Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Dodo »

Nou, het leek hier wel oorlog, zoveel herrie. De hele dag al zeer harde klappen, echt niet normaal. 's Avonds ook voortdurend geraas en harde knallen. Dit was wel wat meer dan jongens die graag een paar knalletjes afsteken. Ik zag een paar jongens die een pak vuurwerk midden op straat aanstaken, en er als een haas vandoor gingen (geen goed teken). Dat waren vuurpijlen, die dus niet de lucht ingingen maar alle kanten opschoten, tientallen meters ver.
Hier tegenover is een schoolplein, het verbaasde me dat er geen schade was. Zulke enorme klappen kwamen daar vandaan elke keer.
Het konijn zat zover mogelijk weg in het nachthok, waar hij anders nooit zit. De hond had de hele avond de oren in de nek en wilde niet naar buiten om uitgelaten te worden (en hij is notabene driekwart doof). De ene kat zat met schrikogen op de trap, de andere in een kleerkast en wilde er niet uitkomen.
De buren hebben kinderen met longproblemen, die hebben ramen en deuren zorgvuldig dicht moeten houden anders moesten ze een spoedrit naar het ziekenhuis maken.
Ik hoop echt dat er steeds meer besef komt dat we collectief gek zijn om dit allemaal te accepteren, en dat vuurwerk gaandeweg uitgebannen gaat worden. Weeg de plussen en de minnen eens tegen elkaar af. Er zijn geen plussen, hooguit wat stoerdoenerij.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Nou, het leek hier wel oorlog, zoveel herrie. De hele dag al zeer harde klappen, echt niet normaal. 's Avonds ook voortdurend geraas en harde knallen. Dit was wel wat meer dan jongens die graag een paar knalletjes afsteken. Ik zag een paar jongens die een pak vuurwerk midden op straat aanstaken, en er als een haas vandoor gingen (geen goed teken). Dat waren vuurpijlen, die dus niet de lucht ingingen maar alle kanten opschoten, tientallen meters ver.
Hier tegenover is een schoolplein, het verbaasde me dat er geen schade was. Zulke enorme klappen kwamen daar vandaan elke keer.
Het konijn zat zover mogelijk weg in het nachthok, waar hij anders nooit zit. De hond had de hele avond de oren in de nek en wilde niet naar buiten om uitgelaten te worden (en hij is notabene driekwart doof). De ene kat zat met schrikogen op de trap, de andere in een kleerkast en wilde er niet uitkomen.
De buren hebben kinderen met longproblemen, die hebben ramen en deuren zorgvuldig dicht moeten houden anders moesten ze een spoedrit naar het ziekenhuis maken.
Ik hoop echt dat er steeds meer besef komt dat we collectief gek zijn om dit allemaal te accepteren, en dat vuurwerk gaandeweg uitgebannen gaat worden. Weeg de plussen en de minnen eens tegen elkaar af. Er zijn geen plussen, hooguit wat stoerdoenerij.
Dat is dus de Nederlander die zich niet weet te gedragen. Jammer is dat.
Net als een aantal hondenbezitters in mijn buurt die hun hondenpoep overal op de stoep laten. Als we allemaal rekening met elkaar zouden houden, zou het een stuk fijner zijn in dit land.
ejvl
Berichten: 5740
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Christen en vuurwerk

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind dat de discussie veel te algemeen gemaakt wordt.
Mijn kinderen genoten gisteren van het spelletje. Om met vuur te spelen, vuurwerk af te steken is toch iets wat in elke jongen schuilt?
En zo zijn er duizenden die op deze wijze met vuurwerk omgaan.

Ja, er zijn problemen. Maar grotendeels worden die veroorzaakt door illegaal vuurwerk . (niet door het reguliere consumenten vuurwerk)
Ook is er vaak alcohol of drugs in het spel.
Misschien is dat ook wel een deel oplossing: alleen nuchter mag je vuurwerk afsteken.
Deels met je eens. Overigens heb ik aardig wat jongens, maar niet één die we hoeven te verbieden om vuurwerk te kopen of anderszins af te steken. Ze zijn er niet hevig in geïnteresseerd, misschien omdat het mij ook totaal niet boeit. Ik heb om twaalf uur geen blik naar buiten geworpen, ik heb er geen behoefte aan.
Maar ik ben toch benieuwd wat er uit het onderzoek in Arnhem komt. Was dat illegaal vuurwerk? Waren het inderdaad jongens die 'gewoon' wat extra spanning zochten?
Wat mij betreft wordt het per direct afgeschaft, en beperkt tot professionele shows.
Alhoewel ik vroeger ook vuurwerk kocht voor een paar euro, ben ik het helemaal eens, volledig verbieden en alleen professionele georganiseerde shows.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bruna »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind dat de discussie veel te algemeen gemaakt wordt.
Mijn kinderen genoten gisteren van het spelletje. Om met vuur te spelen, vuurwerk af te steken is toch iets wat in elke jongen schuilt?
En zo zijn er duizenden die op deze wijze met vuurwerk omgaan.

Ja, er zijn problemen. Maar grotendeels worden die veroorzaakt door illegaal vuurwerk . (niet door het reguliere consumenten vuurwerk)
Ook is er vaak alcohol of drugs in het spel.
Misschien is dat ook wel een deel oplossing: alleen nuchter mag je vuurwerk afsteken.
Deels met je eens. Overigens heb ik aardig wat jongens, maar niet één die we hoeven te verbieden om vuurwerk te kopen of anderszins af te steken. Ze zijn er niet hevig in geïnteresseerd, misschien omdat het mij ook totaal niet boeit. Ik heb om twaalf uur geen blik naar buiten geworpen, ik heb er geen behoefte aan.
Maar ik ben toch benieuwd wat er uit het onderzoek in Arnhem komt. Was dat illegaal vuurwerk? Waren het inderdaad jongens die 'gewoon' wat extra spanning zochten?
Wat mij betreft wordt het per direct afgeschaft, en beperkt tot professionele shows.
Blijkbaar is er verschil in kinderen.
Dat moeten we ook zo houden. Professionele vuurwerkshows is leuk maar dat werkt totaal niet op een kleiner dorp denk ik en ik wens daar ook niet voor te betalen. En het gaat ook om het zelf afsteken. Komt er een verbod dan denk ik dat er alleen maar meer illegaal vuurwerk komt.

Waar het fout gaat en vernielingen zijn die moeten aangepakt worden.
Niet de jongens en meiden die netjes met vuurwerkbril en lonten afsteken. En ga als politie ook niet achter kinderen aan die voor 18 uur s avonds al afsteken. Ga de echte slopers pakken.

Ik kan me in mijn omgeving herinneren dat er ca 20 tot 25 jaar geleden veel meer brandstichting en gesloopt werd dan nu. Ook hoorde je vroeger niet over dieren die bang waren voor vuurwerk. Onze hond is het trouwens ook niet maar is er mee opgegroeid.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Klavart »

Bezorgd schreef:Misschien is dat ook wel een deel oplossing: alleen nuchter mag je vuurwerk afsteken.
Een alcoholslot op vuurwerk? :OO3
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bezorgd »

Klavart schreef:
Bezorgd schreef:Misschien is dat ook wel een deel oplossing: alleen nuchter mag je vuurwerk afsteken.
Een alcoholslot op vuurwerk? :OO3
Handhaving is lastig inderdaad, maar dit aspect wordt veel te weinig benoemt m.i.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Terri »

Bij ons een soortgelijke situatie als bij Dodo. En door de mist en telkens de sirene's van de hulpdiensten ontstond er een dreigende sfeer. Geluiden als mitrailleur vuur, klappen en sissen, het is in mijn beleving nog nooit zo heftig geweest.
Er bleek ook van alles gebeurt te zijn vannacht... intriest!
En als je dan ook nog weet dat kinderen met autisme hier panisch van worden en niet weten waar ze het zoeken moeten, is voor mij oud en nieuw een droevig gebeuren.
We zoeken iig voor volgend jaar een onderkomen, zo mogelijk, vuurwerk vrij.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Hier ontstond (zeer verraderlijk en plaatselijk) zeer dichte mist. Minder dan 50 m zicht. Op de N350 vonden verschillende (ketting)botsingen plaats. Ook elders in de buurt ongelukken door de mist, maar niet met fatale afloop. De drie noordelijke provincies hadden zelfs code rood. Overijssel, Utrecht, Flevoland en heel midden NL code oranje, ik geloof (als ik me goed herinner) alleen Zeeland, Brabant en Limburg code geel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Bruna »

Zou het ook niet een probleem van de multiculturele steden zijn waar de jongeren rellen en geweld tegen gezag niet wordt afgestraft? In zeeland geen geweld.

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40186-g ... paign=home
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:Zou het ook niet een probleem van de multiculturele steden zijn waar de jongeren rellen en geweld tegen gezag niet wordt afgestraft? In zeeland geen geweld.

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40186-g ... paign=home
De multiculturele samenleving brengt zeker meer problemen.
Daar hebben wij echter ook zelf mede schuld aan. Hoe de overheid het alle religie als gelijk beziet, behandeld. Is het te ver gezocht als we heel zachtjes zeggen dat we wellicht het paard van Troje binnen onze grenzen hebben verwelkomt?
Desondanks distantieer ik me met kracht tegen krachten die werken in een Wilders of een Forum voor Democratie. Die beroepen zich wel eens op Joods/Christelijke wortels, maar uit een heel ander oogpunt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wim Anker »

-DIA- schreef:
Bruna schreef:Zou het ook niet een probleem van de multiculturele steden zijn waar de jongeren rellen en geweld tegen gezag niet wordt afgestraft? In zeeland geen geweld.

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40186-g ... paign=home
De multiculturele samenleving brengt zeker meer problemen.
Daar hebben wij echter ook zelf mede schuld aan. Hoe de overheid het alle religie als gelijk beziet, behandeld. Is het te ver gezocht als we heel zachtjes zeggen dat we wellicht het paard van Troje binnen onze grenzen hebben verwelkomt?
Desondanks distantieer ik me met kracht tegen krachten die werken in een Wilders of een Forum voor Democratie. Die beroepen zich wel eens op Joods/Christelijke wortels, maar uit een heel ander oogpunt.
Welk oogpunt dan @Dia? En waarom zijn die partijen zo verwerpelijk voor jouw dat de distantie met kracht hier aangegeven moet worden? Is de distantie met b.v PvdA minder?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
-DIA- schreef:
Bruna schreef:Zou het ook niet een probleem van de multiculturele steden zijn waar de jongeren rellen en geweld tegen gezag niet wordt afgestraft? In zeeland geen geweld.

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40186-g ... paign=home
De multiculturele samenleving brengt zeker meer problemen.
Daar hebben wij echter ook zelf mede schuld aan. Hoe de overheid het alle religie als gelijk beziet, behandeld. Is het te ver gezocht als we heel zachtjes zeggen dat we wellicht het paard van Troje binnen onze grenzen hebben verwelkomt?
Desondanks distantieer ik me met kracht tegen krachten die werken in een Wilders of een Forum voor Democratie. Die beroepen zich wel eens op Joods/Christelijke wortels, maar uit een heel ander oogpunt.
Welk oogpunt dan @Dia? En waarom zijn die partijen zo verwerpelijk voor jouw dat de distantie met kracht hier aangegeven moet worden? Is de distantie met b.v PvdA minder?
Hoe benoem je dat? PVV en FVD komen meer uit een rechtsextremistisch denken. Als we de lijnen verder doortrekken komen we in de buurt van wat we in de jaren 30 in Duitsland zagen: Het blanke ras, de Germaan, de Arier, de übermensch... Tja... ik ben vanzelf niet racistisch, dat is verwerpelijk, en tegen het Woord. Maar het is een feit, dat culturen soms botsen, en niet elke cultuur kun je zomaar mixen. Als je dit consequent doortrekt kom je uit in de toren van Babel. En... het verder verwerpelijke gelijkheidsdenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Wim Anker »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:
-DIA- schreef:
Bruna schreef:Zou het ook niet een probleem van de multiculturele steden zijn waar de jongeren rellen en geweld tegen gezag niet wordt afgestraft? In zeeland geen geweld.

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40186-g ... paign=home
De multiculturele samenleving brengt zeker meer problemen.
Daar hebben wij echter ook zelf mede schuld aan. Hoe de overheid het alle religie als gelijk beziet, behandeld. Is het te ver gezocht als we heel zachtjes zeggen dat we wellicht het paard van Troje binnen onze grenzen hebben verwelkomt?
Desondanks distantieer ik me met kracht tegen krachten die werken in een Wilders of een Forum voor Democratie. Die beroepen zich wel eens op Joods/Christelijke wortels, maar uit een heel ander oogpunt.
Welk oogpunt dan @Dia? En waarom zijn die partijen zo verwerpelijk voor jouw dat de distantie met kracht hier aangegeven moet worden? Is de distantie met b.v PvdA minder?
Hoe benoem je dat? PVV en FVD komen meer uit een rechtsextremistisch denken. Als we de lijnen verder doortrekken komen we in de buurt van wat we in de jaren 30 in Duitsland zagen: Het blanke ras, de Germaan, de Arier, de übermensch... Tja... ik ben vanzelf niet racistisch, dat is verwerpelijk, en tegen het Woord. Maar het is een feit, dat culturen soms botsen, en niet elke cultuur kun je zomaar mixen. Als je dit consequent doortrekt kom je uit in de toren van Babel. En... het verder verwerpelijke gelijkheidsdenken.
PVV en FVD zijn niet (rechts)extremistisch. Zij constateren de feiten van botsende culturen, op dezelfde manier als dat jij hier aangeeft.
T'is raar dat jij hetzelfde zegt als FVD en je er toch van distantieert.
Vwrdiep je erin in mijd het RD, zou ik zeggen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef: PVV en FVD zijn niet (rechts)extremistisch. Zij constateren de feiten van botsende culturen, op dezelfde manier als dat jij hier aangeeft.
T'is raar dat jij hetzelfde zegt als FVD en je er toch van distantieert.
Vwrdiep je erin in mijd het RD, zou ik zeggen.
Nee, ik heb een duidelijk punt. PVV en FVD hebben geen grondslag waar je achter kunt staan. Ik vind ze niet dan anders dan Godloos. Ook al rukken ze Bijbelteksten uit het verband. Bovendien kun je deze partijen een zeker rassendiscriminatie verwijten. Ik weet het, Marokkanen zijn van nature wel eens heetgebakerd, maar dat lijkt me ook een soort cultuurbotsing. Ik woon hier tussen Syrisch-Orthodoxe christenen. We zullen het niet eens worden over de leer, maar we kunnen wel een voorbeeld nemen aan deze mensen. Altijd netjes gekleed, zeer trouw in hun godsdienstplichten, om wat uiterlijke goede zaken te noemen. De autochtone bevolking loopt je hier voorbij zonden een woord te zeggen, terwijl deze Syrisch Orthodoxe mensen je vriendelijk groeten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Van Ewijk »

Goed, om op vuurwerk terug te komen....
Een half gezin omgekomen in de lift in Arnhem.
50% meer oogletsel, meer hulpverleners en gezagsdragers aangevallen en mishandeld.
En dan nog proberen om te spreken van gezelligheid en saamhorigheid?
Nee, doe het van mij naar gelijk in de ban.
Het begrip vuurwerk en de bijbehorende fascinatie mag van mij de geschiedenisboeken in.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie