Taal

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Taal

Bericht door Herman »

Ik typte net Einduitelijk terwijl ik bedoelde te typen Uiteindelijk.

Dat mijn taalvaardigheden leiden onder mijn chaotische bestaan mag duidelijk zijn, maar een dergelijke omdraaiing op schrift had ik nog niet meegemaakt.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Tijd voor een goede wandeling!
-
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Taal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:Ik typte net Einduitelijk terwijl ik bedoelde te typen Uiteindelijk.

Dat mijn taalvaardigheden leiden onder mijn chaotische bestaan mag duidelijk zijn, maar een dergelijke omdraaiing op schrift had ik nog niet meegemaakt.
Lijden? bedoelde je?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Taal

Bericht door Ukkie »

Johann Gottfried Walther schreef:
Herman schreef:Ik typte net Einduitelijk terwijl ik bedoelde te typen Uiteindelijk.

Dat mijn taalvaardigheden leiden onder mijn chaotische bestaan mag duidelijk zijn, maar een dergelijke omdraaiing op schrift had ik nog niet meegemaakt.
Lijden? bedoelde je?
Wat @Mannetje zegt over die wandeling is nu wel hard nodig. ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

(Oudere) gelovigen hebben in hun jeugd soms de catechismus uit hun hoofd moeten leren. Dat is een reeks vragen en antwoorden over het christelijk geloof, bijvoorbeeld ‘Wat is dan voor een christen nodig te geloven?’, ‘Hoe ben je rechtvaardig voor God?’, ‘Wat zijn de sleutels van het hemelrijk?’ De vragen en antwoorden geven een soort samenvatting van de leer van een kerkelijke richting. Petrus Canisius, Luther en Calvijn schreven in de zestiende eeuw elk een catechismus, en heel bekend is ook de Heidelbergse catechismus.

https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/ ... atechismus
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Bij het lezen uit Ezra kwam ik in de SV het woord "impost" tegen. Ik heb een behoorlijke woordenschat, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Toch leuk om zo een nieuw woordje te leren.
En ik vraag me af of er forummers zijn die zonder spieken weten wat dit woord betekent...
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Taal

Bericht door KDD »

Dodo schreef:Bij het lezen uit Ezra kwam ik in de SV het woord "impost" tegen. Ik heb een behoorlijke woordenschat, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Toch leuk om zo een nieuw woordje te leren.
En ik vraag me af of er forummers zijn die zonder spieken weten wat dit woord betekent...
Bedrog?
KDD
Berichten: 1529
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Taal

Bericht door KDD »

KDD schreef:
Dodo schreef:Bij het lezen uit Ezra kwam ik in de SV het woord "impost" tegen. Ik heb een behoorlijke woordenschat, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Toch leuk om zo een nieuw woordje te leren.
En ik vraag me af of er forummers zijn die zonder spieken weten wat dit woord betekent...
Bedrog?
Het doet me denken aan de engelse woord ‘imposter’
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Neen.

Het staat drie keer in Ezra. Geen idee waarom het er niet vaker in staat, het is geen heel bijzonder iets eigenlijk.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Taal

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Bij het lezen uit Ezra kwam ik in de SV het woord "impost" tegen. Ik heb een behoorlijke woordenschat, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Toch leuk om zo een nieuw woordje te leren.
En ik vraag me af of er forummers zijn die zonder spieken weten wat dit woord betekent...
Nee zou echt niet weten waar ik aan moet denken.
Ook niet een beetje.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Soort belasting? Oude impost staat er toch?
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Soort belasting? Oude impost staat er toch?
Jij hebt het! Heel goed.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Taal

Bericht door Mannetje »

Bijzondere woorden onthoud ik makkelijker. :)
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Bijzondere woorden onthoud ik makkelijker. :)
Ik ben opgegroeid met de SV, maar ik kan me niet heugen dit woord ooit eerder gezien te hebben. En Ezra is toch niet het meest onbekende bijbelboek.
Leuk om weer iets te leren.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Taal

Bericht door Ukkie »

Ik heb even getwijfeld of ik deze post zou plaatsen maar doe het toch maar even.
Als ik sommige postings lees komen daar soms best 'moeilijke woorden' in voor die voor mij en misschien ook voor anderen pas duidelijk zijn na google gebruikt te hebben.
Ik begrijp dat het van niveau en werkomgeving af zal hangen welke woorden voor iemand gangbaar taalgebruik zijn maar misschien zou er op gelet kunnen worden om redelijk eenvoudig nederlands te gebruiken.
Of ik ben de enige die het opvalt dat kan natuurlijk ook. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie