Spreuk van de dag

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreuk van de dag

Bericht door samanthi »

Zonnebloem schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef: Ik herinner me heel vaag dat iemand deze vroeger zei. Maar ik dacht dat het juist over onbekeerde mensen ging.
Omdat diegene wel meer "enge" verhalen vertelde, waar ik als kind vuurrode wangen van kreeg, van schrik.
Iemand lag op zijn sterfbed en hoorde en zag het vuur van de hel. Hij kermde "te laat, te laat".
En zo raar, ik durfde er later niets over te zeggen tegen mijn ouders.
Was dit nu waar of is dit weer zo'n bangmakerij-verhaal uit het gezelschapsleven?
Er zijn wel meer van zulke verhalen, op de woesteweg website staan ook zulke verhalen van dokter Davis. Of het allemaal waar is weet ik natuurlijk niet maar ik heb nogal flinke moeite met zulke verhalen.
Misschien is het mogelijk om zulke uitspraken te checken op waarheidsgehalte. Wat zegt de Bijbel over Gods kinderen en over hun sterven?
Vaak ingekleurd en er van alles bijgemaakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Zonnebloem »

samanthi schreef:
Zonnebloem schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef: Ik herinner me heel vaag dat iemand deze vroeger zei. Maar ik dacht dat het juist over onbekeerde mensen ging.
Omdat diegene wel meer "enge" verhalen vertelde, waar ik als kind vuurrode wangen van kreeg, van schrik.
Iemand lag op zijn sterfbed en hoorde en zag het vuur van de hel. Hij kermde "te laat, te laat".
En zo raar, ik durfde er later niets over te zeggen tegen mijn ouders.
Was dit nu waar of is dit weer zo'n bangmakerij-verhaal uit het gezelschapsleven?
Er zijn wel meer van zulke verhalen, op de woesteweg website staan ook zulke verhalen van dokter Davis. Of het allemaal waar is weet ik natuurlijk niet maar ik heb nogal flinke moeite met zulke verhalen.
Misschien is het mogelijk om zulke uitspraken te checken op waarheidsgehalte. Wat zegt de Bijbel over Gods kinderen en over hun sterven?
Vaak ingekleurd en er van alles bijgemaakt.
In de Bijbel?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreuk van de dag

Bericht door samanthi »

@zonnebloem nee uiteraard niet.
Alhoewel ook de Bijbelverhalen worden ingekleurd en er wordt van alles ingelegd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Zonnebloem »

samanthi schreef:@zonnebloem nee uiteraard niet.
Alhoewel ook de Bijbelverhalen worden ingekleurd en er wordt van alles ingelegd.
O daar had ik niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreuk van de dag

Bericht door samanthi »

Zonnebloem schreef:
samanthi schreef:@zonnebloem nee uiteraard niet.
Alhoewel ook de Bijbelverhalen worden ingekleurd en er wordt van alles ingelegd.
O daar had ik niet aan gedacht.
:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Er zijn diep ingeleide kinderen Gods geweest die later en zelfs op hun sterfbed nog honden hoorden blaffen die ze nog nooit gehoord hadden. Denk aan ds. Fraanje om een voorbeeld te noemen.
Deze uitspraak heb ik even laten bezinken.
Ik herinner me heel vaag dat iemand deze vroeger zei. Maar ik dacht dat het juist over onbekeerde mensen ging.
Omdat diegene wel meer "enge" verhalen vertelde, waar ik als kind vuurrode wangen van kreeg, van schrik.
Iemand lag op zijn sterfbed en hoorde en zag het vuur van de hel. Hij kermde "te laat, te laat".
En zo raar, ik durfde er later niets over te zeggen tegen mijn ouders.
Was dit nu waar of is dit weer zo'n bangmakerij-verhaal uit het gezelschapsleven?
Dat zijn allemaal geen verhalen, verzonnen verhalen, maar realiteit. Waarom hoor je dit niet meer zo veel? Ds. zegt (en ik geloof het ook) dat de indrukken van dood en eeuwigheid wegebben. Daarbij hebben we nu de medische kunde om mensen rustig te houden voor hun sterven.

Wijlen ds. Bregman (onder meer) vertelde wel eens wat uit de praktijk, en dat was niet om de mensen bang te maken, ja wel dat ze zouden gaan vrezen opdat de rust opgezegd zou worden. Want wij beseffen niet naar welk een eeuwigheid we reizen.
Hoe velen (we spreken de Schrift na!) zullen menen in te gaan en niet kunnen. Veel mensen die nu niet vrezen zullen te laat bemerken niet tot het kleine kuddeke behoren.

Ik zeg dit niet om iemand bang te maken, het is de realiteit. De Schrift zegt zo duidelijk dat niemand het Koninkrijk der hemelen kan ingaan (of zien) buiten de Christus. En nu leven we in een tijd dat we Jezus zelf aannemen en ons daarmee geruststellen. Maar dat is niet reformatorisch. Dat is het remonstrantse bedrog.

Lees ook eens de aangrijpende boekjes "uit de opperzaal" van wijlen ds. P. Blok. Dat is niet zomaar om bang te maken, maar om te ontwaken. De Schrift zegt ook: Dat de SCHRIK des HEEREN mocht bewegen tot het geloof.
Paulus wist dat. Wij dan wetende...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jantje »

Heb je de laatste alinea gelezen van de achterkant van de Saambinder? Die kwam bij mij nogal binnen, gisterenavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Er zijn diep ingeleide kinderen Gods geweest die later en zelfs op hun sterfbed nog honden hoorden blaffen die ze nog nooit gehoord hadden. Denk aan ds. Fraanje om een voorbeeld te noemen.
Deze uitspraak heb ik even laten bezinken.
Ik herinner me heel vaag dat iemand deze vroeger zei. Maar ik dacht dat het juist over onbekeerde mensen ging.
Omdat diegene wel meer "enge" verhalen vertelde, waar ik als kind vuurrode wangen van kreeg, van schrik.
Iemand lag op zijn sterfbed en hoorde en zag het vuur van de hel. Hij kermde "te laat, te laat".
En zo raar, ik durfde er later niets over te zeggen tegen mijn ouders.
Was dit nu waar of is dit weer zo'n bangmakerij-verhaal uit het gezelschapsleven?
Dat zijn allemaal geen verhalen, verzonnen verhalen, maar realiteit. Waarom hoor je dit niet meer zo veel? Ds. zegt (en ik geloof het ook) dat de indrukken van dood en eeuwigheid wegebben. Daarbij hebben we nu de medische kunde om mensen rustig te houden voor hun sterven.

Wijlen ds. Bregman (onder meer) vertelde wel eens wat uit de praktijk, en dat was niet om de mensen bang te maken, ja wel dat ze zouden gaan vrezen opdat de rust opgezegd zou worden. Want wij beseffen niet naar welk een eeuwigheid we reizen.
Hoe velen (we spreken de Schrift na!) zullen menen in te gaan en niet kunnen. Veel mensen die nu niet vrezen zullen te laat bemerken niet tot het kleine kuddeke behoren.

Ik zeg dit niet om iemand bang te maken, het is de realiteit. De Schrift zegt zo duidelijk dat niemand het Koninkrijk der hemelen kan ingaan (of zien) buiten de Christus. En nu leven we in een tijd dat we Jezus zelf aannemen en ons daarmee geruststellen. Maar dat is niet reformatorisch. Dat is het remonstrantse bedrog.

Lees ook eens de aangrijpende boekjes "uit de opperzaal" van wijlen ds. P. Blok. Dat is niet zomaar om bang te maken, maar om te ontwaken. De Schrift zegt ook: Dat de SCHRIK des HEEREN mocht bewegen tot het geloof.
Paulus wist dat. Wij dan wetende...
Misschien een keer het verband ook citeren, en geen teksten los citeren.
2 Kor 5:
11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw consciënties geopenbaard te zijn.
12 Want wij prijzen onszelven u niet wederom aan, maar wij geven u oorzaak van roem over ons, opdat gij stof zoudt hebben tegen degenen die in het aangezicht roemen en niet in het hart.
13 Want hetzij dat wij uitzinnig zijn, wij zijn het Gode; hetzij dat wij gematigd van zinnen zijn, wij zijn het ulieden.
14 Want de liefde van Christus dringt ons,
15 Als die dit oordelen, dat indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16 Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden.
18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
21 Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Heb je de laatste alinea gelezen van de achterkant van de Saambinder? Die kwam bij mij nogal binnen, gisterenavond.
Dan moet je wel een verloren zondaar zijn. Gods recht toevallen. Dat staat er net even voor. Niet zomaar een zinnetje eruit pakken, maar lezen in de context.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

We willen er niet aan, ik ook niet. Wie wel? En toch... Buiten Christus (een toegepaste Christus en geen waanbeeld of een gestolen Jezus) is onze God een verterend vuur.
De hitte van Gods gramschap is geblust voor een volk dat IN Christus is, voor hen staat: Zo is er dan geen verdoemenis voor die in Christus Jezus zijn (Ik citeer uit mijn hooft, hier komt het op neer, zo Romeinen 8)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Heb je de laatste alinea gelezen van de achterkant van de Saambinder? Die kwam bij mij nogal binnen, gisterenavond.
Dan moet je wel een verloren zondaar zijn. Gods recht toevallen. Dat staat er net even voor. Niet zomaar een zinnetje eruit pakken, maar lezen in de context.
Ik heb het ook over de héle alinea.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreuk van de dag

Bericht door -DIA- »

Hij was in hun ogen als jokkende... Ik vrees, dat er weinig vrezen.
Maar met nog meer, ik merk ook steeds minder kinderlijke vreze.
Ik zal er niet meer over zeggen, het is te ernstig om er over te discussiëren.

Ik eindig dan met de "Spreuk van de dag":
Beproeft de geesten of ze uit God zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreuk van de dag

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Heb je de laatste alinea gelezen van de achterkant van de Saambinder? Die kwam bij mij nogal binnen, gisterenavond.
Dan moet je wel een verloren zondaar zijn. Gods recht toevallen. Dat staat er net even voor. Niet zomaar een zinnetje eruit pakken, maar lezen in de context.
Nou ja
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommigen zijn zo vol van dat er aan Gods recht moet worden voldaan, dat ze bijna geen tijd/aandacht hebben voor het feit dat aan Gods recht IS voldaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Spreuk van de dag

Bericht door Zonnebloem »

Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen zijn zo vol van dat er aan Gods recht moet worden voldaan, dat ze bijna geen tijd/aandacht hebben voor het feit dat aan Gods recht IS voldaan.
Dat is waar. Maar dat is wel een geloofsles.
Plaats reactie