Respondenten gezocht!

Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door Janique_ »

Piet Puk schreef:
Anselmus schreef:Het is misschien wel aardig dat je nu ook regelmatig bijdraagt aan discussies en dat het niet alleen was om respondenten te werven. Met je opleidingsniveau kun je denk ik goede bijdragen leveren aan discussies. :)
Heel flauw, maar wel met een serieuze ondertoon. Volgens mij staat in de forumregels dat je binnen een bepaald kerkverband moet horen, om tot dit forum te kunnen worden toegelaten. Nou weet is natuurlijk niet of Janique daartoe behoort? Anders lijkt het me niet mogelijk dat ze meer bijdragen gaat leveren.
Ik denk dat ik voor beiden wel goed nieuws heb: het is niet mijn intentie om het bij bovenstaande bijdragen te laten, en ik voldoe aan de voorwaarden om op dit forum actief te mogen zijn. Ik denk zelf overigens dat voor jullie niet zozeer mijn opleidingsniveau, maar eerder mijn leeftijd interessant kan zijn in discussies. Om het maar wetenschappelijk te houden: ik denk dat mijn leeftijd significant afwijkt van de gemiddelde leeftijd op dit forum ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door Tiberius »

Hoe oud ben je dan?
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door Janique_ »

Tiberius schreef:Hoe oud ben je dan?
Ik ben 20.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door Tiberius »

Janique_ schreef:
Tiberius schreef:Hoe oud ben je dan?
Ik ben 20.
Hm, ja dan zit je wel wat laag.
Maar toegang tot dit forum heeft geen minimumleeftijd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:*de reactie die je wist dat komen zou.
Soms is een stukje voorspelbaarheid helemaal niet erg. ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Respondenten gezocht!

Bericht door Janique_ »

Hallo allemaal, ik heb mijn bachelorscriptie inmiddels ingeleverd. Hierbij de beloofde update over de uitkomsten van mijn onderzoek. Nogmaals dank aan iedereen die de enquête heeft ingevuld!

Het onderwerp dat centraal stond in mijn onderzoek was de weerstand tegen expressieve rechten van moslims onder Nederlanders zonder migratieachtergrond. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat mensen die vinden dat Nederland van oorsprong een christelijk land is en dat dat zo moet blijven, meer weerstand hebben tegen de expressieve rechten van moslims (denk hierbij aan het dragen van een hoofddoek, het bouwen van moskeeën etc.). Met mijn onderzoek heb ik proberen te ontdekken of deze relatie afhankelijk is van de mate van christelijke religiositeit van het individu (iets wat nog niet eerder onderzocht was).

De hypothese van mijn onderzoek luidde als volgt:
(a) Er is een positieve relatie tussen het aanhangen van een christelijke representatie van de Nederlandse nationale identiteit en het hebben van weerstand tegen de expressieve rechten van moslims (dus: hoe sterker je een christelijke representatie aanhangt, hoe meer weerstand je hebt jegens publieke geloofsuitingen van moslims);
(b) Deze relatie kan voor nominale christenen (‘naamchristenen’ of ‘cultuurchristenen’, mensen die zich identificeren als christen maar aangeven dat hun geloof niet heel belangrijk voor hen is) verklaard worden door ‘etnoculturele incompatibiliteit’ (het gevoel dat de Nederlandse cultuur en de moslimcultuur niet samengaan);
(c) Deze verklaring (het ervaren van etnoculturele incompatibiliteit) gaat niet op voor religieuze christenen.

Deze hypothese is gebaseerd op allerlei eerdere onderzoeken naar deze onderwerpen. Het wordt iets te ingewikkeld om dat allemaal hier uit te leggen, maar ik denk dat dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=IhbtoV2d_aw) de gedachtegang achter deze hypothese goed weergeeft. (Wie geïnteresseerd is in de volledige theoretische onderbouwing kan mij even een PB/mail sturen, dan kan ik mijn volledige scriptie doorsturen (in het Engels)).

In totaal hebben 275 mensen mijn survey ingevuld. De data heb ik geanalyseerd met SPSS. Uit deze analyses komt naar voren dat deel a en b van de hypothese wel ondersteund worden, maar deel c niet. Anders gezegd: gemiddeld genomen vindt iemand die de Nederlandse nationale identiteit als christelijk beschouwt dat de Nederlandse cultuur en de moslimcultuur niet samengaan, en gemiddeld genomen heeft deze persoon dan ook meer weerstand tegen de expressieve rechten van moslims. Deze verklaring gaat op voor niet-christenen, nominale christenen én religieuze christenen (wat dus niet conform deel c van de hypothese is).

Andere interessante bevindingen waren o.a.:
- Nominale en religieuze christenen verschilden niet in hun weerstand tegen moslimrechten, maar scoorden op dit construct wel hoger dan niet-christenen;
- Religieuze christenen ervoeren meer etnoculturele incompatibiliteit dan niet-christenen en nominale christenen;
- Over het algemeen scoorden vrouwen en theoretisch opgeleide respondenten (hbo, wo) lager op weerstand tegen moslimrechten en etnoculturele incompatibiliteit dan mannen en praktisch opgeleide respondenten (vmbo, mbo).

Nu is natuurlijk de vraag: wat hebben we hier concreet aan? Daarvoor moeten we even terug naar het filmpje dat ik hierboven noemde. In dit filmpje is bij Geert Wilders heel duidelijk de relatie tussen de concepten uit mijn onderzoek te zien: hij framet de Nederlandse nationale identiteit als christelijk, stelt vervolgens dat de Nederlandse cultuur niet samengaat met de moslimcultuur, en trekt daaruit de conclusie dat de expressieve rechten van moslims in Nederland beperkt moeten worden (zie het filmpje dat ik hierboven noem). Mijn onderzoek laat zien dat dit frame weerklank vindt bij verschillende soorten mensen, ongeacht hun persoonlijke christelijk religiositeit. Deze bevinding kan dus helpen te verklaren waarom het gedachtegoed van Wilders (en bijv. ook Baudet en zijn ideeën over het cultuurchristendom) aantrekkingskracht heeft op bepaalde mensen die onderling sterk verschillen in hun mate van persoonlijke religiositeit. Daarnaast toont het onderzoek het belang aan van etnoculturele incompatibiliteit als verklaring voor weerstand jegens moslimrechten onder Nederlanders.

Nog even een disclaimer: er zitten natuurlijk vele haken en ogen aan dit onderzoek (methodologische zwaktes, alternatieve verklaringen e.d.). Daar ben ik in mijn verslag ook op ingegaan. De werkelijkheid is (gelukkig?) altijd complexer dan één onderzoek kan weergeven.

Ik hoop dat de mensen die geïnteresseerd waren in de uitkomst van het onderzoek zo een beetje een beeld hebben gekregen van wat ik precies heb proberen te onderzoeken. Mochten er nog vragen zijn, stel die dan gerust! Mag ook via PB/mail.
Plaats reactie