Tatoeages

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tatoeages

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Ik vind dit altijd een zwakke redenatie. De ene zonde min of meer toedekken door nog meer zonden te noemen. Blijf gewoon bij het onderwerp.

Verder hoop ik dat wij de radicaliteit van het Evangelie weer in het oog krijgen. Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan. De vraag moet niet zijn wat allemaal nog net wel zou kunnen maar hoe wij laten zien dat de ware christen een vreemdeling op aarde is .

Daar ging de preek zondagmorgen bij ons over. Aanbevolen!

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/ 17 juli 0930 Psalm 119:19
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Tatoeages

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:.....Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan. De vraag moet niet zijn wat allemaal nog net wel zou kunnen maar hoe wij laten zien dat de ware christen een vreemdeling op aarde is .
"Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan". Dat is toch geen doel op zichzelf maar het gevolg van het navolgen van Christus?

Kun je aangeven hoe dat concreet zichtbaar wordt bij een christen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tatoeages

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Ik vind dit altijd een zwakke redenatie. De ene zonde min of meer toedekken door nog meer zonden te noemen. Blijf gewoon bij het onderwerp.
Op zich is die redenatie niet zwak.
Het gaat erom dat sommigen iets als een afgod zien, terwijl anderen het normaal gebruik vinden, en een derde heeft er helemaal niets mee.
Dat geldt ook voor tatoeages, denk ik.
Je kan dat bijvoorbeeld ook voor boeken invullen. Ik ken mensen die van boeken een afgod maken; anderen lezen af en toe een boek, weer anderen moeten niets van boeken hebben.
Hetzelfde bijvoorbeeld voor alcohol. Als iemand verslaafd is geweest aan alcohol en tot geloof komt, wil hij/zij geen druppel meer drinken, terwijl een ander daar geen enkele moeite mee heeft. Een derde heeft nooit alcohol gedronken en heeft daar ook nooit een enkele behoefte aan.
huisman schreef:Verder hoop ik dat wij de radicaliteit van het Evangelie weer in het oog krijgen. Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan. De vraag moet niet zijn wat allemaal nog net wel zou kunnen maar hoe wij laten zien dat de ware christen een vreemdeling op aarde is .
Radicaliteit is geen doel op zich.
De Heere Jezus zegt: als je oog je ergert, trek hem dan uit.
Dat is inderdaad radicaal. Maar als je oog je niet ergert, mag je hem rustig blijven gebruiken. Het is dus heel persoonlijk.

En verder is het m.i. zo als bij het eten van afgodenvlees in Romeinen 14: 'Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tatoeages

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Uiteraard staan we niet neutraal in de wereld, maar we moeten dat niet specifiek aan zaken ophangen, maar het moet m.i. het hele leven tekenen. Dan zou voor mij de keuze ook zijn geen tattoo te nemen, maar het bij anderen niet direct af te wijzen.
Ik vind dat een lastige. Als je iemand in liefde moet vermanen omdat hij/zij openlijk met een bepaalde zonde leeft, dan is de norm op grond van de tien geboden vrij helder. Maar over heel veel andere zaken in de Schrift waar een bepaalde spiegel wordt voorgehouden of een bepaald gebruik wordt ontraden, gaan we erg snel over tot een 21e-eeuwse houding de ander meer te respecteren dan de norm. Wat mij betreft kunnen we hier best tot een vergelijk komen tot deze norm: "het zetten van tattoos wordt sterk ontraden." Dan laten we iemand die ze uit zijn eertijds nog heeft in zijn/haar waarde, maar kunnen we ook zonder moreel oordeel met elkaar een gewenste norm vaststellen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Ik vind dit altijd een zwakke redenatie. De ene zonde min of meer toedekken door nog meer zonden te noemen. Blijf gewoon bij het onderwerp.

Verder hoop ik dat wij de radicaliteit van het Evangelie weer in het oog krijgen. Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan. De vraag moet niet zijn wat allemaal nog net wel zou kunnen maar hoe wij laten zien dat de ware christen een vreemdeling op aarde is .

Daar ging de preek zondagmorgen bij ons over. Aanbevolen!

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/ 17 juli 0930 Psalm 119:19
Ik vind het uitbreiden en laten zien dat voor meer zaken dezelfde redenatie geldt, een stuk betere argumentatie dan 'onze ouders deden het ook'.
Ik ben qua radicaliteit wel benieuwd hoe mensen hier dat persoonlijk invullen. Ik denk dat we nl een heel stuk minder radicaal zijn dat we zelf wellicht wensen/denken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Uiteraard staan we niet neutraal in de wereld, maar we moeten dat niet specifiek aan zaken ophangen, maar het moet m.i. het hele leven tekenen. Dan zou voor mij de keuze ook zijn geen tattoo te nemen, maar het bij anderen niet direct af te wijzen.
Ik vind dat een lastige. Als je iemand in liefde moet vermanen omdat hij/zij openlijk met een bepaalde zonde leeft, dan is de norm op grond van de tien geboden vrij helder. Maar over heel veel andere zaken in de Schrift waar een bepaalde spiegel wordt voorgehouden of een bepaald gebruik wordt ontraden, gaan we erg snel over tot een 21e-eeuwse houding de ander meer te respecteren dan de norm. Wat mij betreft kunnen we hier best tot een vergelijk komen tot deze norm: "het zetten van tattoos wordt sterk ontraden." Dan laten we iemand die ze uit zijn eertijds nog heeft in zijn/haar waarde, maar kunnen we ook zonder moreel oordeel met elkaar een gewenste norm vaststellen.
Dat is een goede houding denk ik ja.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Tatoeages

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef: Ben ik niet helemaal mee eens. Ja het is groepsgedrag. Maar laat wel degelijk de "leegheid" zien. De leegheid waarin men vol is van alles behalve God. De rest doet het, dus ik ook. Vastleggen, vereeuwigen van wat dan zo belangrijk is voor je, blijft wel de motivatie. Dat niet iedereen de wil heeft om die tatoeages te verwijderen later als zij tot geloof komen. Heeft ook misschien met je persoonlijkheid te maken. De een die als hij dat plaatje weer ziet heeft er grote moeite mee. De ander zo erg dat hij het weg wil doen. De ander niet. Het herinnert aan eertijds maar heeft daar een soort punt achter gezet. En wij als niet tatoeagemens hebben ook onze zondige verlangens en hartvervullers. Alleen niet zichtbaar met tatoeages.
Ik heb op dit forum eens een foto geplaatst van een man met tattoos. Waarbij ik opmerkte dat ik dit een opmerkelijke tattoo vond. Zover ik kon beoordelen heeft alleen @DDD iets beter gekeken naar die foto. Op de bewuste foto stond een man die een bijbeltekst op zijn schouder had staan. Ik neem aan, omdat hij dat belangrijk vond. Ik heb ook het voorbeeld van de Kopten aangehaald. Ik denk dan ook dat jouw post te generaliserend is.

Natuurlijk ben ik het met je eens, in vrijwel alle gevallen zijn tatoeages een uiting van deelname aan een goddeloze cultus, wereldgelijkvormigheid, verafgoding of verdwazing van sport ect. En ik denk ook dat het bij ons refo’s vaak een ver-van-ons-bed onderwerp is, het is iets wat bij hun/de wereld hoort.

Maar om nog eens terug te komen op de opmerking van @Huisman, het herinneren aan een eertijds: ik heb de vraag over tattoos eens van dichtbij meegemaakt. Iemand had zich in het verleden beschadigd door automutilatie. Een (figuurlijk) pijnlijke herinnering. Hij vroeg mij of in dat geval het bedekken daarvan met een tatoeage toegestaan was. Ik durf best te bekennen dat ik dat toe een heel moeilijke vraag vond. En het antwoord eigenlijk nog niet heel scherp in beeld heb, al was mijn advies om dat niet te doen. Ik wil niet bewust alles nuanceren of het argument van de schuivende panelen wegwuiven. Want dat zie ik zeer zeker. Maar het is niet altijd zo eenvoudig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tatoeages

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:.....Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan. De vraag moet niet zijn wat allemaal nog net wel zou kunnen maar hoe wij laten zien dat de ware christen een vreemdeling op aarde is .
"Laat de wereld maar zien dat wij in heel veel niet meegaan". Dat is toch geen doel op zichzelf maar het gevolg van het navolgen van Christus?

Kun je aangeven hoe dat concreet zichtbaar wordt bij een christen?
Met het eerste heb je gelijk. Het geheel anders zijn is een geestelijke zaak anders wordt het een wettische heiligmaking. Maar de Evangelische heiligmaking komt uit in (ja daar komt die weer) in gelaat, gewaad, gepraat en de daad .

Concreet in dit topic dan doe je natuurlijk niet mee in de hype van tattoo’s en piercings.

In het boek van Walter Marshall(1628-1680) over de Evangelische heiligmaking staat een hoofdstuk met als titel : Wandelen in gehoorzaamheid aan Gods wet.
Marshall zegt dan:
Maak ijverig gebruik van uw allerheiligst geloof om terstond de plichten van de wet te betrachten, door niet langer te wandelen in overeenstemming met uw oude natuurstaat, enig beginsel of middel om te wandelen naar wat daartoe behoort, maar alleen in overeenstemming met de nieuwe staat die u door het geloof ontvangt, met beginselen en de middelen die daar strikt genomen toe behoren. Sta ernaar om in een zodanige wandel te volharden en toe te nemen. Dit is de enige manier om te komen toe een aanvaardbaar betrachten van deze heilige en deugdzame plichten, voor zover dat in dit leven mogelijk is.

Verder verwijs ik naar de preek die ik aanbeval.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef:
Lilian1975 schreef: Ben ik niet helemaal mee eens. Ja het is groepsgedrag. Maar laat wel degelijk de "leegheid" zien. De leegheid waarin men vol is van alles behalve God. De rest doet het, dus ik ook. Vastleggen, vereeuwigen van wat dan zo belangrijk is voor je, blijft wel de motivatie. Dat niet iedereen de wil heeft om die tatoeages te verwijderen later als zij tot geloof komen. Heeft ook misschien met je persoonlijkheid te maken. De een die als hij dat plaatje weer ziet heeft er grote moeite mee. De ander zo erg dat hij het weg wil doen. De ander niet. Het herinnert aan eertijds maar heeft daar een soort punt achter gezet. En wij als niet tatoeagemens hebben ook onze zondige verlangens en hartvervullers. Alleen niet zichtbaar met tatoeages.
Ik heb op dit forum eens een foto geplaatst van een man met tattoos. Waarbij ik opmerkte dat ik dit een opmerkelijke tattoo vond. Zover ik kon beoordelen heeft alleen @DDD iets beter gekeken naar die foto. Op de bewuste foto stond een man die een bijbeltekst op zijn schouder had staan. Ik neem aan, omdat hij dat belangrijk vond. Ik heb ook het voorbeeld van de Kopten aangehaald. Ik denk dan ook dat jouw post te generaliserend is.

Natuurlijk ben ik het met je eens, in vrijwel alle gevallen zijn tatoeages een uiting van deelname aan een goddeloze cultus, wereldgelijkvormigheid, verafgoding of verdwazing van sport ect. En ik denk ook dat het bij ons refo’s vaak een ver-van-ons-bed onderwerp is, het is iets wat bij hun/de wereld hoort.

Maar om nog eens terug te komen op de opmerking van @Huisman, het herinneren aan een eertijds: ik heb de vraag over tattoos eens van dichtbij meegemaakt. Iemand had zich in het verleden beschadigd door automutilatie. Een (figuurlijk) pijnlijke herinnering. Hij vroeg mij of in dat geval het bedekken daarvan met een tatoeage toegestaan was. Ik durf best te bekennen dat ik dat toe een heel moeilijke vraag vond. En het antwoord eigenlijk nog niet heel scherp in beeld heb, al was mijn advies om dat niet te doen. Ik wil niet bewust alles nuanceren of het argument van de schuivende panelen wegwuiven. Want dat zie ik zeer zeker. Maar het is niet altijd zo eenvoudig.
Ik spreek vanuit de tatoe cultuur hier in Nederland. Dat zijn oorsprong heeft in een cultuur, wereldbeeld ver van de Bijbel vandaan. En helaas is het in ons gezin niet een ver van ons bed gebeuren... en heeft het inderdaad alles te maken met bewust buiten God om leven. ( getwijfeld of ik dat zou neerschrijven doet ook ontzettend pijn dit op te schrijven, maar hier wel degelijk over nagedacht)Ik verg ook geen oordeel over wat je vanuit Egypte kent. Of over dat vb wat je aanhaalt tegen @Huisman. Alleen bij dit soort discussies zijn het de uitzonderingen die niet de norm bepalen. Ik kan me zo voorstellen dat Joodse overlevenden van kampen het kampnummer ook niet meer wilden zien. Maar nogmaals dat zijn situaties die een uitzondering zijn op de tatoe cultuur hier in Nederland. Wel denk ik als ik je vb van christenen in Egypte naar de Nederlandse situatie zou vertalen toch wel wat reserves te hebben. Niet naar de koptische christenen maar in de situatie hier. Waarom een tatoeage zetten of waarom bijvoorbeeld visjes op je auto plakken om te laten zien dat je christen ben? Het is persoonlijk hoor. Maar nergens in NT lees je geboden om dat met uiterlijke merktekenen te laten zien. Wel door ons gedrag, doen en laten. Hij die in je leeft. Je had een tijd dat iedereen zo'n visje achter op de auto leek te plakken. Terwijl het van oorsprong een herkenningsteken onderling was in vaak tijden van verdrukking en vervolging gingen wij in Nederland waar we in vrijheid leven visjes als merktekenen plakken. Ik ben christen. Kijk neem een voorbeeld aan mij. Maar hoevelen hebben dat ook tot een beschamend iets gemaakt. Door bijv overheid niet te gehoorzamen asociaal rijgedrag etc. Is de lijn in NT niet veel meer het getuigenis van het leven met Hem dat Hij in ons werkt ipv getuigenis door merktekenen die wij op ons of met ons dragen? Of getuigenis dat wijzelf op"werken"?
Plaats reactie