Taal

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Taal

Bericht door Klavart »

merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Je zult vast een héél groot deel bedoelen, maar dit is wel een contaminatie. Correct is "het overgrote deel" of "het merendeel".
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef:
merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Je zult vast een héél groot deel bedoelen, maar dit is wel een contaminatie. Correct is "het overgrote deel" of "het merendeel".
Ik ben het met je eens dat het niet fraai is. Maar volgens deze twee websites mag het wél:

https://anw.ivdnt.org/article/merendeel

https://www.uu.nl/nieuws/sterre-leufken ... eel-vitaal

Zo hoorde ik vanmorgen "de studenten wiens ouders...." Wiens? Dat moet toch wier zijn? Maar ook daar zegt https://onzetaal.nl/taalloket/wiens-wier dat het wel mag, want "Wier is al lange tijd aan het verouderen". Tja... :fi
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Wier groeit in het water
-
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

nu.nl schreef:Lonen kunnen zeker omhoog, maar alleen als het mogelijk is
Geweldige kop.
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Taal

Bericht door windorgel »

Mannetje schreef:
nu.nl schreef:Lonen kunnen zeker omhoog, maar alleen als het mogelijk is
Geweldige kop.
Prachtig!
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Taal

Bericht door gallio »

Mannetje schreef:
nu.nl schreef:Lonen kunnen zeker omhoog, maar alleen als het mogelijk is
Geweldige kop.
Geinspireerd door Johan Cruijff ?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Over het nu van komma's:

Let's eat Grandpa.
of
Let's eat, Grandpa.
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 06 jun 2023, 13:25 Over het nu van komma's:

Let's eat Grandpa.
of
Let's eat, Grandpa.
Dat is een mooi voorbeeld inderdaad. Soms helpt het zelfs om een "foutieve" komma toe te voegen.
"Ik ga eten met mijn kinderen, Jan en Piet", of "Ik ga eten met mijn kinderen, Jan, en Piet" In het eerste geval zouden Jan en Piet de kinderen kunnen zijn. In het tweede geval niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Taal

Bericht door KDD »

Mannetje schreef: 06 jun 2023, 13:25 Over het nu van komma's:

Let's eat Grandpa.
of
Let's eat, Grandpa.
Panda Bear: eats, shoots, and leaves
of
Panda Bear: eats shoots and leaves
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Taal

Bericht door Zeeuw »

KDD schreef: 06 jun 2023, 14:34
Mannetje schreef: 06 jun 2023, 13:25 Over het nu van komma's:

Let's eat Grandpa.
of
Let's eat, Grandpa.
Panda Bear: eats, shoots, and leaves
of
Panda Bear: eats shoots and leaves
De eerste is meer een kungfu Panda
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Taal.
Wat is taal?
Taal is een gave.
Kort: Het meest mooie,
maar ook de grootste gruwel...

Jakobus spreekt over de tong.
Over de taal die de mens bezigt.

Luisteren we even naar Jakobus?
Alzo is ook de tong een klein lid,
en roemt nochtans grote dingen.
Ziet, een klein vuur,
hoe grote hoop hout het aansteekt.
De tong is ook een vuur,
een wereld der ongerechtigheid;
alzo is de tong onder onze leden gesteld,
welke het gehele lichaam besmet,
en ontsteekt het rad van onze geboorte,
en wordt ontstoken van de hel.
Want alle natuur,
beide van de wilde dieren en van de vogelen,
beide van kruipende en van zeedieren,
wordt getemd en is getemd geweest van de menselijke natuur.
Maar de tong kan geen mens temmen;
zij is een onbedwingelijk kwaad, vol van dodelijk venijn.
Door haar loven wij God en de Vader,
en door haar vervloeken wij de mensen,
die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn.
Uit dezelfde mond komt voort zegening en vervloeking.
Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.

Tot hier wat Jakobus zegt.

Je draagt een gedachte over aan een ander,
of dat wordt dan getracht om te doen.

Er zijn mensen die een ander niet verstaan
Soms omdat een ander een andere taal spreekt
Maar soms ook omdat we elkaar niet kunnen begrijpen
En soms, dat kan ook, omdat we elkaar niet willen begrijpen.
Omdat het mijn taal niet is, of omdat ik die taal, dat wat ermee gezegd wordt niet wil horen.

Maar naast deze negatieve zaken zijn er in taal zo veel mooie, wonderlijke, heerlijke zaken te beluisteren
of te lezen.
Taal.
Tegenstellingen in taal.
Met taal kunnen we ook vloeken, kwetsen, kleineren…
Maar tevens, wat een tegenstelling, troosten, bidden, liefkozen, zingen...
en meer.

Taal kan ook veranderen. Een levende taal is voortdurend aan verandering onderhavig.
Dat kan ook op een bewust, willende, dringende, manier.
Er is liefelijke taal, er is in taal ergernis op te merken, er is liefde in te horen.
Er is ook een zwijgen.
Ook zwijgen is een taal. Ook ogen speken een taal. Gebaren niet minder.
Zwijgen kan zonder woorden, een taal zijn die veel kan zeggen.

Een geleidelijke taalverandering is de gewone gang bij een levende taal, dat is een evolutie.
Een bewust veranderen van de gewone standaardtaal is een ingrijpen in het natuurlijke. Dat kunnen we typeren als een revolutie.

Onder de linkt zien we hier een verschrikkelijk, en ik hoop dat we er van schrikken, voorbeeld van.

https://www.rd.nl/artikel/1022627-een-n ... dt-normaal
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Taal

Bericht door Job »

Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Bertiel »

Ik zag het ook.
Je hoort wel vaker dat een man meerdere vrouwen heeft maar andersom lijkt me vrij uniek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Job schreef: 03 jan 2024, 00:23 Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Niet voor niets wordt dat wel majesteitsmeervoud genoemd. Het zijn overigens niet alleen predikanten die dat doen, je kunt het hier op het forum nu en dan ook lezen. Al zal het dan zeker niet uit hoogmoed gedaan zijn, eerder het tegendeel. Het komt nodeloos gewichtigdoenerig en archaïsch over. Zo praat je ook niet met je buurman, waarom zou je 't elders dan wél doen?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef: 03 jan 2024, 08:46
Job schreef: 03 jan 2024, 00:23 Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Niet voor niets wordt dat wel majesteitsmeervoud genoemd. Het zijn overigens niet alleen predikanten die dat doen, je kunt het hier op het forum nu en dan ook lezen. Al zal het dan zeker niet uit hoogmoed gedaan zijn, eerder het tegendeel. Het komt nodeloos gewichtigdoenerig en archaïsch over. Zo praat je ook niet met je buurman, waarom zou je 't elders dan wél doen?
In wetenschappelijke artikelen gebeurt het ook vaak. Nu zijn de meeste artikelen ook door meer auteurs geschreven, maar "ik" of "I" springt er echt uit, ook bij een artikel met 1 auteur.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie