Gebed gevraagd

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebed gevraagd

Bericht door DDD »

Het is een pluralis modestiae. Dat is iets héél anders.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Het is een pluralis modestiae. Dat is iets héél anders.
Zou je denken? Mogelijk heb ik dan een verkeerd beeld bij de schrijver. Mijn indruk is dat de schrijver schrijft uit verhevenheid en niet uit bescheidenheid, maar jouw gezichtspunt kan ik wel eens proberen over te nemen. Dan zouden zijn bijdragen mogelijk ook want milder bij mij overkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gebed gevraagd

Bericht door windorgel »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Het is een pluralis modestiae. Dat is iets héél anders.
Zou je denken? Mogelijk heb ik dan een verkeerd beeld bij de schrijver. Mijn indruk is dat de schrijver schrijft uit verhevenheid en niet uit bescheidenheid, maar jouw gezichtspunt kan ik wel eens proberen over te nemen. Dan zouden zijn bijdragen mogelijk ook want milder bij mij overkomen.
Bedoel je het niet precies andersom?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Maanenschijn »

windorgel schreef:Bedoel je het niet precies andersom?
Nee, als ik het nog eens terug lees, bedoel ik wat ik schrijf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebed gevraagd

Bericht door DDD »

Je bijdrage is mijns inziens inderdaad volstrekt helder en prima geformuleerd.

Maar ik denk echt dat dit zo is. Eigenwijsheid, standplaatsgebondenheid en tekortschietende gespreksvaardigheden kunnen heel goed samengaan met een bescheidenheidsmeervoud.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gebed gevraagd

Bericht door windorgel »

Maanenschijn schreef:
windorgel schreef:Bedoel je het niet precies andersom?
Nee, als ik het nog eens terug lees, bedoel ik wat ik schrijf.
Oké, maar DIA sluit zichzelf erbij in, dan kun je toch niet stellen dat hij zich verheven voelt. Ik denk niet dat dat het geval is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Maanenschijn »

windorgel schreef:
Maanenschijn schreef:
windorgel schreef:Bedoel je het niet precies andersom?
Nee, als ik het nog eens terug lees, bedoel ik wat ik schrijf.
Oké, maar DIA sluit zichzelf erbij in, dan kun je toch niet stellen dat hij zich verheven voelt. Ik denk niet dat dat het geval is.
Zeker kan dat wel. Dat is namelijk het kenmerk van het gebruik om naar zichzelf te verwijzen bij pluralis majestatis: ‘zien jullie het niet, ik zie het wel hoor’, of ‘kennen jullie dit of dat onderscheid niet? Gelukkig ken ik dat nog wel. Ik ben nog één van de enkelingen die ….. (vul maar in).

Maar, als het meervoud uit bescheidenheid wordt gebruikt, zoals ook jij denkt, is dat natuurlijk veel vriendelijker en voor mij een aanwijzing om vanuit dat gezichtspunt dergelijke postings te bekijken.

We zijn inmiddels wel erg off-topic….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebed gevraagd

Bericht door -DIA- »

Gewoon een vraagje, nadat ik vreselijk ben geschrokken.
Is dit een christelijk forum?

Als en geen verandering komt zie ik een escalatie, en trek ik me terug.
Mensen, waar zijn we mee bezig, beseft dat! Komt alsjeblieft tot bezinning, voordat alles escaleert!
Ik wacht af wat er gebeurt, maar zo kan ik niet meer meedoen met zo'n forum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebed gevraagd

Bericht door DDD »

En waar moeten we nu precies voor bidden?

Of is dit een reactie op het voorgaande?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebed gevraagd

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:En waar moeten we nu precies voor bidden?
Allereerst voor persoonlijke bekering: Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de Rechter van hemel en aarde,
Wiens vonnis alleen recht is.
Dan voor onze naaste, wie dat ook is, zie de gelijkenis van de 'barmhartige Samaritaan'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Gewoon een vraagje, nadat ik vreselijk ben geschrokken.
Is dit een christelijk forum?

Als en geen verandering komt zie ik een escalatie, en trek ik me terug.
Mensen, waar zijn we mee bezig, beseft dat! Komt alsjeblieft tot bezinning, voordat alles escaleert!
Ik wacht af wat er gebeurt, maar zo kan ik niet meer meedoen met zo'n forum.
Lees dan nog eens terug. Je vraagt aan mij 'ons'. Ik kan niet voor jou antwoorden. Alleen voor mezelf. Maar dat was je vraag niet. Je vroeg letterlijk: "Maar doet ons dat niets? Accepteren we het, schudden het hoofd misschien nog, en gaan over tot de orde van de dag?" Je roept mij ter verantwoording vanuit je stoel ver verwijderd van de plek waar deze 'herdenkingstocht' werd gehouden. Je was er niet bij. Je sprak niet mensen daar. Je sprak niet met familie. En vervolgens roep je mij ter verantwoording. Op een christelijk forum kijk je dan ook even naar je eigen houding. Het kwam op mij nogal arrogant over dat je vanuit je stoel wat roept tegen iemand die er midden in staat en die worstelt met de vraag hoe hij de mensen kan bereiken met het evangelie van Jezus Christus. Ik zou zeggen: ga er zelf eens staan. Daarna mag je mij op het matje roepen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Ararat »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Gewoon een vraagje, nadat ik vreselijk ben geschrokken.
Is dit een christelijk forum?

Als en geen verandering komt zie ik een escalatie, en trek ik me terug.
Mensen, waar zijn we mee bezig, beseft dat! Komt alsjeblieft tot bezinning, voordat alles escaleert!
Ik wacht af wat er gebeurt, maar zo kan ik niet meer meedoen met zo'n forum.
Lees dan nog eens terug. Je vraagt aan mij 'ons'. Ik kan niet voor jou antwoorden. Alleen voor mezelf. Maar dat was je vraag niet. Je vroeg letterlijk: "Maar doet ons dat niets? Accepteren we het, schudden het hoofd misschien nog, en gaan over tot de orde van de dag?" Je roept mij ter verantwoording vanuit je stoel ver verwijderd van de plek waar deze 'herdenkingstocht' werd gehouden. Je was er niet bij. Je sprak niet mensen daar. Je sprak niet met familie. En vervolgens roep je mij ter verantwoording. Op een christelijk forum kijk je dan ook even naar je eigen houding. Het kwam op mij nogal arrogant over dat je vanuit je stoel wat roept tegen iemand die er midden in staat en die worstelt met de vraag hoe hij de mensen kan bereiken met het evangelie van Jezus Christus. Ik zou zeggen: ga er zelf eens staan. Daarna mag je mij op het matje roepen.
Ik denk dat DIA jou niet ter verantwoording riep.

Als ik zijn bijdragen zo een poosje volg zie ik dat hij verschillende discussies aangrijpt om ons een boodschap te geven.

Op mij komt dat vaak over als een mini-tijdrede door een soort 'stem des roependen' en dat geeft me meestal een bepaald gevoel en emotie, meestal wat ergernis. Maar het 'oordeel der liefde' zegt me dat de intentie oprecht is en dat hij zichzelf er bij insluit. Het zorgt er iig meestal voor dat ik nog eens extra nadenk over de materie vanuit een ander gezichtspunt dan ik in eerste instantie zou doen. En dat waardeer ik.

Maar ik denk dat DIA dit zelf veel beter kan duiden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Terri »

Ararat schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Gewoon een vraagje, nadat ik vreselijk ben geschrokken.
Is dit een christelijk forum?

Als en geen verandering komt zie ik een escalatie, en trek ik me terug.
Mensen, waar zijn we mee bezig, beseft dat! Komt alsjeblieft tot bezinning, voordat alles escaleert!
Ik wacht af wat er gebeurt, maar zo kan ik niet meer meedoen met zo'n forum.
Lees dan nog eens terug. Je vraagt aan mij 'ons'. Ik kan niet voor jou antwoorden. Alleen voor mezelf. Maar dat was je vraag niet. Je vroeg letterlijk: "Maar doet ons dat niets? Accepteren we het, schudden het hoofd misschien nog, en gaan over tot de orde van de dag?" Je roept mij ter verantwoording vanuit je stoel ver verwijderd van de plek waar deze 'herdenkingstocht' werd gehouden. Je was er niet bij. Je sprak niet mensen daar. Je sprak niet met familie. En vervolgens roep je mij ter verantwoording. Op een christelijk forum kijk je dan ook even naar je eigen houding. Het kwam op mij nogal arrogant over dat je vanuit je stoel wat roept tegen iemand die er midden in staat en die worstelt met de vraag hoe hij de mensen kan bereiken met het evangelie van Jezus Christus. Ik zou zeggen: ga er zelf eens staan. Daarna mag je mij op het matje roepen.
Ik denk dat DIA jou niet ter verantwoording riep.

Als ik zijn bijdragen zo een poosje volg zie ik dat hij verschillende discussies aangrijpt om ons een boodschap te geven.

Op mij komt dat vaak over als een mini-tijdrede door een soort 'stem des roependen' en dat geeft me meestal een bepaald gevoel en emotie, meestal wat ergernis. Maar het 'oordeel der liefde' zegt me dat de intentie oprecht is en dat hij zichzelf er bij insluit. Het zorgt er iig meestal voor dat ik nog eens extra nadenk over de materie vanuit een ander gezichtspunt dan ik in eerste instantie zou doen. En dat waardeer ik.

Maar ik denk dat DIA dit zelf veel beter kan duiden.
Ik denk dat je het goed verwoord. Dia schrijft meestal een stukje om z'n hart te luchten. Echt inhoudelijk reageren gebeurt niet zo vaak dus hoeven we ook niet te denken dat hij specifiek iemand bedoelt. Tenminste, zo lees ik het vaak en ik ga uit van zijn goede intenties.
Hij schrikt altijd behoorlijk als het escaleert, omdat hij dat niet in kan schatten, goed om daar rekening mee te houden denk ik.
Hopelijk doe ik je een beetje recht zo @Dia?
Oef... behoorlijk off-topic inmiddels.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebed gevraagd

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
DDD schreef:En waar moeten we nu precies voor bidden?
Allereerst voor persoonlijke bekering: Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de Rechter van hemel en aarde,
Wiens vonnis alleen recht is.
Dan voor onze naaste, wie dat ook is, zie de gelijkenis van de 'barmhartige Samaritaan'.
Helemaal gelijk DIA. Persoonlijke bekering tot de Heere. Voor mij, voor jou en voor ons allemaal.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebed gevraagd

Bericht door -DIA- »

Ik zie hierboven wat reacties. Ik wil het niet voor mezelf opnemen, dat vind ik erg moeilijk. Maar de laatste opmerkingen zijn inderdaad wel meer juist, wat ik ook bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie