Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kleine vreugden

Bericht door Adagio »

Forummer schreef:
Adagio schreef:
Marck schreef:Kan de lokale gemeente ook eigen accenten leggen in de cursus?
Vast wel, want:
Forummer schreef:Het overgrote deel van de deelnemers gaat al naar de kerk en gelooft al. In ieder geval in deze groep, want dat zal waarschijnlijk elke keer anders zijn.
merel schreef:Bij ons in de gemeente is een 'bloeiende Alpha cursus. Afgelopen jaren zijn zo diverse mensen tot geloof gekomen en gedoopt.
De prijslijst voor cursusdeelname zal toch niet op roomse leest geschoeid zijn?
De cursus wordt geheel kosteloos gegeven, inclusief maaltijd, gekookt door vrijwilligers van de plaatselijke (wijk)gemeente(n).
Mooi voor de deelnemers natuurlijk. Ondertussen een hele bedrijvigheid, even in het jaarverslag gekeken. Daaruit een greep:
- € 23.710,- : Continuïteitsreserve. Jaarlijks leggen we maximaal € 25.000,- in. De continuïteitsreserve staat nu op € 164.269,-. Ons doel is om deze op € 250.000,- te krijgen.
- € 80.000,- : Bestemmingsreserve innovatie. We willen niet alleen kerken trainen en cursussen aanbieden, maar voorop lopen op het gebied van innovatie en kerken hierin meenemen en inspireren. Deze focus op innovatie willen we onder andere bewerkstelligen door een stafuitbreiding in 2021 op dit thema.
- € 120.814,- : Dit is de winst die we behaald hebben. Ons doel is dat dit potje zo leeg mogelijk blijft, zodat we zoveel mogelijk aan onze missie uit kunnen geven.
- € 356.090,- : giften particulieren.
- € 144.151,- : Kosten eigen fondsenwerving. 13,22% van onze totale lasten hebben we besteed aan eigen fondsenwerving.
- € 889.873,- : Dit is het bedrag dat we rechtstreeks aan onze missie hebben uitgegeven. Prachtig toch?!
- € 12.943,- : Dit is een bijdrage in loonkosten. Enkele medewerkers van Alpha Nederland werken een paar uur in de week voor Alpha International om andere landen te adviseren, met name op het gebied van marketing en ICT.
- € 13.801,- : Deelnamegelden. Dit zijn kosten die deelnemers van een trainingsdag bijvoorbeeld voor hun lunch hebben betaald.
- € 212.567,- : We hebben een specifieke projectgift ontvangen voor de ontwikkeling van de Marriage Course Online en Alpha Online.
- € 61.136,- : netto omzet aan Alpha-materialen
- € 13.801,- : deelnamegelden Alpha-trainingsdagen
- € 112.066,- : Alpha Nederland heeft twee fondsenwervers in dienst. Het percentage van de baten dat is besteed aan eigen fondsenwerving bedraagt 12% in 2020 ten opzichte van 12,9% in 2019.
- € 648.100,- : totale personeelskosten. Maar liefst vijf collega’s zijn in 2020 (opnieuw) vader of moeder geworden. Wat een zegen! Twee vrouwelijke collega’s gingen met zwangerschapsverlof. Doordat we minder zzp’ers hebben ingehuurd zijn de overige personeelskosten fors minder dan in 2019. Eén zzp’er hebben we in dienst genomen. Onze werknemers worden ingedeeld naar de schalen van de arbeidsvoorwaardenregeling van de Protestantse Kerk in Nederland.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef: Zeker beschouw ik jullie kerk als reformatorisch. Verheugend dat daar Bijbelcursus gegeven wordt.

Blijkbaar kerk jij in dezelfde gemeente als @Nasrani. Kennen jullie elkaar ook?
Ik kerk binnen hetzelfde kerkverband. En ja, we kennen elkaar zeker :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleine vreugden

Bericht door J.C. Philpot »

Adagio schreef:Mooi voor de deelnemers natuurlijk. Ondertussen een hele bedrijvigheid, even in het jaarverslag gekeken.
:)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine vreugden

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Adagio schreef:Mooi voor de deelnemers natuurlijk. Ondertussen een hele bedrijvigheid, even in het jaarverslag gekeken.
:)
Missionair werk kost veel geld. https://zgg.nl/jaarverslag/
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door TSD »

Forummer schreef:Neem dan de handschoen op, en kom met een 'betere' versie.
Forummer schreef:
Ditbenik schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef: Volgens mij zijn er al 3 alternatieven genoemd in dit topic. Ik snap je opmerking dus niet zo.
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Dat jij niet weet waar, wil nog niet zeggen dat ze niet gebruikt worden :) .

Goede opmerking. Blijkbaar heb ik ook regelmatig last van een beperkt blikveld.

Ongetwijfeld zal het ook plaatselijk en regionaal fors verschillen. Ik zal er eens induiken.
En je kan kritiek op de inhoud van een bepaalde cursus i.c.m. beschikbaarheid van betere niet afwimpelen met de opmerking dat die "betere" niet voldoende worden gebruikt in refo-nederland.

Blijkbaar is Alpha zo te gebruiken dat je daar met wat plaatselijke accenten iets bruikbaars van kunt maken, maar duidelijk is dat de opzet dusdanig algemeen is dat deze dus ook in RK-kerk wordt gebruikt (dan zijn kernpunten van het geloof dus niet duidelijk genoeg geborgd in de cursus). Dus valt feitelijk te constateren dat je er minstens "alle kanten" mee op kan. Ik ken hem ook vooral vanuit evangelische / charismatische hoek en wat ik daarvan heb meegekregen werd ik niet enthousiast, zachtjes uitgedrukt.

Als er betere alternatieven voorhanden zijn begrijp ik niet waarom je dan als reformatorische kerk voor zo'n variant kiest, ook al kan je daar dan plaatselijk aan schaven / bepaalde invulling geven. En eigenlijk al helemaal niet als deze wordt gegeven met deels verdieping als bedoeling.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:Die betere versies zijn er al jaren maar men lift graag mee op de publiciteit van Alpha. 'Emmaüs' en 'Wegwijs in de Bijbel' zijn prima te gebruiken om er maar eens twee te noemen die hier al voorbij kwamen.
sterker nog.. de Emmaüs-cursus zie ik her en der aangeprezen worden als vervolg op de Alpha. En 'Wegwijs in de Bijbel' heeft een totaal andere doelstelling en aanpak dan de Alpha. Beetje vreemd om die twee te vergelijken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
Hoe werkt de Heilige Geest? Hoe merk ik dat praktisch gezien in mijn dagelijkse leven? In de prediking hoor ik alleen dat de Heilige Geest werkt, maar niet hoe. Uit Gods Woord weet ik dat de Heilige Geest in mijn hart wil wonen, maar hoe werkt zich dat praktisch uit in mijn leven?

Het antwoord was: jij zegt toch dat je een kind van God bent? Dan weet je toch dat de Heilige Geest werkt?
Ik ben wel oprecht verbaasd hierover. Als er ergens in de prediking aan de orde komt, juist in de rechterflank van de GG, dan is het wel hoe de Heilige Geest werkt. Hoe de Heilige Geest het geloof werkt, zowel "bij aanvang als bij voortgang" neemt over het algemeen een significant deel van de preek in beslag. Tel daarbij de kenmerken van genade op, die vaak ook uitgebreid aan de orde komen, allemaal het werk van de Heilige Geest.

Wat dat betreft lijkt mij het antwoord van de kerkenraad niet heel pastoraal inderdaad, al hangt dat heel erg af van de sfeer / context van hoe deze vraag is gesteld (en zoiets kan ook verkeerd getaxeerd worden).

In mijn beleving, als er kritiek is, dan gaat het er niet over dat niet aan de orde komt hoe de Heilige Geest werkt, maar vooral dat degene die daar commentaar op heeft, vooral van mening is dat de Heilige Geest anders werkt dan in de prediking wordt voorgesteld. Dat kan een legitiem punt zijn, daar gaat het nu niet over, maar het is wel belangrijk om dat goed te onderscheiden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Veelzeggend!
Het vormen van een stevige mening bij het weinig ergens van kennen?
De vraag is wat er stevig aan is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:Het vormen van een stevige mening bij het weinig ergens van kennen?
De vraag is wat er stevig aan is.
Ik ga niet eens proberen het uit te leggen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Die betere versies zijn er al jaren maar men lift graag mee op de publiciteit van Alpha. 'Emmaüs' en 'Wegwijs in de Bijbel' zijn prima te gebruiken om er maar eens twee te noemen die hier al voorbij kwamen.
sterker nog.. de Emmaüs-cursus zie ik her en der aangeprezen worden als vervolg op de Alpha. En 'Wegwijs in de Bijbel' heeft een totaal andere doelstelling en aanpak dan de Alpha. Beetje vreemd om die twee te vergelijken.
ik zie niet wat daar vreemd aan is en ik zie niet wat de 'totaal andere doelstelling' is. Aanpak heeft met vorm te maken, maar die heb je geheel zelf in de hand. "Op Alpha denk je samen na over allerlei inspirerende onderwerpen. Iedereen komt met zijn eigen meningen en vragen. Je ontdekt altijd iets nieuws. Je ontmoet nieuwe mensen, met wie je echte, eerlijke gesprekken aangaat. En het is helemaal gratis!" en "De cursus Wegwijs in de Bijbel helpt jou om praktisch de Bijbel te leren lezen. Je leert de hoofdlijn van de Bijbel begrijpen en tekstgedeelten gemakkelijk op te zoeken. Tevens behandelt de cursus alle christelijke feestdagen en komen belangrijke elementen van het christelijke geloof aan de orde."
Sommigen gemeenten bieden Emmaüs inderdaad aan als vervolg op Alpha. Eenvoudiger kun je het verschil in diepgang tussen die twee niet duidelijker maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Herman »

Enkele berichten weggeplaatst, vooralsnog naar de prullenbak.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

TSD schreef:
Forummer schreef:
Ditbenik schreef:
Forummer schreef:
Waar in de reformatorische kerken worden deze gegeven dan? Dat er alternatieven zijn wil nog niet zeggen dat er gebruik van gemaakt word.
Dat jij niet weet waar, wil nog niet zeggen dat ze niet gebruikt worden :) .

Goede opmerking. Blijkbaar heb ik ook regelmatig last van een beperkt blikveld.

Ongetwijfeld zal het ook plaatselijk en regionaal fors verschillen. Ik zal er eens induiken.
En je kan kritiek op de inhoud van een bepaalde cursus i.c.m. beschikbaarheid van betere niet afwimpelen met de opmerking dat die "betere" niet voldoende worden gebruikt in refo-nederland.

Blijkbaar is Alpha zo te gebruiken dat je daar met wat plaatselijke accenten iets bruikbaars van kunt maken, maar duidelijk is dat de opzet dusdanig algemeen is dat deze dus ook in RK-kerk wordt gebruikt (dan zijn kernpunten van het geloof dus niet duidelijk genoeg geborgd in de cursus). Dus valt feitelijk te constateren dat je er minstens "alle kanten" mee op kan. Ik ken hem ook vooral vanuit evangelische / charismatische hoek en wat ik daarvan heb meegekregen werd ik niet enthousiast, zachtjes uitgedrukt.

Als er betere alternatieven voorhanden zijn begrijp ik niet waarom je dan als reformatorische kerk voor zo'n variant kiest, ook al kan je daar dan plaatselijk aan schaven / bepaalde invulling geven. En eigenlijk al helemaal niet als deze wordt gegeven met deels verdieping als bedoeling.
Mijn doelstelling is in ieder geval verdieping.

Was ik bij de CGK terecht gekomen, dan had ik me aangemeld voor een Emmaus cursus. Die wordt hier ter plaatse gegeven zie ik. Plaatselijk kiest de PKN blijkbaar voor Alpha of Emmaus, want die wordt ook binnen de PKN gegeven zie ik.

Voor mij is dit totaal nieuw, maar dat zal inmiddels duidelijk zijn. Maar omdat ik dus ter plaatse op zoek ben gegaan, ben ik bij de Alpha cursus terecht gekomen. En daar ben ik nog steeds dankbaar voor.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Die betere versies zijn er al jaren maar men lift graag mee op de publiciteit van Alpha. 'Emmaüs' en 'Wegwijs in de Bijbel' zijn prima te gebruiken om er maar eens twee te noemen die hier al voorbij kwamen.
sterker nog.. de Emmaüs-cursus zie ik her en der aangeprezen worden als vervolg op de Alpha. En 'Wegwijs in de Bijbel' heeft een totaal andere doelstelling en aanpak dan de Alpha. Beetje vreemd om die twee te vergelijken.
ik zie niet wat daar vreemd aan is en ik zie niet wat de 'totaal andere doelstelling' is. Aanpak heeft met vorm te maken, maar die heb je geheel zelf in de hand. "Op Alpha denk je samen na over allerlei inspirerende onderwerpen. Iedereen komt met zijn eigen meningen en vragen. Je ontdekt altijd iets nieuws. Je ontmoet nieuwe mensen, met wie je echte, eerlijke gesprekken aangaat. En het is helemaal gratis!" en "De cursus Wegwijs in de Bijbel helpt jou om praktisch de Bijbel te leren lezen. Je leert de hoofdlijn van de Bijbel begrijpen en tekstgedeelten gemakkelijk op te zoeken. Tevens behandelt de cursus alle christelijke feestdagen en komen belangrijke elementen van het christelijke geloof aan de orde."
Sommigen gemeenten bieden Emmaüs inderdaad aan als vervolg op Alpha. Eenvoudiger kun je het verschil in diepgang tussen die twee niet duidelijker maken.
Precies daarom kun je Emmaus en Alpha niet vergelijken. Alpha ‘verkoopt’ geen diepgang. Dus mag je Alpha niet afrekenen op ontbrekende diepgang. De cursus wegwijs sluit je bijvoorbeeld af met een diploma. Het accent ligt op leren. Bij Alpha ligt het accent op kennismaken en ontdekken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:Die betere versies zijn er al jaren maar men lift graag mee op de publiciteit van Alpha. 'Emmaüs' en 'Wegwijs in de Bijbel' zijn prima te gebruiken om er maar eens twee te noemen die hier al voorbij kwamen.
sterker nog.. de Emmaüs-cursus zie ik her en der aangeprezen worden als vervolg op de Alpha. En 'Wegwijs in de Bijbel' heeft een totaal andere doelstelling en aanpak dan de Alpha. Beetje vreemd om die twee te vergelijken.
ik zie niet wat daar vreemd aan is en ik zie niet wat de 'totaal andere doelstelling' is. Aanpak heeft met vorm te maken, maar die heb je geheel zelf in de hand. "Op Alpha denk je samen na over allerlei inspirerende onderwerpen. Iedereen komt met zijn eigen meningen en vragen. Je ontdekt altijd iets nieuws. Je ontmoet nieuwe mensen, met wie je echte, eerlijke gesprekken aangaat. En het is helemaal gratis!" en "De cursus Wegwijs in de Bijbel helpt jou om praktisch de Bijbel te leren lezen. Je leert de hoofdlijn van de Bijbel begrijpen en tekstgedeelten gemakkelijk op te zoeken. Tevens behandelt de cursus alle christelijke feestdagen en komen belangrijke elementen van het christelijke geloof aan de orde."
Sommigen gemeenten bieden Emmaüs inderdaad aan als vervolg op Alpha. Eenvoudiger kun je het verschil in diepgang tussen die twee niet duidelijker maken.
Precies daarom kun je Emmaus en Alpha niet vergelijken. Alpha ‘verkoopt’ geen diepgang. Dus mag je Alpha niet afrekenen op ontbrekende diepgang. De cursus wegwijs sluit je bijvoorbeeld af met een diploma. Het accent ligt op leren. Bij Alpha ligt het accent op kennismaken en ontdekken.
Erik, je roept dingen die gewoon niet kloppen. Alpha verkoopt geen diepgang, Emmaüs verkoopt geen diepgang en Wegwijs in de Bijbel verkoopt ook geen diepgang. Ik gaf eerder al aan dat ik Alpha twee keer in de geschiedenis heb bestudeerd. De eerste keer vond ik 'm echt onbruikbaar, bij de tweede keer (23 jaar later) bleek dat er veel meer ruimte is voor eigen inbreng maar ik ben nog steeds huiverig. Emmaüs is Bijbels verantwoord en had en heeft daarom mijn grote voorkeur. Zelf gebruik ik al 11 jaar de cursus 'Wegwijs in de Bijbel' en wat je daarover zegt slaat nergens op. Het accent ligt op kennisoverdracht en gesprek. Of cursisten thuis studeren is aan het zelf en een diploma is al helemaal niet aan de orde. Je bent vast met heel iets anders bezig maar niet met de cursus waar wij het over hebben.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:Erik, je roept dingen die gewoon niet kloppen. Alpha verkoopt geen diepgang, Emmaüs verkoopt geen diepgang en Wegwijs in de Bijbel verkoopt ook geen diepgang. Ik gaf eerder al aan dat ik Alpha twee keer in de geschiedenis heb bestudeerd. De eerste keer vond ik 'm echt onbruikbaar, bij de tweede keer (23 jaar later) bleek dat er veel meer ruimte is voor eigen inbreng maar ik ben nog steeds huiverig. Emmaüs is Bijbels verantwoord en had en heeft daarom mijn grote voorkeur. Zelf gebruik ik al 11 jaar de cursus 'Wegwijs in de Bijbel' en wat je daarover zegt slaat nergens op. Het accent ligt op kennisoverdracht en gesprek. Of cursisten thuis studeren is aan het zelf en een diploma is al helemaal niet aan de orde. Je bent vast met heel iets anders bezig maar niet met de cursus waar wij het over hebben.
Dat roepen valt wel mee hoor, ik ben niet zo bij stem vandaag. Ik volgde de link (https://www.bijbelcursussen.nl/) die hierboven gegeven werd en zie nu dat die bij een ander aanbod eindigt. Wanneer ik zoek op "Wegwijs in de Bijbel" vind ik programma's van enkele avonden, maar ook een programma van 2 jaar. Welke gebruik jij?
Als Emmaus aangeprezen wordt als vervolg op Alpha, ligt daarin besloten dat Emmaus meer biedt dan Alpha. Dat is toch geen wilde veronderstelling?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie