Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door FlyingEagle »

Forummer schreef:Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
Alpha crisis is toch voor mensen die niks van het geloof afweten om die op een heel minimaal niveau daar kennis mee te laten maken? Val jij binnen die doelgroep?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kleine vreugden

Bericht door Marck »

FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
Alpha crisis is toch voor mensen die niks van het geloof afweten om die op een heel minimaal niveau daar kennis mee te laten maken? Val jij binnen die doelgroep?
Je kunt je vragen hebben bij de Alpha cursus maar om het crisis te noemen is wel gewaagd :)
Zelf vanmorgen vreugde over het lekker fris en op tijd wakker worden. Was paar dagen wat minder.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleine vreugden

Bericht door Forummer »

FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
Alpha crisis is toch voor mensen die niks van het geloof afweten om die op een heel minimaal niveau daar kennis mee te laten maken? Val jij binnen die doelgroep?
Nee hoor Alpha cursus is voor iedereen die meer wil weten of wil verdiepen. Heel verschillende mensen nemen deel, en dat is ontzettend waardevol. Je leert ook van elkaar.

Bijzonder om te beseffen dat iemand die al zo'n 50 jaar niet naar de kerk geweest is, ten diepste naar hetzelfde op zoek is als ik, hoewel we beiden van een totaal andere kant komen.

Het overgrote deel van de deelnemers gaat al naar de kerk en gelooft al. In ieder geval in deze groep, want dat zal waarschijnlijk elke keer anders zijn.

Ik ben blij dat ik me heb aangemeld, en heb elke keer weer zin om te gaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine vreugden

Bericht door merel »

Forummer schreef:
FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
Alpha crisis is toch voor mensen die niks van het geloof afweten om die op een heel minimaal niveau daar kennis mee te laten maken? Val jij binnen die doelgroep?
Nee hoor Alpha cursus is voor iedereen die meer wil weten of wil verdiepen. Heel verschillende mensen nemen deel, en dat is ontzettend waardevol. Je leert ook van elkaar.

Bijzonder om te beseffen dat iemand die al zo'n 50 jaar niet naar de kerk geweest is, ten diepste naar hetzelfde op zoek is als ik, hoewel we beiden van een totaal andere kant komen.

Het overgrote deel van de deelnemers gaat al naar de kerk en gelooft al. In ieder geval in deze groep, want dat zal waarschijnlijk elke keer anders zijn.

Ik ben blij dat ik me heb aangemeld, en heb elke keer weer zin om te gaan.
Bij ons in de gemeente is een 'bloeiende Alpha cursus. Afgelopen jaren zijn zo diverse mensen tot geloof gekomen en gedoopt.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kleine vreugden

Bericht door Marck »

Kan de lokale gemeente ook eigen accenten leggen in de cursus?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleine vreugden

Bericht door J.C. Philpot »

Het is jammer dat Christianity Explored (een goed, bijbelgetrouw en gospel-centered alternatief) zo weinig voet aan de grond heeft gekregen in Nederland. De Alpha cursus vind ik toch wat vager (bijvoorbeeld als het gaat over de zonde, wedergeboorte, etc), en je merkt duidelijk de charismatische roots (de Holy Trinity Brompton / Nicky Gumble hebben een duidelijke charismatische signatuur). Dat komt met name tot uiting in het hoofdstuk over de Heilige Geest, met spreken in tongen etc.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Alpha cursus niet tot zegen kan zijn. Het concept van een cursus met eten etc. is in bepaalde contexten heel geschikt als evangelisatiemiddel. Maar als de cursus in een Gereformeerde Kerk gegeven word, loopt het meestal uit op een verwatering van de Gereformeerde identiteit. Ik besef dat niet iedereen dat problematisch zal vinden, maar ik vind dat wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kleine vreugden

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:
Forummer schreef:Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
Alpha crisis is toch voor mensen die niks van het geloof afweten om die op een heel minimaal niveau daar kennis mee te laten maken? Val jij binnen die doelgroep?
In eerste instantie zeker voor de eerstgenoemde doelgroep. Ik weet ook van mensen die langere tijd onkerkelijk zijn geweest of minimaal ter kerke gingen die deelnamen aan die cursus. In die context begrijp ik jouw vraag goed. Wat ik ervan weet is dat ik me er minder goed thuis bij zou voelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleine vreugden

Bericht door Forummer »

Marck schreef:Kan de lokale gemeente ook eigen accenten leggen in de cursus?
Hoe sterk weet ik niet, maar men nodigt zelf de sprekers uit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleine vreugden

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:Het is jammer dat Christianity Explored (een goed, bijbelgetrouw en gospel-centered alternatief) zo weinig voet aan de grond heeft gekregen in Nederland. De Alpha cursus vind ik toch wat vager (bijvoorbeeld als het gaat over de zonde, wedergeboorte, etc), en je merkt duidelijk de charismatische roots (de Holy Trinity Brompton / Nicky Gumble hebben een duidelijke charismatische signatuur). Dat komt met name tot uiting in het hoofdstuk over de Heilige Geest, met spreken in tongen etc.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Alpha cursus niet tot zegen kan zijn. Het concept van een cursus met eten etc. is in bepaalde contexten heel geschikt als evangelisatiemiddel. Maar als de cursus in een Gereformeerde Kerk gegeven word, loopt het meestal uit op een verwatering van de Gereformeerde identiteit. Ik besef dat niet iedereen dat problematisch zal vinden, maar ik vind dat wel.
Ik kan je inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat Alpha ook heel geschikt is voor verdieping, en echt niet alleen als evangelisatie middel. Het gedeelte over de Heilige Geest moet nog aan de orde komen, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Wel denk ik dat er in onze kringen vaak veel te weinig aandacht is voor de Heilige Geest. Mijn vragen daaromtrent werden in ieder geval niet begrepen en antwoorden waren er ook niet. Ik kijk er dus naar uit om ook meer te leren over de Heilige Geest!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:Het is jammer dat Christianity Explored (een goed, bijbelgetrouw en gospel-centered alternatief) zo weinig voet aan de grond heeft gekregen in Nederland. De Alpha cursus vind ik toch wat vager (bijvoorbeeld als het gaat over de zonde, wedergeboorte, etc), en je merkt duidelijk de charismatische roots (de Holy Trinity Brompton / Nicky Gumble hebben een duidelijke charismatische signatuur). Dat komt met name tot uiting in het hoofdstuk over de Heilige Geest, met spreken in tongen etc.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de Alpha cursus niet tot zegen kan zijn. Het concept van een cursus met eten etc. is in bepaalde contexten heel geschikt als evangelisatiemiddel. Maar als de cursus in een Gereformeerde Kerk gegeven word, loopt het meestal uit op een verwatering van de Gereformeerde identiteit. Ik besef dat niet iedereen dat problematisch zal vinden, maar ik vind dat wel.
Ik kan je inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat Alpha ook heel geschikt is voor verdieping, en echt niet alleen als evangelisatie middel. Het gedeelte over de Heilige Geest moet nog aan de orde komen, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Wel denk ik dat er in onze kringen vaak veel te weinig aandacht is voor de Heilige Geest. Mijn vragen daaromtrent werden in ieder geval niet begrepen en antwoorden waren er ook niet. Ik kijk er dus naar uit om ook meer te leren over de Heilige Geest!
Dat is geen antwoord op de zorgen die @J.C. Philpot terecht aankaart.

De sfeer en de visie op deze cursus is niet waar ik me bij thuis zou voelen. De zonde en de noodzaak van wedergeboorte krijgen vaak niet de belangrijke plaats en aandacht die ze behoren te krijgen, mijns inziens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Bertiel »

Ben je er geweest?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:Ben je er geweest?
Ik vermeld geen dingen, als ik niet met zekerheid kan beamen wat ik zeg.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kleine vreugden

Bericht door Erskinees »

Ik weet dat veel bondsgemeenten al jaren de Alpha Cursus gebruiken, ook wat rechtsere. Althans, dat was vroeger zo. Sommige hoofdstukken hadden ze zelf wat herschreven of via een eigen gemaakt extra boekje werd extra of andere info aangereikt. Dat lijkt me een prima oplossing. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleine vreugden

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Ben je er geweest?
Ik vermeld geen dingen, als ik niet met zekerheid kan beamen wat ik zeg.
Of je denkt het zeker te weten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine vreugden

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Ben je er geweest?
Ik vermeld geen dingen, als ik niet met zekerheid kan beamen wat ik zeg.
Gezien je ontwijkende antwoord ben je er dus niet geweest
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie