Griepprik

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Griepprik

Bericht door Mara »

De jaarlijkse uitnodigingen voor de griepprik hebben we weer binnen.
Elk jaar denk ik, laat maar, maar dan gaat de assistente van de h.a. me bellen om vooral te komen vanwege, omdat....
En dan doe ik het maar weer, week lang die dikke rode bult, maar allee, geen griep :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

Heb je een vraag? Of wat wil je met dit topic?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Droelie
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 mar 2009, 20:20
Locatie: Goesssssssss
Contacteer:

Re: Griepprik

Bericht door Droelie »

Ach.. een extra leutertopic kan er nog wel bij.. Overigens heb ik nog nooit zo'n prik gehad...
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».


www.kralenjans.webs.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Gaan jullie ook ?
Vrijwillig :) of op dringend advies van een arts.
Zo ja, waarom, of waarom niet ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Griepprik

Bericht door Ichtus »

Welnee, waarom zou ik? Mezelf volgooien met rotzooi?
En dan in de waan leven dat ik niet ziek wordt. Kom nou, alsof ik het allemaal zelf in de hand heb.
Hoe zit het dan met afhankelijk van God leven?
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Griepprik

Bericht door hmprff »

Ichtus schreef:Welnee, waarom zou ik? Mezelf volgooien met rotzooi?
En dan in de waan leven dat ik niet ziek wordt. Kom nou, alsof ik het allemaal zelf in de hand heb.
Hoe zit het dan met afhankelijk van God leven?
aan de andere kant...als je m nou wel nodig hebt? We hebben hierin toch ook eigen verantwoordelijkheid. Als jij een blindedarmontsteking hebt laat je je toch ook opereren?
vroeger kreeg ik m vanwege mij verhoogde risico op endocarditis, tegenwoordig weten ze dat de griepprik daar niet zo veel zin voor heeft, maar nu haal ik m vanwege andere medische redenen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

De reden voor mij is, dat ik een longpatiente ben, astma, en 2 van mijn kinderen kwetsbaar zijn voor virussen en bacterien.
Ik heb hem jarenlang geweigerd, maar toen ik eenmaal zelf onder behandeling was, werd de druk errug groot.
Ik durf dus uiteindelijk niet te weigeren, toch wel bang dat de griep gierend uit de klauwen loopt ;(
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Griepprik

Bericht door parsifal »

vlinder schreef:Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Vanwaar die blijheid?
Als je beroepsmatig met veel zwakkeren in aanraking komen, dan is de prik niet zozeer bescherming voor jezelf, eerder de indirecte bescherming voor de mensen met wie je omgaat.

Griep blijft een enge ziekte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

parsifal schreef:
vlinder schreef:Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Vanwaar die blijheid?
Als je beroepsmatig met veel zwakkeren in aanraking komen, dan is de prik niet zozeer bescherming voor jezelf, eerder de indirecte bescherming voor de mensen met wie je omgaat.

Griep blijft een enge ziekte.
Ja en een prik die niet voldoende is getest en waarvan de gevolgen zeker op lange termijn niet bekend zijn in je lijf laten spuiten is nog veel enger...
Ik blijf erbij dat het vorig jaar een hoop geblaas van de toren was om eigenlijk niets. Er zijn minder mensen overleden dan aan een gewone seizoensgriep.

En dat ik met zwakkeren in aanraking kom mag waar zijn, maar daarmee raak ik nog niet het zelfbeschikkingsrecht over mijn eigen lichaam kwijt. Goede hygiëne blijft belangrijk. Daarnaast: een griepprik beschermt niet helemaal 100%. Ten slotte vind ik het voor mijn eigen gezondheid beter om de ziekte door te maken en zelf antigenen aan te maken, dan antistoffen in te laten spuiten. Wordt je lichaam lui van en meer vatbaar voor infecties.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Griepprik

Bericht door Rijssen »

vlinder schreef:
parsifal schreef:
vlinder schreef:Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Vanwaar die blijheid?
Als je beroepsmatig met veel zwakkeren in aanraking komen, dan is de prik niet zozeer bescherming voor jezelf, eerder de indirecte bescherming voor de mensen met wie je omgaat.

Griep blijft een enge ziekte.
Ja en een prik die niet voldoende is getest en waarvan de gevolgen zeker op lange termijn niet bekend zijn in je lijf laten spuiten is nog veel enger...
Ik blijf erbij dat het vorig jaar een hoop geblaas van de toren was om eigenlijk niets. Er zijn minder mensen overleden dan aan een gewone seizoensgriep.

En dat ik met zwakkeren in aanraking kom mag waar zijn, maar daarmee raak ik nog niet het zelfbeschikkingsrecht over mijn eigen lichaam kwijt. Goede hygiëne blijft belangrijk. Daarnaast: een griepprik beschermt niet helemaal 100%. Ten slotte vind ik het voor mijn eigen gezondheid beter om de ziekte door te maken en zelf antigenen aan te maken, dan antistoffen in te laten spuiten. Wordt je lichaam lui van en meer vatbaar voor infecties.

Beetje egoistisch, zelfbeschikking over je eigen lichaam, terwijl je je patienten kunt besmetten.
En dat het niet 100% beschermd is ook een drogreden, het beschermd wel degelijk.
Volgens mij mag je de middelen die er zijn best gebruiken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Griepprik

Bericht door parsifal »

vlinder schreef:
parsifal schreef:
vlinder schreef:Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Vanwaar die blijheid?
Als je beroepsmatig met veel zwakkeren in aanraking komen, dan is de prik niet zozeer bescherming voor jezelf, eerder de indirecte bescherming voor de mensen met wie je omgaat.

Griep blijft een enge ziekte.
Ja en een prik die niet voldoende is getest en waarvan de gevolgen zeker op lange termijn niet bekend zijn in je lijf laten spuiten is nog veel enger...
Ik blijf erbij dat het vorig jaar een hoop geblaas van de toren was om eigenlijk niets. Er zijn minder mensen overleden dan aan een gewone seizoensgriep.

En dat ik met zwakkeren in aanraking kom mag waar zijn, maar daarmee raak ik nog niet het zelfbeschikkingsrecht over mijn eigen lichaam kwijt. Goede hygiëne blijft belangrijk. Daarnaast: een griepprik beschermt niet helemaal 100%. Ten slotte vind ik het voor mijn eigen gezondheid beter om de ziekte door te maken en zelf antigenen aan te maken, dan antistoffen in te laten spuiten. Wordt je lichaam lui van en meer vatbaar voor infecties.
Vorig jaar bleek achteraf de mexicaanse griep gelukkig mee te vallen. Dat was vooraf moeilijk te overzien. Het had ook een nieuwe Hong Kong griep of zelfs Spaanse griep kunnen zijn.

Inderdaad waren ook de lange termijn effecten niet bekend, maar er was ook geen reden om aan te nemen dat er sowieso lange termijneffecten zijn. Van mobiel bellen zijn ze ook nog niet helemaal bekend (en daar is echt meer reden om lange termijn effecten te verwachten).

Het zelfbeschikkingsrecht over je lichaam zou ik niet willen betwisten, ik wil alleen aangeven dat ik in jouw geval een andere keus gemaakt zou hebben, voornamelijk met het oog op patienten. Het is een afweging, jij maakt de jouwe ik de mijne. De prik en goede hygiene sluiten elkaar niet uit en dat het vaccin niet 100% werkt geloof ik direct, dat deed het vaccin tegen pokken ook niet, toch is pokken uitgeroeid door onder andere slim vaccineren.

Ik zou de studies wel eens willen zien die laten zien dat uitzieken je sterker maakt dan je immuunsysteem triggeren door dood virus materiaal. In veel gevallen haal ik mijn schouders erover op, als het om gevaarlijke ziekten gaat zoals mazelen dan kan ik er kwaad om worden. Christelijke bezwaren tegen vaccineren deel ik niet, maar kan ik respect voor opbrengen, dit soort semi-pragmatische redenen die kinderen in gevaar brengen kan ik echter niet waarderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Griepprik

Bericht door Mara »

Het is dus niet alleen voor mij, maar ook voor mijn kwetsbare kinderen.
Overigens, 1 van deze kwetsbare kinderen, kreeg als 1 v.d. eersten in Nederland de mex griep en kwam daar wonderlijk heel goed vanaf.
Hij is wel opgenomen geweest met een longontsteking, maar de Tamiflu en de NORMALE a.b. deden al heel snel EN goed hun werk.
Ik heb ook de mex griep gehad, doorgemaakt zonder medicatie, maar dat heeft wel maandenlange extreme moeheid tot gevolg gehad.
Maar zeker niet de enge verhalen die je vantevoren hoorde, en wij hebben niemand gekend, ook de kwetsbaren niet, die ernstige gevolgen ondervonden hebben van de mex griep.
De "gewone" griep daarentegen, wordt schromelijk onderschat !
Voor een gezond mens, met goede weerstand, gaat het nog wel, alhoewel, ook dan kun je eraan overlijden !
Vooral (zeer) jonge mensen en ouderen blijken heel vaak te overlijden hieraan.
Maar als ouders van chronisch zieke kinderen, zijn wij dus altijd zeer onder druk gezet om de griepprik te halen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Griepprik

Bericht door vlinder »

@ parsifal, dank voor je inhoudelijke reactie.

Ik ben niet tegen inenten, ben vroeger overal tegen ingeënt en zou dit bij mijn kinderen ook doen. Alleen de griepprik niet. Ik laat me niet dwingen om elk jaar weer een nieuwe vaccin te halen. Ik respecteer daarin de keuze van anderen en verwacht dat men mijn keuze ook respecteert. Alleen al omdat het niet 100% garantie geeft (zoals Rijssen wel beweert) vind ik het al een goede reden om het niet te doen.
Respecteer de keuze van een ander daarin.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
*girly*
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:36
Locatie: overijssel

Re: Griepprik

Bericht door *girly* »

Rijssen schreef:
vlinder schreef:
parsifal schreef:
vlinder schreef:Beroepsmatig wordt hij mij met klem aangeraden, maar ik doe het niet. Vorig jaar ook niet gedaan rondom de hele hype van de mexicaanse griep. Ben blij dat ik het toen niet gedaan heb.
Vanwaar die blijheid?
Als je beroepsmatig met veel zwakkeren in aanraking komen, dan is de prik niet zozeer bescherming voor jezelf, eerder de indirecte bescherming voor de mensen met wie je omgaat.

Griep blijft een enge ziekte.
Ja en een prik die niet voldoende is getest en waarvan de gevolgen zeker op lange termijn niet bekend zijn in je lijf laten spuiten is nog veel enger...
Ik blijf erbij dat het vorig jaar een hoop geblaas van de toren was om eigenlijk niets. Er zijn minder mensen overleden dan aan een gewone seizoensgriep.

En dat ik met zwakkeren in aanraking kom mag waar zijn, maar daarmee raak ik nog niet het zelfbeschikkingsrecht over mijn eigen lichaam kwijt. Goede hygiëne blijft belangrijk. Daarnaast: een griepprik beschermt niet helemaal 100%. Ten slotte vind ik het voor mijn eigen gezondheid beter om de ziekte door te maken en zelf antigenen aan te maken, dan antistoffen in te laten spuiten. Wordt je lichaam lui van en meer vatbaar voor infecties.

Beetje egoistisch, zelfbeschikking over je eigen lichaam, terwijl je je patienten kunt besmetten.
En dat het niet 100% beschermd is ook een drogreden, het beschermd wel degelijk.
Volgens mij mag je de middelen die er zijn best gebruiken.
Wat dacht je van al de familie e.d. die bij bewoners op bezoek komen? Die hoesten rustig recht in hun gezicht, ik was vaak mijn handen, werk hygiënisch, en daar kom je al een heel eind mee! En ik moet zeggen: ik heb bijna elk jaar wel een 'soort van griep' maar nooit in het 'hoogseizoen'
Je mag de middelen die er zijn best gebruiken; maar tot bepaalde hoogte, nu wil ik niet zeggen da de griepprik niet mag, maar ik vind wel dat als jij wél de griepprik neemt, maar niet hygiënisch werkt, je 'verantwoording' niet neemt, want dan draag je het nog over...Als je het bij je hebt!
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Plaats reactie