Taal

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Taal

Bericht door Mara »

Volgens mij is hier nog geen topic over.
Taalweetjes, nieuwe woorden, foute uitspraken, om die hier te plaatsen.
Ik hoorde in het nieuws nl. het woord : twittertweets.
Dat is toch dubbelop ?
Het klinkt mij als: babbelgepraat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: TAAL

Bericht door Tiberius »

Een pleonasme, zeg maar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TAAL

Bericht door Mara »

Ja, maar het verbaasde me, in het ANP nieuws !
Slechte redacteur ? Over het hoofd gezien ? Fout van de voorlezer ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: TAAL

Bericht door Zonderling »

Een pleonasme of tautologie is trouwens niet per se fout.
Het kan ook als stijlfiguur gebruikt worden om nadruk te geven.
Of als woordspeling.
(Ook in de Bijbel komt dat regelmatig voor.)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: TAAL

Bericht door Afgewezen »

Er staat nu een domme taalfout op de site van het RD.
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/sp ... p_1_504704
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: TAAL

Bericht door Gian »

http://www.refdag.nl/nieuws/koninklijk_ ... t_1_504715

Waarom is het woord huis hier eigenlijk met een hoofdletter?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TAAL

Bericht door Mara »

Voor Zita die soms met de taal van haar leerlingen worstelt. ;)
Je bent niet de enige!
,Yo, zebie.'' (Hé l**) Of: Kifesh (bitch). Voor docenten op een middelbare school is het soms een groot raadsel wat hun leerlingen bedoelen. Scholen in de grote steden worstelen met de taal van de leerlingen. Moeten ze straattaal verbieden, toestaan of iets daartussenin?
De komende weken besteedt het AD aandacht aan het onderwijs door schoolvakken tegen het licht te houden. Bereiden wij onze kinderen goed genoeg voor op de steeds sneller veranderende wereld?
,,Die gekke buschauffeur was wel raar man. We wachten chie taja daar. Rijdt die door,'' zegt een 3 vmbo-leerling van het Amsterdamse Marcanti College tegen een klasgenoot. ,,Maar we hadden veel geluk a G. Als je dadda niet langskwam hadden we gekke props met school.''

Docente Jeske Verhofstad vangt het gesprek over een buschauffeur die doorreed op en corrigeert. ,,Nederlands heren.''Op het Marcanti College is straattaal verboden.

De rest van het ARTIKEL uit het AD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: TAAL

Bericht door Zita »

Mara schreef:Voor Zita die soms met de taal van haar leerlingen worstelt. ;)
Je bent niet de enige!
,Yo, zebie.'' (Hé l**) Of: Kifesh (bitch). Voor docenten op een middelbare school is het soms een groot raadsel wat hun leerlingen bedoelen. Scholen in de grote steden worstelen met de taal van de leerlingen. Moeten ze straattaal verbieden, toestaan of iets daartussenin?
De komende weken besteedt het AD aandacht aan het onderwijs door schoolvakken tegen het licht te houden. Bereiden wij onze kinderen goed genoeg voor op de steeds sneller veranderende wereld?
,,Die gekke buschauffeur was wel raar man. We wachten chie taja daar. Rijdt die door,'' zegt een 3 vmbo-leerling van het Amsterdamse Marcanti College tegen een klasgenoot. ,,Maar we hadden veel geluk a G. Als je dadda niet langskwam hadden we gekke props met school.''

Docente Jeske Verhofstad vangt het gesprek over een buschauffeur die doorreed op en corrigeert. ,,Nederlands heren.''Op het Marcanti College is straattaal verboden.

De rest van het ARTIKEL uit het AD
Ik versta hun taal in het algemeen prima. Maar ik tolereer geen schuttingtaal. 'Gay' gebruiken we dus alleen als we in het Engels homoseksualiteit bespreken (wat in mijn lessen niet hoeft te gebeuren). :modo
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TAAL

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Voor Zita die soms met de taal van haar leerlingen worstelt. ;)
Je bent niet de enige!
,Yo, zebie.'' (Hé l**) Of: Kifesh (bitch). Voor docenten op een middelbare school is het soms een groot raadsel wat hun leerlingen bedoelen. Scholen in de grote steden worstelen met de taal van de leerlingen. Moeten ze straattaal verbieden, toestaan of iets daartussenin?
De komende weken besteedt het AD aandacht aan het onderwijs door schoolvakken tegen het licht te houden. Bereiden wij onze kinderen goed genoeg voor op de steeds sneller veranderende wereld?
,,Die gekke buschauffeur was wel raar man. We wachten chie taja daar. Rijdt die door,'' zegt een 3 vmbo-leerling van het Amsterdamse Marcanti College tegen een klasgenoot. ,,Maar we hadden veel geluk a G. Als je dadda niet langskwam hadden we gekke props met school.''

Docente Jeske Verhofstad vangt het gesprek over een buschauffeur die doorreed op en corrigeert. ,,Nederlands heren.''Op het Marcanti College is straattaal verboden.

De rest van het ARTIKEL uit het AD
Ik versta hun taal in het algemeen prima. Maar ik tolereer geen schuttingtaal. 'Gay' gebruiken we dus alleen als we in het Engels homoseksualiteit bespreken (wat in mijn lessen niet hoeft te gebeuren). :modo
Het probleem is dat er woorden tussen zitten die onschuldig klinken, maar het dus niet zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TAAL

Bericht door Mara »

Ik las op de site van Dordrecht.net een geestige column over sukkelzinnen.
Sukkelzinnen zijn van die zinnen, waarbij je als klant een enigszins verwijtend antwoord krijgt, waar je in gedachten het woord sukkel aan toe kunt voegen. Een paar voorbeelden:

‘U belt over de nieuwe televisie. Hebt u de gebruiksaanwijzing niet gelezen?’ (sukkel).

‘Zo meneer, u begrijpt niet waarom uw aankoop niet werkt’ (sukkel).

‘U mist een onderdeel, weet u dat wel zeker?’ (sukkel).

‘U zegt dat u deze factuur al heeft betaald. Weet u dat wel zo zeker? (sukkel).

Elke keer als je een antwoord krijgt, waarbij je dit woord erachteraan kunt denken, is het de vraag hoe serieus je genomen wordt als klant. Juist ja, je wordt serieus… genomen.
Het enige vervelende is dat ik mezelf ook soms betrap op een sukkelzin:
‘Oh, je vindt dit geen leuke column?’
:)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Herkenbaar.
Grappige column.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Het periodiek Taalpraatje, zou naar ik me nu realiseer, beter hier passen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Heeft u een hekel aan reclamewoorden als genietmoment en beleving? Lopen de rillingen over uw rug als een collegaatje een dagdagelijks bilaatje wil inplannen, of bent u klaar met inhoudsloze zinnen als ik heb zoiets van of hoe leuk is dat?
Vanaf nu kunt u een week lang woorden nomineren die u nooit meer wilt horen in 2017.
wegmetdatwoord.org

Ik heb intussen al gestemd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

En zo is het maar net!

Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Dodo schreef:En zo is het maar net!

Afbeelding
:haha :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie