Griepprik

Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Griepprik

Bericht door Ichtus »

Ik zag ze vandaag zitten in de kantine om te prikken :?
De griepprik wordt niet gehaald, maar gebracht...
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Nou Vlinder, dat wordt dan moeilijk zoeken :fi
We krijgen een brief van het ziekenhuis, we zitten bij een HOED praktijk, alle artsen hebben dezelfde mening, we zijn wel eens van h.a. veranderd om andere reden. Eentje ging met pensioen, dus bij zoon, die was een keer met vakantie en we schoven automatisch door naar collega, en ga dan maar weer bij hem weg. Op zich zitten wij bij een prima huisarts, die ons geloof respecteert, dat vind ik al een pluspunt !
En als je verder gezond bent, maar slechts werkzaam in de zorgsector, is het een ander uitgangspunt, dan dat je met je kind bij een kinderarts loopt.
Want dan ben je nl onverantwoord bezig, zo wordt gezegd.
En dat is niet fijn om te horen !
Wil niet zeggen dat ik alles over mn kant laat komen, maar tot nu toe waren hun argumenten over de griepprik, om me hiertoe te beperken, gewoon heel sterk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Griepprik

Bericht door oesterschelpje »

Inderdaad ervaarden wij ook een bepaalde druk om de griepprik te halen.
Ook onze kinderen zijn chronisch ziek.
Er wordt fijntjes gezegd, ja maar mevrouw, weet u wel wat de risico's zijn van het "niet doen"?
Wat als uw kind zo ziek wordt en het overlijdt aan de griep, doordat u griep op heeft gelopen en geweigerd heeft u in te laten enten?

Tja, dan knaagt het van binnen, dan zal ik het mezelf mijn levenlang verwijten.
Had ik toen toch beter maar niet/wel....
Iemand die net zo gevoelig is als ik, zal het kunnen begrijpen.
Het heeft niks met nuchter of wat dan ook te maken, maar dan komt er diep van binnen ook een schuldgevoel binnensluipen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

oesterschelpje schreef:Inderdaad ervaarden wij ook een bepaalde druk om de griepprik te halen.
Ook onze kinderen zijn chronisch ziek.
Er wordt fijntjes gezegd, ja maar mevrouw, weet u wel wat de risico's zijn van het "niet doen"?
Wat als uw kind zo ziek wordt en het overlijdt aan de griep, doordat u griep op heeft gelopen en geweigerd heeft u in te laten enten?

Tja, dan knaagt het van binnen, dan zal ik het mezelf mijn levenlang verwijten.
Had ik toen toch beter maar niet/wel....
Iemand die net zo gevoelig is als ik, zal het kunnen begrijpen.
Het heeft niks met nuchter of wat dan ook te maken, maar dan komt er diep van binnen ook een schuldgevoel binnensluipen.
Die druk is helemaal niet eerlijk. De griepprik haal je zodat je zelf wat meer beschermd zou kunnen zijn, maar je kunt het nog steeds verspreiden.
Bijvoorbeeld: een patiënt op zaal heef griep. Hij niest in het rond. De (onzichtbare) druppels komen in de lucht (aerogene besmetting). Die adem ik in, maar komen ook op mijn uniform, armen e.d. Ik loop naar een andere zaal. Ik nies/hoest of schaterlach en de druppeltje uit mijn mond/neus komen op de andere zaal in de lucht. Opnieuw aerogene besmetting. Of ik was mijn handen en armen maar vergeet een heel klein stukje. Ik biedt iemand eten aan, wrijf iemand over de wang, rijk iemand een servet aan, verzin zelf iets en de ander is besmet. Zoiets voorkom je gewoon niet. Dan ben ik wel beschermt tegen die aerogene besmetting, omdat ik antistoffen heb. Maar de ander wordt er nog net zo hard ziek van.
En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer. En of ik een ander besmet? Dat is niet erger of minder erg dan zonder prik.
En bij ons kwamen ze er ook mee langs de afdeling "leuren". Ze kon er niet één aan ons team kwijt. Jammer dan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Griepprik

Bericht door oesterschelpje »

Ja vlinder, dat antwoord zou ik ook kunnen geven als werkende in de zorg.
Maar dat is een totaal ander gevoel als wat ik bedoel wat er op je afkomt als moeder van chronisch zieke kinderen!
Toen ik zelf bepaalde dingen niet had ervaren, praatte ik heel anders, als toen ik dingen zelf moest ervaren.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: Griepprik

Bericht door monique »

ik werk dan in een bejaardenhuis waar ze niet geloven
datis soms wellastig af en toe maar dankijgje ook zo spuit aangeboden
maar ik ga dat niet doen want je krijg de ziektegewoon ingespoten
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Griepprik

Bericht door Nochtans »

vlinder schreef:En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer.
Ik weet niet of dit je standpunt is bij elk type virusinfectie, maar deze 'licht arrogante' houding is natuurlijk alleen mogelijk bij mensen met een goede/sterke gezondheid. D.w.z., niet iedereen kan deze keuze zomaar zonder verdere gevolgen maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Nochtans schreef:
vlinder schreef:En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer.
Ik weet niet of dit je standpunt is bij elk type virusinfectie, maar deze 'licht arrogante' houding is natuurlijk alleen mogelijk bij mensen met een goede/sterke gezondheid. D.w.z., niet iedereen kan deze keuze zomaar zonder verdere gevolgen maken.
Ja dat probeer ik ook steeds uit te leggen.
Gezond en nog onder de 65, grote kans dat je probleemloos door de griep komt, ALS je hem al krijgt.
Een verkoudheidsvirus wordt vaak al griep genoemd.
Maar ik heb in mijn omgeving kunnen zien wat de echte griep met je kunt doen.
Het zijn met name de complicaties, zoals longontsteking, die het hart en longen zwaar kunnen belasten.
Mensen die veel medicijnen slikken, hebben een lagere weerstand, net als bedlegerigen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Griepprik

Bericht door parsifal »

juist voor verzorgenden is het ook belangrijk om te voorkomen dat ze besmet worden. Niet alleen vanwege de eigen gezondheid, maar vooral voor de gezondheid van degenen die ze verzorgen.

Tja, en ik hoorde ooit het argument, als er pokken uitbreekt ga ik wel onder de koeien liggen, dan word ik ook immuun. Niet beseffend dat deze manier van immuun worden veel gevaarlijker is dan vaccinatie en uiteindelijk het zelfde effect heeft. Het is bij griep echt niet zo dat de ziekte doormaken je sterker maakt dan het vaccin krijgen. Het is wel zo dat de ziekte doormaken zwakkeren doodt, en daardoor voor evolutie in praktijk zorgt.

Verder noemen veel mensen verkoudheid een griep en dat is het niet natuurlijk. Het is ook lastig om te bepalen hoeveel mensen per jaar aan griep overlijden. Omdat er vaak andere oorzaken meespelen. Als je een longontsteking en griep tegelijk heb dan kan de longontsteking dodelijk zijn doordat de griep je immuunsysteem al behoorlijk aan het werk houdt enz. Cijfers zijn lastig te geven, maar duidelijk is wel dat er nog steeds veel mensen aan griep overlijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Griepprik

Bericht door Barmhartigheid »

vlinder schreef:
oesterschelpje schreef:Inderdaad ervaarden wij ook een bepaalde druk om de griepprik te halen.
Ook onze kinderen zijn chronisch ziek.
Er wordt fijntjes gezegd, ja maar mevrouw, weet u wel wat de risico's zijn van het "niet doen"?
Wat als uw kind zo ziek wordt en het overlijdt aan de griep, doordat u griep op heeft gelopen en geweigerd heeft u in te laten enten?

Tja, dan knaagt het van binnen, dan zal ik het mezelf mijn levenlang verwijten.
Had ik toen toch beter maar niet/wel....
Iemand die net zo gevoelig is als ik, zal het kunnen begrijpen.
Het heeft niks met nuchter of wat dan ook te maken, maar dan komt er diep van binnen ook een schuldgevoel binnensluipen.
Die druk is helemaal niet eerlijk. De griepprik haal je zodat je zelf wat meer beschermd zou kunnen zijn, maar je kunt het nog steeds verspreiden.
Bijvoorbeeld: een patiënt op zaal heef griep. Hij niest in het rond. De (onzichtbare) druppels komen in de lucht (aerogene besmetting). Die adem ik in, maar komen ook op mijn uniform, armen e.d. Ik loop naar een andere zaal. Ik nies/hoest of schaterlach en de druppeltje uit mijn mond/neus komen op de andere zaal in de lucht. Opnieuw aerogene besmetting. Of ik was mijn handen en armen maar vergeet een heel klein stukje. Ik biedt iemand eten aan, wrijf iemand over de wang, rijk iemand een servet aan, verzin zelf iets en de ander is besmet. Zoiets voorkom je gewoon niet. Dan ben ik wel beschermt tegen die aerogene besmetting, omdat ik antistoffen heb. Maar de ander wordt er nog net zo hard ziek van.
En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer. En of ik een ander besmet? Dat is niet erger of minder erg dan zonder prik.
En bij ons kwamen ze er ook mee langs de afdeling "leuren". Ze kon er niet één aan ons team kwijt. Jammer dan.
Vlinder heel herkenbaar!
Het mag niet gezegd worden, maar het verbaasd mij elk jaar weer hoeveel ouderen en zwakken sterven kort nadat ze de griepvaccinatie hebben ontvangen.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Griepprik

Bericht door Willem »

vlinder schreef:
oesterschelpje schreef:Inderdaad ervaarden wij ook een bepaalde druk om de griepprik te halen.
Ook onze kinderen zijn chronisch ziek.
Er wordt fijntjes gezegd, ja maar mevrouw, weet u wel wat de risico's zijn van het "niet doen"?
Wat als uw kind zo ziek wordt en het overlijdt aan de griep, doordat u griep op heeft gelopen en geweigerd heeft u in te laten enten?

Tja, dan knaagt het van binnen, dan zal ik het mezelf mijn levenlang verwijten.
Had ik toen toch beter maar niet/wel....
Iemand die net zo gevoelig is als ik, zal het kunnen begrijpen.
Het heeft niks met nuchter of wat dan ook te maken, maar dan komt er diep van binnen ook een schuldgevoel binnensluipen.
Die druk is helemaal niet eerlijk. De griepprik haal je zodat je zelf wat meer beschermd zou kunnen zijn, maar je kunt het nog steeds verspreiden.
Bijvoorbeeld: een patiënt op zaal heef griep. Hij niest in het rond. De (onzichtbare) druppels komen in de lucht (aerogene besmetting). Die adem ik in, maar komen ook op mijn uniform, armen e.d. Ik loop naar een andere zaal. Ik nies/hoest of schaterlach en de druppeltje uit mijn mond/neus komen op de andere zaal in de lucht. Opnieuw aerogene besmetting. Of ik was mijn handen en armen maar vergeet een heel klein stukje. Ik biedt iemand eten aan, wrijf iemand over de wang, rijk iemand een servet aan, verzin zelf iets en de ander is besmet. Zoiets voorkom je gewoon niet. Dan ben ik wel beschermt tegen die aerogene besmetting, omdat ik antistoffen heb. Maar de ander wordt er nog net zo hard ziek van.
En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer. En of ik een ander besmet? Dat is niet erger of minder erg dan zonder prik.
En bij ons kwamen ze er ook mee langs de afdeling "leuren". Ze kon er niet één aan ons team kwijt. Jammer dan.
Laten we elkaar goed begrijpen, ik ben niet voor een griepprik. Maar wat Vlinder hier zegt: "Die druk is helemaal niet eerlijk" klopt niet. Het moet zijn: "Die druk is niet helemaal eerlijk". Wat Oesterschelpje ervaart als ze de prik weigert over het risico wat ze dan vormt is eenzijdig gesteld maar ook wat Vlinder zegt is eenzijdig.
Iemand die is ingeent kan het idd uiteraard nog wel verspreiden (zoals beschreven) maar iemand die niet is ingeent maar wel is geinfecteerd verpreid langer en meer ziektekiemen cq virusdeeltjes.
Laatst gewijzigd door Willem op 23 nov 2010, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

parsifal schreef:juist voor verzorgenden is het ook belangrijk om te voorkomen dat ze besmet worden. Niet alleen vanwege de eigen gezondheid, maar vooral voor de gezondheid van degenen die ze verzorgen.

Tja, en ik hoorde ooit het argument, als er pokken uitbreekt ga ik wel onder de koeien liggen, dan word ik ook immuun. Niet beseffend dat deze manier van immuun worden veel gevaarlijker is dan vaccinatie en uiteindelijk het zelfde effect heeft. Het is bij griep echt niet zo dat de ziekte doormaken je sterker maakt dan het vaccin krijgen. Het is wel zo dat de ziekte doormaken zwakkeren doodt, en daardoor voor evolutie in praktijk zorgt.

Verder noemen veel mensen verkoudheid een griep en dat is het niet natuurlijk. Het is ook lastig om te bepalen hoeveel mensen per jaar aan griep overlijden. Omdat er vaak andere oorzaken meespelen. Als je een longontsteking en griep tegelijk heb dan kan de longontsteking dodelijk zijn doordat de griep je immuunsysteem al behoorlijk aan het werk houdt enz. Cijfers zijn lastig te geven, maar duidelijk is wel dat er nog steeds veel mensen aan griep overlijden.
Het is eigenlijk pas bewezen als er bloed geprikt wordt en dus het virus aangetoond kan worden.
Wanneer wordt dat gedaan? Als je in het zknhs wordt opgenomen en dan nog niet altijd.
Dus mogelijk worden er veel minder mensen met griep besmet dan tot dusver wordt aangenomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nochtans
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 sep 2010, 14:34

Re: Griepprik

Bericht door Nochtans »

Barmhartigheid schreef:
vlinder schreef:
oesterschelpje schreef:Inderdaad ervaarden wij ook een bepaalde druk om de griepprik te halen.
Ook onze kinderen zijn chronisch ziek.
Er wordt fijntjes gezegd, ja maar mevrouw, weet u wel wat de risico's zijn van het "niet doen"?
Wat als uw kind zo ziek wordt en het overlijdt aan de griep, doordat u griep op heeft gelopen en geweigerd heeft u in te laten enten?

Tja, dan knaagt het van binnen, dan zal ik het mezelf mijn levenlang verwijten.
Had ik toen toch beter maar niet/wel....
Iemand die net zo gevoelig is als ik, zal het kunnen begrijpen.
Het heeft niks met nuchter of wat dan ook te maken, maar dan komt er diep van binnen ook een schuldgevoel binnensluipen.
Die druk is helemaal niet eerlijk. De griepprik haal je zodat je zelf wat meer beschermd zou kunnen zijn, maar je kunt het nog steeds verspreiden.
Bijvoorbeeld: een patiënt op zaal heef griep. Hij niest in het rond. De (onzichtbare) druppels komen in de lucht (aerogene besmetting). Die adem ik in, maar komen ook op mijn uniform, armen e.d. Ik loop naar een andere zaal. Ik nies/hoest of schaterlach en de druppeltje uit mijn mond/neus komen op de andere zaal in de lucht. Opnieuw aerogene besmetting. Of ik was mijn handen en armen maar vergeet een heel klein stukje. Ik biedt iemand eten aan, wrijf iemand over de wang, rijk iemand een servet aan, verzin zelf iets en de ander is besmet. Zoiets voorkom je gewoon niet. Dan ben ik wel beschermt tegen die aerogene besmetting, omdat ik antistoffen heb. Maar de ander wordt er nog net zo hard ziek van.
En als je de griep doormaakt maak je tenminste zelf antistoffen en antigenen aan ipv een afgezwakt of dood virus. Geef mij maar natuurlijke afweer. En of ik een ander besmet? Dat is niet erger of minder erg dan zonder prik.
En bij ons kwamen ze er ook mee langs de afdeling "leuren". Ze kon er niet één aan ons team kwijt. Jammer dan.
Vlinder heel herkenbaar!
Het mag niet gezegd worden, maar het verbaasd mij elk jaar weer hoeveel ouderen en zwakken sterven kort nadat ze de griepvaccinatie hebben ontvangen.
Hier kan je pas iets zinnigs over zeggen als je weet hoeveel ouderen en zwakken door griep sterven nadat ze géén griepvaccinatie hebben ontvangen. Ofwel, is de remedie erger dan de kwaal?
doedoe
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:10

Re: Griepprik

Bericht door doedoe »

Mara schreef:Het is eigenlijk pas bewezen als er bloed geprikt wordt en dus het virus aangetoond kan worden.
Wanneer wordt dat gedaan? Als je in het zknhs wordt opgenomen en dan nog niet altijd.
Dus mogelijk worden er veel minder mensen met griep besmet dan tot dusver wordt aangenomen.
De discussie bestaat voornamelijk uit opmerkingen die niet op feiten gebaseerd zijn (volkswijsheid?), waardoor echter wel andere gebruikers van dit forum beïnvloed worden.

Zoals bovenstaande opmerking; incorrect, onvolledig en suggestief.

NIVEL houdt zich bezig met het voorkomen van influenza; een aantal huisartspraktijken geeft wekelijks door hoeveel patiënten zijn gezien met een influenza-achtig ziektebeeld. Lichaamsmateriaal (respiratoir excreet) van een deel van deze patiënten wordt onderzocht op het influenzavirus door het RIVM. Het NIC (Erasmus MC) bundelt vervolgens de gegevens (ook uit de eigen ziekenhuispraktijk) en publiceert dit in de Nieuwsbrief Influenzasurveillance.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Griepprik

Bericht door Tiberius »

Nochtans schreef:
Barmhartigheid schreef:Het mag niet gezegd worden, maar het verbaasd mij elk jaar weer hoeveel ouderen en zwakken sterven kort nadat ze de griepvaccinatie hebben ontvangen.
Hier kan je pas iets zinnigs over zeggen als je weet hoeveel ouderen en zwakken door griep sterven nadat ze géén griepvaccinatie hebben ontvangen. Ofwel, is de remedie erger dan de kwaal?
Misschien kan Parsifal hier iets zinnigs van zeggen? Hij zit in dat soort onderzoeken.
Plaats reactie