Communicatie enzo

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Communicatie enzo

Bericht door helma »

Een paar maanden geleden had ik een training over communicatie. Schreeuw om Leven gaf ons de gelegenheid om tijdens een training na te denken over het communiceren met andersdenkenden (Pro-Life versus Pro-choice). Daar heb ik veel van geleerd.
Een van de dingen die ter sprake kwam vond ik zelf heel interessant en ook best wat schokkend. De trainer vertelde dat je brein een belangrijke rol speelt in oa het luisteren. Ze zei dat als je een mening ergens over hebt je hersenen geneigd zijn om de informatie die je hoort en ziet te filteren. Je hoort en leest dan juist die dingen die jouw mening versterken. Ze noemde het voorbeeld van de standpunten rondom corona-vaccinatie. Mensen die 'tegen zijn' zien/lezen/horen vooral dingen die hun mening tegen vaccinatie versterken. Daar praten ze met gelijkgestemden over zodat ze steeds meer overtuigd worden. Andersom net zo. Dus in een discussie over abortus sta je tegenover mensen die een mening hebben die gevormd is door wat zij zien horen en lezen in de media en wat aansluit bij hun mening. (En wij dus vanuit onze eigen kaders en mening) Dat is op zijn minst een uitdaging.

Ik vond dat best boeiend. Zo werkt het dus met allerlei onderwerpen, en je ziet dat ook hier op het forum terug. Daarom blijven we rotondes houden

Het schokkende voor mezelf vond ik dat mijn brein door de zonde blijkbaar zo ik-gericht is. En dat ik dus heel waakzaam moet zijn. Want dat de duivel hier ook gebruik van maakt. Als je een negatieve houding hebt tegenover een kerkenraad, een kerkverband, een predikant of wat/wie dan ook; je brein, je zondige hart en de duivel dus kunnen 'samenspannen' om je te versterken in je mening en je in een negatieve spiraal komt of blijft zitten.

Ik moet hier vaak aan denken als ik gesprekken hoor of lees. Ik denk dat het een grotere rol speelt dan dat we ons bewust zijn.
Mij helpt deze 'ontdekking' om goed na te denken over mijn standpunten en mening.
Maar ook om te begrijpen hoe andere mensen denken.

Ik zie het op het forum ook heel sterk terug. In de discussie van vanmorgen zie je hetzelfde gebeuren. Iedereen luistert en kijkt vanuit eigen mening en denkkaders naar een bepaalde zin uit een afscheidsdienst. Je krijgt versterking van meningen. En het botst.


Herkenbaar?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Communicatie enzo

Bericht door -DIA- »

Helemaal niet herkenbaar, maar ik begrijp het wel. Want in feite botsen niet de woorden maar de inhoud en betekenis ervan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Communicatie enzo

Bericht door Zeeuw »

Zeker herkenbaar. En voor hen die het niet herkenbaar vinden, dat is weer herkenbaar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Communicatie enzo

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:Zeker herkenbaar. En voor hen die het niet herkenbaar vinden, dat is weer herkenbaar.
Haha, jij bent een heel goed voorbeeld van wat Helma bedoelt! Mooie illustratie van haar boodschap.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Communicatie enzo

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:

Herkenbaar?
Ja, dat noemen ze ook wel confirmation bias. Daarom is het van belang om oppositie te organiseren, zodat een spiegel kan worden voorgehouden en de kracht van je eigen argumenten beproefd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Communicatie enzo

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Zeker herkenbaar. En voor hen die het niet herkenbaar vinden, dat is weer herkenbaar.
Haha, jij bent een heel goed voorbeeld van wat Helma bedoelt! Mooie illustratie van haar boodschap.
Pcies. Het kan volgens mij niet, dat dit niet herkenbaar is. Het is gewoon puur menselijk en het is diep en goed nadenken om uit je ik-modus te gaan. Het kan zeker, maar kost wel moeite voor onsch allen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Communicatie enzo

Bericht door Hendrien »

helma schreef:Een paar maanden geleden had ik een training over communicatie. Schreeuw om Leven gaf ons de gelegenheid om tijdens een training na te denken over het communiceren met andersdenkenden (Pro-Life versus Pro-choice). Daar heb ik veel van geleerd.
Een van de dingen die ter sprake kwam vond ik zelf heel interessant en ook best wat schokkend. De trainer vertelde dat je brein een belangrijke rol speelt in oa het luisteren. Ze zei dat als je een mening ergens over hebt je hersenen geneigd zijn om de informatie die je hoort en ziet te filteren. Je hoort en leest dan juist die dingen die jouw mening versterken. Ze noemde het voorbeeld van de standpunten rondom corona-vaccinatie. Mensen die 'tegen zijn' zien/lezen/horen vooral dingen die hun mening tegen vaccinatie versterken. Daar praten ze met gelijkgestemden over zodat ze steeds meer overtuigd worden. Andersom net zo. Dus in een discussie over abortus sta je tegenover mensen die een mening hebben die gevormd is door wat zij zien horen en lezen in de media en wat aansluit bij hun mening. (En wij dus vanuit onze eigen kaders en mening) Dat is op zijn minst een uitdaging.

Ik vond dat best boeiend. Zo werkt het dus met allerlei onderwerpen, en je ziet dat ook hier op het forum terug. Daarom blijven we rotondes houden Afbeelding

Het schokkende voor mezelf vond ik dat mijn brein door de zonde blijkbaar zo ik-gericht is. En dat ik dus heel waakzaam moet zijn. Want dat de duivel hier ook gebruik van maakt. Als je een negatieve houding hebt tegenover een kerkenraad, een kerkverband, een predikant of wat/wie dan ook; je brein, je zondige hart en de duivel dus kunnen 'samenspannen' om je te versterken in je mening en je in een negatieve spiraal komt of blijft zitten.

Ik moet hier vaak aan denken als ik gesprekken hoor of lees. Ik denk dat het een grotere rol speelt dan dat we ons bewust zijn.
Mij helpt deze 'ontdekking' om goed na te denken over mijn standpunten en mening.
Maar ook om te begrijpen hoe andere mensen denken.

Ik zie het op het forum ook heel sterk terug. In de discussie van vanmorgen zie je hetzelfde gebeuren. Iedereen luistert en kijkt vanuit eigen mening en denkkaders naar een bepaalde zin uit een afscheidsdienst. Je krijgt versterking van meningen. En het botst.


Herkenbaar?
Zeker herkenbaar en heel belangrijk om rekening mee te houden!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Communicatie enzo

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Helemaal niet herkenbaar, maar ik begrijp het wel. Want in feite botsen niet de woorden maar de inhoud en betekenis ervan.
Misschien een vraagje. Ik wil daar niet verder over discussiëren, maar zien we ook de verschuiving van termen en begrippen in de vanouds reformatorische kerken? Dat is ook iets waar veel struikelingen over zijn. Men zegt hetzelfde, maar in de praktijk, de beleving, in de betekenis van nu, bedoelt men iets anders, misschien wel zonder dat zelf door te hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Communicatie enzo

Bericht door helma »

Stel je de vraag aan mij Dia?
Wil je een concreet voorbeeld noemen zodat ik beter begrijp wat je bedoelt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Communicatie enzo

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Stel je de vraag aan mij Dia?
Wil je een concreet voorbeeld noemen zodat ik beter begrijp wat je bedoelt?
Neem woorden als: bekering, rechtvaardigmaking, genade, genadeverbond en vele andere begrippen die vaak anders worden ingevuld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Communicatie enzo

Bericht door CvdW »

Helemaal met je eens DIA.
Nu leren ze vier rechtvaardigmakingen (zie boek van ds. Schipper) en zo kunnen we even doorgaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Communicatie enzo

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Helemaal met je eens DIA.
Nu leren ze vier rechtvaardigmakingen (zie boek van ds. Schipper) en zo kunnen we even doorgaan.
Wie leert dat? Wij hebben altijd geleerd en dat is ook de praktijk dat de rechtvaardigmaking eenmalig is. Twee zaken zijn eenmalig: Wedergeboorte en Rechtvaardigmaking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Communicatie enzo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
helma schreef:Stel je de vraag aan mij Dia?
Wil je een concreet voorbeeld noemen zodat ik beter begrijp wat je bedoelt?
Neem woorden als: bekering, rechtvaardigmaking, genade, genadeverbond en vele andere begrippen die vaak anders worden ingevuld.
Het kan natuurlijk zijn dat die invulling juister is, dan wat jij er van vindt.
Dit topic gaat daarover : mensen nemen een standpunt in en vergaderen zich leraren die dat ook vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Communicatie enzo

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Stel je de vraag aan mij Dia?
Wil je een concreet voorbeeld noemen zodat ik beter begrijp wat je bedoelt?
Neem woorden als: bekering, rechtvaardigmaking, genade, genadeverbond en vele andere begrippen die vaak anders worden ingevuld.
Het kan natuurlijk zijn dat die invulling juister is, dan wat jij er van vindt.
Dit topic gaat daarover : mensen nemen een standpunt in en vergaderen zich leraren die dat ook vinden.
We baseren ons op dezelfde grond waarop dit forum zich zegt te gronden: Wat gelooft u de ene Algemene Christelijke Kerk? Is er tweedracht waar de Heilige Geest werkt? Neen! Maar anders is het met de geest uit de afgrond de Appollion, die sticht verwarring. En we gaan niet zelf invullen wat deze reformatorische begrippen betekenen. Als refo, zou u dat ook moeten weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Communicatie enzo

Bericht door DDD »

Maar dat heeft niets met het onderwerp van dit draadje te maken. Het sticht niet om bij ieder gesprek of het nu over grasmaaien, witlofschotels of over communicatie gaat bekering en wedergeboorte aan de orde te stellen.
Plaats reactie