(Vervelend) gedrag van mensen om je heen

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

(Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb op mijn werk een vrouwelijke collega die af en toe nogal vervelend gedrag vertoont. Dat gaat dan voornamelijk om het sensatie zoeken bij vervelende of nare dingen in het leven. Bijvoorbeeld heel hard en gemeen gaan lachen als je iets vervelends verteld. Het zijn vaak kleine dingetjes, want echt persoonlijke zaken zijn niet veilig, maar desondanks wel vervelend. Als je bijvoorbeeld zou vertellen dat je pech had met je auto, en dat je daar van baalt zou ze gerust heel hard en gemeen om gaan lachen. Ze is heel erg gericht op negatieve verhalen van de andere, daar geniet ze helemaal van. Ze probeert ook allerlei prive dingen los te frutselen in de hoop dat er nog wat vervelends naar voren komt. Als je ooit bijvoorbeeld zou zeggen dat het bij je vader en moeder altijd een beetje troeperig in huis is komt ze daar gerust maanden later zomaar op terug in de trend van: Bij jouw ouders was het ook altijd een troep toch??? Rather annoying. We hebben op het werk wel eens over wat we gegeten hebben de dag ervoor, en als ik dan zeg andijvie dan zegt ze: Dat heb je vorige week toch ook al op? Vind je dat niet vervelend al weer? bla bla bla. Bij een andere collega vroeg ze: Hebben jouw ouders nog gescheiden vrienden? Echt superraar maar ook weer gericht op het negatieve. Ze spiegelt haar leven aan andermans leven. Aangezien ze zelf haar leven totaal niet op orde heeft (feit). Ze vraagt ook veel over je priveleven zoals: Hoe vaak stofzuigt je vrouw het huis? etc. Een collega kwam na langdurig ziekteverzuim weer op kantoor en het eerste wat ze zei was: Je bent wel heel erg afgevallen, hoeveel weeg je nu blablabla. Ik kan echt uren (ook een feit) doorgaan met verhalen en aparte dingen die ik in een paar jaar al hebt meegemaakt. Eigenlijk iedere dag dat zij ook werkt doet ze erg apart en vraagt ze vreemde dingen.

Ik heb geleerd om prive zaken niet te delen. Het is alleen vervelend om precies op je woorden te moeten letten, omdat alles aangegrepen word om er maar weer een negatief verhaal er van te maken. Omdat het niet alleen om mijzelf maar ook mijn familie gaat moet je echt heel goed opletten.

Hoe mee om te gaan? Zijn er experts of mensen met vergelijkbare verhalen die mij tips en tricks kunnen geven?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Terri »

Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Mannetje »

De eerste vraag is: wie kan iets aan dit gedrag veranderen? Alleen je collega. Dus zul je het met haar moeten bespreken of er verandert niets.
Wil je collega er niets mee doen, dan kun je natuurlijk naar een leidinggevende gaan om het te bespreken. Of dat binnen je organisatie mogelijk is kun je beter inschatten dan ik vanaf hier.

De andere mogelijkheid is dat je je eigen omgang met de collega aanpast. Negeren, langs je heen laten gaan, iedere keer er de gek mee steken, net wat je wilt en bij je past.

De ultieme stap is weggaan en elders een baan zoeken, als je het echt te erg vindt. Maar dat raad ik je zeker niet aan als je het verder naar je zin hebt.

En helaas, in een ander verband is er herkenning met dit gedrag. Bespreken is niet mogelijk, weggaan ook niet, dus rest accepteren.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Ja ik ben best extravert, en daarom is het zo lastig. Het is wel eens gebeurd dat er echt een veel te persoonlijke vraag gesteld werd en ik per ongeluk al antwoordde.

Mijn collega’s hebben er ook wel last van soms, zij noemt zichzelf geïnteresseerd in de ander.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Ja ik ben best extravert, en daarom is het zo lastig. Het is wel eens gebeurd dat er echt een veel te persoonlijke vraag gesteld werd en ik per ongeluk al antwoordde.

Mijn collega’s hebben er ook wel last van soms, zij noemt zichzelf geïnteresseerd in de ander.
Heeft ze speciale capaciteiten waardoor ze (erg) belangrijk is voor het team/organisatie? Mijn ervaring is dat iemands karakter op middelbare leeftijd niet zo buigzaam meer is. Nu heb je geen leeftijd genoemd, maar stel dat ze 50 is dan vermoed ik dat ze altijd zo zal blijven.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Ja ik ben best extravert, en daarom is het zo lastig. Het is wel eens gebeurd dat er echt een veel te persoonlijke vraag gesteld werd en ik per ongeluk al antwoordde.

Mijn collega’s hebben er ook wel last van soms, zij noemt zichzelf geïnteresseerd in de ander.
De vragen die zij stelt ( eten, stofzuigen, scheiding in nabije omgeving) vind ik niet zo intiem hoor. Bij ons op kantoor worden intiemere zaken gedeeld.

Kan het zijn dat je het negatiever ervaart dan het daadwerkelijk is?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:De eerste vraag is: wie kan iets aan dit gedrag veranderen? Alleen je collega. Dus zul je het met haar moeten bespreken of er verandert niets.
Wil je collega er niets mee doen, dan kun je natuurlijk naar een leidinggevende gaan om het te bespreken. Of dat binnen je organisatie mogelijk is kun je beter inschatten dan ik vanaf hier.

De andere mogelijkheid is dat je je eigen omgang met de collega aanpast. Negeren, langs je heen laten gaan, iedere keer er de gek mee steken, net wat je wilt en bij je past.

De ultieme stap is weggaan en elders een baan zoeken, als je het echt te erg vindt. Maar dat raad ik je zeker niet aan als je het verder naar je zin hebt.

En helaas, in een ander verband is er herkenning met dit gedrag. Bespreken is niet mogelijk, weggaan ook niet, dus rest accepteren.
Ja zij is inderdaad de enige die er wat aan kan doen, ik kan het slechts accepteren en langs mee heen laten gaan. Ik vind overigens van baan wisselen in deze roerige tijden niet echt slim. Het bespreken is ook geen optie. De vrouw is 48 jaar, dus er gaat echt niks meer veranderen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Ja ik ben best extravert, en daarom is het zo lastig. Het is wel eens gebeurd dat er echt een veel te persoonlijke vraag gesteld werd en ik per ongeluk al antwoordde.

Mijn collega’s hebben er ook wel last van soms, zij noemt zichzelf geïnteresseerd in de ander.
De vragen die zij stelt ( eten, stofzuigen, scheiding in nabije omgeving) vind ik niet zo intiem hoor. Bij ons op kantoor worden intiemere zaken gedeeld.

Kan het zijn dat je het negatiever ervaart dan het daadwerkelijk is?
Ik houd het bewust nog netjes, dat snap je wel toch? :)
Het is ansich niet zo'n probleem om te praten over dat soort zaken, alleen aangezien het negatieve en de drama altijd en overal gezocht word maakt het af en toe wat vermoeiend.

Ik heb een andere collega en die is redelijk rustig, maar ze blijft maar iedere keer weer vragen of hij nog uit geweest is. Ik denk bij mezelf dan, als je nou 10x al gehoord hebt dat iemand niet uit geweest is, en ook aangeeft dat hij niet van stappen houd, waarom dan toch weer vragen? Wat wil je horen denk ik dan?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Christen »

Ik heb niet zulke collega's.. ha, ha. Ik ben ook echt geen type voor een vrouwenclub.

Misschien vriendelijk kort praatje houden en dan snel aan het werk? Er is vast zat te doen..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door DDD »

Je kunt toch niet zeggen dat mensen van 50 niet meer kunnen veranderen? Ik geloof erg in de leerbaarheid van mensen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Je kunt toch niet zeggen dat mensen van 50 niet meer kunnen veranderen? Ik geloof erg in de leerbaarheid van mensen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk ook dat in de praktijk het vaak weerbarstiger is.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Je kunt toch niet zeggen dat mensen van 50 niet meer kunnen veranderen? Ik geloof erg in de leerbaarheid van mensen.
Ik geloof zeker in die leerbaarheid. Maar ik merk toch wel vaak dat collega's op leeftijd minder bereid zijn die leerbaarheid toe te passen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Terri schreef:Vriendelijk doch zeer gereserveerd opstellen. Alleen over het weer en het werk praten.
Hebben je collega's er ook zo'n last van? Of ben je zelf erg extravert en daardoor ook kwetsbaar?
En realiseer je dat het misschien helemaal niet zo vervelend bedoeld wordt als dat jij het ervaart. Misschien is ze juist heel onzeker en weet niet op een goede manier met mensen om te gaan.
Ja ik ben best extravert, en daarom is het zo lastig. Het is wel eens gebeurd dat er echt een veel te persoonlijke vraag gesteld werd en ik per ongeluk al antwoordde.

Mijn collega’s hebben er ook wel last van soms, zij noemt zichzelf geïnteresseerd in de ander.
De vragen die zij stelt ( eten, stofzuigen, scheiding in nabije omgeving) vind ik niet zo intiem hoor. Bij ons op kantoor worden intiemere zaken gedeeld.

Kan het zijn dat je het negatiever ervaart dan het daadwerkelijk is?
Ik houd het bewust nog netjes, dat snap je wel toch? :)
Het is ansich niet zo'n probleem om te praten over dat soort zaken, alleen aangezien het negatieve en de drama altijd en overal gezocht word maakt het af en toe wat vermoeiend.

Ik heb een andere collega en die is redelijk rustig, maar ze blijft maar iedere keer weer vragen of hij nog uit geweest is. Ik denk bij mezelf dan, als je nou 10x al gehoord hebt dat iemand niet uit geweest is, en ook aangeeft dat hij niet van stappen houd, waarom dan toch weer vragen? Wat wil je horen denk ik dan?
Tsja, zo iemand zou mij niet aardig vinden vrees ik. Ik ben soms heul duidelijk in wat ik vind van mensen. :)
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:Tsja, zo iemand zou mij niet aardig vinden vrees ik. Ik ben soms heul duidelijk in wat ik vind van mensen. :)
Ik heb dan liever geluk dan gelijk. Ik vind het wel vervelend, maar een confrontatie of een gespannen verstandhouding vind ik nog vervelender. Als ik het laat voor wat het is ben ik het beste af :).

Op zich is het altijd een mooie vraag in of vlak voor een conflict: Wil ik gelijk? Of wil ik geluk? Wil je dat de andere naar mij luistert? Dan wil je vaak je gelijk halen. En dat is zo vermoeiend en egoïstisch, want waarom zou iemand moeten luisteren naar wat ik zeg? Deze wijsheid heb ik van een oudere man geleerd trouwens.

Hier op het forum kan ik lekker sparren om wie er gelijk heeft, maar eigenlijk is het vrij dommig. Iedereen maakt zich hard voor zijn eigen gelijk. Daarom vind ik RF vooral leuk om de weetjes, op kerkelijk gebied maar ook de verdere bezigheden in het dagelijks leven. Vooral na een dogmatische discussie of meningsverschil sta ik iedere keer weer op punt om weer een pauze in te lassen. Het is in mijn geval beter om de pittige discussies alleen mee te lezen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: (Vervelend) gedrag van mensen om je heen

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef: Tsja, zo iemand zou mij niet aardig vinden vrees ik. Ik ben soms heul duidelijk in wat ik vind van mensen. :)
Vind je dit een goede eigenschap of één van de mindere?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie