Huishouden en dat soort zaken..

Online
DDD
Berichten: 28648
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Ik vind het verschil niet zo erg groot. Bovendien is het niet zo duidelijk. Welke ovenfriet? Hoe lang heeft die in de oven gezeten, hoe warm? De maat "opscheplepel" is ook erg vaag, bij patat kan er zo een frietje meer of minder op liggen wat de uitslag flink beïnvloedt. Hoe heet was de frituurpan, niet iedereen heeft de temperatuur juist of de olie is niet zo vers meer.
En... de hoeveelheid vet in de frituurpatat is wel een stuk hoger dan die van de ovenpatat, hoe kan het dan dat het met de calorieën andersom is?
Kortom, ik geef niet zoveel om dit soort vergelijken.

Edit: Marco zegt iets vergelijkbaars, zie ik.
Er komt natuurlijk niet meer suiker in ovenfriet als hij vijf minuten langer in de oven zit.

En ik neem aan dat ze in beide gevallen dezelfde opscheplepel gebruikten, en vermoedelijk is het zelfs exact afgewogen/ berekend.

Ik denk dat ovenfrites echt niet gezonder zijn, en dat het voedingscentrum dat duidelijk wil maken. Frites uit de Actifry daarentegen zijn wel gezonder, volgens mij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Ik maak zelf friet, in de actifry. Aardappels schillen, in reepjes snijden, beetje kruidenzout en een lepel olie en een kwartier of iets meer in de actifry. Lekkere patat. Niet zo lekker als uit de frituur, maar goed genoeg, en het idee dat die patat een half uur eerder nog een aardappel was, vind ik ook wel fijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Eigenlijk is de patat zoals die vroeger gemaakt werd, het allerlekkerst.
Een goede patataardappel nemen, zelf in reepjes snijden, even voorbakken uitgespreid laten afkoelen en dan op 180 gr kort affrituren in de ossewit. Dan heb je van buiten krokant en van binnen fluweelzacht.
Maar ossewit kwam in een kwaad daglicht te staan en moest je overstappen naar zonnebloemolie.
Het viel mij wel op dat het veel moeilijker werd om de pan schoon te krijgen.

Maar later las ik:
Kijk die frietjes moet je misschien niet te vaak eten, maar als je ze dan eet, maak dan de allerlekkerste die je kunt bedenken. Behalve dat ossewit een heerlijke smaak geeft aan je frietjes, is het ook nog eens een stuk gezonder dan zonnebloemolie, waar nagenoeg alle friettenten in bakken. In plantaardige olie kun je eigenlijk maar 1 keer bakken, omdat deze na verhitting onstabiel wordt. Bij verhitting gaat deze oxyderen en dat maakt haar giftig. Bij ossewit gebeurt dit niet en dat maakt het een stuk gezonder. Daarnaast geeft ossewit sneller een mooi bruin kleurtje aan je frietjes, waardoor je ze niet te lang en te heet bakt.
SlimLin.nl

Het is alleen niet meer overal te koop.

Zo kwamen er meer voedingsmiddelen die als ongezond werden betiteld, maar het bij normaal gebruik toch niet zijn. Roomboter zou de aderen laten dichtslibben. Maar als ik de etiketten lees op de dure kuipen becel denk ik: zouden al die toevoegingen nu zo gezond zijn??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Orchidee »

Ik ken mensen die gebruiken alleen maar echte boter, zij zijn héél kritisch wb gezond eten en zullen nooit surrogaat eten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Ik ken mensen die gebruiken alleen maar echte boter, zij zijn héél kritisch wb gezond eten en zullen nooit surrogaat eten.
Ja wie dan? :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Ik ken mensen die gebruiken alleen maar echte boter, zij zijn héél kritisch wb gezond eten en zullen nooit surrogaat eten.
Ja wie dan? :haha
Steekt vinger op...
Ik eet altijd roomboter. Als ik de lijst ingrediënten van margarine zie, hoef ik niet meer. Ik eet het wel als ik ergens anders ben, maar ik vind het niet lekker en ik wil het niet elke dag eten.
Ik koop ook steeds minder vleesvervangers. Dat is ook sterk bewerkt voedsel, en dat wil ik liever mijden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
samanthi schreef:
Orchidee schreef:Ik ken mensen die gebruiken alleen maar echte boter, zij zijn héél kritisch wb gezond eten en zullen nooit surrogaat eten.
Ja wie dan? :haha
Steekt vinger op...
Ik eet altijd roomboter. Als ik de lijst ingrediënten van margarine zie, hoef ik niet meer. Ik eet het wel als ik ergens anders ben, maar ik vind het niet lekker en ik wil het niet elke dag eten.
Ik koop ook steeds minder vleesvervangers. Dat is ook sterk bewerkt voedsel, en dat wil ik liever mijden.
Ja wij ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik eet altijd roomboter. Als ik de lijst ingrediënten van margarine zie, hoef ik niet meer. Ik eet het wel als ik ergens anders ben, maar ik vind het niet lekker en ik wil het niet elke dag eten.
Ik koop ook steeds minder vleesvervangers. Dat is ook sterk bewerkt voedsel, en dat wil ik liever mijden.
Het liefst de grasboter. Want de andere moet minstens een uur buiten de koelkast staan wil die smeerbaar zijn.
Vleesvervanger, vleeswaren uit de super, ik laat het allemaal liggen.
Als je leest wat er alleen al in ham zit, of in boterhamworst....
Als ik de vleeswaren van de slager niet meer zou kunnen betalen, eet ik net zo lief een bammetje met plakjes tomaat, of jam.
Ook de kaas in plastic, smaakt naar dat plastic.
Ik snap wel dat als je veel (puber)monden moet voeden, deze betere kwaliteit niet haalbaar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Dodo »

Ik eet meestal alleen roomboter op brood, geen beleg. Bij eigengebakken brood is dat onovertroffen. Grasboter of niet maakt me niet uit.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Ik heb beiden op tafel staan, maar eet zelf weer halvarine ivm vitamine D die toegevoegd is. Roomboter is inderdaad veel lekkerder.

Vleesvervangers eten wij nooit. Vleeswaren eet ik niet, maar de kinderen wel. Elke dag alleen maar vlokken naar school is ook wat. Gezond en lekker broodbeleg is best een zoektocht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Mara »

Sojasaus is een lekkere pittige smaakmaker, maar ik vond het veel te veel zout bevatten.
Nu heb ik ontdekt dat er ook eentje is, die maar de helft van de zout en suiker bevat.
Dat is de Kikkoman met groene dop.
Al blijf ik wel zuinig doseren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Vleesvervangers eten wij nooit. Vleeswaren eet ik niet, maar de kinderen wel. Elke dag alleen maar vlokken naar school is ook wat. Gezond en lekker broodbeleg is best een zoektocht.
Wij eten regelmatig vleesvervangers. Het smaakt anders, maar wat mij betreft een prima vervanger om de vleesconsumptie te verminderen. De kinderen zijn dol op de bratwurst van de Vegetarische Slager en ook een kaasschnitzel kan op hun waardering rekenen. Wij eten zeker drie dagen in de week vegetarisch en ook minimaal 1 dag vis.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zita »

merel schreef:Ik heb beiden op tafel staan, maar eet zelf weer halvarine ivm vitamine D die toegevoegd is. Roomboter is inderdaad veel lekkerder.

Vleesvervangers eten wij nooit. Vleeswaren eet ik niet, maar de kinderen wel. Elke dag alleen maar vlokken naar school is ook wat. Gezond en lekker broodbeleg is best een zoektocht.
Pindakaas. Ideaal.
Iedere ochtend haal ik een pakketje van drie bevroren boterhammen uit de vriezer, smeer er pindakaas op, hak ze doormidden en tegen de tijd dat ik wil gaan lunchen, zijn ze kakelvers. Soms doe ik gek en heb ik chocolademelk uit de automaat. Dan is het zoet beleg, een soort snickers-broodje. Soms met cup-a-soup, en dan is dezelfde pindakaas hartig. En meestal gewoon met thee, en ook dan is het prima beleg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Jantje »

Er bestaat anders ook nog zoiets als gevarieerd eten, beste @Zita.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Vleesvervangers eten wij nooit. Vleeswaren eet ik niet, maar de kinderen wel. Elke dag alleen maar vlokken naar school is ook wat. Gezond en lekker broodbeleg is best een zoektocht.
Wij eten regelmatig vleesvervangers. Het smaakt anders, maar wat mij betreft een prima vervanger om de vleesconsumptie te verminderen. De kinderen zijn dol op de bratwurst van de Vegetarische Slager en ook een kaasschnitzel kan op hun waardering rekenen. Wij eten zeker drie dagen in de week vegetarisch en ook minimaal 1 dag vis.
Dat laatste doen wij ook. Ongeveer 1 keer per week (goed) vlees. Maar die gekkigheid van vleesvervangers met rare namen, nee, dan nemen we gewoon meer groenten.
Plaats reactie