Ik wil toch even wat kwijt...

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Apologeet »

Dat ik dit forum, de verbondenheid en het reformatorische gedachtengoed steeds meer begin te waarderen en dat ik, ondanks enige meningsverschillen, u toch allen respecteer en het hier heel erg naar mijn zin heb.
Ik ben nergens zo'n bevindelijke heilzame sfeer tegen gekomen als hier.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door pierre27 »

Apologeet schreef:Dat ik dit forum, de verbondenheid en het reformatorische gedachtengoed steeds meer begin te waarderen en dat ik, ondanks enige meningsverschillen, u toch allen respecteer en het hier heel erg naar mijn zin heb.
Ik ben nergens zo'n bevindelijke heilzame sfeer tegen gekomen als hier.
Mooi dit te lezen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Geytenbeekje »

Apologeet schreef:Dat ik dit forum, de verbondenheid en het reformatorische gedachtengoed steeds meer begin te waarderen en dat ik, ondanks enige meningsverschillen, u toch allen respecteer en het hier heel erg naar mijn zin heb.
Ik ben nergens zo'n bevindelijke heilzame sfeer tegen gekomen als hier.
Toch nog eens een positief geluid! :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het mag zeggen, anders moet de moderator het maar wegknippen.
J.C. Philpot schreef:Misschien even stoppen met het kapen / naar je toe trekken van dit topic. Dit is een topic wat door Apologeet opgestart is, met een positieve ervaring op dit forum.

Laat het dan een positief topic naar aanleiding van de posting van Apologeet blijven.
Prima, gedaan.
En graag on-topic blijven aub.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Apologeet schreef:Dat ik dit forum, de verbondenheid en het reformatorische gedachtengoed steeds meer begin te waarderen en dat ik, ondanks enige meningsverschillen, u toch allen respecteer en het hier heel erg naar mijn zin heb.
Ik ben nergens zo'n bevindelijke heilzame sfeer tegen gekomen als hier.
Mooi dit te lezen!
Eens.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Anselmus »

Apologeet schreef:Dat ik dit forum, de verbondenheid en het reformatorische gedachtengoed steeds meer begin te waarderen en dat ik, ondanks enige meningsverschillen, u toch allen respecteer en het hier heel erg naar mijn zin heb.
Ik ben nergens zo'n bevindelijke heilzame sfeer tegen gekomen als hier.
Vind ik leuk
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Maanenschijn »

Ik weet niet goed in welk topic dit besproken kan worden, vandaar even hier.

Ik las net in het draadje ‘Hoe was je zondag?’ Het volgende.
Terwijl kritiek op de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten en gezindte ongeveer dagelijkse kost is en door sommigen nog verheerlijkt wordt ook.
Ik zit hier nog wat over na te denken. Ik denk dat de schrijver dit oprecht ervaart op dit forum, terwijl ik juist andersom wel eens het idee heeft dat ‘rechts’ zich bijna superieur voelt over alles wat zich ter linkerzijde afspeelt.

Een verklaring zoek ik in het gegeven dat je jezelf identificeert met een flank. Als die dan aangesproken wordt, herken je dat (net zo wanneer je een rode auto hebt gekocht, je alle rode auto’s ziet rijden).

Zelf ervaar ik regelmaat dat ik ‘maar hervormd’ ben. Vrij recent nog binnen de vriendenkring van de kinderen die voor het overgrote deel binnen de GGiN en GG kerkelijk betrokken zijn. Daar bleek duidelijk dat de hervormden toch wel heel makkelijk (in dit gesprek als voorbeeld) naar het H.A aangaan, ook nog eens in een bloemetjesjurk. Zo’n opmerking doet me toch wel pijn. En, het gaat me zeker niet over dit voorbeeld, daar zou ik het niet over willen hebben. Wel over hoe we dat ervaren op dit forum.

Dus wat vragen:

A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?

Mijn doel van deze vraag is niet om het flankendenken aan te blazen, maar meer om de in mijn ogen oprechte opmerking zoals in de quote, die ik ook in mijn omgeving wel wat herken, op te pikken.

Edit: een paar tekstfoutjes herstelt ;)
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 19 dec 2022, 10:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:Ik weet niet goed in welk topic dit besproken kan worden, vandaar even hier.

Ik las niet in het draadje ‘Hoe was je zondag?’ Het volgende.

Terwijl kritiek op de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten en gezindte ongeveer dagelijkse kost is en door sommigen nog verheerlijkt wordt ook.

Ik zit hier nog wat over na te denken. Ik denk dat de schrijver dit oprecht ervaart op dit forum, terwijl ik juist andersom wel eens het idee heeft dat ‘rechts’ zich bijna superieur voelt over alles wat zich ter linkerzijde afspeelt.

Een verklaring zoek ik in het gegeven dat je jezelf identificeert met een flank. Als die dan aangesproken wordt, herken je dat (net zo wanneer je een rode auto hebt gekocht, je alle rode auto’s ziet rijden).

Zelf ervaar ik regelmaat dat ik ‘maar hervormd’ ben. Vrij recent nog binnen de vriendenkring van de kinderen die voor het overgrote deel binnen de GGiN en GG kerkelijk betrokken zijn is het duidelijk dat de hervormden toch wel heel makkelijk (in dit gesprek) naar het H.A aangaan, ook nog eens in een bloemetjesjurk. Zo’n opmerking doet me toch wel pijn. En, het gaat me zeker niet over dit voorbeeld, daar zou ik het niet over willen hebben. Wel over hoe we dat ervaren op dit forum.

Dus wat vragen:

A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?

Mijn doel van deze vraag is niet om het flankendenken aan te blazen, maar meer om de in mijn ogen oprechte opmerking zoals in de quote, die ik ook in mijn omgeving wel wat herken, op te pikken.

A) Dat herken ik zeker. Als je op het RF een tevreden GG’er of GGiNter bent wordt je regelmatig behoorlijk weggezet door vooral ex GG’ers. Dat is mijn neutrale observatie als CGK’er. Ik vind dat soms best vervelend en vermoeiend. Als CGK’er heb je genoeg aan de zorgen binnen je eigen kerkverband dus doe ik er hopelijk niet aan mee.
B) zie onder A
C) Lastig omdat ook respectvolle kritiek op iets wat je erg lief en dierbaar is pijnlijk blijft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef:Ik weet niet goed in welk topic dit besproken kan worden, vandaar even hier.

Ik las niet in het draadje ‘Hoe was je zondag?’ Het volgende.
schreef: Terwijl kritiek op de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten en gezindte ongeveer dagelijkse kost is en door sommigen nog verheerlijkt wordt ook.
.
Als je dat '='-sje had weggelaten, was de quote goed geweest. Dit even terzijde. :)

Nu ter zake: Wat mij vooral opvalt, is dat sommige rechtse GG'ers (en anderen) meteen boos worden als je kritiek hebt en dat er dan in feite geen gesprek meer mogelijk is. Mijn voorstel is: blijf in gesprek, ook al ben je het niet eens.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door MGG »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:Ik weet niet goed in welk topic dit besproken kan worden, vandaar even hier.

Ik las niet in het draadje ‘Hoe was je zondag?’ Het volgende.

Terwijl kritiek op de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten en gezindte ongeveer dagelijkse kost is en door sommigen nog verheerlijkt wordt ook.

Ik zit hier nog wat over na te denken. Ik denk dat de schrijver dit oprecht ervaart op dit forum, terwijl ik juist andersom wel eens het idee heeft dat ‘rechts’ zich bijna superieur voelt over alles wat zich ter linkerzijde afspeelt.

Een verklaring zoek ik in het gegeven dat je jezelf identificeert met een flank. Als die dan aangesproken wordt, herken je dat (net zo wanneer je een rode auto hebt gekocht, je alle rode auto’s ziet rijden).

Zelf ervaar ik regelmaat dat ik ‘maar hervormd’ ben. Vrij recent nog binnen de vriendenkring van de kinderen die voor het overgrote deel binnen de GGiN en GG kerkelijk betrokken zijn is het duidelijk dat de hervormden toch wel heel makkelijk (in dit gesprek) naar het H.A aangaan, ook nog eens in een bloemetjesjurk. Zo’n opmerking doet me toch wel pijn. En, het gaat me zeker niet over dit voorbeeld, daar zou ik het niet over willen hebben. Wel over hoe we dat ervaren op dit forum.

Dus wat vragen:

A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?

Mijn doel van deze vraag is niet om het flankendenken aan te blazen, maar meer om de in mijn ogen oprechte opmerking zoals in de quote, die ik ook in mijn omgeving wel wat herken, op te pikken.

A) Dat herken ik zeker. Als je op het RF een tevreden GG’er of GGiNter bent wordt je regelmatig behoorlijk weggezet door vooral ex GG’ers. Dat is mijn neutrale observatie als CGK’er. Ik vind dat soms best vervelend en vermoeiend. Als CGK’er heb je genoeg aan de zorgen binnen je eigen kerkverband dus doe ik er hopelijk niet aan mee.
B) zie onder A
C) Lastig omdat ook respectvolle kritiek op iets wat je erg lief en dierbaar is pijnlijk blijft.
Ik herken mij hier helemaal in. Overigens ook in de woorden van GGlid.
Als aanvulling. Het wantrouwen ten opzichte van bijvoorbeeld het curatorium doet mij pijn. Vanzelfsprekend is een kerk geen (volledige) democratie, maar veel zaken gebeuren wel dmv verkiezingen.
Laatst gewijzigd door MGG op 19 dec 2022, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Bertiel »

ik zie vooral hele heftige reacties van links op rechts en rechts op links, kan nu niet zeggen dat het één meer onder vuur ligt dan de ander.
Ik zie wel dat (b.v. het topic over dr. van de Brink) er vooral op persoon wordt gereageerd vanaf rechts naar links en er dan geen enkele vorm van gesprek überhaupt mogelijk is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Herman »

Het zijn de uitersten die elkaar niet kunnen vinden. Het grote deel van de deelnemers onthoudt zich van van een (ferm) oordeel en dat is dus het grote deel wat het schip in koers houdt.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?

Mijn doel van deze vraag is niet om het flankendenken aan te blazen, maar meer om de in mijn ogen oprechte opmerking zoals in de quote, die ik ook in mijn omgeving wel wat herken, op te pikken.
Een paar opmerkingen van mijn kant:

A:
1. Er is altijd al verschil geweest in enkele theologische en praktische punten tussen Hervormd en afgescheiden;
2. De reformatorische zuil (Hervormd + afgescheiden) is aan het verschuiven, de één loopt hierin voorop, de ander is terughoudend. In beide gevallen vind je extremen;
3. De afgescheidene kerken hebben een veel grotere focus op bepaalde dogmatische kwesties. De praktijk is dus dat er vaak heel veel over gesproken/geleerd word, tot in de puntjes. Dit heeft als gevolg dat er een soort ultieme waarheid gecreëerd word;
4a. In de Hervormde kerk is er altijd ruimte geweest voor uiteenlopende zienswijze, dat maakt je wat meer plooibaar;
4b. In 2004 is de Hervormde kerk helaas gescheurd, de knelpunten waren en zijn duidelijk verder, wat ik wil zeggen is dat een groot gedeelte van de HHK, en een wat kleiner gedeelte van de PKN wat puriteinser van aard is. In het puritanisme is het leven en de persoonlijke gemeenschap met de Heere heel belangrijk. Conclusie is dan dus ook dat de één wat meer van dit ervaart in zijn/haar leven, en de ander wat meer van dat.

B:
1. Liberaal gedachtegoed wil altijd vooruit, terwijl conservatief blijft zitten waar het zit. De praktijk is dat er aan het jasje van conservatief vaak getrokken word, die dat als vervelend ervaren. Refoforum is een conservatief forum. Binnen dit conservatieve gezelschap zitten ook wel degelijk een paar liberale (wat m.i. prima is), maar je merkt wel dat deze liberale vooruit willen. Ik ervaar dit niet echt als een strijd, meer als een interessante discussies. Wel is het soms wat vermoeiend, maar dat zal komen omdat ik de conservatief ben :haha.

C:
Dat lijkt me altijd het juiste uitgangspunt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Ik ervaar het ook en doe er zelf ook aan mee. Ik ervaar inderdaad dat dingen die je lief zijn, soms belachelijk worden gemaakt. Dan voel ik me ( in m'n kerk) aangevallen. En dan ben ik ook niet zo lief meer. Ik verwonder me altijd over Helma, zij kan zo zachtmoedig blijven.
Stam
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 dec 2022, 15:51

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Stam »

Posthoorn schreef:Wat mij vooral opvalt, is dat sommige rechtse GG'ers (en anderen) meteen boos worden als je kritiek hebt en dat er dan in feite geen gesprek meer mogelijk is. Mijn voorstel is: blijf in gesprek, ook al ben je het niet eens.
De vraag over flanken laat ik, want die zullen er beslist zijn.
Ik wil reageren op het alsmaar in gesprek blijven. Dat is op theologisch gebied volgens mij lang niet altijd mogelijk. Om een gesprek te voeren moet je ergens een gemeenschappelijk referentie en begrippen kader hebben. Ook moet het voeren van een gesprek niet automatisch tot gevolg hebben dat strijdige standpunten een gelijk bestaansrecht zouden hebben. Dan komt de waarheid in het geding.

Ik bedoel het volgende. Een gesprek waarin de Bijbel niet op voorhand het gezaghebbende woord van God is kan volgens mijn opvatting niet worden gevoerd. Het beginnen van een dergelijk gesprek betekent immers die grondstelling loslaten en dat kan ik niet met mijn geweten overeenbrengen. Het niet reageren door te zwijgen kan ik ook moeilijk met mijn geweten overeenbrengen. Dat stuurt het schip van de kerk zachtjes maar zeker in de mist van de tijdgeest.
Plaats reactie