Taal

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Het vervelende van verbeteren is dat je de boodschap totaal negeert, en de focus legt op de uitvoering van het bericht.
Mijn jongste maakt altijd de groter als-fout, het is inmiddels een langlopend grapje geworden dat ik hem verbeter. Hij houdt een vlammend betoog over iets wat hem aan het hart ligt ("fruit is beter als drop") en ik reageer dan met: beter dán.
Maar omdat het meer een grap is, geeft het niet. Daarna praten we door over de voordelen van drop boven fruit ;-) (hij studeert voeding).
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Toch vind ik het ergerlijk als iemand een hbo-opleiding heeft en de Nederlandse taal niet beheerst. Het komt zelfs ook onder universitair geschoolden voor. Ik begrijp niet dat je zo een diploma kunt krijgen. Er zijn toch ook mondelinge tentamens?

Je wordt er in je werk/ de maatschappij toch op aangekeken. Door hierop in het onderwijs niet of niet voldoende te corrigeren, hebben de kinderen uit lagere sociale milieus een onnodige extra achterstand. Mijn collega's - het maakt niet uit welk niveau- mogen geen 'groter als' en 'hun hebben' zeggen. Dat is vanaf het eerste sollicitatiegesprek duidelijk. Als ze dat wel doen, start een verbetertraject.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Toch vind ik het ergerlijk als iemand een hbo-opleiding heeft en de Nederlandse taal niet beheerst. Het komt zelfs ook onder universitair geschoolden voor. Ik begrijp niet dat je zo een diploma kunt krijgen. Er zijn toch ook mondelinge tentamens?

Je wordt er in je werk/ de maatschappij toch op aangekeken. Door hierop in het onderwijs niet of niet voldoende te corrigeren, hebben de kinderen uit lagere sociale milieus een onnodige extra achterstand. Mijn collega's - het maakt niet uit welk niveau- mogen geen 'groter als' en 'hun hebben' zeggen. Dat is vanaf het eerste sollicitatiegesprek duidelijk. Als ze dat wel doen, start een verbetertraject.
Ik snap wel dat het in bepaalde beroepen of sectoren gewoon in orde moet zijn, maar intelligentie en taalgevoel gaan niet altijd samen. Genoemde zoon is slim genoeg, veel slimmer dan ik, maar hij maakt aardig wat spelfouten in zijn werk. En hij is niet de enige. We zouden pas vrienden op bezoek krijgen, maar op het laatste moment belden ze af. Hun volwassen zoon moest een scriptie inleveren, en de moeder zou die nog doorkijken op taalfouten en die verbeteren. Dat is ook zo'n jongen die een goed IQ heeft maar weinig taalgevoel. Dat is lastig bij te spijkeren.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik ben het met je eens dat aanleg en talenten verschillen. Dyslexie kan misschien ook een rol spelen. Maar groter dan of groter als is -voor zover ik weet- gewoon een kwestie van aan (willen) leren.

Maar ik kan me voorstellen dat een natuurkundig laboratorium een geniale natuurkundige die weigert om 'groter dan' te zeggen niet ontslaat;-)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

Klopt, ik erger mij daar ook enorm aan en corigeer mijn kinderen altijd hierin. Zij hebben daarnaast de vreselijke gewoonte om 'wie wilt' te zeggen ipv 'wie wil', of 'op vakantie' ipv 'met vakantie'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Iets anders waar ik me vaak aan erger is: het verkeerd gebruik van de uitdrukking 'letterlijk en figuurlijk'. Ik hoor dat bv. op de radio regelmatig. Zoals pas geleden: 'nou, toen schrok ik me letterlijk en figuurlijk lam'. Dan begrijp je dus echt niet wat je zegt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Ik vind het nog wel verschil maken of mensen aan het spreken zijn en dan fouten maken, of dat er in een geschreven tekst fouten staan. Op de radio hoor ik regelmatig fouten of versprekingen, maar dat komt gewoon omdat ze een gesprek voeren. Dan komt die letterlijk/figuurlijk-fout ook wat makkelijker voor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik vind het nog wel verschil maken of mensen aan het spreken zijn en dan fouten maken, of dat er in een geschreven tekst fouten staan. Op de radio hoor ik regelmatig fouten of versprekingen, maar dat komt gewoon omdat ze een gesprek voeren. Dan komt die letterlijk/figuurlijk-fout ook wat makkelijker voor.
Dat eerste ben ik met je eens, voor wat betreft deze uitdrukking niet helemaal. Dan begrijp je gewoon niet wat je zegt. Dat is uitholling van een uitdrukking.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

eilander schreef:Iets anders waar ik me vaak aan erger is: het verkeerd gebruik van de uitdrukking 'letterlijk en figuurlijk'. Ik hoor dat bv. op de radio regelmatig. Zoals pas geleden: 'nou, toen schrok ik me letterlijk en figuurlijk lam'. Dan begrijp je dus echt niet wat je zegt.
In weerberichten e.d. wordt heel vaak het woord 'eigenlijk' gebruikt.
Ik luister naar "met het oog op morgen" en in die gesprekken valt dit woord eveneens vaak.

Ik had zoiets van.... is nog steeds niet verdwenen. :banghead
merel schreef:Zij hebben daarnaast de vreselijke gewoonte om 'wie wilt' te zeggen ipv 'wie wil', of 'op vakantie' ipv 'met vakantie'.
Jort Kelder ging op bezoek bij de oude adel en toen begreep ik dat je wc moet zeggen ipv toilet.
En een gebakje is een taartje. Hoe het heurt eigenlijk. :)
Wij zeggen: eet smakelijk, onze zuiderburen zeggen alleen: smakelijk, of "laat het smaken".
DDD schreef:Toch vind ik het ergerlijk als iemand een hbo-opleiding heeft en de Nederlandse taal niet beheerst. Het komt zelfs ook onder universitair geschoolden voor. Ik begrijp niet dat je zo een diploma kunt krijgen.
Dochter moest voor haar propedeuse (ICT) een taaltoets maken en die mocht maar een paar fouten bevatten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Dat laatste vind ik volkomen terecht. Er lopen nu leerkrachten rond in het basisonderwijs en in het VMBO die de Nederlandse taal niet beheersen. Zoiets had nooit mogen gebeuren. Ik had pas zelfs een discussie met een docent die vond dat 'hun hebben' spreektaal was. Uit wetenschappelijk oogpunt kan ik me dat wel voorstellen, maar een docent heeft een voorbeeldfunctie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

Dan valt het me toch op hoe vaak jonge mensen (<18) de essentie van taal begrijpen en op gevatte wijze terug kunnen reageren.
Wat versta je dus onder taalvaardigheid? Spelling? Leesvaardigheid? Luistervaardigheid? Iets anders?
Spelling sowieso. Kinderen van nu kunnen minder goed begrijpend lezen dan hun leeftijdsgenoten een of twee generaties geleden. Ze kunnen zich minder goed uitdrukken. Ze spellen minder goed.
Het is voor een deel een aanleg voor taal. Sommigen op dit forum zul je niet op een fout betrappen, anderen maken een potje van de spelling. Hoewel het op een gemiddelde facebookpagina veel erger is.
Vraagje; leren ze het ook nog?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Dat laatste vind ik volkomen terecht. Er lopen nu leerkrachten rond in het basisonderwijs en in het VMBO die de Nederlandse taal niet beheersen. Zoiets had nooit mogen gebeuren. Ik had pas zelfs een discussie met een docent die vond dat 'hun hebben' spreektaal was. Uit wetenschappelijk oogpunt kan ik me dat wel voorstellen, maar een docent heeft een voorbeeldfunctie.
En ook op de mavo, havo, vwo, mbo, hbo, uni etc. :-)
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Dat laatste vind ik volkomen terecht. Er lopen nu leerkrachten rond in het basisonderwijs en in het VMBO die de Nederlandse taal niet beheersen. Zoiets had nooit mogen gebeuren. Ik had pas zelfs een discussie met een docent die vond dat 'hun hebben' spreektaal was. Uit wetenschappelijk oogpunt kan ik me dat wel voorstellen, maar een docent heeft een voorbeeldfunctie.
Als de docent daadwerkelijk "hun hebben" accepteert omdat het als spreektaal nu geaccepteerd is, (en het ook zo uitlegt) dan heeft hij gewoon een goed punt en is nauwkeuriger dan iemand die zegt dat "hun hebben" altijd fout is. (Ja, ik vind het ook gruwelijk om te lezen). Als een leraar zegt dat de wortel van -1 niet bestaat, heeft hij een punt. Als hij zegt dat de wortel uit -1 wel bestaat, maar niet op de getallenlijn dan heeft hij ook een punt (en schept waarschijnlijk verwarring) en is nauwkeuriger dan de eerste leraar.

Over taal gesproken. Ik denk dat het nog een stuk erger was geweest met de taalkennis van de jeugd als J.K. Rowling de Harry Potter boeken niet had geschreven. Zij heeft een groot deel van een generatie aan het lezen gekregen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik vind het prima als een docent zich op het standpunt stelt dat 'hun hebben' spreektaal is, al vind ik dat volkomen flauwekul. Maar ik vind het niet prima als een docent dan zelf ook spreektaal gebruikt. Kinderen die hun taal niet beheersen, worden daar in onze samenleving genadeloos op afgerekend. Er zijn heel wat functies waar je echt niet voor in aanmerking komt als je de Nederlandse taal niet goed beheerst.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Taal

Bericht door Wim Anker »

Wat is er mis met "hun hebben"?
Plaats reactie