Taal

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Taal

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ik meen dat de eerste tekst van de Bijbel begint met ons treffend te vermelden wie God is. En al doorlezend zal die buitenstaander nog veel meer in de Schrift vinden.
Nou.. de eerste woorden vertellen uitsluitend wat God deed.
'uitsluitend...'. Wat een beperking van de rijkdom van de Schrift!
Wat God deed, openbaart ons ook wie Hij is.
Uit het eerste vers volgt reeds Zijn eeuwigheid en almacht.
In dit hoofdstuk ligt het hele eerste geloofsartikel - en nog veel meer dan dat - opgesloten.

Voor de rest ga ik op je posting niet in. Het geeft blijk van ontzettend slecht lezen en iemand niet willen begrijpen. De reactie van Forummer vind ik nog kwalijker, daar ga ik al helemaal niet op in.
Voor jou als hooggeletterde (mag je trouwens enorm dankbaar voor zijn!) is er uit Genesis 1 misschien heel veel te halen over Wie God is. Ook met jouw kennis van nu. Toen jij en ik die leeftijd hadden, waren we al wél gezegend met een goed verstand, maar waren we echt nog niet in staat om dit allemaal te doorgronden of te snappen. Voor een basisschoolleerling staat in Genesis 1 uitsluitend wat God deed (zoals @Erik1960 terecht opmerkt) Uiteraard is het een heel goed idee om de kinderen daarin onderwijs te geven (zoals @DIA terecht opmerkt). Maar denk niet dat ze dat al best goed begrijpen. Nogmaals, denk eens eerlijk terug. Met je huidige referentie kader denk ik dat je je dat moeilijk kunt geloven, toch denk ik dat het zo is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar het klopt natuurlijk dat je ze dat wel kunt aanleren als ze slim genoeg zijn. Probleem is wel dat een derde van de kinderen dat niet kan.
Groter probleem lijkt me als ouderen het niet meer kunnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Taal

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar het klopt natuurlijk dat je ze dat wel kunt aanleren als ze slim genoeg zijn. Probleem is wel dat een derde van de kinderen dat niet kan.
Groter probleem lijkt me als ouderen het niet meer kunnen.
De werkelijke oorzaak is geestelijke armoede.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Ook onder oudere mensen zijn er een heleboel die niet zijn gezegend met een helder verstand.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Taal

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ik meen dat de eerste tekst van de Bijbel begint met ons treffend te vermelden wie God is. En al doorlezend zal die buitenstaander nog veel meer in de Schrift vinden.
Nou.. de eerste woorden vertellen uitsluitend wat God deed.
'uitsluitend...'. Wat een beperking van de rijkdom van de Schrift!
Wat God deed, openbaart ons ook wie Hij is.
Uit het eerste vers volgt reeds Zijn eeuwigheid en almacht.
In dit hoofdstuk ligt het hele eerste geloofsartikel - en nog veel meer dan dat - opgesloten.

Voor de rest ga ik op je posting niet in. Het geeft blijk van ontzettend slecht lezen en iemand niet willen begrijpen. De reactie van Forummer vind ik nog kwalijker, daar ga ik al helemaal niet op in.
Voor jou als hooggeletterde (mag je trouwens enorm dankbaar voor zijn!) is er uit Genesis 1 misschien heel veel te halen over Wie God is. Ook met jouw kennis van nu. Toen jij en ik die leeftijd hadden, waren we al wél gezegend met een goed verstand, maar waren we echt nog niet in staat om dit allemaal te doorgronden of te snappen. Voor een basisschoolleerling staat in Genesis 1 uitsluitend wat God deed (zoals @Erik1960 terecht opmerkt) Uiteraard is het een heel goed idee om de kinderen daarin onderwijs te geven (zoals @DIA terecht opmerkt). Maar denk niet dat ze dat al best goed begrijpen. Nogmaals, denk eens eerlijk terug. Met je huidige referentie kader denk ik dat je je dat moeilijk kunt geloven, toch denk ik dat het zo is.
Wie zegt dat een kind alles in één keer zou moeten begrijpen? Ik zeg dat in elk geval niet. - dat was ook helemaal de kwestie niet.

Je citeert ook Erik1960 geheel verkeerd, overigens. Wat jij schrijft, schreef hij niet. Verder laat ik het er maar bij. Een goede zondag gewenst!
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 mei 2022, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Taal

Bericht door Forummer »

Ik reageer op de opmerking van DIA dat het een groter probleem is als de ouderen het niet meer kunnen.

Als de ouderen door geestelijke armoede niet kunnen voorleven, niet aan de jeugd kan laten zien wat een leven met God, leven uit Zijn genade inhoud, dan ligt de oorzaak niet perse bij de jeugd of bij de hoeveelheid verstand. Ook een heel eenvoudig iemand kan je voorleven en getuigen van Gods Werk in zijn/haar leven. Vaak met een jaloersmakende hoeveelheid geloof en vertrouwen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Taal

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Een goede zondag gewenst en hopelijk kunnen we de nieuwe week begonnen zonder karikaturen, zonder elkaars woorden te verdraaien en elkaar te bespotten!
Eensgelijks.

Waar zie jij overigens karikaturen, woorden verdraaien of bespottingen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Taal

Bericht door Adagio »

Forummer schreef:De werkelijke oorzaak is geestelijke armoede.
Het grootste verstand leert niet Wie God is. Hij is een volmaakte en oneindige Geest. God openbaart Zich wel wat Hij is: Gods eigenschappen zijn God Zelf.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Taal

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 mei 2022, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Taal

Bericht door KDD »

Het is wel zo dat leraren op een openbare school merken dat kinderen die het makkelijkste Shakespeare verstaan zijn kinderen die met de King James groot gebracht zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Taal

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Forummer schreef:
Valcke schreef:
Een goede zondag gewenst en hopelijk kunnen we de nieuwe week begonnen zonder karikaturen, zonder elkaars woorden te verdraaien en elkaar te bespotten!
Eensgelijks.

Waar zie jij overigens karikaturen, woorden verdraaien of bespottingen?
Zie je niet in dat je woorden uit Hellenbroek bv volstrekt ongepast waren? Dat is slechts één voorbeeld uit vele. Ik zal vast ook weleens een misstap begaan, maar ik zie hier wel dat men zeer slecht leest en systematisch de ‘tegenstander’ meningen in de mond legt die hij nimmer geuit heeft. Dat is wel om moedeloos van te worden. Dan kan ik ook niet begrijpen dat daar vervolgens nog wat vrome woorden aan toegevoegd worden.
Dat is jouw interpretatie. Als ik íets geleerd heb de afgelopen jaren, dan is het wel dat je door eigen interpretatie (ik dus net zo goed!) de ander maar zo volledig verkeerd kunt begrijpen. Daarom is zelfreflectie zo belangrijk. En in gesprek blijven. Niet de ander afdoen met opmerkingen als 'wat vrome woorden'. Daarmee oordeel je namelijk direct. Overigens is dat iets wat ik bij mezelf ook in de gaten moet houden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Taal

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:Ik meen dat de eerste tekst van de Bijbel begint met ons treffend te vermelden wie God is. En al doorlezend zal die buitenstaander nog veel meer in de Schrift vinden.
Nou.. de eerste woorden vertellen uitsluitend wat God deed.
'uitsluitend...'. Wat een beperking van de rijkdom van de Schrift!
Wat God deed, openbaart ons ook wie Hij is.
Uit het eerste vers volgt reeds Zijn eeuwigheid en almacht.
In dit hoofdstuk ligt het hele eerste geloofsartikel - en nog veel meer dan dat - opgesloten.

Voor de rest ga ik op je posting niet in. Het geeft blijk van ontzettend slecht lezen en iemand niet willen begrijpen. De reactie van Forummer vind ik nog kwalijker, daar ga ik al helemaal niet op in.
Je draaft nu echt heel erg door. Jij stelde dat de eerste tekst uit de Bijbel vermeldt wie God is. Ik reageerde op de eerste tien regels van Genesis, die had ik in de B1-tool geplaatst. Daarin staat niets over wie God is, maar wel wat Hij deed. Bovendien heb je zelf dit gesprek in het onderwerp “Taal’ gezet, maar je komt nu aan met jouw geloofsbeleving. Dat is je goed recht, maar heeft totaal niets met taal te maken. Daarom vind ik het ongepast dat je mij woorden in de mond legt alsof ik met ‘uitsluitend’ iets af doe aan rijkdom van de Bijbel. En als klap op de vuurpijl verwijt je mij slecht lezen? Je moet het lef maar hebben.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Taal

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 mei 2022, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Taal

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 mei 2022, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Taal

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:Je draaft nu echt heel erg door. Jij stelde dat de eerste tekst uit de Bijbel vermeldt wie God is. Ik reageerde op de eerste tien regels van Genesis, die had ik in de B1-tool geplaatst. Daarin staat niets over wie God is, maar wel wat Hij deed. Bovendien heb je zelf dit gesprek in het onderwerp “Taal’ gezet, maar je komt nu aan met jouw geloofsbeleving. Dat is je goed recht, maar heeft totaal niets met taal te maken. Daarom vind ik het ongepast dat je mij woorden in de mond legt alsof ik met ‘uitsluitend’ iets af doe aan rijkdom van de Bijbel. En als klap op de vuurpijl verwijt je mij slecht lezen? Je moet het lef maar hebben.
Erik1960, ik ben hier niet over Genesis 1 begonnen, hoor. Doe dus niet alsof het aan mij ligt dat het gesprek nu verder gaat dan 'Taal'. Je gooit wel veel dingen door de war op deze manier. Een goede zondag gewenst!
Je reageerde op mijn opmerking dat ik de eerste 10 zinnen van de SV in de testtools had gezet, waarna er een B1 en een B2 tevoorschijn kwam. Jij was daarover totaal niet verbaasd, weet je nog? Dat het gesprek nu voor jou (veel) verder gaat, heb je echt zelf veroorzaakt.
Ik wil ook nog even reageren op jouw opmerking nav mijn bewondering over jouw optimisme over basisschoolkinderen. Het lijkt dat die opmerking van mij je ergerde. Is het een moment door je gedachten gegaan dat ik dat wel degelijk meen? Dat ik een andere opvatting heb over de leesbaarheid van de eerste 10 zinnen van Genesis doet daar niets aan af. Ook jou een gezegende zondag gewenst!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie