Taal

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:Wat is er mis met "hun hebben"?

Het 'hun-woord' heeft zelfs een groot voordeel. Bijv. "Hun liggen op de bank" geeft namelijk aan dat het om personen gaat. Terwijl de zin; "Ze liggen op de bank" ook kan duiden op spullen die op de bank liggen. Je zal dan weer de discussie krijgen tussen 'ze' en 'zij'. 'Zij' kan namelijk niet duiden op spullen, maar enkel op personen, terwijl 'ze' dit weer wel kan.

Verder is "hun hebben" niet correct in het formele Nederlands. Gelukkig is taal aan verandering onderhevig.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

"Wat moet je doen al ben je klaar?", hoorde ik al in 1970. Ik kan er niet aan wennen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Taal

Bericht door Chrisje72 »

refo schreef:"Wat moet je doen al ben je klaar?", hoorde ik al in 1970. Ik kan er niet aan wennen.
Dan heb je zeker op de Guido gezeten. Volgens mij is dat Ridderkerks
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
Wim Anker schreef:Wat is er mis met "hun hebben"?

Het 'hun-woord' heeft zelfs een groot voordeel. Bijv. "Hun liggen op de bank" geeft namelijk aan dat het om personen gaat. Terwijl de zin; "Ze liggen op de bank" ook kan duiden op spullen die op de bank liggen. Je zal dan weer de discussie krijgen tussen 'ze' en 'zij'. 'Zij' kan namelijk niet duiden op spullen, maar enkel op personen, terwijl 'ze' dit weer wel kan.

Verder is "hun hebben" niet correct in het formele Nederlands. Gelukkig is taal aan verandering onderhevig.
"Zij liggen op de bank." kan denk ik wel op spullen betrekking hebben, in ieder geval in geschreven taal, maar het zou toch normaler zijn om dan te zeggen "Die/deze liggen op de bank."

Taal is wellicht aan verandering onderhevig, maar kinderen die geen ABN spreken, krijgen toch moeilijk een goede baan. Reken erop dat hoogleraren die zeggen dat 'hun hebben' goed Nederlands zou zijn, hun kinderen dat snel zullen afleren, omdat die natuurlijk wel serieus moeten worden genomen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
Wim Anker schreef:Wat is er mis met "hun hebben"?

Het 'hun-woord' heeft zelfs een groot voordeel. Bijv. "Hun liggen op de bank" geeft namelijk aan dat het om personen gaat. Terwijl de zin; "Ze liggen op de bank" ook kan duiden op spullen die op de bank liggen. Je zal dan weer de discussie krijgen tussen 'ze' en 'zij'. 'Zij' kan namelijk niet duiden op spullen, maar enkel op personen, terwijl 'ze' dit weer wel kan.

Verder is "hun hebben" niet correct in het formele Nederlands. Gelukkig is taal aan verandering onderhevig.
"Zij liggen op de bank." kan denk ik wel op spullen betrekking hebben, in ieder geval in geschreven taal, maar het zou toch normaler zijn om dan te zeggen "Die/deze liggen op de bank."

Taal is wellicht aan verandering onderhevig, maar kinderen die geen ABN spreken, krijgen toch moeilijk een goede baan. Reken erop dat hoogleraren die zeggen dat 'hun hebben' goed Nederlands zou zijn, hun kinderen dat snel zullen afleren, omdat die natuurlijk wel serieus moeten worden genomen.
Ik ben oprecht benieuwd naar een correct Nederlandse zin waarin "zij" verwijst naar spullen :--)
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Onze taal zegt dat het geen standaardtaal is, en alleen ingeschreven teksten voorkomt. Dus wat correct is, is ook in dit geval een kwestie van definitie. Ik vind het niet heel raar. Lang niet zo erg als 'hun hebben', in ieder geval.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Onze taal zegt dat het geen standaardtaal is, en alleen ingeschreven teksten voorkomt. Dus wat correct is, is ook in dit geval een kwestie van definitie. Ik vind het niet heel raar. Lang niet zo erg als 'hun hebben', in ieder geval.
Dat bedoel ik. Het is in veel gevallen een kwestie van definities. Mijn leerlingen horen het overigens wel van elkaar en van mij als er dergelijke taalfouten worden gemaakt. Overigens wel correctie met een dikke knipoog. Dat maakt hun dan weer blij.
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ik neem maar aan dat dat een droevig grapje was. Een leerkracht die serieus´hun hebben´ zegt, zou volgens mij onbetaald verlof moeten krijgen totdat de taalvaardigheid weer op peil is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik neem maar aan dat dat een droevig grapje was. Een leerkracht die serieus´hun hebben´ zegt, zou volgens mij onbetaald verlof moeten krijgen totdat de taalvaardigheid weer op peil is.
Droevig weet ik niet. Grapje wel.
"Hun hebben" komt in ieder geval niet uit mijn mond. En als ik het hoor of zie zal ik dat ook laten merken. Alleen kan (of kun?) je onmogelijk op alles gaan letten dat voorbij komt.
Bij mijn vak speelt taal een grote rol. Wel meer de spreektaal dan de schrijftaal overigens. Ik ben van mening dat je jezelf op beide manieren op een fatsoenlijke wijze moet kunnen uitdrukken. Perfect hoeft niemand te zijn, basale punten moet wel iedereen beheersen.
(~)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Het onderwijs moet mijns inziens wel streven naar perfecte taalbeheersing. Dat mensen uit hun aard niet volmaakt zijn, wil nog niet zeggen dat je ook hun taal maar met de Franse slag moet aanleren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Het onderwijs moet mijns inziens wel streven naar perfecte taalbeheersing. Dat mensen uit hun aard niet volmaakt zijn, wil nog niet zeggen dat je ook hun taal maar met de Franse slag moet aanleren.
Sluit mijn reactie jouw reactie uit? Ik ben het namelijk geheel met je eens.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Het kan een soort dialect zijn. Ik ken iemand die regelmatig dingen zegt als "hem heeft". Ik heb de indruk dat dat in het thuisland heel gewoon was.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Taal

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:Het kan een soort dialect zijn. Ik ken iemand die regelmatig dingen zegt als "hem heeft". Ik heb de indruk dat dat in het thuisland heel gewoon was.
Dialect kan een grote rol spelen. In mijn dagelijks werk spreek ik veel dialect, of simpelweg 'plat'. Voor sommige zal dt mogelijk boers of zelfs simpel klinken, voor mijn cliënten is het herkenbaar en vertrouwd. Inclusief de naamvallen en natuurlijk hullie, gullie en zullie, hum en heur.

De taal van de SV sluit dicht aan bij ons dialect. Maar wees gerust, ik kan probleemloos overschakelen op uitstekend ABN. Maar toch ligt het dialect me het meest na aan het hart. En zou het jammer vinden dat het zou verdwijnen. Leer de kinderen eerst maar dialect. Dat ABN komt op school wel, als het goed is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Taal

Bericht door Wandelende »

Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:Het kan een soort dialect zijn. Ik ken iemand die regelmatig dingen zegt als "hem heeft". Ik heb de indruk dat dat in het thuisland heel gewoon was.
Dialect kan een grote rol spelen. In mijn dagelijks werk spreek ik veel dialect, of simpelweg 'plat'. Voor sommige zal dt mogelijk boers of zelfs simpel klinken, voor mijn cliënten is het herkenbaar en vertrouwd. Inclusief de naamvallen en natuurlijk hullie, gullie en zullie, hum en heur.

De taal van de SV sluit dicht aan bij ons dialect. Maar wees gerust, ik kan probleemloos overschakelen op uitstekend ABN. Maar toch ligt het dialect me het meest na aan het hart. En zou het jammer vinden dat het zou verdwijnen. Leer de kinderen eerst maar dialect. Dat ABN komt op school wel, als het goed is.
Arme juf, meester, leraar, lerares.
Bijspijkeren van datgeen wat thuis totaal anders is aangeleerd. Thuis is het fundament, de school bouwt verder. (Dat is iets anders dan een verbouwen!)
(~)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Taal

Bericht door modesto »

Maanenschijn schreef:... De taal van de SV sluit dicht aan bij ons dialect. ...
Dan ben ik erg benieuwd welk dialect jij spreekt! Puur taalkundig gezien is de Statenvertaling een merkwaardige mengelmoes van Nederlands en Hebreeuwse en Griekse zinswendingen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie