Taal

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Roos2018 schreef:Nederlands voor niet-native speakers is echt niet eenvoudig, zomaar wat voorbeelden (uit een hele lange lijst):
- mijn was ontploft
- het doek valt
- wassende maan
- licht
- bloem
- weg
- bal
- lang

Ik zal de lijst nog verder aanvullen zodra me wat te binnen schiet.
Weinig talen zijn voor niet-moedertaalsprekers makkelijk. (Dat woord is zonder spatie, de Engelse term is non-native speaker. )
Bedoel je deze zin 'Als die mijn was ontploft, zouden de vinders het niet overleefd hebben'. ?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

"Als die mijn was ontploft, (...)", klopt dat wel?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Roos2018 schreef:Nederlands voor niet-native speakers is echt niet eenvoudig, zomaar wat voorbeelden (uit een hele lange lijst):
(…)
- licht
- bloem
- weg
- bal
- lang

Ik zal de lijst nog verder aanvullen zodra me wat te binnen schiet.
Overigens zie ik niet waarom deze woorden niet eenvoudig zijn. Of misschien ben ik daar niet non-native genoeg voor.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Taal

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:Wat mij weleens irriteert is dat mensen hele gewichtige betogen schrijven met moeilijke woorden en volzinnen, maar dan van de spelling een potje maken. Of een woord niet goed gebruiken. Overigens hou ik me meestal in. :)
My sincerest apologies. :)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Taal

Bericht door Zeeuw »

Sinds ik mijn oudste begeleid met eerste klas middelbare Nederlands heb ik nog een grotere weerstand tegen onze taal gekregen moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Sinds ik mijn oudste begeleid met eerste klas middelbare Nederlands heb ik nog een grotere weerstand tegen onze taal gekregen moet ik zeggen.
Ja, Nederlands valt niet mee voor niet-moedertaalsprekers.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Bertiel »

:D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Taal

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef:"Als die mijn was ontploft, (...)", klopt dat wel?
dit doet me denken aan 'bómmelding' :D
(verder ben ik slechts allergisch voor foute d-tjes en t-tjes. Bijvoorbeeld: Dat betekend...)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:Wat mij weleens irriteert is dat mensen hele gewichtige betogen schrijven met moeilijke woorden en volzinnen, maar dan van de spelling een potje maken. Of een woord niet goed gebruiken. Overigens hou ik me meestal in. :)
Gelukkig zeg je niet "Ik irriteer mij weleens aan mensen die...." ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Ik besef me opeens dat 'ik irriteer me' geen goed Nederlands is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Ik besef me opeens dat 'ik irriteer me' geen goed Nederlands is.
:D
-
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Taal

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
Roos2018 schreef:Nederlands voor niet-native speakers is echt niet eenvoudig, zomaar wat voorbeelden (uit een hele lange lijst):
(…)
- licht
- bloem
- weg
- bal
- lang

Ik zal de lijst nog verder aanvullen zodra me wat te binnen schiet.
Overigens zie ik niet waarom deze woorden niet eenvoudig zijn. Of misschien ben ik daar niet non-native genoeg voor.
Misschien worden deze woorden als lastig ervaren omdat ze meerdere betekenissen hebben?
Verder heeft het Nederlands ongelooflijk veel uitdrukkingen in het taalgebruik waar ik me pas van bewust werd toen ik een Roemeense arts Nederlands ging leren. Als je om een fysieke medische oorzaak naar de psychiater wordt gestuurd omdat iets mogelijk tussen de oren zit, vragen mensen die geen Nederlands spreken zich dus af of de ziekte zich uitgebreid heeft naar het hoofd als een soort metastase. Het Nederlands is bijna niet te volgen als je niet heel veel gezegden en uitdrukkingen kent.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef:
Tiberius schreef:
Roos2018 schreef:Nederlands voor niet-native speakers is echt niet eenvoudig, zomaar wat voorbeelden (uit een hele lange lijst):
(…)
- licht
- bloem
- weg
- bal
- lang

Ik zal de lijst nog verder aanvullen zodra me wat te binnen schiet.
Overigens zie ik niet waarom deze woorden niet eenvoudig zijn. Of misschien ben ik daar niet non-native genoeg voor.
Misschien worden deze woorden als lastig ervaren omdat ze meerdere betekenissen hebben?
Homoniemen, ja, maar die komen volgens mij vrijwel elke taal voor. Dat is volgens mij niet typisch iets Nederlands. In ieder geval heeft het Hebreeuws ook veel homoniemen.
Anselmus schreef:Verder heeft het Nederlands ongelooflijk veel uitdrukkingen in het taalgebruik waar ik me pas van bewust werd toen ik een Roemeense arts Nederlands ging leren. Als je om een fysieke medische oorzaak naar de psychiater wordt gestuurd omdat iets mogelijk tussen de oren zit, vragen mensen die geen Nederlands spreken zich dus af of de ziekte zich uitgebreid heeft naar het hoofd als een soort metastase. Het Nederlands is bijna niet te volgen als je niet heel veel gezegden en uitdrukkingen kent.
Klopt, maar dat geldt m.i. niet zozeer voor dat rijtje hierboven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef:
Tiberius schreef:
Roos2018 schreef:Nederlands voor niet-native speakers is echt niet eenvoudig, zomaar wat voorbeelden (uit een hele lange lijst):
(…)
- licht
- bloem
- weg
- bal
- lang

Ik zal de lijst nog verder aanvullen zodra me wat te binnen schiet.
Overigens zie ik niet waarom deze woorden niet eenvoudig zijn. Of misschien ben ik daar niet non-native genoeg voor.
Misschien worden deze woorden als lastig ervaren omdat ze meerdere betekenissen hebben?
Verder heeft het Nederlands ongelooflijk veel uitdrukkingen in het taalgebruik waar ik me pas van bewust werd toen ik een Roemeense arts Nederlands ging leren. Als je om een fysieke medische oorzaak naar de psychiater wordt gestuurd omdat iets mogelijk tussen de oren zit, vragen mensen die geen Nederlands spreken zich dus af of de ziekte zich uitgebreid heeft naar het hoofd als een soort metastase. Het Nederlands is bijna niet te volgen als je niet heel veel gezegden en uitdrukkingen kent.
Goede stelregel: als je cryptogrammen kan oplossen in een taal, dan spreek je de taal goed.
Natuurlijk zijn er veel mensen die niet de cryptokronkel hebben en geldt het omgekeerde niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Taal

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
Posthoorn schreef:Wat mij weleens irriteert is dat mensen hele gewichtige betogen schrijven met moeilijke woorden en volzinnen, maar dan van de spelling een potje maken. Of een woord niet goed gebruiken. Overigens hou ik me meestal in. :)
Gelukkig zeg je niet "Ik irriteer mij weleens aan mensen die...." ;)
Ach, over een poosje wordt het dan wel goed gerekend. :modo
Plaats reactie