Kleuren

ahuibers

Kleuren

Bericht door ahuibers »

Om eens even over na te denken:

Ik zie een blauwe windows-balk onderaan mijn scherm. Jij ook.
Blauw is voor mij niet groen noch geel noch rood.
Ik noem de balk blauw omdat mij dat altijd zo geleerd is.

Zou het nu niet kunnen dat jij de balk paars - of een andere mogelijke kleur- ziet. Jij hebt altijd geleerd dat wat voor mij paars is, blauw is.
De smilies in sommige topics zijn voor jou geel, maar ik zie een andere kleur. Ik noem ze ook geel, hoewel mijn 'geel' voor jou groen is.

Je begrijpt best wel wat ik hiermee bedoel, nl. dat elke mens de frequenties van het licht anders waarneemt in de geest. Wie weet is dat wel zo. Waarom zou het niet zo zijn. Hoe zou de wetenschap dit kunnen weerleggen.

Wat doen we dan met de verschillen licht-donker. Vb lichtblauw is voor mij lichter dan donkerblauw. Zien andere mensen dan precies datzelfde licht-donker-verschil maar in een andere kleurfrequentie?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ha ha, ik herken dat. Ik heb daar ook weleens over nagedacht. Maar je komt er nooit achter.

Overigens zie ik een grijze balk onderaan mijn scherm. Tenminste, ze hebben mij altijd verteld dat het grijs is...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is dit een zuiver natuurkundig probleem?

Het waarnemen in z'n algemeenheid is altijd vanuit je eigen standpunt. Stel je hebt een vergadering bijgewoond waarbij een kubus op tafel stond. De 6 vlakken hadden allemaal een andere kleur. Na afloop zijn er de volgende meningen:

- de kubus is geheel rood met een gouden bovenkant
- de kubus is deels blauw, deels rood met een gouden bovenkant
- de kubus is geheel blauw met een gouden bovenkant
- de kunus is deels blauw, deels groen met een gouden bovenkant
- de kubus is geheel groen met een gouden bovenkant
- de kunus is deels groen, deels zwart met een gouden bovenkant
- de kubus is geheel zwart met een gouden bovenkant
- de kubus is deels zwart, deels rood met een gouden bovenkant

De discussie loopt zo hoog op dat de acht meningen onverenigbaar zijn. Niemand neemt meer deel aan de vergaderingen. 'Ik ben toch niet gek??!!"

En de voorzitter maar wachten. In gedachten draait hij z;n veelkleurige kubus rond met de GOUDEN bovenkant.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

en ik maar denken dat ik de enige was die daar wel eens over na dacht :D
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Volgens mij heb ik deze stelling al eens gepost op refoweb.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ga ik daar eens zoeken Kaw,
Wel interesant.

Verder.. zou het daardoor komen dat kleursmaken zo verschillen?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Volgens mij denkt ieder weldenkend mens wel eens na over dit soort dingen.

Op grensgevallen (lichtblauw of -groen, licht oranje of geel) worden kleuren echter heel vaak verschillend benoemd. Dit betekent dat er alleen iets te zeggen valt over dej 'duidelijke' frequenties? En wat betekent dat dan? Of kunnen we juist uit die grensgevallen concluderen dat we 'ongeveer' wel hetzelfde zien. Of is de benaming van kleuren niet zo consequent (streekbepaald ofzo), zodat dat de reden is van het anders benoemen van grensgevallen?
Is hier geen onderzoek naar gedaan?
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Bericht door Hummel »

Haha, daar heb ik ook weleens over nagedacht... :D

Soms heb je wel eens een kleur die de één groen en de ander blauw vindt. En allebei weten ze zeker dat het de kleur is die zij denken dat het is.

Ik heb een rok, en mijn moeder zegt dattie bruin is. Maar hij is groen! :?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ah, ben ik ff blij dat ik kleurenblind ben :P
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Zou dit nu de oplossing zijn voor discussies over bepaalde kleurcombinaties? of een combinatie nu mooi is of niet??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kleuren

Bericht door Afgewezen »

ahuibers schreef:Om eens even over na te denken:

Ik zie een blauwe windows-balk onderaan mijn scherm. Jij ook.
Blauw is voor mij niet groen noch geel noch rood.
Ik noem de balk blauw omdat mij dat altijd zo geleerd is.

Zou het nu niet kunnen dat jij de balk paars - of een andere mogelijke kleur- ziet. Jij hebt altijd geleerd dat wat voor mij paars is, blauw is.
De smilies in sommige topics zijn voor jou geel, maar ik zie een andere kleur. Ik noem ze ook geel, hoewel mijn 'geel' voor jou groen is.

Je begrijpt best wel wat ik hiermee bedoel, nl. dat elke mens de frequenties van het licht anders waarneemt in de geest. Wie weet is dat wel zo. Waarom zou het niet zo zijn. Hoe zou de wetenschap dit kunnen weerleggen.

Wat doen we dan met de verschillen licht-donker. Vb lichtblauw is voor mij lichter dan donkerblauw. Zien andere mensen dan precies datzelfde licht-donker-verschil maar in een andere kleurfrequentie?
Ja, misschien zie jij de hemel wel als een knalgroene koepel en het gras als kanariegeel (in 'mijn' kleurentaal dan).
Maar inderdaad, zoiets kun je je wel eens afvragen.
limosa

Bericht door limosa »

Ik zie het hele probleem niet. De kleur die je ziet zie je omdat die benoemt is. Het bestaat volgens mij helemaal niet dat je een kleur "anders" zou kunnen zien met je hersenen dan je hem zou benoemen. Want een kleur bestaat uberhaupt alleen maar omdát die benoemt is. Als je verschillen kunt zien is het voldoende, waar die electrische prikkeltjes ergens in je grijze massa aanlanden is helemaal niet interessant. Je leert om een een bepaalde kleur, die bij jóu op een bepaalde plaats een prikkeltje geeft geel te noemen. Dat bij iemand anders dat prikkeltje er anders uitziet geeft niks, díe persoon heeft geleerd om dát prikkeltje geel te noemen. En samen zie je zo dezelfde kleur. Het kan dus per definitie niet zo zijn dat ik blauw noem wat jij paars noem omdat we die kleur anders zien. Het zou kunnen dat iemand een bepaalde kleur een verkeerde naam geeft maar dat is een heel ander probleem. Die moet het goede woordje leren, een hersenoperatie om wat zenuwbanen om te leggen is dan echt niet nodig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Mijn vertelsel was eigenlijk anders bedoeld. Niet als praatje over kleuren. Dieper.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Mijn vertelsel was eigenlijk anders bedoeld. Niet als praatje over kleuren. Dieper.
ik reageerde op de openingsposting, wat jij beschrijft is ook interessant, mensen maken de werkelijkheid te vaak plat en ze vergeten dat alle dingen een achterkant hebben, en een onderkant, en een zijkant, etc.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kleuren

Bericht door Marnix »

ahuibers schreef:Om eens even over na te denken:

Ik zie een blauwe windows-balk onderaan mijn scherm. Jij ook.
Blauw is voor mij niet groen noch geel noch rood.
Ik noem de balk blauw omdat mij dat altijd zo geleerd is.

Zou het nu niet kunnen dat jij de balk paars - of een andere mogelijke kleur- ziet. Jij hebt altijd geleerd dat wat voor mij paars is, blauw is.
De smilies in sommige topics zijn voor jou geel, maar ik zie een andere kleur. Ik noem ze ook geel, hoewel mijn 'geel' voor jou groen is.

Je begrijpt best wel wat ik hiermee bedoel, nl. dat elke mens de frequenties van het licht anders waarneemt in de geest. Wie weet is dat wel zo. Waarom zou het niet zo zijn. Hoe zou de wetenschap dit kunnen weerleggen.

Wat doen we dan met de verschillen licht-donker. Vb lichtblauw is voor mij lichter dan donkerblauw. Zien andere mensen dan precies datzelfde licht-donker-verschil maar in een andere kleurfrequentie?
Zoals al is opgemerkt, je komt er nooit uit, het is niet te controleren. Verder vind ik dat ook niet zo nodig... Zelfs als ziet iedereen een andere kleur, wat dan nog.... we hebben daar dan mooie standaarden voor zodat de verschillende waarnemingen geen problemen geven. :D

Overigens vraag ik me af of deze redenering klopt. Het zou kunnen.... Maar misschien is dat ook helemaal niet zo.... Ik vraag me sterk af of ogen/hersenen daarin per persoon verschillend functioneren.

Maar natuurlijk wel leuk om over na te denken :) Alleen zoals ik al begon, je komt er nooit uit.
Plaats reactie