Voeding in het gezin

Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Voeding in het gezin

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mijn vriend en ik hebben wel eens discussies over hoe je tegenover bepaalde dranken/voedsel staat.

Ik ben opgegroeid met het idee dat bijvoorbeeld cola en witbrood alleen bij uitzondering goed is dus op een verjaardag, feestje of in het weekend. Dit met de achterliggende gedachte dat dit soort voeding minder gezond is dan bruin brood en een bekertje melk bijvoorbeeld.

Bij mijn vriend gaat dit er anders aan toe, bovenstaande voorbeelden mogen onbeperkt gegeten/gedronken worden, zolang het maar niet TEveel is, hier worden ze wel vrij ingelaten.

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Ik ben benieuwd hoe hier in gezinnen mee wordt omgegaan, zijn er ook regels of is alles geoorloofd :?:
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Re: Voeding in het gezin

Bericht door jmpavo »

Je moet hierin heel nuchter zijn en zeker niet wettisch zijn in de zin van: mag het wel? / mag het niet? of: is het verkeerd of niet?
De belangrijke vraag die je moet beantwoorden, is: is het goed, dat wil zeggen gezond voor een mens om zoveel cola en witbrood te eten? Per slot van rekening is dát het achterliggende principe achter alle spijswetten in het Oude Testament.
De vraag is dus niet zozeer: is het verkeerd om mijn kinderen zulke troep als cola en zulk weinig voedzaam eten als witbrood te laten nuttigen, maar veel meer: is het gezond en verstandig om dat te doen.

Mijn antwoord is: nee! Daarom hebben wij ook geen cola in huis en zelden witbrood.
Laatst gewijzigd door jmpavo op 12 jan 2008, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Ben vegetarier. Er is een duidelijk verband tussen voeding en bijv. kanker. Als christen behoor je daarom te letten op wat je eet.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Voeding in het gezin

Bericht door wim »

Marie-Henriëtte schreef:Ik ben opgegroeid met het idee dat bijvoorbeeld cola en witbrood alleen bij uitzondering goed is dus op een verjaardag, feestje of in het weekend. Dit met de achterliggende gedachte dat dit soort voeding minder gezond is dan bruin brood en een bekertje melk bijvoorbeeld.
Ik heb een aantal keer gelezen dat (koe)melk helemaal niet zo goed is voor een (volwassen) mens. In één onderzoek kwam melk er slechter van af dan cola.

Het resultaat van diverse voedselonderzoeken wil nog wel eens verschuiven in de loop van de tijd. Je leest van alles: verzadigde vetten zijn niet allemaal en altijd slecht. Sommige onverzadigde vetten zijn wel slecht in te grote hoeveelheden. Vezels blijken ook niet zoveel invloed te hebben als altijd gedacht. Enzovoort en zo verder.

Dus mijn conclusie: neem nooit teveel van één soort voedsel. Het kan altijd achteraf blijken ongezond te zijn.

Mijn dochters drinken trouwens meestal gewoon water. Hebben ze helemaal geen moeite mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

refo schreef:Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
Zoals alle koolzuurhoudende dranken: slecht voor je tanden.
Voor het overige zou ik het ook niet weten.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

refo schreef:Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
Nou ja, je zou je af kunnen vragen of iets waarmee je vastgeroeste bouten en moeren los kunt krijgen, wel zo goed is voor je ingewanden... :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Josephus schreef:
refo schreef:Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
Nou ja, je zou je af kunnen vragen of iets waarmee je vastgeroeste bouten en moeren los kunt krijgen, wel zo goed is voor je ingewanden... :wink:
Toch wordt cola soms 'voorgeschreven' in geval van misselijkheid.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Vincent schreef:Ben vegetarier. Er is een duidelijk verband tussen voeding en bijv. kanker. Als christen behoor je daarom te letten op wat je eet.
als christen hoor je dit en dat, en dit niet en dat niet..............wát een gezemel steeds over wat een christen wel of niet geacht wordt te doen of te laten...........

het geldt ten principale voor iedereen................opletten op wat je eet in voldoende variatie.............en matig zijn met alcohol.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Bericht door Marie-Henriëtte »

wim schreef:
Josephus schreef:
refo schreef:Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
Nou ja, je zou je af kunnen vragen of iets waarmee je vastgeroeste bouten en moeren los kunt krijgen, wel zo goed is voor je ingewanden... :wink:
Toch wordt cola soms 'voorgeschreven' in geval van misselijkheid.
Dat klopt en ook bij buikgriep, de cola moet dan afgekoeld worden en de prik moet eruit zijn, vanaf dan is het een recept.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

ach ik voel me nog steeds prima!

Drink ook cola, eet ook lekker chips, eet zowieso geen witbrood omdat ik dan last krijg van m'n darmen (dan kun je mij afvoeren)....

Zo heeft ieder weer zijn of haar eigen mening over eten/voeding!

Ik eet zowieso bijna nooit varkensvlees (1. kan er niet tegen 2. het is enorm vet vlees).

Wat ik wel erg vindt is dat jonge kinderen wel bij de vleet prik drinken.. (dat is ongezond)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Josephus schreef:
refo schreef:Wat mankeert er eigenlijk aan cola?
Nou ja, je zou je af kunnen vragen of iets waarmee je vastgeroeste bouten en moeren los kunt krijgen, wel zo goed is voor je ingewanden... :wink:
O, die legende. Nou vergeet het maar.
Rond 1975 ging in het groepje jongemannen waartoe ik behoorde het gerucht dat roestige bouten en moeren een nachtje in een glas Coca Cola gelegd moesten worden. De volgende ochtend was dan alle oxidatie verdwenen. Een oude stuiver in de cola zou de volgende ochtend weer glimmen als nieuw.

Een proef op de som leerde mij uiteindelijk dat hier weinig van waar is. Coca Cola blijkt niet in staat om in een nacht een bout van zijn roest te ontdoen. Door het citroenzuur in de cola gaat een oude stuiver wel iets meer glimmen, maar het effect is niets vergeleken bij een stuiver in een bekertje met het afwasmiddel Dubro Citron.

Naar de reden waarom deze geruchten de ronde deden, moet ik raden. Coca Cola was destijds een typische jongerendrank en werd door ons volop gedronken. Moesten de geruchten aantonen dat het massaprodukt Coca Cola in feite een nogal schadelijk goedje was (als de cola roest oplost, wat doet het dan wel niet met je ingewanden?)? Of stak achter de geruchten een stoer motief: cola doet in zijn schadelijke werking niet onder voor de alcoholische dranken van volwassenen, waar wij (nog net) niet aan toe waren?
Laatst gewijzigd door refo op 12 jan 2008, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Vincent schreef:Ben vegetarier. Er is een duidelijk verband tussen voeding en bijv. kanker. Als christen behoor je daarom te letten op wat je eet.
Precies! Lees Genesis 9...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Koolzuur is heel wat minder zuur dan je maagzuur. Bovendien is het instabiel, vandaar dat het bubbelt.

De formule is H2CO3. Dat valt uiteen in H2O en CO2. En die 2 stoffen kennen de meeste mensen wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Mister schreef:
Vincent schreef:Ben vegetarier. Er is een duidelijk verband tussen voeding en bijv. kanker. Als christen behoor je daarom te letten op wat je eet.
Precies! Lees Genesis 9...
??


dat iets mag wil niet zeggen dat het goed is. Er zijn wel meer dingen niet strikt verboden, maar die niet passen in een christelijk leven.
Plaats reactie