Taal

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

merel schreef:
Dodo schreef:Een taalvraagje over het woord "vanaf". Als bijvoorbeeld in deze zin: vanaf donderdag is de winkel gesloten.
Ik lees dat altijd als: de eerste dag dat de winkel dicht is, is dus op vrijdag.
Maar officieel betekent het dat donderdag de eerste dag is dat de winkel dicht is.

Ben ik de enige die dat onwillekeurig verkeerd opvat? Of is dat een algemeen iets?
Ik zou dit opvatten dat donderdag de eerste gesloten dag is en niet vrijdag.
Ik hoor dit van alle kanten. Het is kennelijk iets wat ik zelf ooit verkeerd heb begrepen en vastgehouden.
Toch blijf ik het een onduidelijke aanduiding vinden. Met ingang van is beter, dat kun je maar op één manier uitleggen.
Ik moet regelmatig vergaderingen notuleren, dan is het belangrijk om en neutraal en ondubbelzinnig te schrijven. Dat is nog best lastig soms. Dit is zo'n uitdrukking die ik dus niet zou gebruiken.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Toch is dat best apart. Dan zou jij zeggen dat je vanaf je zeventiende volwassen bent?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Sommige mensen hebben een bepaald (verkeerd) gevoel bij een bepaald woord of uitdrukking. Denk aan het 'geen waar' van een andere forummer.
Dat kunnen ze beter zelf afleren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Toch is dat best apart. Dan zou jij zeggen dat je vanaf je zeventiende volwassen bent?
Ik gebruik de uitdrukking niet. Niet eens bewust, denk ik, maar er zijn betere manieren om me precies uit te drukken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Inderdaad. In notulen zou ik >= of > gebruiken.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Taal

Bericht door Vervolgde »

Het is voor mij duidelijk dat de inhoud van het begrip ‘taal’ niet hetzelfde is voor iedereen. Ook is het mij duidelijk dat wij niet dezelfde taal spreken. Die spraakverwarring is verwarrend. De plaats van verwarring heet Babel. Is die spraakverwarring een straf? Dan is aan haar niet te lijden, juist om wat het is: een sanctie. Dan zal die verwarring geaccepteerd en in gehoorzaamheid ondergaan moeten worden.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Met zo'n redenering zou je geen vreemde taal mogen leren.

Aan extremisme is geen einde.
Vervolgde schreef:Het is voor mij duidelijk dat de inhoud van het begrip ‘taal’ niet hetzelfde is voor iedereen. Ook is het mij duidelijk dat wij niet dezelfde taal spreken. Die spraakverwarring is verwarrend. De plaats van verwarring heet Babel. Is die spraakverwarring een straf? Dan is aan haar niet te lijden, juist om wat het is: een sanctie. Dan zal die verwarring geaccepteerd en in gehoorzaamheid ondergaan moeten worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef:Het is voor mij duidelijk dat de inhoud van het begrip ‘taal’ niet hetzelfde is voor iedereen. Ook is het mij duidelijk dat wij niet dezelfde taal spreken. Die spraakverwarring is verwarrend. De plaats van verwarring heet Babel. Is die spraakverwarring een straf? Dan is aan haar niet te lijden, juist om wat het is: een sanctie. Dan zal die verwarring geaccepteerd en in gehoorzaamheid ondergaan moeten worden.
Inderdaad. ;)
In het dagelijks leven zie je dit ook regelmatig gebeuren. Maar het begint al met luisteren. Er wordt soms half geluisterd en dan begint het misverstand.
Om mensen even te laten stoppen zeg je dan bijv. tja, het is snachts kouder dan buiten.
Werkt meestal. :D
DDD schreef:Met zo'n redenering zou je geen vreemde taal mogen leren.
Aan extremisme is geen einde.
Met zo'n opmerking zou je beter een forumpauze kunnen nemen.
Het is nogal wat om iemand van extremisme te beschuldigen, terwijl daar geen enkele grond voor is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Als ik Vervolgde goed begrijp, zegt hij of zij: taalverwarring is een gevolg van de zonde (toren van Babel), dus dat moeten we accepteren en er niet tegen strijden.

Als dat zo is, is het volkomen nonsens. DDD heeft dan gewoon gelijk.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Taal

Bericht door Vervolgde »

Dodo schreef:Als ik Vervolgde goed begrijp, zegt hij of zij: taalverwarring is een gevolg van de zonde (toren van Babel), dus dat moeten we accepteren en er niet tegen strijden.

Als dat zo is, is het volkomen nonsens. DDD heeft dan gewoon gelijk.
Dan heb je Vervolgde niet goed begrepen. Vervolgde zei dat de spraakverwarring een door God opgelegde sanctie/straf is. Daaruit maakt Vervolgde de gevolgtrekking dat er dan niet anders opzit dan die straf te accepteren. Of zou het de mens zijn toegestaan tegen God op te staan en zich van Zijn straf te ontdoen? Ik mag toch hopen dat op dit forum geen persoon is die een dergelijke opvatting heeft.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Taal

Bericht door Bonny »

Vervolgde schreef:[
Dan heb je Vervolgde niet goed begrepen. Vervolgde zei dat de spraakverwarring een door God opgelegde sanctie/straf is. Daaruit maakt Vervolgde de gevolgtrekking dat er dan niet anders opzit dan die straf te accepteren. Of zou het de mens zijn toegestaan tegen God op te staan en zich van Zijn straf te ontdoen? Ik mag toch hopen dat op dit forum geen persoon is die een dergelijke opvatting heeft.
Hoe geeft Vervolgde in de praktijk uiting aan die acceptatie? DDD denkt dat Vervolgde dan vindt dat men geen vreemde taal mag leren. Is DDD dan abuis, of vindt Vervolgde dat inderdaad?
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Taal

Bericht door Marco »

Vervolgde schreef:Het is voor mij duidelijk dat de inhoud van het begrip ‘taal’ niet hetzelfde is voor iedereen. Ook is het mij duidelijk dat wij niet dezelfde taal spreken. Die spraakverwarring is verwarrend. De plaats van verwarring heet Babel. Is die spraakverwarring een straf? Dan is aan haar niet te lijden, juist om wat het is: een sanctie. Dan zal die verwarring geaccepteerd en in gehoorzaamheid ondergaan moeten worden.
Het is niet zozeer een straf, maar een middel om de god-loze mens te hinderen in zijn streven.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
Dodo schreef:Als ik Vervolgde goed begrijp, zegt hij of zij: taalverwarring is een gevolg van de zonde (toren van Babel), dus dat moeten we accepteren en er niet tegen strijden.

Als dat zo is, is het volkomen nonsens. DDD heeft dan gewoon gelijk.
Dan heb je Vervolgde niet goed begrepen. Vervolgde zei dat de spraakverwarring een door God opgelegde sanctie/straf is. Daaruit maakt Vervolgde de gevolgtrekking dat er dan niet anders opzit dan die straf te accepteren. Of zou het de mens zijn toegestaan tegen God op te staan en zich van Zijn straf te ontdoen? Ik mag toch hopen dat op dit forum geen persoon is die een dergelijke opvatting heeft.
O ja hoor.

Ik vind dat het goed is om de pijn bij een bevalling te bestrijden en ik vind het ook prima om een vreemde taal te leren.

En verder zou Mara wat beter moeten lezen en jij wat duidelijker moeten schrijven, mijns inziens. Want je geeft zelfs nu nog steeds geen antwoord op de heel voor de hand liggende vraag van Dodo.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik vind dat het goed is om de pijn bij een bevalling te bestrijden
Wat weet jij van bevallingen en wat heeft dit met taal te maken?
DDD schreef:En verder zou Mara wat beter moeten lezen en jij wat duidelijker moeten schrijven,
Sjonge, hoe simpel kan het zijn.
Geef dan eens antwoord op deze vraag
Vervolgde schreef: Of zou het de mens zijn toegestaan tegen God op te staan en zich van Zijn straf te ontdoen?
Je kunt meeertalig zijn, toch zullen er op deze wereld mensen zijn die je nooit zouden kunnen verstaan.
Er zijn nog maar bijna 700 vertalingen van de Bijbel, en een paar duizend van een klein deel van de Bijbel.
D.w.z. dat de evangelieverspreiding over de aarde verre van gemakkelijk is
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal

Bericht door Terri »

Dat is een voor mij nieuw gezichtspunt.
Gods straft d.m.v. taal-barrière wat tot gevolg heeft dat Zijn Evangelie niet verkondigd kan worden aan alle creaturen.
Plaats reactie