Taal

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Taal

Bericht door Hollander »

DDD schreef:De standpunten die 'de boeren' innemen zijn anders een stuk populistischer. Over de stikstof bijvoorbeeld.
Helemaal mee eens. Ik hekel hun acties. Sommigen gaan veel te ver en veroorzaken onnodige irritatie. Jammer dat het nodig is. Ik begrijp het middel om gehoord te willen worden, maar ik verwerp het direct ook. Maar dat komt meer omdat ik tegen heel veel vormen van staking of protest ben.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Is demonstreren tegen een regeringsbeleid opstaan tegen de door God verordineerde overheid?
In die zin hebben we demonsteren altijd gezien.
Ik denk dat het wat anders ligt als het over echt antichristelijke standpunten gaat, zoals abortus en euthanasie. Maar verder is de overheid verantwoording schuldig aan God die hen op die plaats heeft gesteld. Zijn dit achterhaalde gedachten uit een ver verleden?

Laten we ons eerst afvragen:
Waarom komen wij in situaties terecht die bepaalde bevolkingsgroepen zeer pijnlijk raken?
Is er een oorzaak waarom dit over ons komt?
Moeten we protesteren, of zou dit een seculier wapen zijn, bij het gaan ontbreken aan gebed?
Is het te ver gezocht als we alle ellenden ook mede veroorzaakt zien in het massaal verlaten van de wetten van God?

Ik zeg hiermee niet dat we goed moeten keuren wat de overheid beslist, de overheid zal ooit verantwoording moeten afleggen tegenover God, waarmee men geen rekening meer wenst te houden.
Moeten we alle ellende die de wereld overkomt niet zoeken in het verlaten van God en het zich stellen tegen Gods geboden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Taal

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Is demonstreren tegen een regeringsbeleid opstaan tegen de door God verordineerde overheid?
In die zin hebben we demonsteren altijd gezien.
Ik denk dat het wat anders ligt als het over echt antichristelijke standpunten gaat, zoals abortus en euthanasie. Maar verder is de overheid verantwoording schuldig aan God die hen op die plaats heeft gesteld. Zijn dit achterhaalde gedachten uit een ver verleden?

Laten we ons eerst afvragen:
Waarom komen wij in situaties terecht die bepaalde bevolkingsgroepen zeer pijnlijk raken?
Is er een oorzaak waarom dit over ons komt?
Moeten we protesteren, of zou dit een seculier wapen zijn, bij het gaan ontbreken aan gebed?
Is het te ver gezocht als we alle ellenden ook mede veroorzaakt zien in het massaal verlaten van de wetten van God?

Ik zeg hiermee niet dat we goed moeten keuren wat de overheid beslist, de overheid zal ooit verantwoording moeten afleggen tegenover God, waarmee men geen rekening meer wenst te houden.
Moeten we alle ellende die de wereld overkomt niet zoeken in het verlaten van God en het zich stellen tegen Gods geboden?
Ja en wat is nu de beste remedie?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Is demonstreren tegen een regeringsbeleid opstaan tegen de door God verordineerde overheid?
In die zin hebben we demonsteren altijd gezien.
Ik denk dat het wat anders ligt als het over echt antichristelijke standpunten gaat, zoals abortus en euthanasie. Maar verder is de overheid verantwoording schuldig aan God die hen op die plaats heeft gesteld. Zijn dit achterhaalde gedachten uit een ver verleden?

Laten we ons eerst afvragen:
Waarom komen wij in situaties terecht die bepaalde bevolkingsgroepen zeer pijnlijk raken?
Is er een oorzaak waarom dit over ons komt?
Moeten we protesteren, of zou dit een seculier wapen zijn, bij het gaan ontbreken aan gebed?
Is het te ver gezocht als we alle ellenden ook mede veroorzaakt zien in het massaal verlaten van de wetten van God?

Ik zeg hiermee niet dat we goed moeten keuren wat de overheid beslist, de overheid zal ooit verantwoording moeten afleggen tegenover God, waarmee men geen rekening meer wenst te houden.
Moeten we alle ellende die de wereld overkomt niet zoeken in het verlaten van God en het zich stellen tegen Gods geboden?
Ja en wat is nu de beste remedie?
Een typische CvdW-reactie. Het was slechts om te overdenken. Zou het er in Nederland en Europa niet wat anders uitzien als we ons allen conformeerden aan de Bijbelse normen? Dit is ook niet bedoeld als discussiepunt, maar om het voorgaande te bemeditreren. Verder lijkt het soms, maar dat is een andere zaak, dat mensen niet zo veel meer mediteren over diepere gedachten. Ik denk dat dit niet fout hoeft te zijn.
Wat zie ik?
Wat gebeurt er?
Welke reacties zie ik?
Waar komt iets uit voort?
Wat drijft iemand?
Heeft iets een diepere achtergrond?
Zie ik verbanden?
Zie ik sprookjes,
droom ik?
Ben ik goed wakker?
Denk ik te diep door?
Is dat fout?
Of acht men dit verkeerd?

Zomaar een paar dingen
om over na te denken.

Ik denk, als er gedacht wordt,
nagedacht wordt,
minder impulsief gesproken
en gehandeld wordt,
meer bedachtzaam,
meer overdacht, gehandeld,
dat dit niet per se
verkeerd hoeft te zijn.
Ja, zelfs dat men dan wel eens
tot gedachten kan komen
die we in onze haast vergeten.
Het zijn maar gedachten...
meer niet.

Maar wel om over na te denken
Denken over denken,
gedachten over gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Taal

Bericht door CvdW »

Interessante gedachten. Voor mij springt één woord er uit. Mediteren.

Isaac Ambrosius: 'Het zien op Jezus'. Het mediteren waard!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Taal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Een typische CvdW-reactie. Het was slechts om te overdenken. Zou het er in Nederland en Europa niet wat anders uitzien als we ons allen conformeerden aan de Bijbelse normen?
Wat zou er dan anders uitzien? Of het is slechts een retorische vraag?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Een typische CvdW-reactie. Het was slechts om te overdenken. Zou het er in Nederland en Europa niet wat anders uitzien als we ons allen conformeerden aan de Bijbelse normen?
Wat zou er dan anders uitzien? Of het is slechts een retorische vraag?
Ik noem slechts enkele voorbeelden, wat anders zou zijn, als men zich zou conformeren aan Bijbelse normen en waarden. Maar ik dacht eigenlijk dat die bij veel kerkelijk meelevende mensen wel bekend zouden kunnen zijn.

A. Een stop van op het massaal aborteren.
B. Geen euthanasie als een mens zijn leven voltooid ziet.
C. Een vloekverbod
D. Zondagsheiliging
E. Liefde onder elkaar, zodat de wereld zou kunnen zeggen: Ziet, hoe lief ze elkander hebben

Zo zou er veel meer te noemen zijn wat anders zou zijn als ons land de Bijbelse normen en waarden waardeerde, en in de praktijk zou brengen.

Dát bedoelde ik dus...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Taal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Een typische CvdW-reactie. Het was slechts om te overdenken. Zou het er in Nederland en Europa niet wat anders uitzien als we ons allen conformeerden aan de Bijbelse normen?
Wat zou er dan anders uitzien? Of het is slechts een retorische vraag?
Ik noem slechts enkele voorbeelden, wat anders zou zijn, als men zich zou conformeren aan Bijbelse normen en waarden. Maar ik dacht eigenlijk dat die bij veel kerkelijk meelevende mensen wel bekend zouden kunnen zijn.

A. Een stop van op het massaal aborteren.
B. Geen euthanasie als een mens zijn leven voltooid ziet.
C. Een vloekverbod
D. Zondagsheiliging
E. Liefde onder elkaar, zodat de wereld zou kunnen zeggen: Ziet, hoe lief ze elkander hebben

Zo zou er veel meer te noemen zijn wat anders zou zijn als ons land de Bijbelse normen en waarden waardeerde, en in de praktijk zou brengen.

Dát bedoelde ik dus...
Samenvattend "God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf", daar duiden je punten goed op DIA!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Welk woord klopt? Is het onverwachtst, onverwachts of onverwacht?

Het is mij namelijk niet duidelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Welk woord klopt? Is het onverwachtst, onverwachts of onverwacht?

Het is mij namelijk niet duidelijk.
Het zijn toch verschillende woorden?

De overval was onverwacht.
Is er verder nog iets onverwachts gebeurd?
Die blikseminslag was het onverwachtst.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Interessante gedachten. Voor mij springt één woord er uit. Mediteren.

Isaac Ambrosius: 'Het zien op Jezus'. Het mediteren waard!
Tussendoor: Over Isaac Ambrosius en zijn werk "Het zien op Jezus" heb ik vanmorgen een artikel gelezen in De Wachter Sions. Omdat het hier off-topic is plaats ik het misschien elders. Zeker ook het lezen waard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Welk woord klopt? Is het onverwachtst, onverwachts of onverwacht?

Het is mij namelijk niet duidelijk.
Het zijn toch verschillende woorden?

De overval was onverwacht.
Is er verder nog iets onverwachts gebeurd?
Die blikseminslag was het onverwachtst.
Dat is juist weergegeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Welk woord klopt? Is het onverwachtst, onverwachts of onverwacht?

Het is mij namelijk niet duidelijk.
Raadpleeg in zo'n geval de website van Onze Taal: die hebben ervoor doorgeleerd ;)
https://onzetaal.nl/taaladvies/onverwacht-onverwachts/
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Duidelijk. Het linkje geeft ook meteen antwoord op mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Onze Taal is enkelvoud. :D
Plaats reactie