruiken; maar tot bepaalde hoogte, nu wil ik niet zeggen da de griepprik niet mag, maar ik vind wel dat als jij wél de griepprik neemt, maar niet hygiënisch werkt, je 'verantwoording' niet neemt, want dan draag je het nog over...Als je het bij je hebt!
Maar die mensen bezoeken vaak maar 1 familie. Het punt is dat personeel van verzorgingshuizen/ziekenhuizen veel patienten achter elkaar zien. De griepprik staat niet tegenover hygiene. Zelf heb ik een tijdje aardig wat onderzoek gedaan naar de verspreiding van MRSA. er wordt veel spreiding voorkomen als personeel de handen goed wast, maar nog steeds vindt het grootste deel van de spreiding via personeel plaats (en dit is zeker geen kritiek, dit is de manier waarop het natuurlijk gaat, omdat het personeel dicht bij meerdere patienten komt. Dat we in Nederland weinig MRSA hebben is voor een groot deel te danken aan het goede hygienische werk van het personeel).
Bij ons zitten de bewoners verdeeld over 2 huiskamers, en ze kunnen overal heen lopen, en de familie zit vaak bij die bewoners in de huiskamers, of gaat met hen naar het restaurant, waar ook allerlei mensen bij elkaar zitten ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Dat er weinig MRSA is ook te danken aan het feit dat artsen meteen iemand in quarantaine laten opnemen.
Ook wordt je bij opname gevraagd of je bijv in een bepaald land bent geweest en of je opgenomen was daar.
Vooral Frankrijk en Spanje zijn heel berucht!
Maar ook blijkt dat kinderen van varkens- en geitenfokkers vaak dragers zijn van kwaadaardige bacterien, waar ze zelf immuun voor zijn geworden, maar wel aan andere kinderen kunnen overdragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Griepprik

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Dat er weinig MRSA is ook te danken aan het feit dat artsen meteen iemand in quarantaine laten opnemen.
Ook wordt je bij opname gevraagd of je bijv in een bepaald land bent geweest en of je opgenomen was daar.
Vooral Frankrijk en Spanje zijn heel berucht!
Maar ook blijkt dat kinderen van varkens- en geitenfokkers vaak dragers zijn van kwaadaardige bacterien, waar ze zelf immuun voor zijn geworden, maar wel aan andere kinderen kunnen overdragen.
Hier heb ik toevallig zelf onderzoek naar gedaan. De MRSA stam die bij varkens en geiten voorkomt is nauwelijks overdraagbaar van persoon op persoon. Het is voornamelijk schadelijk voor de mensen die direct met de dieren in aanraking komen (en nee deze mensen zijn niet immuun).

Het Nederlandse MRSA beleid is succesvol inderdaad (net als dat in Scandinavische landen). Hygiene is een belangrijke factor en het voorzichtig zijn met het voorschrijven van antibiotica. In Belgie kun je zelfs voor een virusinfectie antibiotica krijgen :(
In Griekenland is het ook veel te makkelijk te verkrijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

O, ik had in het Sophia begrepen dat baby's waarvan de ouders dus geiten of varkens fokten, apart werden gehouden.
En getest op dragerschap van bepaalde bacterien.
Maar misschien zijn ze inmiddels verder, dat kan heel goed.
Inzichten veranderen immers, door onderzoek :)
Overigens is er nog best onwetendheid over het overdragen van virussen.
Veel mensen denken dat dit alleen kan door uit een kopje te drinken van de ander, of in het gezicht te hoesten.
Maar de handhygiene is idd nog veel belangrijker !
In het Sophia hangt aan de buitenkant van de spreekkamer een houder met alcohol, er worden geen handen gegeven en bij het verlaten ontsmet je wederom je handen met alcohol. (op de cardio- en longpoli, ik denk niet op alle poli's)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

De tegenstanders van de griepprik krijgen bijval. Er is een documentaire gemaakt, Zembla, met een zeer kritisch geluid over de griepprik.
Hij zou nauwelijks werkzaam zijn, bij ouderen zelfs helemaal niet ! er gaat veel geld mee om, de industrie verdient er dik aan, dus houdt iedereen bang.
De overheid krijgt advies van artsen die belang bij de griepprik hebben, daar komt het op neer. (Coutinho en Osterhaus)
1 arts zegt zelfs aan het einde: als ik niet in de gezondheidszorg zou werken, zou ik hem niet halen.
Ook het aantal doden, dat jaarlijks aan griep sterft, schijnt schromelijk overdreven te zijn.
Ons wordt voorgehouden 1.000 - 2.000 terwijl het CBS het over enkele tientallen heeft !
Tijd voor herbezinning dus :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

Mara schreef:De tegenstanders van de griepprik krijgen bijval. Er is een documentaire gemaakt, Zembla, met een zeer kritisch geluid over de griepprik.
Hij zou nauwelijks werkzaam zijn, bij ouderen zelfs helemaal niet ! er gaat veel geld mee om, de industrie verdient er dik aan, dus houdt iedereen bang.
De overheid krijgt advies van artsen die belang bij de griepprik hebben, daar komt het op neer. (Coutinho en Osterhaus)
1 arts zegt zelfs aan het einde: als ik niet in de gezondheidszorg zou werken, zou ik hem niet halen.
Ook het aantal doden, dat jaarlijks aan griep sterft, schijnt schromelijk overdreven te zijn.
Ons wordt voorgehouden 1.000 - 2.000 terwijl het CBS het over enkele tientallen heeft !
Tijd voor herbezinning dus :)
Dit roep ik dus al 3 jaar. Maar nu Zembla het zegt is het zo.....
Niet dat mijn mening er toe doet, maar ik merkt gewoon dat verpleegkundige een schuldgevoel wordt aangepraat door mensen die niet goed geïnformeerd zijn. Ben ik blij dat ik me niks aantrek van anderen die vinden dan ik weerloze, kwetsbare, patiënten om zeep dreig te helpen.... :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Ik sta nu sterker met argumenten, dat is het !
Als "leek", dus patient of moeder van, heb je niet zoveel argumenten om te weigeren, je wordt echt onder druk gezet.
Maar nu komen er dus andere geluiden VAN ARTSEN EN WETENSCHAPPERS, dus de deskundigen, dat legt meer gewicht in de schaal dan zomaar iemand die geprikt moet worden.
Heb jij hem gezien Vlinder ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

Mara schreef: je wordt echt onder druk gezet.
Heb jij hem gezien Vlinder ?
Dan zou ik een andere arts zoeken. Onder druk zetten mag nooit. Kijk in de WGBO Wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst. Daarin staat dat het basisrecht van iemand is om zelf te beslissen over zijn/haar lichaam.
Geen bezwaar hebben is zelfs nog te weinig, een patiënt moet actief toestemming geven...(mits toerekeningsvatbaar en wilsbekwaam).

En nee ik heb hem niet gezien, maar die argumenten heb ik al jaren...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie