Tatoeages

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Waarom zou mijn concrete vraag niet met het gespreksonderwerp te maken hebben? Het topic heeft als titel tatoeages maar dan mag je het niet over tattooshops hebben?

Trouwens dermatologen zien tattoo’s ook als verminking van de huid. Dan nog het feit dat tijdens het zetten er ziektes overgedragen kunnen worden en dat de inktresten opgeslagen kunnen worden in de lever. Lijkt mij vrij duidelijk dat een christen niet zo met zijn of haar lichaam mag omgaan.

https://www.huidinfo.nl/t/tatoeage/
In dat stuk staat vooral dat dit geldt voor oudere inktvarianten. Maar ik vind het al een veel steekhoudender argument als de vorige.
Offtopic is het een discussie waard wat een christen al dan niet met het eigen lichaam mag doen, ook irt roken, voeding, etc. Maar dat is voor later.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tatoeages

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Waarom zou mijn concrete vraag niet met het gespreksonderwerp te maken hebben? Het topic heeft als titel tatoeages maar dan mag je het niet over tattooshops hebben?
Het mag van mij wel, het is alleen geen goed argument.
Omdat (zoals ik al zei) je dan ook niet naar een boekwinkel kan gaan, want daar worden ook boeken en andere materialen verkocht die onbijbels zijn.
huisman schreef:Trouwens dermatologen zien tattoo’s ook als verminking van de huid. Dan nog het feit dat tijdens het zetten er ziektes overgedragen kunnen worden en dat de inktresten opgeslagen kunnen worden in de lever. Lijkt mij vrij duidelijk dat een christen niet zo met zijn of haar lichaam mag omgaan.

https://www.huidinfo.nl/t/tatoeage/
Ok, dat is een goed argument.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Ja zo sta ik er ook in.
@Huisman, het verbod op tatoeages in het OT staat in de context van afgodendienst.
Tegenwoordig zit het meer in de lijn van versiering, zoals oorbellen enz. Je ziet momenteel vaak bij vrouwen een best sierlijke tatoeage.
Uiteraard heb je ook hier excessen, maar daar heb ik het niet over.
Het staat nog steeds in het teken van afgodendienst. Als je dat niet ziet moet je maar eens een tattoeshop binnenlopen.
Denk je nu echt dat een christen daar hoort? Elke tattooshop biedt de meest vreselijke demonische plaatjes aan en dan vind jij dat als je dan iets onschuldig laat zetten dat dit wel mag?

Schuivende panelen. Waarom hadden onze ouders wel moeite met deze zaken en sommigen hier niet meer?
Kan je misschien iets betere argumenten geven?

Wat die demonische plaatjes betreft > dan kan je ook geen boekenwinkel meer inlopen. Daar worden ook boeken verkocht die niet bij een christen past.
En wat onze ouders/schuivende panelen betreft > mijn opa had ook een tatoeage en is op latere leeftijd tot geloof gekomen, maar heeft nooit last gehad zijn tatoeage. Het was destijds meer groepsgedrag (volgens mij nog steeds).
Ben ik niet helemaal mee eens. Ja het is groepsgedrag. Maar laat wel degelijk de "leegheid" zien. De leegheid waarin men vol is van alles behalve God. De rest doet het, dus ik ook. Vastleggen, vereeuwigen van wat dan zo belangrijk is voor je, blijft wel de motivatie. Dat niet iedereen de wil heeft om die tatoeages te verwijderen later als zij tot geloof komen. Heeft ook misschien met je persoonlijkheid te maken. De een die als hij dat plaatje weer ziet heeft er grote moeite mee. De ander zo erg dat hij het weg wil doen. De ander niet. Het herinnert aan eertijds maar heeft daar een soort punt achter gezet. En wij als niet tatoeagemens hebben ook onze zondige verlangens en hartvervullers. Alleen niet zichtbaar met tatoeages.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tatoeages

Bericht door Tiberius »

Overigens (je zou het misschien niet zeggen) heb ik zelf niets met tatoeages of zo: ik zou er nooit één laten zetten.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Overigens (je zou het misschien niet zeggen) heb ik zelf niets met tatoeages of zo: ik zou er nooit één laten zetten.
Nee? Zelfs niet in het klein 'RF' op je kuit?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Waarom werd volgens die HSV die inkervingen gedaan? Kan je dat toelichten?
Tiberius heeft de uitleg uit de studiebijbel hierboven gekopieerd.
Ok had ik gemist. Maar blijft staan dat er dus relatie is met afgodendienst. En is afgodendienst ook in feite niet alles wat we tot een god hebben ipv vervuld zijn van de enige God?
En dat kan met tatoeages zijn en zonder.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 19 jul 2022, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tatoeages

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Waarom zou mijn concrete vraag niet met het gespreksonderwerp te maken hebben? Het topic heeft als titel tatoeages maar dan mag je het niet over tattooshops hebben?
Het mag van mij wel, het is alleen geen goed argument.
Omdat (zoals ik al zei) je dan ook niet naar een boekwinkel kan gaan, want daar worden ook boeken en andere materialen verkocht die onbijbels zijn.
huisman schreef:Trouwens dermatologen zien tattoo’s ook als verminking van de huid. Dan nog het feit dat tijdens het zetten er ziektes overgedragen kunnen worden en dat de inktresten opgeslagen kunnen worden in de lever. Lijkt mij vrij duidelijk dat een christen niet zo met zijn of haar lichaam mag omgaan.

https://www.huidinfo.nl/t/tatoeage/
Ok, dat is een goed argument.
Jullie zijn blijkbaar nogal beschermd opgevoed. Ik woonde in mijn puberteit in een omgeving waar dit allemaal speelde. Een tattooshop was toen en nog steeds een duistere plaats en onvergelijkbaar met de Bruna of welke seculiere winkel dan ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Waarom werd volgens die HSV die inkervingen gedaan? Kan je dat toelichten?
Tiberius heeft de uitleg uit de studiebijbel hierboven gekopieerd.
Ok had ik gemist. Maar blijft staan dat er dus relatie us met afgodendienst. En is afgodendienst ook in feite niet alles wat we tot een god hebben ipv vervuld zijn van de enige God?
Ja, die relaties was destijds heel helder. Dat laatste klopt helemaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tatoeages

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Overigens (je zou het misschien niet zeggen) heb ik zelf niets met tatoeages of zo: ik zou er nooit één laten zetten.
Nee? Zelfs niet in het klein 'RF' op je kuit?
Dan zou ik eerder voor de suggestie van Jesaja 44:5 gaan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Waarom werd volgens die HSV die inkervingen gedaan? Kan je dat toelichten?
Tiberius heeft de uitleg uit de studiebijbel hierboven gekopieerd.
Ok had ik gemist. Maar blijft staan dat er dus relatie us met afgodendienst. En is afgodendienst ook in feite niet alles wat we tot een god hebben ipv vervuld zijn van de enige God?
Ja, die relaties was destijds heel helder. Dat laatste klopt helemaal.
En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Overigens (je zou het misschien niet zeggen) heb ik zelf niets met tatoeages of zo: ik zou er nooit één laten zetten.
Nee? Zelfs niet in het klein 'RF' op je kuit?
Dan zou ik eerder voor de suggestie van Jesaja 44:5 gaan.
Ik begrijp dat je grote kuiten hebt..
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Overigens (je zou het misschien niet zeggen) heb ik zelf niets met tatoeages of zo: ik zou er nooit één laten zetten.
Nee? Zelfs niet in het klein 'RF' op je kuit?
Dan zou ik eerder voor de suggestie van Jesaja 44:5 gaan.
Draagt een christen al niet een "merkteken"? Gegeven bij de doop? En dat er geen gebod in NT staat hiervoor. Heeft dat niet alles te maken met dat ons leven, handel en wandel, een zichtbaar bewijs is van Wie in je leeft? Teken is buitenkant.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Tatoeages

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Juist daarom ook mijn eerdere opmerkingen dat wij die zaken ook kennen zonder tatoeage. Maar dat maakt niet dat je er minder afwijzend tegenover staat. Als het goed is evenveel op allerlei gebied
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tatoeages

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: En die relatie is er dan nu nog steeds. Heel breed. En dan kan zelfs een "onschuldige "afbeelding in feite een weerspiegeling zijn van je afgod.
Ja, en het lezen van veel boeken ook, het teveel werken eveneens, teveel tijd aan je kinderen besteden, idem. Auto? ook.
Juist daarom ook mijn eerdere opmerkingen dat wij die zaken ook kennen zonder tatoeage. Maar dat maakt niet dat je er minder afwijzend tegenover staat. Als het goed is evenveel op allerlei gebied
Dat laatste zal niet altijd makkelijk zijn. De ene is vatbaarder voor dit en de andere voor dat.
Plaats reactie