Kleding en stereotypen

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Kleding en stereotypen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Al langere tijd vraag ik mij wat af, waarom mogen jongens en mannen niet van (mooie) kleding houden en waarom gaat men er vanuit dat meisjes en vrouwen daar wel van houden?

In veel opzichten worden wij als christenen ook beïnvloed door de wereld waarin wij leven. Waardoor ook wij stereotype ideeën overnemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door -DIA- »

Een boer op klompen,
in bedelaarslompen,
is dikwijls meer
dan al die heertjes,
in fijne kleertjes
bij God de Heer'

~Mijn vader~
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:Al langere tijd vraag ik mij wat af, waarom mogen jongens en mannen niet van (mooie) kleding houden en waarom gaat men er vanuit dat meisjes en vrouwen daar wel van houden?

In veel opzichten worden wij als christenen ook beïnvloed door de wereld waarin wij leven. Waardoor ook wij stereotype ideeën overnemen.
Waarom zouden mannen niet van mooie kleding mogen houden?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat regiogebonden. Ik ging zaterdagavond ergens eten in de buurt van Staphorst en toen kreeg ik ook we de indruk dat er een groot verschil was. In de Randstad en in Rijssen is dat bijvoorbeeld niet zo, heb ik de indruk.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Eloesje »

Geen idee wat je bedoeld. Hier lopen mannen en jongens er netjes en verzorgd bij, houden van mooie, verzorgde kleding.
Ik geef toe dat de status van de auto hier iets belangrijker is dan kleding, maar als ik in de kerk om me heen kijk zitten er echt genoeg modieus geklede mannen, zo uit een folder gestapt, zo lijkt het.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Volgens mij is dat regiogebonden. Ik ging zaterdagavond ergens eten in de buurt van Staphorst en toen kreeg ik ook we de indruk dat er een groot verschil was. In de Randstad en in Rijssen is dat bijvoorbeeld niet zo, heb ik de indruk.
Dat klopt wel hoor. Staphorsters en ook Genemuidenaren haal ik er zomers zo uit tussen het vakantiekerkvolk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Posthoorn »

Ik geef niet veel om kleren, terwijl een aantal neven van mij dat juist heel belangrijk vindt.
Dus is niet per se man/vrouwgebonden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Charles »

Ik val onder de categorie mannen die van kleding houden - grofweg beetje de Ivy style. In de gemeente waar ik zit (randstad) echter niet uitzonderlijk.

Als je de juiste maten draagt en weet welke kleuren je wel/niet kunt hebben dan heb je al heel wat bereikt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Maanenschijn »

In ons gezin zijn de jongens (zover ik kan beoordelen) graag goed gekleed. Haast meer dan de dames (de andere helft van de kinderen). Ik weet niet helemaal waar dat aan ligt. Ik hecht ook wel aan kleding of stijl. Regelmatig vraag ik me ook af of dat wel juist is. Mode zou niet zo moeten passen bij christenen, denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Bertiel »

tussen mode en netjes gekleed gaan zit best nog wel een stap.
Ik ga ook graag netjes gekleed, en kan genieten van een mooi jasje, of een goed zittende broek.
blijf wel inkoper, dus graag zo goedkoop mogelijk...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Thea »

Nou, de jongens/mannen zijn daarin ook wel geëmancipeerd de laatste jaren. Ik denk dat er geen verschil meer is tussen mannen/vrouwen. Als je de kapsels ziet, denk ik dat mannen ook lang voor de spiegel staan 's morgens en mogelijk gebruiken ze ook allerlei smeerseltjes.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Habitat »

Kleding en image vind ik in onze cultuur wel een iets te grote rol spelen. Mensen staan naar mijn mening te lang voor de spiegel naar zichzelf te kijken.
Maar gewoon netjes gekleed gaan, niets op tegen. Mannen en vrouwen hoeven daarin ook niet te verschillen.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat regiogebonden. Ik ging zaterdagavond ergens eten in de buurt van Staphorst en toen kreeg ik ook we de indruk dat er een groot verschil was. In de Randstad en in Rijssen is dat bijvoorbeeld niet zo, heb ik de indruk.
Dat klopt wel hoor. Staphorsters en ook Genemuidenaren haal ik er zomers zo uit tussen het vakantiekerkvolk.
One day, long ago now, we walked through the streets of Urk. In a small alley we met an older man (we were a bit younger). When we passed him he said emphatically: You are not from Urk... What did he see?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat regiogebonden. Ik ging zaterdagavond ergens eten in de buurt van Staphorst en toen kreeg ik ook we de indruk dat er een groot verschil was. In de Randstad en in Rijssen is dat bijvoorbeeld niet zo, heb ik de indruk.
Dat klopt wel hoor. Staphorsters en ook Genemuidenaren haal ik er zomers zo uit tussen het vakantiekerkvolk.
One day, long ago now, we walked through the streets of Urk. In a small alley we met an older man (we were a bit younger). When we passed him he said emphatically: You are not from Urk... What did he see?
Your camera?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Terri »

KDD schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat regiogebonden. Ik ging zaterdagavond ergens eten in de buurt van Staphorst en toen kreeg ik ook we de indruk dat er een groot verschil was. In de Randstad en in Rijssen is dat bijvoorbeeld niet zo, heb ik de indruk.
Dat klopt wel hoor. Staphorsters en ook Genemuidenaren haal ik er zomers zo uit tussen het vakantiekerkvolk.
One day, long ago now, we walked through the streets of Urk. In a small alley we met an older man (we were a bit younger). When we passed him he said emphatically: You are not from Urk... What did he see?
Your camera?
:yahoo
Plaats reactie