Taal

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Taal

Bericht door Adagio »

Vervolgde schreef:Mijn vragen hadden niet direct betrekking op het spreken van en door God. Mijn vragen hadden meer betrekking op het gebruik van taal door de mens.
O, maar het spreken van God biedt veel meer stof dan dat van de mens.

"Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid."
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Taal

Bericht door Vervolgde »

Adagio schreef:
Vervolgde schreef:Mijn vragen hadden niet direct betrekking op het spreken van en door God. Mijn vragen hadden meer betrekking op het gebruik van taal door de mens.
O, maar het spreken van God biedt veel meer stof dan dat van de mens.

"Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid."
Het is volkomen waar wat je naar voren brengt. Maar maakt dat overbodig om te onderzoeken welke gaven God ons in de schepping gegeven heeft? En voor mij behoort de taal daar ook bij.
En dat taal belangrijk is blijkt wel uit de discussie over het wel of niet herzien van de SV.

Wij zijn voor zuiverheid en nauwkeurigheid. Maar wat doen we met onze taal? Dan wordt geroepen om welwillendheid, om begrip (je begrijpt me wel). De onderscheiding in begrippen hoeft niet meer zo precies. In toenemende mate worden begrippen als synoniem gezien. Feitelijk neemt daarmee de effectieve woordenschat van een taal af. Hoe relevant blijft dan een discussie over de nauwkeurigheid van een Bijbelvertaling? De taalverarming haalt die discussie in! Belangrijke vraag is dan of die taalverarming zo erg is en wat is de oorzaak daarvan?

Taal is een instrument om ons denken met anderen te delen. Zo heeft taal een duidelijk bindende functie voor ons met onze omgeving, met ons verleden. We spreken dezelfde taal. In die taal zijn onze waarden en normen uitgedrukt. Maar wat nu als we niet meer dezelfde taal spreken? Wat als we een andere vertaling willen? Geeft dat dan uitdrukking aan de behoefte om andere woorden te gebruiken of is dat een uiting van de behoefte naar andere waarden en normen?
Waar we dezelfde taal spreken leidt dat tot gemeenschapsvorming, hoe sta ik dan in een maatschappij die multicultureel is? Een maatschappij waar door de mondialisering de grenzen steeds meer vervagen? Is het dan geen probleem: hoe blijf ik dezelfde taal spreken als mijn medeburger? Zijn dan waarden en normen niet meer dan een keuzepakket dat iedereen naar eigen inzicht samenstelt? Welke taal spreek ik?

Taal heeft dus ook te maken heeft met onze identiteit en wortelt zich in onze cultuur. De hedendaagse cultuur individualiseert en richt zich op het behalen van ‘succes’. Zonder succes is men afgeschreven als ‘loser’. Wat voor taal geeft een dergelijke cultuur? Of heeft die cultuur genoeg aan plaatjes, aan beeld? Geeft een dergelijke cultuur niet een activistische taal? De behoefte aan directe verwoording en het afwijzen van de lijdende vorm spreekt dan boekdelen. Hoe verdraagt de taal van de hedendaagse cultuur zich met de boodschap van lijdzaamheid? Geeft dat niet automatisch een botsing en een niet-begrijpen? Ligt dat dan aan de taal of aan de cultuur? Ligt het aan de cultuur, wat moet ik dan met al die herzieningen en hertalingen?

Taal geeft het instrument om onze gewaarworden van de realiteit te verwoorden. Wij mensen doen dat op een zintuigelijke wijze. De taal sluit aan bij onze zintuigelijke waarneming. Het woord 'taalkleed' bewijst al op die zintuigelijke kant. Maar wat moet ik met de zo gevormde taal, als de oriëntatie op de realiteit niet langer alleen kan berusten op de zintuigelijke waarneming? In deze gedigitaliseerde wereld volstaat een oriëntatie op basis van tijd, ruimte, causaliteit niet langer. De taal die ik van mijn ouders heb meegekregen geeft niet langer de inhouden weer die ik in het leven tegenkom. Mijn taal schiet tekort. Wat dan, hoe los ik dat op? Is dan de roep om bijv. een nieuwe Bijbelvertaling niet het uitdrukking geven aan een heel ander probleem?

Kortom: als ik zeg voor mijn Nederlandse taal te zijn, wat spreek ik dan uit, wat ligt in mijn taal besloten?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Een taalvraagje over het woord "vanaf". Als bijvoorbeeld in deze zin: vanaf donderdag is de winkel gesloten.
Ik lees dat altijd als: de eerste dag dat de winkel dicht is, is dus op vrijdag.
Maar officieel betekent het dat donderdag de eerste dag is dat de winkel dicht is.

Ben ik de enige die dat onwillekeurig verkeerd opvat? Of is dat een algemeen iets?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Een taalvraagje over het woord "vanaf". Als bijvoorbeeld in deze zin: vanaf donderdag is de winkel gesloten.
Ik lees dat altijd als: de eerste dag dat de winkel dicht is, is dus op vrijdag.
Maar officieel betekent het dat donderdag de eerste dag is dat de winkel dicht is.
Ben ik de enige die dat onwillekeurig verkeerd opvat? Of is dat een algemeen iets?
Ik vind het wel verwarrend moet ik zeggen. Beter is om te zeggen: na donderdag zijn wij gesloten.

Het blijkt ook vaak dat, terwijl je zit te formuleren in je hoofd, het anders overkomt bij de ander.
Dat gebeurt vaak in de app.
Je wilt het dan kort houden en prompt ontstaat er een misverstand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik zou zeker niet op donderdag gaan, in zo'n geval.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Taal

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik zou zeker niet op donderdag gaan, in zo'n geval.
We zijn tot donderdag gesloten, zijn we dan tot en met woensdag gesloten?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik zou zeker niet op donderdag gaan, in zo'n geval.
We zijn tot donderdag gesloten, zijn we dan tot en met woensdag gesloten?
Ik dacht van wel, anders staat er: we zijn t/m donderdag gesloten. Sowieso duidelijker.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik zou zeker niet op donderdag gaan, in zo'n geval.
We zijn tot donderdag gesloten, zijn we dan tot en met woensdag gesloten?
Precies. Dat gebruik ik altijd bij een afwezigheidsmelding. Dan lieg je niet maar mensen nemen toch graag het zekere voor het onzekere.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Taal

Bericht door CvdW »

Vanaf 18 jaar mag je alcohol nuttigen. Hiermee wordt niet bedoeld 19 jaar.

Ik kan me nog herinneren dat er gezegd werd dat een stelletje mochten trouwen.
Er werd bedoeld dat ze moesten trouwen.
Dit komt misschien alleen in provincie Zeeland voor.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Bij vanaf telt de genoemde grens mee, anders moet je na gebruiken.
Hetzelfde geldt voor tot en met en tot, al gaat dat met tot vaak mis.
Dat is ook weer afhankelijk van de context, bedenk ik ineens.

Tot je achttiende mag je geen drank kopen.
Tot de achttiende is onze winkel gesloten.

Rare taal, dat Nederlands.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:Vanaf 18 jaar mag je alcohol nuttigen. Hiermee wordt niet bedoeld 19 jaar.
18 jaar en 1 dag is ook vanaf 18. :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Voluit zou je moeten zeggen:
vanaf die tijd... van die tijd af... van dat jaar af...
beginnende bij die dag, tijd...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

CvdW schreef:Vanaf 18 jaar mag je alcohol nuttigen. Hiermee wordt niet bedoeld 19 jaar.

Ik kan me nog herinneren dat er gezegd werd dat een stelletje mochten trouwen.
Er werd bedoeld dat ze moesten trouwen.
Dit komt misschien alleen in provincie Zeeland voor.
Wie heeft er bedacht om een bruidspaar als 'stelletje ' aan te duiden?
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

Dodo schreef:Een taalvraagje over het woord "vanaf". Als bijvoorbeeld in deze zin: vanaf donderdag is de winkel gesloten.
Ik lees dat altijd als: de eerste dag dat de winkel dicht is, is dus op vrijdag.
Maar officieel betekent het dat donderdag de eerste dag is dat de winkel dicht is.

Ben ik de enige die dat onwillekeurig verkeerd opvat? Of is dat een algemeen iets?
Ik zou dit opvatten dat donderdag de eerste gesloten dag is en niet vrijdag.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

CvdW schreef:Vanaf 18 jaar mag je alcohol nuttigen. Hiermee wordt niet bedoeld 19 jaar.

Ik kan me nog herinneren dat er gezegd werd dat een stelletje mochten trouwen.
Er werd bedoeld dat ze moesten trouwen.
Dit komt misschien alleen in provincie Zeeland voor.
Ik vind 'moeten trouwen' ook een hele rare uitdrukking. Alsof iemand een pistool op je hoofd zet voordat het ja-woord gegeven wordt. Helemaal als de relatie nog vrij kort/pril is, kan ik niet begrijpen dat aangedrongen wordt op een huwelijk ( maar dat is een andere discussie)
Plaats reactie