All-electric wonen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: All-electric wonen

Bericht door refo »

Beetje flauw om te reageren op het noemen van een kantoorgebouw. Dat was juist om aan te duiden dat het wel kon.
Want op een buitenunit kunnen tot wel 8 airco's aangesloten worden.

Nadeel is dat ze alle tegelijk óf koelen óf verwarmen.
Als het heel koud is buiten, kunnen ze de woning mogelijk niet genoeg verwarmen.
En je moet wat anders voor warm water, inderdaad.

Of iets een nadeel is, zal per woning verschillen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Nee dat klopt dat is zo. Het plaatje word completer als je ook PV panelen hebt, dan is de investering ook veel aantrekkelijker. Buitenunit is natuurlijk geen optie, maar dat had ik al geschreven. Als ik een warmtepomp zou willen moet ik een monoblock hebben. Elektrische CV-ketel is een ook qua efficiëntie eigenlijk een lastige optie. Dan is mijn huidige CV ketel voordeliger.
Volgens mij kun jij niet zoveel. Met een elektrische CV moet je ook nog een voorziening hebben voor het verwarmen van je tapwater. Het is zoals @huisman zegt, hopen dat Rob Jetten binnenkort met een briljante oplossing komt.
Nee inderdaad, misschien dan maar verhuizen :D
Misschien ga ik wel elektrisch koken, dat ziet er ook fraai uit in je keuken, en het gaat lekker snel.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef: Ja, regelmatig. Mijn ouders hebben er een staan, en anderen in de familie ook. En je hoort het nauwelijks, als je althans spullen van goede kwaliteit koopt.

Er is bovendien geen enkele reden waarom een lucht/lucht-warmtepomp meer herrie zou maken dan een lucht/water-warmtepomp.

Radiatoren staan ook per ruimte, dus dat is ook al geen onderscheid. Het onderscheid dat je maakt tussen een warmtepomp en een airco is ook flauwekul, want een airco ís een warmtepomp.
Radiatoren worden toch vanuit dezelfde verwarmingsbron gevoed? Die leidingen gaan allemaal naar de ketel/verdeler. Een airco hangt per ruimte en heeft per ruimte een buitenunit nodig. Een airco is niet helemaal hetzelfde als een warmtepomp. Een warmtepomp regelt ook warm water, ik heb nog geen airco gezien die ook warm water levert, maar goed, jij vast wel natuurlijk. Een airco heeft een lucht/lucht warmtepomp in zich, dat klopt, maar wat wij verstaan onder een warmtepomp is wel iets anders als een omgedraaide airco.
Een airco heeft niet per ruimte een buitenunit nodig. Er zijn heel veel kantoorgebouwen en die hebben echt niet voor iedere ruimte een aparte buitenunit. Ik weet ook huizen met één buitenunit en zes binnenunits. Dat is geen enkel probleem, behalve dan dat hij niet in de ene kamer kan verwarmen en in de andere kamer koelen. Dat kan niet -althans, niet met één buitenunit-.

Een warmtepomp hoeft geen warm water te regelen. Een koelkast heeft ook een warmtepomp, maar zonder water. Er zijn allerlei soorten warmtepompen. Mijn punt is nu juist dat een lucht/water-warmtepomp minder zuinig is dan een lucht/lucht-warmtepomp.
Je hebt het eerst over woning, dan kantoorgebouw. Dadelijk begin je nog over ronde huizen die in het midden een buitenunit hebben en zo alles splitsen haha.

Ik weet wel wat een warmtepomp is hoor, alleen jij blijft maar volhouden dat airco's als verwarmingsbron zuinig zijn, en dat vind ik niet. Wat ik al eerst ook zei, een airco verwarmt geen water. Dus al zou je je hele huis volhangen met de meest energiezuinige airco's is de vraag wie het water gaat opwarmen? Dan heb je een losse boiler nodig ofzo. Airco's zijn geen energiezuinige verwarmingsbronnen en dat is de rede waarom de overheid geen subsidie geeft.
DDD schreef:Dat heeft dan meer met de pomp voor de koelvloeistof dan met de warmtepomp te maken.



@HersteldHervormd:
Misschien is enkele achtergrondinformatie wel goed voordat je beslissingen neemt. Want zo te zien, ben je nog niet echt op de hoogte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp
Haha, je bent een lachwekkend figuur ;)
Het meeste is flauwekul, maar voor wat betreft de subsidie span je wel de kroon. De reden dat de overheid geen subsidie geeft voor een lucht/luchtwarmtepomp is, dat de terugverdientijd al voldoende is en dat er geen nadere innovatie verwacht wordt door overheidsstimulering.

En verder is er geen enkel verschil in werking tussen een airco voor een huis en voor een kantoorgebouw, topkoeling niet meegerekend, maar dat is een ander systeem (dat je trouwens in een huis met een zolder ook zou kunnen toepassen).

Dat een airco geen water verwarmt, is waar. Dat is dus een probleem bij het douchen, maar niet bij het verwarmen.

Ik verwijs hierbij nog naar twee relevante links:
https://www.duurzaamthuis.nl/energie-in ... verhouding

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bd0c41ce/
“Die extra 34 kWh zijn vooral gegaan naar de airco/warmtepomp die ik sinds maart in de woonkamer heb staan. Maar daar staat een veel lager gasverbruik tegenover. In mei vorig jaar verstookte ik 119 m3 gas, dit jaar was dat 29 m3, een verschil van 90 m3. Maar vorig jaar was het iets kouder. Op vergelijkbare basis zou het verschil waarschijnlijk zijn uitgekomen op 75 m3. Dus met elke kWh die mijn warmtepomp heeft verbruikt, heb ik ruim twee m3 gas bespaard! Bij bijna 2 euro per m3 gas en 50 cent per kWh heb ik dus een kleine 150 euro aan gas bespaart wat me 17 euro aan stroom heeft gekost.”
Laatst gewijzigd door DDD op 06 sep 2022, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:Beetje flauw om te reageren op het noemen van een kantoorgebouw. Dat was juist om aan te duiden dat het wel kon.
Want op een buitenunit kunnen tot wel 8 airco's aangesloten worden.

Nadeel is dat ze alle tegelijk óf koelen óf verwarmen.
Als het heel koud is buiten, kunnen ze de woning mogelijk niet genoeg verwarmen.
En je moet wat anders voor warm water, inderdaad.

Of iets een nadeel is, zal per woning verschillen.
Niet flauw, het is onrealistisch. Je hebt geen woningen die allemaal airco's hebben in de verblijfruimtes, en vervolgens één buitenunit. Misschien een hoge uitzondering waarbij iemand tijdens een nieuwbouwproces allerlei leidingen in laat storten, maar dan ook weer alsnog word er dan vaak gekozen voor een warmtepomp die kan koelen.

DDD doet een beetje bijdehand in mijn ogen. Normaal zou ik dit niet zo direct uitspreken omdat ik dat brutaal vind, maar lik op stuk is ook nodig af en toe.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

Onzin. Je kunt zoiets gewoon als een standaardpakket kopen voor een bestaande woning. Dat zou je in vijf minuten googlen hebben kunnen weten.

https://www.feenstra.com/zorgelooswonen ... n-dat-wel/
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: Het meeste is flauwekul, maar voor wat betreft de subsidie span je wel de kroon. De reden dat de overheid geen subsidie geeft voor een lucht/luchtwarmtepomp is, dat de terugverdientijd al voldoende is en dat er geen nadere innovatie verwacht wordt door overheidsstimulering.

En verder is er geen enkel verschil in werking tussen een airco voor een huis en voor een kantoorgebouw, topkoeling niet meegerekend, maar dat is een ander systeem (dat je trouwens in een huis met een zolder ook zou kunnen toepassen).

Dat een airco geen water verwarmt, is waar. Dat is dus een probleem bij het douchen, maar niet bij het verwarmen.
Nu haal je weer lucht/lucht warmtepomp en airco's door elkaar. Appels en peren.
Een lucht/lucht is simpel gewoon een stuk goedkoper, vandaar geen subsidie.

Natuurlijk werkt het systeem van een airco overal in grove lijnen hetzelfde, maar de situatie is zoals ik aangaf niet hetzelfde. Je praat jezelf een beetje klem.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Onzin. Je kunt zoiets gewoon als een standaardpakket kopen voor een bestaande woning. Dat zou je in vijf minuten googlen hebben kunnen weten.

https://www.feenstra.com/zorgelooswonen ... n-dat-wel/
Waar gaat de discussie nou om? Of het energie zuinig is of niet, je opmerkingen slaan kant nog wal.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef: Het meeste is flauwekul, maar voor wat betreft de subsidie span je wel de kroon. De reden dat de overheid geen subsidie geeft voor een lucht/luchtwarmtepomp is, dat de terugverdientijd al voldoende is en dat er geen nadere innovatie verwacht wordt door overheidsstimulering.

En verder is er geen enkel verschil in werking tussen een airco voor een huis en voor een kantoorgebouw, topkoeling niet meegerekend, maar dat is een ander systeem (dat je trouwens in een huis met een zolder ook zou kunnen toepassen).

Dat een airco geen water verwarmt, is waar. Dat is dus een probleem bij het douchen, maar niet bij het verwarmen.
Nu haal je weer lucht/lucht warmtepomp en airco's door elkaar. Appels en peren.
Een lucht/lucht is simpel gewoon een stuk goedkoper, vandaar geen subsidie.

Natuurlijk werkt het systeem van een airco overal in grove lijnen hetzelfde, maar de situatie is zoals ik aangaf niet hetzelfde. Je praat jezelf een beetje klem.
Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: All-electric wonen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Een nadeel van een lucht-lucht warmtepomp is dat deze moeite zal hebben met verwarmen als het buiten koud is.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Dus met een lucht/lucht warmtepomp in je woning kun je (net als een airco) alleen verwarmen en koelen, volgens jou?
Overigens kunnen niet álle lucht/lucht warmtepompen koelen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Een nadeel van een lucht-lucht warmtepomp is dat deze moeite zal hebben met verwarmen als het buiten koud is.
Dat is in de gevallen waarvan ik weet, nog geen probleem gebleken. Anders dan met een lucht/waterwarmtepomp, die nogal eens te klein is uitgevoerd. (Maar dat beide op een kleine niet wetenschappelijke steekproef, namelijk mensen in mijn omgeving.)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef: Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Dus met een lucht/lucht warmtepomp in je woning kun je (net als een airco) alleen verwarmen en koelen, volgens jou?
Overigens kunnen niet álle lucht/lucht warmtepompen koelen.
Nee. Hij moet buiten de woning staan. Maar dan werkt het inderdaad. Naast verwarmen en koelen kan hij ook ontvochtigen.

Ik heb nog nooit gehoord van een lucht/luchtwarmtepomp die niet kan koelen. Noem er eens een?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: All-electric wonen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Dat is in de gevallen waarvan ik weet, nog geen probleem gebleken. Anders dan met een lucht/waterwarmtepomp, die nogal eens te klein is uitgevoerd. (Maar dat beide op een kleine niet wetenschappelijke steekproef, namelijk mensen in mijn omgeving.)
Misschien zouden ze eens moeten meten hoe hoog het elektriciteitsgebruik is tijdens koude.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: All-electric wonen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef: Een airco ís (vrijwel) altijd een lucht/lucht warmtepomp.

Er zijn sommige (vooral mobiele) lucht/luchtwarmtepompen die alleen kunnen koelen, en niet verwarmen. Ik denk niet dat die nog veel verkocht worden, althans niet in een vaste opstelling.
Dus met een lucht/lucht warmtepomp in je woning kun je (net als een airco) alleen verwarmen en koelen, volgens jou?
Overigens kunnen niet álle lucht/lucht warmtepompen koelen.
Nee. Hij moet buiten de woning staan. Maar dan werkt het inderdaad. Naast verwarmen en koelen kan hij ook ontvochtigen.

Ik heb nog nooit gehoord van een lucht/luchtwarmtepomp die niet kan koelen. Noem er eens een?
Lucht/lucht warmtepompen staan binnen en hebben niet altijd een buitenunit, dus nu ga je echt nat.

De ventilatiewarmtepompen kunnen zelden koelen, en die verstaan we ook onder lucht/lucht.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: All-electric wonen

Bericht door DDD »

@Ambtenaar:
Daar is toch allang onderzoek naar gedaan? Over het hele jaar bezien, is het een stuk voordeliger. Maar als je een cv-ketel erbij hebt voor warm water, dan zou je inderdaad een afweging kunnen maken per buitentemperatuur.

@HersteldHervormd:
Het is flauwekul. Een lucht/luchtwarmtepomp waarmee je het huis verwarmt en koelt, móet een buitenunit hebben of althans toegang tot buitenlucht. (mobiele airco's daargelaten, die met een slang werken).

Ventilatiepompen zijn (zelfs met een wtw-systeem) zelden of nooit een warmtepomp, en heten dus ook geen lucht/luchtwarmtepomp.
Plaats reactie